annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 280 gæster og 268 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9997 - 05/09/2010 12:14 Verden ER som den er.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
På disse debatsider har vi til ulidelighed set pensioneret dyrlæge Arne Thomsen stædigt stille sit spørgsmål om, "hvorfor verden ER?". Det er for ham blevet et mantra, som han bruger til at mane fornuft og rationalisme i jorden, og "afsløre" videnskabens uformåen i essentielle spørgsmål.

Det bruger han så videre til et forsvar for troen (i princippet på hvadsomhelst), og nedgør samtidig al rationel tænkning og fornuft og dens ateistiske udøvere, som efter hans mening lever et "indskrænket" liv i forhold til de troende. Har han nu ret i det?

Til at begynde med kan vi konstatere, at Arnes argumentation ikke adskiller sig fra argumentationen hos andre troende, og i princippet også dækker troen på alfer, nisser, spøgelser, numerologi, det flyvende spaghetti monster og andre menneskelige forestillinger. Det drejer sig hver gang om opfundne fantasifulde forklaringer på årsagerne til konstaterbare begivenheder og verdens eksistens.

Overfor dette står så rationelle ateister som Einstein og Bohr m.fl. som efter Arnes mening altså lever et "fattigere" intellektuelt liv end en troende fra f.eks. Jehovas Vidner eller en ikontilbeder. Ifølge Arne udelukker deres fornuft og rationalitet, at de kan have stærke følelsesmæssige oplevelser og nyde kunst med samme intensitet som en religiøst troende. Jeg vil overlade det til den intelligente læser at vurdere gyldigheden af Arnes ræsonnement.

Ganske vist er Arne akademiker qua sin veterinære uddannelse, men det indebærer ikke nødvendigvis en forståelse af moderne videnskab, dens arbejdsmetoder og dens begrænsninger og fremtidige muligheder. Her er Arne ikke bedre stillet end andre læsere af populærvidenskabelige fremstillinger. Det pirrer hans fantasi, men har ikke givet ham den dybere forståelse, som et fagstudium medfører.

Jeg vil gerne vove den påstand, at Arne ikke selv forstår det spørgsmål, han stiller. Det kræver nemlig både indsigt i epistemologi, sprogvidenskab, psykologi, kosmologi og højenergifysik at give et fyldestgørende svar på spørgsmålet, og hidtil har Arne kun demonstreret en mangel på viden om disse fag. Når et svar på spørgsmålet vil være meningsløst for Arne, bliver selve spørgsmålet meningsløst.

Det eneste rationelle almene svar på Arnes spørgsmål har jeg givet i overskriften til denne debat. Det er en aksiomatisk konstatering i lighed med så mange andre, vi mennesker tager udgangspunkt i, fordi vi deler en erfaring, som ikke er til at komme udenom.

Der kan gives andre svar, men forståelsen af dem kræver indsigt i de ovennævnte videnskaber, som Arne altså ikke har vist kendskab til, og hans afsky for rationel tænkning vil formentlig for altid udelukke ham fra forståelse af disse svar.

Et mere jordnært spørgsmål, man kunne stille, er: Hvorfor ER denne debat. Det kan jeg til gengæld give et meningsfuldt svar på. Da Peter og jeg tog initiativ til at starte denne debatportal, var det i protest mod den censur, som foregik og stadig foregår på Kristeligt Dagblad's debatter. Vi ønskede at skabe et forum, hvor de eneste indskrænkninger i ytringsfriheden var dem, som loven omfatter, og det holder Peter stadig i hævd.

Vi var selvfølgelig klare over, at en så stor frihedsgrad ville virke tiltrækkende på kværulanter, missionærer og på de uundgåelige debatterrorister, men planen var at isolere dem på sider adskilt fra de debattører, der ønskede at udvide deres horisont gennem udveksling af erfaringer på en lang række fagområder. Det lod sig desværre ikke gøre med det tilgængelige design.

Derfor har debatten naturligt nok udviklet sig til et verbalt hundeslagsmål om tro kontra ikke-tro, hvor alle andre emner bliver druknet i missionsvirksomhed fra mennesker, som kun vil anvende debatten som talerør for deres snævre og urokkelige livsopfattelse. Meningspaver kan man ikke lære meget af, og derfor søger mennesker med et åbent livssyn som jeg andre steder hen, hvor debatten er mere seriøs og fagligt velfunderet.

Men jeg er forsat tilhænger af, at både kværulanter og anonyme smædeskrivere skal have et fristed, hvor de kan muntre sig med at nedgøre og belyve alle, der ikke deler deres tro. Det er hvad jeg selv forstår ved åndelig fattigdom.

Hvis tro overhovedet skal have en berettigelse, må det være, at den hos nogle medfører en øget tolerance overfor andre mennesker og holdninger. Sådanne troende er der heldigvis også nogle af på denne debat, og de har min fulde sympati.

Mvh

Ole Bjørn engel


Top Svar Citer
#9999 - 05/09/2010 14:55 Re: Verden ER som den er. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Når jeg læser Oles "indgangsbøn" til hans nye tråd, gribes jeg af beundring over den visdom, som her tilkendegives:
Citat:
Verden ER som den er.

Det er jo så opnået, forstår jeg, gennem en indgående og kvalificeret "indsigt i epistemologi, sprogvidenskab, psykologi, kosmologi og højenergifysik" (Epistemologi: Erkendelsesteori, videnskabsteori, iflg. mine ordbøger).

Og der skal nok være noget om snakken! blinker

Allerede i 1901 skrev Gustav Wied (Skærmydsler) noget, der meget ligner, synes jeg - uanset at han nok ikke var blot tilnærmelsesvis så højvidenskabeligt kvalificeret:
Citat:
Maanen h a r den farve, Maaner s k a l ha'! - Og tænd saa Lampen.

Jeg er "næsegrus" af beundring - ikke mindst for Gustav Wied smiler

Ole har dog også en smule personfnidder (Ca. 60 % af indlægget), som jeg, vanen tro, arkiverer, hvor jeg synes, den slags hører hjemme: Lodret smiler

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (05/09/2010 14:55)
Top Svar Citer
#10002 - 05/09/2010 16:36 Re: Verden ER som den er. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Mere vås fra dig, Arne!

Jeg skrev udtrykkeligt, at det var en aksiomatisk konstatering, men din manglende læseevne/sprogforståelse triumferer igen. Prøv at slå op i en ordbog inden du dummer dig.

Dine egne forsøg på at gøre verden til noget andet, end den er, (som f.eks. "en grundtone af kærlighed") strider imod det konstaterbare, og du kan ikke engang føre et sandsynlighedsbevis for din påstand.

Problemet med dig er, at du nægter at anerkende det åbenbare. Derfor hjælper det ikke at præsentere dig for fakta - videnskabelige eller alment kendte - du vil bare påstå, at det er et tegn på indskrænkethed.

Du har åbenbart også svært ved at indse, at dine egne indlæg er fyldt med personfnidder og forsøg på at latterliggøre dine opponenter, og du iøvrigt stiller dig mopset an, hver gang dine synspunkter udsættes for kritik. Men mangel på viden er nu engang ikke det bedste udgangspunkt for at udtale sig om verdens beskaffenhed.

Hvorfor du nægter at sætte dig ind i de relevante emner, og håner dem, der har gjort det, er helt dit eget problem, men hvis du tror, at din attitude får dig til at fremtræde klogere, så tager du fejl. Man bliver aldrig for gammel til at lære, men man kan blive for gammel til at indse det. Den alder har du åbenbart opnået for længe siden, og det er jo trist for dig.

Men det sætter kun min daglige glæde over at lære nyt i relief. For mig er livet en opdagelsesrejse, og anden "mening med livet" behøver jeg ikke, for det er berigende i sig selv hver dag at udvide sin forståelse af videnskab, kunst, musik, andre folkeslag og tænkemåder, og at kunne videregive sin forståelse i form af undervisning, artikler, noveller og digte.

Man kan lede hestene til truget, men man kan ikke tvinge dem til at drikke. Det indså jeg allerede, da jeg var meget ung, og siden har jeg været ret ligeglad med, hvad halvstuderede røvere og sure debattører mener om min viden. Det rækker for mig, at den er anerkendt af fagfolk.

Så hvis du fortsat tror, at rationelle ateister lever et begrænset intellektuelt liv, Arne, kan jeg kun sige; også i dette tager du grueligt fejl.

Mvh

Ole Bjørn engel

Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Israel rammer syriske militærfacilitete..
19/03/2024 02:57
Landsby i Slovakiet i alarmberedskab eft..
19/03/2024 01:23
Efter israelsk operation ved hospital i ..
18/03/2024 23:27
Kongeriget Danmark støtter FN-forslag o..
18/03/2024 21:44
Randers bevilger yderligere 150 millione..
18/03/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk