annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 28 af 80 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 79 80 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9802 - 13/08/2010 11:41 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Esther.

Tak for dit svar, som meget gør indtryk på mig.

Du skriver:
Citat:
Alligevel husker jeg stadig stunder som barn - lige inden søvnen tog over - hvor jeg blev ført til et utrolig dejligt, harmonisk sted. ... Kunne endda glæde mig til at komme i seng for at opleve dette. ...
og dét uanset denne "straffende Gud", som du blev opdraget til.
Det ka' man da kalde en gave! smiler

Din tanke om "menneskelivet som en læreproces" er mig ikke fremmed, men jeg er nok veget tilbage overfor visionen, at det gælder alle mennesker, for hvad så med alle dem, det ikke rigtig lykkes for?
Jeg ka' i hvert fald huske, da jeg første gang begyndte at se: Nå, det var derfor, at det og det skete - og ikke lykkedes - for at jeg skulle lære ...

Og jeg føler mig heldig.
Jeg slap ud af det vildspor, som mit ubevidste og min forstand havde lagt.
Det er i hvert fald sådan, jeg oplever det - og det, jeg oplever, er jo sandhed - for mig.
Men hvad med alle dem, der af den ene eller den enden eller den tredje grund ikke er så heldige? - eller ikke ønsker at være heldige på den måde?
Det ved jeg ikke.

Og det er en fryd for mig at læse:
Citat:
Indsigter er for mig et spørgsmål om at udvide sine forståelser af, hvad et menneske kan og må på denne jord i forhold til sig selv og sine medmennesker. ... Jeg tror på positiv tænkning og handling. ... tror på, at hjælpen fra det Guddommelige ér der, når blot vi tør tro det. Og jeg forstår slet ikke, at så megen godhed og kærlighed kan afvises af nogle mennesker, blot fordi det ikke kan bevises. smiler

"Hvad et menneske kan og må ... i forhold til sig selv og sine omgivelser."
Den klarer man jo ikke med fornuften alene (heller ikke snusfornuften) blinker
Og jeg kommer til at tænke på begrebet "hjertets renhed" og "rensning af sindet" (katarsis).

Og "hjælpen fra det guddommelige", som får alle ateister "op i det røde felt", men som har været en del af menneskets bevidsthed i mindst 40.000 år (shamanismen) - enten der så, rationalistisk set, eksisterer gud(er) eller ej.

Oplevelsen af denne hjælp eksisterer jo! - som en menneskets følgesvend gennem tiderne (og så er spørgsmål om teisme og ateisme egentlig ret underordnede, vil jeg mene).

Du kalder dit indlæg "en længere smøre".
Det er jeg ikke enig i, tværtimod synes jeg, du udtrykker dig overraskende kort og klart - og rammende blinker

Ja, det kunne være spændende at mødes ansigt til ansigt, men jeg er en gammel mand, og jeg har brug for lang tid til at tænke mig om - i dialoger som denne smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/08/2010 11:44)
Top Svar Citer
#9804 - 13/08/2010 17:04 Re: Et andet syn [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

TAK til dig Arne. ... Selv netop rundet de 70, tænker jeg, at dét er den bedste alder, endnu. smiler
Top Svar Citer
#9805 - 13/08/2010 17:37 Re: Et andet syn [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Du må også have en god weekend, Simon. Og husk at du er ELSKET.
Top Svar Citer
#9806 - 13/08/2010 18:54 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jamen, hvis I vil mødes, vil jeg også med! Det ku' være hyggeligt at mødes allesammen :-)

Den store, stygge Hanskrist, der buldrer.

Den milde Jan der ærligt fortæller.

Den modige Anne der står fast, når det gælder.

Den utrættelige Arne der åbent inspirerer og lader sig inspirere.

Den energiske Simon med det ufravigelige glimt i øjet.

Den ægte Michael der blotter enkelthederne i livet og den følelsesmæssige dimension.

Den menneskekærlige og oprigtige Treram der taler hykleriet midt imod.

Den skønne Rosemarie der altid taler et venligt og opløftende ord.

Den veltalende Ole Bjørn, den frygtløse kriger.
Top Svar Citer
#9807 - 14/08/2010 09:00 Re: Et andet syn [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,
Jeg kan ikke helt slippe vor "samtale". ... Her til morgen tænker jeg meget over dét, du skriver m.h.t. om livet på jorden kan være en læreproces. ...

Mon ikke det er sådan, at ... og nu ved jeg jo ikke, om du har reinkarnationstanken inde som noget vedtaget af forstand og hjerte ... eller du har afvist den som ikke brugbar for dig?

Hvis jeg nu skal holde mig på min egen banehalvdel (og det skal jeg jo) tror jeg for det første på, at i rækken af mange, mange inkarnationer har vi alle været dér, hvor tanken om livet som en læreproces er blevet afvist. ...

Om et liv er et heldigt og succesfyldt et af rækken, vil jeg endda tillade mig at sige, at vi ikke kan bedømme, så længe vi er her på jorden. ... Dét vil der først blive kastet lys over, når vi engang lever videre i en anden eksistens. ...

Vi må ... som jeg ser det ... derfor "bare" søge at leve i overensstemmelse med vort indre univers så godt som muligt. ... Når vi så er nået til erkendelsen af, at kærlighed er den eneste lim, som binder universet sammen (Hildegard von Bingen) ja så kan vi da godt erklære os som heldige og søge at leve ud fra denne erkendelse/indsigt. smiler

Tak, fordi du siger, at du oplever mig som klart formulerende i mit tidligere indlæg. ...

Drister mig derfor til at give mit bud på, hvorfor så mange totalt afviser så megen godhed og kærlighed, som ligger i den guddommelige verden som en gave.

Kunne det være, at Nelson Mandela har ret, når han siger, at mennesket mest af alt er bange for lyset i sig ... mere end for mørket? Er det mon, fordi vi opfatter os selv som syndere, der ikke har fortjent LYSET, eller er det mon fordi lyset også gør os bekendt med vore skyggesider? ...

Dem har vi jo mange af allesammen, og de er vel også en del af skaberværket og trænger måske mest af alt til at møde forståelsen og kærligheden?

Strøtanker her fra en smuk lørdag morgen med ønsket om en dejlig week-end til de, som måtte læse med her.

m.v.h.
zenia/esther

Top Svar Citer
annonce
Side 28 af 80 < 1 2 ... 26 27 28 29 30 ... 79 80 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk