annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#958 - 13/06/2008 00:28 Re: HVAD ER GOD DEBATKULTUR? [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anne - ALH.

Jeg synes, det var interessant at læse dit sidste indlæg i denne tråd, og jeg fornemmer også en god gensidig forståelse.

Jeg er selvfølgelig enig med dig i, at det er umuligt at opstille debatregler, som med sikkerhed udelukker, at vi - uden at vide det - krænker hinanden.
Sådanne regler ville da vist også være en ulidelig spændetrøje.

Nu startede denne tråd jo med spørgsmålet, om det ville være rimeligt at kalde en debattørs indlæg (ikke debattøren selv) for ubegavet.

Jeg har svært ved at se, at et sådant udtryk - ubegavet - kan fremme belysning, analyse, indsigt, afklaring og inspiration o.s.v. vedrørende det emne, der debatteres.

Jeg ville i hvert fald ikke bryde mig om at påstå noget sådant om andres debatindlæg - og jeg ville nok føle mig krænket, forsøgt ydmyget og måske også såret, hvis et af mine indlæg fik en sådan medfart.

Men når bølgerne går højt, ka' der jo let "ryge en finke af panden", og det er jo så her, jeg søgte at pege på, at "den forurettede" har forskellige valgmuligheder.

Om man bli'r vred, ked af det, såret, eller hvad man nu føler, tror jeg ikke, man selv kan bestemme - heller ikke følelsernes styrke (medmindre man bruger særlige, f.eks. meditative teknikker) - men man kan selvfølgelig styre sine følelser med fornuften.

Og så er det jo her, der er forskellige valgmuligheder.

Man kan ignorere, men det får normalt ikke følelserne til at forsvinde.

Man ka' "gi' igen med samme mønt", så kommer man af med følelserne, men det fører jo næsten uundgåeligt til et tiltagende skænderi, fordi den andens følelser krænkes.

Man ka' nøjes med ironi og sarkasme, men det er jo egentlig blot et lidt mere raffineret skænderi (den "grøft" er jeg selv flere gange faldet i).

Men så er der jo den mulighed tilbage, at give sine følelser udtryk - ærligt og redeligt.

Det får som oftest følelserne til at "gå af kog" (og anbefales mig bekendt også af psykologer).

Det gi'r tillige "krænkeren" en mulighed for at reagere - og det gi'r navnlig debatten mulighed for igen at kunne trives, vil jeg mene.

Jeg har faktisk prøvet det sidste i en dialog med Ipso Facto på den gamle debat (som Serotonin venligt fortæller om - tak for det!), og gevinsten var til at ta' og føle på (bl.a. førte den fortsatte debat til, at jeg udviklede min religiøse tilgang til "verden og mig" på en måde, som jeg meget værdsætter).

Så for mig er god debatkultur ikke bare et spørgsmål om, hvor meget, eller hvor lidt, vi kan tillade os at svine hinanden til, men især et spørgsmål om, hvordan vi ka' gi' debatten de bedste muligheder for, at vi, hver især, kan afklare, forny og inspirere os selv og hinanden.

Ja, det ku' være sjovt at mødes.
Skulle din vej går forbi Sydsjælland, skal du være velkommen.
Jeg ku' godt ha' lyst at vise dig mine Ikóner, som især min ene hjernehalvdel kommunikerer med smiler

Du er velkommen til at videregive oplysninger om mig til dine teologer.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/06/2008 00:32)
Top Svar Citer
#959 - 13/06/2008 07:01 Re: HVAD ER GOD DEBATKULTUR? [Re: ALH]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Anne.

Jeg forstår godt din indstilling til tilfældet Brian Fyhn, men ind imellem er der altså behov for at kalde en spade for en spade.

Brian Fyhn er ikke bare en "registreret debattør". Han var moderator og han misbrugte sin magt på det groveste til at knægte ytringsfriheden hos dem, han ikke brød sig om. Ordmæssigt lagde han jo heller ikke fingrene imellem, som du har set et eksempel på, hverken i indlæg eller i de pb'er, som jeg og andre ved flere lejligheder fik fra ham.

Men når han så, efter at jeg både er blevet afskåret fra at tage til genmæle og fra at læse, hvad han skriver, søger at fremstille sig selv som en forfulgt uskyldighed, så er grænsen for en acceptabel opførsel langt overskredet. Der var basis for at kalde ham betydeligt værre ting, som han selv kaldte andre, men jeg nøjedes med at påpege hans hykleri.

Det må han så leve med, men der er ingen, der vil fratage ham hans ytringsfrihed her, uanset hans tidligere meriter. Han er som alle andre velkommen til at komme med indlæg her. Men forskellen fra onlinedebatten er, at her må han ligesom alle os andre stå til ansvar for sine handlinger.

At han ikke er kommet med nogen indlæg her, men i stedet har startet sin egen blog, hvor han også har magt til at undertrykke enhver opposition, er egentlig ikke overraskende, når man kender hans holdning til en "fri debat".

Mvh

Ole Bjørn ;)

.
Top Svar Citer
#961 - 13/06/2008 08:27 Re: HVAD ER GOD DEBATKULTUR? [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Arne

Jeg tror, man kan gå til denne sag på flere måder alt efter de erfaringer, vi sidder med hver især.

For det første kan vi forholde os mere objektivt og sige, at debat er en form for "leg" (ikke at jeg ikke tager det alvorligt) og kalde en spade for en spade; et ubegavet indlæg for ubegavet. Denne tilgang forudsætter, at vi ikke sætter vores følelser først, men at vi kan holde os "professionelle" som debattører. Selvfølgelig skal vi ikke såre hinanden, men det kan være svært at sætte en grænse for, hvornår man gør det, fordi vi er så forskellige, og nogle vil altid have let ved at ryge ud i de personlige angreb.

Jeg tror, at et regelsæt skal have et grundlag, der minder om dette - altså med et udgangspunkt der hedder, at man går efter bolden og ikke efter manden. Hertil er det jo kun gavntligt for debatten, hvis vi evner at etablere en "god energi" og kan finde ud af det med de andre debattører jf. dit eksempel med Ipso Facto.

Jeg tror ikke, at jeg ville kalde et indlæg for ubegavet på den måde, som Ole Bjørn eksemplificerer det, men nu læser jeg så også Ole Bjørns eksempel som et eksempel, der illustrerer en forskel og intet andet. At vi så på nogle områder vil være uenige, kan jeg godt leve med.

Tak for din venlige afsluttende hilsen; jeg tror ikke min vej lige foreløbigt kommer forbi sydsjælland :-)

Til sidst (er lidt kortfattet, skal holde en lille pause fra debatten i dag) vil jeg lige citere denne, da den er lidt sjov:

"Du er velkommen til at videregive oplysninger om mig til dine teologer."

- Hmmm, ja, mange af de gode teologer er jo døde, så det bliver ikke helt nemt at viderege oplysninger om dig til dem, selvom de sikkert gerne ville høre om dig og dine ikoner smiler

Mvh
Anne

P.S
Det jeg skrev i går med, at jeg ikke vil tage ansvar for, om jeg krænker nogle, skal ikke forstås så bogstaveligt. Det kom fra den mere objektive tilgang med en hentydning til, at begrebet 'krænkelse' f.eks. i islam dækker over en ære, som jeg i nogle tilfælde kan have svært ved at respektere.
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#962 - 13/06/2008 08:38 Re: HVAD ER GOD DEBATKULTUR? [Re: ole bjørn]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Ole Bjørn

Lidt kort, jeg må tilstå, at jeg er noget chokeret over en situation med en anden debattør, så jeg vil blot sige, at jeg har bare på fornemmelsen, at Brian Fyhn ikke så situationen på religionsdebatten på samme måde, som du gjorde (og som jeg gjorde), og derfor kan det i bund og grund have været en sårende oplevelse for ham (hvad jeg selvf. ikke ved, men det bliver svært at starte på en ny omgang debat med os med den overskrift om ham som hykler). Mit inderste motiv for at skrive dette er nok, at jeg ikke bryder mig om at såre andre mennesker, og det er ikke altid let for mig at bevæge mig som debattør, da der undervejs på min vej i det virtuelle univers er opstået relationer, som jeg ikke kan følge op på i "det virkelige liv". Det kan jeg bare ikke, jeg har også mit, og det er en af grundene til, at jeg holdt op på religionsdebatten, og var tæt på at gøre det samme her.

Jeg håber, at i finder frem til en god debatkultur alle i mer eller mindre grad kan være med til.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#964 - 13/06/2008 10:04 Re: HVAD ER GOD DEBATKULTUR? [Re: ALH]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Anne.

Med magt følger også et ansvar for at administrere denne magt, så den ikke misbruges.

Vi kan alle begå fejl, og vi kan uforvarende komme til at såre nogen. Men hvis man er i en magtposition, og bruger magten til at knægte den kritik, som gør opmærksom på misbruget, så er man ikke dette ansvar voksen.

Ytringsfrihed er reelt det eneste forsvar vi har mod magtmisbrug. Det ved enhver diktator, så derfor er det første han gør, når han kommer til magten, at fjerne enhver kritik af ham. Det ved de islamiske fundamentalister også. Derfor reagerer de med vold eller opfordringer til vold mod enhver, der kritiserer deres magtfulde meningskontrol.

Kun en fri debat kan bringe kritikken frem, og give os mulighed for at tage selvstændig stilling, og eventuelt skifte standpunkt. Hvis ikke vi protesterer mod enhver form for knægtelse af ytringsfriheden ender det med, at vi mister retten til at have en anden mening. Det var George Orwells "1984" en fremragende analyse af.

Historien viser os, at magtmisbrug skal stoppes i den spæde start, hvis vi skal have held med det. Derfor skal vi være opmærksomme på ethvert indgreb mod ytringsfriheden, så vi ikke vænner os til, at det er i orden at nogle mennesker undertrykker andres mening.

Begynder vi først slække på kritikken af magtmisbrug, er vi ude på en glidebane, der i sidste ende leder til meningskontrol.

Mvh

Ole Bjørn ;)


P.S. Du er velkommen til at kritisere min holdning. griner

Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Nyheder fra Religion.dk