annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6350 - 22/12/2008 14:26 Religionens synlighed i samfundet
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej alle:o)

Glædelig Hanukkah;o)

Nu blev jeg lidt inspireret af min dialog med Treram andetsteds til at komme med dette spørgsmål til ateisterne herinde (andre må da også gerne svare):

Når vi taler om religionen i samfundet, hvor meget mener du så at det bør fylde (hvis noget overhovedet)?
Hvorfor mener du at religion eventuelt skal fjernes fra det offentlige rum?

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#6355 - 22/12/2008 18:42 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Borad]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Jeg glæder mig over, at du har energi til at starte en tråd om, hvor meget religion må fylde i samfundet og i det offentlige rum.

Mit svar er, at religion, agnosticisme og ateisme (og hvad der måtte være mere) efter min mening må have lov at fylde nøjagtigt så meget og så lidt, som hver enkelt personligt ønsker at udtrykke - og når kristne, jøder, muslimer, hinduer, buddhister, new age folk, agnostikere og ateister hver især slutter sig sammen med ligesindede og danner "foreninger" under diverse navne, så skal disse former for foreninger efter min mening være helt ligestillede i forholdet til stat og samfund - helt på samme måde som f.eks Foreningen til Kræftens Bekæmpelse, Red Barnet osv.

Det må snart være på tide, synes jeg, at vi reelt erkender og accepterer den enkeltes åndsfrihed og ligeså trosfrihed i de tilfælde, hvor der er tale om en tro.

De enkelte foreninger, såsom trossamfund, ateistiske foreninger osv. må se at få lært at indstille "stammekrigene" for i stedet at respektere forskellige former tro og livsanskuelser, der er anderledes end ens egne.

Og samfundet må indrettes sådan, at enhver oplever sin fulde åndsfrihed med ret til helt på egen hånd at til- og fra-vælge de forskellige grupper af troende, ikke-troende og "hverken-eller troende".

Et sådant fuldstændig åndsfrit og fordomsfrit forum for dialog burde Trosfrihed.dk efter min mening være.
Sikke spændende og inspirerende, det ku' være smiler

Og så skal den enkelte da ha' lov at gå med en jødisk kalot, et kors om halsen, muslimsk præget tørklæde, turban, et ateistisk symbol (hvis et sådant eksisterer) - og hvad der ellers findes på - og det ikke bare privat, men selvfølgelig også i det offentlige rum.

Det manglede da bare.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/12/2008 18:43)
Top Svar Citer
#6356 - 22/12/2008 19:44 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hvad så med sandheden?

Er den blevet helt ligegyldig mens vi klør hinanden op og ned af ryggen i vores selvbehagelighed?
Top Svar Citer
#6357 - 22/12/2008 22:13 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: Michael]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Ja hvad med sandheden, et i sandheden godt spørgsmål, er vi alle i besiddelse af sandheden??.

Hvad med debatten, hvis vi alle bare nikker som nikkedukker og siger ja og nå, så dør debatten da helt ud, en debat uden modsætninger hvad kan den bruges til??.

jeg spør også bare.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6358 - 22/12/2008 22:25 Re: Religionens synlighed i samfundet [Re: treram]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja, sandhed, hvad er det?

Det kan ikke være vores egen personlige mening for vi er alle forskellige personer og vore ønsker og behov er forskellige og derfor har vi dannet os hver vores mening.

Men sandhed er at forstå os selv som dem vi er uden forstillelse og uden at sammenligne os med andre.

Så kan vi diskutere udfra hver vores egen livserfaring og lære af hinanden ved at lytte til hinanden.

Derved deler vi alle ud af hvad vi har og vi bliver alle rigere og klogere ved at blive gjort opmærksomme på, hvad vi ikke selv har tænkt, men hvad andre har tænkt og derved at lytte til andre og lære af det.

Kærlighed til sandheden er en nødvendig forudsætning for at lytte og lære. Kærlighed til sandheden betyder at man lyyter og lærer at det man selv mener er forkert og derfor er det også ydmyghed. Ydmyghed er det modsatte af selviskhed som i og med at den ser sandheden om sin egen fejl også bøjer sig for denne erkendelse. Men sandheden er også at se når man har ret. smiler

At diskutere for at få ret i sin egen overbevisning er barnagtigt. Vi taler og vi lytter og først og fremmest lærer vi derved noget nyt.

Det er sandhed. smiler


Redigeret af Michael (22/12/2008 22:32)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer mange steder i Ukraine i nat..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk