annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15691955
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382570
Et andet syn 1992127
Åndelig Føde 1526430
Jesu ord 1523759
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
4 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen, ABC, somo 583 gæster og 370 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9556 - 02/07/2010 14:41 Hvorfor Gud?
Anonym
Uregistreret

Mange ateister på de danske debatsider spørger efter en forklaring - "hvorfor tror du på Gud?". Personligt bryder jeg mig ikke om svaret: "Det gør jeg bare". Der må da vitterligt være en grund!

- Hvis en mand holder en knyttet hånd frem og spørger, hvad jeg tror, der er i den, så kan jeg ikke tro noget som helst uden grund. Hvis han er møntsamler, kan jeg måske tro, at det er en sjælden mønt. Hvis det er et barn, der står og gumler, så kan jeg måske tro, at det er et stykke slik. Hvis det er en karateudøver, så kan jeg måske tro, at hånden er tom og knyttet til angreb. Hvis det er en vagabond, så er der måske snavs i hånden. Men det er meningsløst at tro noget som helst uden grund... det kan man slet ikke - man må have nogle indikationer for at tro enten det ene eller det andet. Ellers må man svare: "Jeg aner ikke, hvad der er i hånden!". (Hvad man måtte ønske, der er i den, er ønsketænkning og falder uden for troen).

Jeg kunne godt tænke mig en sober udveksling mellem ateister og troende. Det vil bl.a. sige:

1) De troende må forsøge at uddybe, hvorfor de tror, i stedet for at sige: "Jamen, det er jo bare en trossag..." - jaja, det er vi klar over, men hvorfor går din tro lige i den retning?

2) Ateisterne må styre deres hånlige kommentarer. En af disse er vendingen: "guden dér...", for alene formuleringen indebærer en forestilling, der falder helt udenfor de karakteristika, som mange troende tillægger Gud. M.a.o. sporer ateisterne på denne måde diskussionen ad diskursive baner, som troende ikke godtager.

Hvad er Gud, og hvorfor?

- Eller sagt på en anden måde: Hvorfor har Michael knorhår og pibe, mens Arne forsøger at klippe dem og slukke den. Anne står for tiden bare og kigger på, og den anonyme tror, at han er anonym. Simon fjæs er fuld af knivskarpe knorhår, fra kind til kind og fra hage til isse, og hvem tør klippe i dem? Piben er udskiftet med smøger og kaffe, hvilket gør tonen mere hæs.
Top Svar Citer
#9559 - 03/07/2010 13:12 Re: Hvorfor Gud? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7207
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Dit forsøg på at starte denne tråd er prisværdigt, synes jeg - og det er jo så kun at håbe, at der er debattører, som har lyst at deltage.
Tendensen til: "Dumme svin!" - "Det ka' du selv være!", den vil nok altid være der bank - men muligheden for gensidig inspiration, den er der jo også yeah

Dertil kommer, at når man anstrenger sig for at udtrykke bedst muligt, hvad man har på hjerte, så kan der ske det, har jeg opdaget, at dét, man "har på hjerte", begynder at udvikle sig.
Og sobre dialoger gør jo ikke just den mulighed mindre smiler

Desværre viser etablerede religioner jo næsten altid tegn på råddenskab, synes jeg - nok født af præsteskabernes magtbegær (og andre former for begær), som forvrænger et nok oprindeligt værdifuldt religiøst indhold (Krishnamurti er en dejlig dogmefri undtagelse her, synes jeg).
Denne magtliderlige råddenskab kan let forplumre en frugtbar dialog mellem de forskellige former for tro - og mellem tro og ikke-tro.

Men kan vi holde os alt dét fra livet og i stedet fokusere på livsanskuelser (kan man vel kalde det) - idéer om livet, én selv, éns medmennesker og medskabninger, kloden, solsystemet og universet - så bliver det spændende, synes jeg.

Det er jo på sin vis nemt nok at være ateist og at afvise de mange religiøse forestillinger, men det er på den anden side, for mig at se, samtidig en hård og iskold tilværelse alene at være henvist til naturlovene og (tilsyneladende) tilfældighedernes spil - og jeg beundrer de ateister, der ikke klager over en sådan, synes det, kold og meningsløs tilværelse.

Sværere er det at forestille sig en Gud (eller flere guder), for hvad er indholdet af dette ord eller begreb.
Det myldrer jo imidlertid med forslag, og i vor tids globale religiøse supermarked kan man jo så pille ned fra hylderne, hvad man synes bedst om - og hygge sig med dét - en åndelig sutteklud blinker

Men jeg tror ikke på, at vi kun kan vælge mellem en meningsfuld tilværelse v.hj.a. en "sutteklud" eller meningsløs uden.

Jeg tror på et sandhedens og kærlighedens mirakel.

Men selvfølgelig - det er kun noget, jeg tror blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/07/2010 13:12)
Top Svar Citer
#9560 - 03/07/2010 17:15 Re: Hvorfor Gud? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg måtte lige indenfor og føle lidt køligere vinde, 33 grader er vel meget sådan helt pludseligt, selvom jeg er vant til høje temperaturer og så faldt jeg over noget jeg så absolut måtte svare på:
" Det er jo på sin vis nemt nok at være ateist og at afvise de mange religiøse forestillinger, men det er på den anden side, for mig at se, samtidig en hård og iskold tilværelse alene at være henvist til naturlovene og ( tilsyneladende) tilfældighedernes spil- og jeg beundrer de ateister, der ikke klager over en sådan, synes det, kold og meningsløs tilværelse."
Jo Arne men når der nu ingen gud findes eller noget lignende, så må man jo indrette sin verden efter dette og det er slet ikke en kold og meningsløs verden som du tror. At nogen har haft behov for at opfinde en gud-sutteklud for at klare tilværelsens mange skær, gør ikke ateisternes verden dårligere, vi kan sagtens klare skærerne selv.

Og jeg vil påstå, at vi får ihvertfald mindst lige så meget ud af livet som de troende, idet vi ikke har en virus at slæbe rundt på, vi behøver ikke gå hen i en dødsyg kirke og høre en gentagelse på gentagelse af det samme sludder og vrøvl, som de stakkels troende tit ser sig nødsaget til, for ellers kommer de ikke i "himlen" og får syndsforladelse, somom de har levet et liv i evig synd.

Kærlighedens mirakel er ikke noget de troende har patent på, alle kan opleve kærlighedens mirakel, ateist eller troende, men selfølgelig hvis du hentyder til kærlighed til en gud, så må jeg stå af.

Sandhedens mirakel er nok det at alle religioner er noget menneske skabt, guder findes kun som noget virus i de troendes hjerner og som du selv skriver, så har præsteskabet benyttet sig af dette i årtusinder, for det meste for egen vinding skyld.
Og dette bliver stadig bekræftiget med de uhyrlige børnemishandlingssager som vi er vidne til og som heldigvis har kostet mange katolske præster et længere fængselsophold, de er et sikkert bevis på at de "elsker" kun deres gud, vorherre bevars.

Og paven den store nar undskylder stadig, men kun hvis det bliver opdaget.


Men jeg kan ikke lide, at du påstår at ateisterne er helt følelsekolde, ikke kan nyde verden som den nu engang er, det er sku noget sludder min kære ven.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9561 - 04/07/2010 11:01 Re: Hvorfor Gud? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7207
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Men jeg kan ikke lide, at du påstår at ateisterne er helt følelsekolde, ikke kan nyde verden som den nu engang er, det er sku noget sludder min kære ven.
Det mener jeg nu heller ikke, jeg påstår (men måske har jeg ikke udtrykt mig klart nok).
Det, jeg vil påstå, er, at ateister lever i en følelseskold verden - og det er ikke på nogen måde ment som nogen påstand om ateisters følelsesliv - kun en påstand om, at det er en hård tilværelse at leve i.
Om det tilfældigvis går en ateist godt eller skidt, det er fuldstændigt ligegyldigt for alt og alle - andre end ateisten selv og hans/hendes nærmeste.

I modsætning hertil tror f.eks. de kristne bl.a., at: "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn ... ikke for at dømme... men for at frelse"

Du skriver også:
Citat:
Kærlighedens mirakel er ikke noget de troende har patent på, alle kan opleve kærlighedens mirakel, ateist eller troende, men selfølgelig hvis du hentyder til kærlighed til en gud, så må jeg stå af.
og her må jeg jo give dig ret.

Men den kærlighed, jeg tænkte på, da jeg skrev, at jeg tror på "et sandhedens og kærlighedens mirakel" er ikke alene kærlighed mennesker imellem, men også kærlighed det enkelte menneske og verden imellem - oplevelsen af at være elsket af verden!

Mange religiøse ville nok her have skrevet: elsket af Gud, men begrebet, Gud, er jo så tåget, så mangetydigt, så modsætningsfuldt - og ofte også så primitivt - at jeg i stedet foretrækker begrebet, verden - og det er så her, jeg i verdens sande væren (som ingen jo kender) tror at finde (opleve) kærlighed.

Nu skal man jo altid vogte sig for at forveksle sandhed med ønskedrømme, vil jeg mene - det vil du jo uden tvivl give mig ret i her smiler - og jeg kan da heller ikke påstå, at en universel kærlighed ER - men jeg kan på den anden side heller ikke fornægte, at jeg oplever den - og jeg tænker på, om den egyptiske farao der fik navnet Akhnaton (ca. 1300 år f.v.t.) - og som smed alle de egyptiske guder ud til fordel for én Gud: Solen - om han har haft det lidt på samme måde.
Han havde jo i hvert fald ret i, at uden solen, var vi ikke meget værd smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/07/2010 11:03)
Top Svar Citer
#9562 - 04/07/2010 17:35 Re: Hvorfor Gud? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne og Treram,

Tak for jeres deltagelse i denne tråd!

* Mon ikke at ordet "Gud" bør indkredses, hvis en frugtbar dialog mellem ateister og troende skal gødes? Personligt kan jeg godt forstå, at ateister ikke tror på "en gud" - for dette peger på et væsen... hvor? Oppe over skyerne? Med høj hat og tryllestav? Dette virker som "suttekluds-fantasi"... dengang jeg forstod "Gud" som "en gud", var jeg selv ateist, og jeg hånede det religiøse. Men efter at have læst om den mystiske side af religion, fik jeg et helt andet forhold til "Gud". Hvad er Gud? Hvad er Gud, hvis ikke en troldmand?

* Jeg tror, at det er et fejlagtigt "argument", som ateisterne bruger, når de vil tale imod troen ved at fremhæve eksempler så som nogle katolske præsters misbrug af børn. Det er simpelthen alt for overfladisk at kæde visse katolske præsters misbrug af børn sammen med "troen på Gud". Der er næppe noget i deres skrifter, som foreskriver pædofili. Hvilke strukturer kan tænkes at ligge bag visse katolske præsters misbrug af børn? Hvilke strukturer kan tænkes at ligge bag visse katolske præsters misbrug af børn, hvis vi skal dykke dybere ned i problemstillingen end foragten for det religiøse?

God søndag.
Top Svar Citer
Array
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af ABC
25/04/2024 22:30
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Dansk forskning viser sammenhæng mellem..
25/04/2024 20:17
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
Nyheder fra Religion.dk