annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656153
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379975
Et andet syn 1989385
Jesu ord 1522378
Åndelig Føde 1513849
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 429 gæster og 43 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9888 - 27/08/2010 19:29 Meditation og Yoga
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg kan godt lide begrebet ’’åndelighed’’, det løfter os lidt over hverdagens trummerum, de banale synspunkter og meninger, vi kan kalde ’’den offentlige mening’’, det generelt vedtagne, det som alle andre mener, det vi læser i avisen og hvad såkaldte ’’eksperter’’ udtaler sig om i det uendelige.

Jeg bryder mig ikke om ordet ’’spiritualietet’’ på grund af hele den kontekst, som dette ord forstås i, men jeg er da blevet opmærksom på at ordet ’’åndelighed’’ ligger under for de selvsamme begrænsninger i opfattelsen. Det hænger nok lidt sammen med at vi som mennesker aldrig er blevet helt voksne.

Fantasi er en skøn menneskelig egenskab, men når vi forveksler fantasien med virkeligheden, så er det, at overtroen opstår.

Ordene ’’åndelighed’’ og ’’spiritualitet’’ får følgeskab af ordene ’’okkult’’ og ’’transcendent’’. Vi trækker disse ord ind i overtroens verden fordi vi aldrig helt har sluppet barndommens magiske tænkning. Men ordet ’’okkult’’ betyder blot ’’hemmeligt’’ og ordet ’’transcendens’’ betyder blot ’’udover’’.

Fantasi er en vidunderlig ting, som, hvis den bliver efterfulgt af handling, kan løfte os over en nutidig uudholdelig situation og i kraft af denne handling kan give os en bedre fremtid. Det er vigtigt, synes jeg, altid at have en fantasiens dimension i sin bevidsthed. Nogle kalder det håb eller tro, men i virkeligheden er det en levende egenskab ved sindet som kan løfte én udover programmeringen, en tilstand af åbenhed og modtagelighed overfor det ukendte.

For programmerede er vi alle. Den kristne er vokset op med forskellige ord, begreber, historier mv. som bestemmer hans opfattelse af og forhold til omverdenen, Muslimen har sin egen programmering, buddhismen, kommunismen, den som kalder sig ateist. Alle er de programmerede på hver deres måde.

I disse forskellige programmeringer lever vi vores liv sammen med andre, der er programmeret på samme måde. Sådan opfatter vi og sådan mener vi at verden ser ud. Sådan oplever og fortolker den kristne verden…

...indtil han møder muslimen som er programmeret på en helt anden måde og her opstår så modsætningen mellem de forskellige måder at opfatte tilværelsen på. '

Som regel er vi ikke opmærksomme på, at vi er begrænsede. Vi ER vores egen begrænsning, vi er vore tanker, følelser, viden og holdninger og først når vi møder en anden, som tænker og opfatter på en helt anden måde, bliver vi opmærksomme på, at vi fungerer indenfor vores eget begrænsede rum.

I dette begrænsede rum foregår hele vores eksistens.

Iagttageren er mig og det jeg iagttager, det, som jeg iagttager er mine egne følelser, tanker – min egen viden. Når afstanden mellem iagttageren og det iagttagne forsvinder ER iagttageren det iagttagne. Jeg er det, jeg er min viden. Jeg er min egen viden og der er ingen grund til at splitte det op i mig selv og det, som jeg ved. Det er det samme.

Jeg er ikke opmærksom på at hele min opfattelse af verden er en projektion af mig selv, men dette faktum bliver jeg opmærksom på når jeg møder et menneske der har en helt anden opfattelse end jeg selv har, en helt anden opfattelse af ’’virkeligheden’’.

Transcendens og åndelighed hører sammen. Begge betyder ’’udover’’ og ikke ’’i modsætning til’’.

Tankens stilhed er ikke noget man kan opnå. Hvis man prøver at gøre ’’sine’’ tanker stille, har man ikke forstået, man har ikke set, at man selv er tanken og hvis man prøver at gøre tanken stille, så skiller man sig ud som iagttageren, selvet som består af selve den tanke han prøver at iagttage.

Enhver handling som forgår indenfor det begrænsede rum er en viljeshandling, og det betyder en handling som udgår fra iagttageren. Men opmærksom er ikke en viljeshandling.

Opmærksomhed er viljeshandlingen, den handling som udgår fra jeget’, s fuldstændige ophør.

Dette betyder ikke, at der ingen handling finder sted, det betyder blot at jegets handling, viljeshandlingen, hører op og opmærksomheden træder i dens sted.

Denne tilstand af ikke villende konstant opmærksomhed er det som i Bhagavad Gita omtales som at gunaerne handler i gunaerne og at det ikke er personen selv der handler.

Hvis man ikke har prøvet dette i praksis, misforstår man det.

Denne ikke-handling, som kaldes opmærksomhed, er den højeste form for anspændelse. Det er ikke koncentration, det er ikke vilje, for det er ikke jeg’et der anspænder sig, men da man er sig selv er den eneste indgang til denne anden virkelighed at man ophører med at identificere sig med enhver handling.

Dette, ikke at identificere sig med sin egen handling, bliver også ofte misforstået, for hvad er handling, hvad er tankevirksomhed?

De er hvad vi gør i forbindelse med at vi lever. De er vore venner og bekendte og den sammenhæng de udgør for os. Det, som vi har gjort og det, som de har gjort, de indbyrdes forhold som vore indbyrdes handlinger har skabt og den sammenhæng de optræder for os i det daglige liv og i vores bevidsthed. Dette er tanken, erindringen.

At meditere er derfor at give sig i kast med sit eget liv og forstå dets sammenhænge. Man bliver ikke klog af at læse bøger, man bliver klog af at forstå sig selv, sit eget liv og den sammenhæng man eksisterer i.

Erkendelsen, forståelsen opstår i forbindelse med hvordan alting hænger sammen. Den kan derfor ikke tilegnes ved læsning af dybsindige bøger den bliver kun en levende del af en selv i kraft af hvad man har lyttet sig til og selv har set.

Den er det stærkeste der findes, den er udødelig.

Det, man selv har set kan aldrig omstyrtes af hverken tanker, følelser eller sentimentale holdninger der udspringer fra en manglende forståelse af én selv.

Det, man selv har set, er erkendelsen, sandheden og det er klart at det, man først ser, er ens eget følelsesbetonede jeg. Først når man har erkendt sig selv i sandhed, kan man rette blikket mod den anden for at forstå ham eller hende.

Jeg bliver gjort opmærksom på at nuet er et nøglebegreb for mig. Det er korrekt. Det er fordi nuet i al evighed vil være det eneste der eksisterer. Der har aldrig været andet end nuet og der vil aldrig, i al evighed, være andet end dette nu, som er evigt.

Det som vi kalder psykologisk tid, som vi har gjort til en del af vores sind, er erindringen om fortiden. Denne fortid er ikke det nuværende, det er blot vore erindring om det som har været, men ikke længere er. Ligeså er vores forventning om fremtiden blot et resultat af denne, vores erindring af fortiden.

Dette spand af tid lever vi i. Det er det, som hedder tanken. For at kunne forlade tiden og træde ind i evigheden bliver vi nødt til at forstå os selv, kun da kan vi forlade tiden og træde ind i det evige nu. Kun når vi forstår os selv, kun når hver en krinkelkrog i vores fortidige erindring er afrundet, blotlagt og forstået, så bliver erindringens reaktion stille og vi træder ud i nuet. Der i nuet, er der kun tankens og følelsens stilhed og vores ansvar overfor det virkelige liv der møder os i en stadig strøm at begivenheder og mennesker.

I denne strøm handler og lever vi helt ubevidst udfra vores egen begrænsede opfattelse og derfor ender de fleste menneskelige forhold i ruiner. Ville det ikke være smukt om vi i stedet handlede helt bevidst og opmærksomt i hver eneste nu?

Hvis du har læst hvad jeg har skrevet vil du forså at forståelsen ikke er en ’’smal sag’’. Der er ingen færdige konklusioner, men til gengæld er der bag dette, at du møder livets myldrende uendelighed med din egen vågne opmærksomhed, det som kaldes klarhedens lys. Der er intet mystisk ved dette, kalrhed er klarhed og den højeste intelligens hvor tanken er stille og opmærksomheden har overtaget dens rolle.

Bag dette er en overvældende følelse af virkelighed.

Kærlighed, lykke, glæde og forståelse er ikke dit desperate forsøg på at opfylde dine egne behov. De er en virkelighed i sig selv.

Men tag ikke mine ord for det. Gå selv derhen, for ingen kan ved at fortælle dig om det, vise dig hvad det betyder at du selv ser sandheden om dig selv.

Du må selv gøre det. Sig ikke, at sandheden ikke findes - den er blot ikke hvad du forestillede dig i din vildeste fantasi.

Den er ufattelig enkel. smiler
Top Svar Citer
#9889 - 27/08/2010 19:39 Re: Meditation og Yoga [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
BØVL

giv mennesket deres frihed og ego tilbage,,,

Jeg hader disse opskrifter,, jeg hader ideen om at egoet/jeget skal udslettes

la folk være,

jeg hader ideen om at vi i den grad skal gå i rette med os selv

tro på mennesket i stedet for, tro på det vigtigste af alt, folks ego/jeg,,,,,

la folk være,

styrk mennesker i stedet,

hvorfor denne ide om at begynde forfra

hvorfor ikke begynde med tilgivelsen, du er ok, du er go nok som du er?????

du Michael (jmp); og Esther/Zenia og Serotonin og Thomas,,, med flere,,, I er mig en gåde

mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#9891 - 27/08/2010 20:41 Re: Meditation og Yoga [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg er ikke de andre du nævner. Jeg er mig selv.

Jeg har aldrig sagt at mennesket skal udslette sig selv.Jeg taler om kærlighed og forståelse hvilket er helligt.

Tilgivelse er en synd. man tilgiver kun hvis man forud har fordømt. Tilgivelse er derfor en selvisk foreteelse og fuldstændig ligegyldig. Hvis man ikke fordømmer så er der intet behov for tilgivelse, der er derimod behov for forståelse.

Hvis man forstår sig selv hvordan kan man da fordømme andre.

At være selvisk er ikke det samme som at udfolde sin personlighed i frihed. Men intet menneske er en ø. Vi lever i forbindelse med omverdenen og derfor er vores selvopfattelse også afhængig af hvordan andre opfatter os.

Kun det stærke menneske, som har udfoldet hele sin personlighed og tør være sig selv er i stand til at glemme sig selv og gøre plads for andre. I et samspil mellem stærke personligheder kan den enkelte udfolde sin egen personlighed og samtidig gøre plads for at andre udfolder deres.

Derfor er jeg talsmand for, at den stærke holder sig selv tilbage og giver plads for at den svage får lov til at udfolde sin egen personlighed.

Ved at få lov til at udfolde sin egen personlighed bliver han eller hun stærk nok til at møde mig ansigt til ansigt og måske ovenikøbet stærk nok til at at turde være sig selv.

Men fri mig fra tilgivelsen. Sådan noget sentimentalt bras, Jeg tilgiver aldrig. smiler

Top Svar Citer
#9892 - 27/08/2010 21:36 Re: Meditation og Yoga [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Hey Michael som sædvanligt løber du fra det du selv skriver.

Jeg har aldrig sagt at mennesket skal udslette sig selv.


Du skrev sgu da godt nok som østens religioner prædiker:

Opmærksomhed er viljeshandlingen, den handling som udgår fra jeget’, s fuldstændige ophør.

Dette betyder ikke, at der ingen handling finder sted, det betyder blot at jegets handling, viljeshandlingen, hører op og opmærksomheden træder i dens sted.



Det er jo demens og en klar svækkelse af mennesket fordi en flodbølge af noget andet skal skylle over os. Hvorfor dog, det er mig en gåde. Og uanset om du ikke er Esther/Zenia, Serotonin, Thomas, så prædiker du nøjagtig i princippet det samme igen og igen. Også når du skriver om Paulus contra evangelierne (hvor du naivt tror du stiller Paulus og Jesus op overfor hinanden, men du stiller Paulus op overfor dem der har skrevet evangelierne som er længere væk i tid fra Jesus)) prædiker og skriver du punkt for punkt som Rubæk og Thomas. Nøjagtig de samme fordomme og den samme forkærlighed for østens religioner og modstand imod kristendommen, det Jesus og Paulus stod for, som er så anderledes end din østlige åndelighed.

Du tror alle andre mennesker er begrænset af deres tanker og begreber, men jeg kender ingen som dig der er fanget af din egen opfattelse som du ikke kan få øje på selv.

Det jeg gør er at jeg indgår i samtaler med tusindvis af andre mennesker, tænkere og filosoffer. Det du gør, at du tænker ud fra dig selv, og kun dig selv. Så får vi det der sorte hul, hvor du går til grunde i dig selv.

Man bruger sit hoved ved at stille sig selv og sit hoved overfor en opgave eller en udfordring, noget konkret objektivt foreliggende (manden overfor kvinden og overfor naturen (i forbindelse med føde og husly mmm) og overfor næsten, i forbindelse med samarbejde eller konkurrence). En anerkendelse af jeg og ikke-jeg. At udslette jeget, som du som den østens religiøse mand du er, konstant taler for (som Esther/Zenia og Serotonin) betyder grænsepsykose, demens og alzheimer, det er falsk monisme. Simpelthen forkert brug af hjernen, og efter min mening farligt.

Jeg mener ikke du står fast i Gud, men jeg mener du står fast på dig selv, tar udgangspunkt i dig selv. Opfordrer os alle til en selvcentrering, en bestemt måde at vi alle skal være os selv på. En bestemt religiøs opskrift på hvordan man skal være sig selv og kan tillade sig at være sig selv. Og her er det du kalder egoet/jeget den evige fjende for dig, for Esther/Zenia, Serotonin og Thomas. Mennesket skal være ens ifølge jer og følge et bestemt asketisk kvietistisk princip kunne man sige.

Netop Jesus og Paulus trak ikke noget ned over hovedet på folk. Syndstilgivelsen er netop ophøret af jeres ensretning af mennesket. Syndstilgivelsen er at mennesket får lov til at være menneske i sin individualitet.

Hvorfor skal jeg ha de samme fornemmelse i roen og de samme ideer om at udslette mit ego/jeget som I har. Hvorfor kan vi ikke lade folk være i fred??? Hvorfor skal vi høre disse Mekka stemmer fra et bestemt sted om hvordan vi skal være og opføre os??? Den der etiske bearbejdelse af alle jordens mennesker, hader jeg og er jeg træt af. Den der evindelig krig imod egoet/jeget, altså imod mig, den er jeg noget så træt af.

Bliv væk i Hellige mænd!!!!!!!!!!!!!

Jeg vil ikke føres, jeg er ikke et får og vil ikke være et får.

Denne trang, underkastelsestrang, til at der kun er en bestemt måde at være perfekt på og etisk i verden på, kan jeg ikke holde ud.

de bedste hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#9893 - 27/08/2010 21:50 Re: Meditation og Yoga [Re: Hanskrist]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja, det er ikke så godt, at jeg gerne vil ud af den kasse, du har puttet mig ind i. smiler

Når jeg nu siger, at alle mennesker er forskellige så indebærer det vel frihed til at være forskellig. Eller hvad? Jeg bryder mig ikke om komformisme. Kun i den sande individualitet er der mulighed for et sandt fællesskab.

Alle de kloge mænd, som du samtaler med? Hvis de ikke udtaler sig fra sig selv, hvad udtaler de sig så fra? Hvad udtaler du dig fra? Vi udtaler os alle fra os selv.

Og denne fidus vedrørende Østen er helt hen i vejret. Der er intet øst og vest andetsteds end i din egen fantasi.

Som sagt har jeg adrig påstået at mennesket skal udslette sig selv, men derimod at det bør forstå sig selv, hvilket er noget ganske andet.

Der er intet øst eller vest ved mig. Det er mig ganske ligegyldigt. Det enkelte menneske er hvad der interesserer mig. smiler


Redigeret af Michael (27/08/2010 21:53)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Nyheder fra Religion.dk