annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 472 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#5605 - 04/11/2008 01:04 Hvordan var det nu med ham Jesus?
tros Offline
godt igang
Registeret: 01/04/2008
Indlæg: 92
Jeg fandt på Religion.dk dette indlæg fra en, som har brugernavnet 'dot':

Jeg indsætter fra et tidligere indlæg:

Man må tilstå Kristus helt specielle evner, idet han ifølge overleveringen kunne foretage spadsereture på vandet, kunne gøre døde levende, helbrede syge og andre ting, som almindelige mennesker ikke kunne.

Hans død, genopstandelse og tur til en himmel er utroligt spektakulære tildragelser, som jeg gerne ville have været vidne til.

Det ville have været meget mere hensigtsmæssigt for sandheden, om inkarnationen først havde fundet sted i vore dage, idet vi da ville have haft en helt anden mulighed for at få verificeret disse mærkværdige hændelser.

På den anden side er der de mange milliarder mennesker, som aldrig fik noget at høre om denne Kristus.
De hidtil ældste stenredskaber fremstillet af fortidsmennesker er 2,5-2,6 mio. år gamle og fundet i Etiopien.
Pudsigt er det, at inkanationen først kom ca. 2.400.000 år efter disse menneskers tilstedeværelse på jorden, som i øvrigt menes at være blevet skabt for 4.500.000.000 år siden.

Og den himmel som Kristus drønede op(?) til, hvor er den mon? Astronomer, der i dag har kendskab til universets tilstand i lysårs afstande, er ikke stødt på den. Nå, denne tankegang vil nok blive betegnet som naiv – men alligevel?

Hele denne tankegang om, at én gud (virkelig den eneste) skulle have udset sig jorden, dette sandskorn i forhold til universets ubegribelige uendelighed, til det sted, hvor han(?) ville manifestere sig, er grotesk.

Det hele kommer af, at menneskene (nogle af dem) ikke synes, at de kan klare livet og døden uden denne given sig hen til det metafysiske for der at finde den for dem så nødvendige styrke.


Er dette totalt uinteressant?

Går dette for tæt på?

Er mine udsagn kun infantile ligegyldigheder - og i bekræftende fald hvorfor?


Nu er dette indlæg nok ikke det mest sofistikerede; men det er af interesse for mig at vide, om disse mystiske beretninger om Jesu adfærd skal tages for pålydende af de stærkt troende – og for så vidt da også af de svagt troende – eller om de er mytiske overleveringer i lighed med folketroen på nissers og jætters overnaturlige formåen.

Jeg kan se, at 'dot' har fået nogle tågede svar fra Hanskrist. Det er svar som lyser langt væk af tilbøjelighed til at tale udenom med de for ham sædvanlige omsvøbskommentarer og henvisninger til Schweizer, Jung, Freud og naturligvis hans forgudede Paulus.

Men det er da besynderligt, at disse rettroende kan gå helt op i en spids i debat om petitesser i både GT og NT, når de tilsyneladende er helt indifferente i spørgsmålet om det troværdige i Jesu berettede 'liv' med de mysterier, som knyttes hertil.

Især er fortællingen om opstandelsen efter at have været i forrådnelse og den efterfølgende himmeltur så spøjse, at det må kræve en sublim eksegetisk evne og en blind apologetisk indstilling at fordøje dem.


Redigeret af tros (04/11/2008 01:14)
Top Svar Citer
#5608 - 04/11/2008 09:10 Re: Hvordan var det nu med ham Jesus? [Re: tros]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Tros.
Jeg tror at hvis ham der Jesus ville vise sig for alverden i vores tid, ville han blive buet ud som værende en, der ikke var helt normal i hovedet.

Men det kunne da være morsomt at træffe fyren og se om han stadig havde sine overnaturlige evner, tror dog ikke at det nogensinde vil ske, kun for de der ikke få rystet gespendet ud af hovedet.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5614 - 04/11/2008 18:16 Re: Hvordan var det nu med ham Jesus? [Re: tros]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Tros.

Ja, gik han på vandet - eller gjorde han ikke - og ligeså med alt det andet?

Videnskabeligt set er disse beretninger jo håbløst umulige, men der er nogle, bl.a. teologen Lars Sandbeck, der mener, at man skal opgive at læse Bibelen (samt Koranen osv.) bogstaveligt, men derimod som, hvad han kalder mytisk-poetisk - en digterisk fortælling - der fortæller sandheder på en måde og på områder, som det videnskabelige sprog ikke magter.

Forklaringen skulle være, at det videnskabelige sprog i det tankemønster (paradigme) der betegnes som det positivistiske, altså noget i retning af: observér, mål, udled love og efterprøv dem i eksperimenter - at dette sprog er begrænset af både sit sprogbrug, sin kultur og sin metode, hvorfor menneskets fulde forståelse af verden og fulde forståelse af egen situation i verden efterlades ubesvaret.

Det er fantastisk imponerende, hvad den positivistiske, objektive erfaringsvidenskab har præsteret - også teknologisk - men alene at se verden og egen eksistens med disse briller, er der mange, der mener, er utilstrækkeligt.

Fortælling, digtning, kunst og fantasi er også en del af verden, og siger også noget om verden og vores egen eksistens på områder, som videnskaben på forhånd har udelukket sig fra.

Og når der f.eks. i Matthæus-evangeliets kapitel 17 (Forklarelsen på bjerget) fortælles om en lysende sky, der taler, så er det vel et poetisk menneskeligt forsøg på at fortælle noget, der egentlig ikke umiddelbart kan fortælles på menneskesprog - og da slet ikke i videnskabeligt sprog.

Ikke desto mindre eksisterer visionen, synet, idéen, fantasien faktisk netop sådan her i verden - og har nu gjort det i omkring et par tusind år - tilsyneladende ude af stand til at uddø i menneskers bevidsthed - måske fordi det har noget med menneskets arketypiske primærprocesser at gøre.

De visioner er ikke noget værd, når det gælder at flyve med en raket til månen, men de er ikke ligegyldige, når vi mennesker ser os selv og vores liv i forhold til denne klode, til månen og i forhold til menneskelig teknologi i fri udfoldelse.

Og for nu at vende tilbage til den fantastiske fortælling om at Jesus gik på vandet i Matthæus-evangeliets kapitel 14 - og at Peter også gjorde det - indtil han mistede tilliden og sank i - så kunne jeg da meget vel acceptere, at det alene er et forsøg på at vise Jesus' styrke (og Peters tillid), og altså ikke behøver bogstaveligt at være foregået.

Men samtidig vil jeg da hævde at hvis Gud - Den Hellige Treenighed - har skabt verden - og altså også naturlovene, så kan Gud vel også for sit eget og Peters vedkommende midlertidigt ophæve dem igen.

Det kan man så ateistisk vælge at afvise som løgn og bedrag.

Men man kunne vel også vælge at se det som et menneskeligt forsøg på at nærme sig verdens sande væren og den mulige sandhed bag denne væren.

Man kan også hævde at verden ikke er skabt, men altid har været, men det er vel egentlig endnu mere ufatteligt.

Man kan også tage Bibelen bogstaveligt (Verden skabt på 6 dage osv.), men man kan altså også vælge at læse Bibelen (Koranen osv.) som en særlig form for mytisk-poetisk sandhed.

Det sidste er vist nok tilfældet for et meget stort antal af folkekirkens præsters vedkommende - men ikke for de almindelige mennesker, der interesserer sig for kristendommen.

Lars Sandbeck mener, at det er årsagen til, at stort set ingen i dag gider at lytte til præsterne.

Det har han skrevet en bog om: Fantasiens Gud, forlaget ANIS, 2006.
Den er, synes jeg, næsten uudholdelig tung at læse for os almindelige mennesker, men en kritik af bogen på internettet http://www.jernesalt.dk/sandbeck.asp,
skrevet af Jan Jernewics, givet et meget godt indblik.
Den fylder "kun" 20 sider udprintet smiler

Så hvordan det nu var med ham dér Jesus (og alle de andre), det tror jeg ikke rigtig, der er nogen, som evner at svare på smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/11/2008 18:24)
Top Svar Citer
#5615 - 05/11/2008 09:56 Re: Hvordan var det nu med ham Jesus? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

"Man kan også hævde at verden ikke er skabt, men altid har været, men det er egentlig endnu mere ufatteligt."

Arne så er vi tilbage til det evige problem, hvis der har været en skaber, hvor kommer han så fra? og hvem har skabt ham? og hvorfor har han skabt det hele? og sig nu ikke det er af kærlighed til menneskene at han har skabt det, fordi de iflg.videnskaben først blev til langt inde i universets historie.
Da "skabelsen" stadig pågår, idet der man idag kan se hvor nye stjerner-planeter opstår, så tænker jeg på hvor fanden opholder denne skaber sig henne?. Eller er det hele bare en kædereaktion der ikke er til at stoppe.

Han kunne godt give sig til kende, hvis han/hun/det ellers vil vedkende sig, det ville hjælpe på religionernes dilemma, de tror de har en skaber, men aner ikke om eller hvor han findes.

At han/hun/det findes indeni hvert et menneske er bare en syg forklaring, fordi man ikke kan få forbindelse til uhyret.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#5617 - 05/11/2008 10:19 Re: Hvordan var det nu med ham Jesus? [Re: treram]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Treram..

Citat:
Arne så er vi tilbage til det evige problem, hvis der har været en skaber, hvor kommer han så fra? og hvem har skabt ham? og hvorfor har han skabt det hele?


Og omvendt igen, hvis universet har eksisteret evigt, hvor kom det så fra og hvordan kunne det bare opstå?

Citat:
og sig nu ikke det er af kærlighed til menneskene at han har skabt det, fordi de iflg.videnskaben først blev til langt inde i universets historie.


Og det forhindrer at Han skulle have skabt det for vores skyld;o).. For et evigt væsen, vil milliarder af år nødvendigvis ikke føles som nogen lang tid..

Citat:
Da "skabelsen" stadig pågår, idet der man idag kan se hvor nye stjerner-planeter opstår, så tænker jeg på hvor fanden opholder denne skaber sig henne?. Eller er det hele bare en kædereaktion der ikke er til at stoppe.


Nu tales der jo om flere dimensioner, hvor de fire bare udgør en lille del af dem..
Udover det, så opererer de fleste religioner (så vidt jeg ved) med en ikke-fysisk Guddom.. Der er mig bekendt så forskellige holdninger religionerne imellem, om alt er i denne gud (altså at vi er inde i den), om guddommen er inde i alt eller om skabelse og guddommen er fuldstændigt adskildt..

Citat:
Han kunne godt give sig til kende, hvis han/hun/det ellers vil vedkende sig, det ville hjælpe på religionernes dilemma, de tror de har en skaber, men aner ikke om eller hvor han findes.


Som en art diktator, der fortæller os hvad vi skal gøre og styre de mindste detaljer?

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk