annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683326
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381878
Et andet syn 1991532
Åndelig Føde 1524207
Jesu ord 1523324
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 223 gæster og 147 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9591 - 08/07/2010 14:40 Re: UNIVERSETS GODHED [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg forbinder ordet kærlighed med især uselviskhed og medfølelse. En medfølelse, som du selv er inde på, rækker ud over ens familie og vennekreds.

Jeg kommer til at tænke på Jesu ord om at indbyde til frokost... at man ikke bør invitere venner og rige slægtninge, ej heller naboer - men fattige, vanføre, lamme og blinde, fordi de ikke har noget at give igen!
Jeg kommer til at tænke på et barn, der deler sit slik med andet barn, som ingen gider lege med.

Jeg tænker også på Jesu ord om at elske selv sine fjender og gøre godt mod dem, der hader en. At vende den anden kind til. At bede for sine bødler. At lade den svalende regn og sin kærligheds sol skinne over enhver... for hvor flot er det egentlig kun at gengælde godt med godt - hvad med at gengælde det smertefulde med det medfølende!
Jeg kommer her til at tænke på et barn, der er blevet drillet, mobbet, men som i loyalitet og åndeligt overskud holder hånden over sine forfølgere og forsøger at løse problemerne med mobberne selv på en empatisk måde, frem for at "pudse autorieterne" (de voksne) på dem.

---Ikke at vi skal stille krav til børnene om at gå med bøjet hoved... Men der findes børn, der har overskuddet (et ord du vist også selv nævner) - jeg vil kalde det et Åndeligt Overskud - og af sig selv viser denne uselviske og medfølende adfærd.

Hvor kan vi voksne dog lære meget af børn!!! Tænk: En så stor personlighed i en så lille krop!!! Imens render mange af vi voksne rundt og glemmer den glemte og svarer bødlen igen med tortur. Hvor kan vi lære meget af de små børn, de ydmyge. Nogle børn har et åndeligt overskud, som i mine øjne rækker langt ud over det, som jeg har set hos mange voksne.

.....Det var de ord, jeg pludselig fik lyst til at skrive, da du efterlyste noget ud fra ordene "kristusbevidsthed" og "kærlighed"......

Jesu ord, børns eksempel - disse vejer for mig ædlere end det pureste guld. Derfor ærgrer det mig sådan, når jeg ser en del kristne på de forskellige debatsider bruge en overflod af teologiske vendinger og henvisninger til diverse teologer i deres indlæg. Det virker så tørt på mig, så dødt, som en øvelse i akademisk tågesnak og pral - nærmest som farisæernes store kvaster og brede bederemme. Som en ligegyldig dragt at trække i. Uden ånd.
Top Svar Citer
#9595 - 09/07/2010 10:35 Re: UNIVERSETS GODHED [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7199
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Jeg forbinder ordet kærlighed med især uselviskhed og medfølelse.
og allerede her, synes jeg, det står klart, at en sådan kærlighed ikke just er den nemmeste sag af verden.
Medfølelse er vi nok mange, der kan rumme - i hvert fald til en vis grad - men uselviskhed - den er svær.

Når jeg tænker mere end 60 år tilbage til min konfirmation i den danske folkekirke hos en ret så ivrig præst, som lykkedes med at overbevise mig om kristendommens kvaliteter - også kristen næstekærlighed - og hvor han efterfølgende opsøgte mig for at høre, om jeg nu også fortsat "troede på Gud", hvad jeg bekræftede - men få timer senere - da han var gået, kraftigt fornægtede, fordi jeg pludselig så mig selv som kirkeligt indoktrineret, hvorefter jeg "kasserede hele molevitten" - og når jeg tænker på de mange efterfølgende års stræben efter at nå mål, jeg havde sat mig både erhvervsmæssigt (dyrlæge) og privat (ægteskab, villa, vogn og vovse) - så blev der jo slet ikke plads til uselviskhed.

Og når dertil kom fortrængte psykiske traumer fra barndommen, som uopdaget forstyrrede idyllen og voldte stigende uforklarede problemer, så blev egenskaben uselviskhed "en by i Sibirien".

Nu mange år senere, hvor jeg lever alene og har det godt med mig selv, kan jeg se, hvor meget lykkeligere mit liv kunne have været - både for mig selv og for mine nærmeste - hvis jeg havde evnet mere uselviskhed og mere evne til medfølelse.

Men er det ikke sådan, langt de fleste af os har det - udelukket fra den uselviske oplevelse af verden?

For mit vedkommende slap jeg fri af den totale udelukkelse efter at have grædt også den allersidste tåre ud af mine øjne foran en Kristus Ikón, der "dybt alvorligt ville vide, hvem jeg er".
Det er jeg den ortodoks kristne ikonografi dybt taknemmelig for - den forløsende påvirkning på det rette tidspunkt.
Men hvor mange mennesker trænger til forløsning fra selvisk indespærring (uden at vide det), og hvordan skal de kunne opnå det - eller i det hele taget ønske det?

Åh jo - der er jo et kæmpemæssigt "supermarked" af psykologisk selvhjælps-litteratur, der er psykoterapi (som efterhånden ikke længere er en skam, og som jeg havde gode erfaringer med), der er den traditionelle danske folkekirke (som nok ikke siger ret mange mennesker noget), der er de andre kristne kirker og alle de andre religioner (som ikke rigtig er noget her i landet - bortset fra islam, der opfattes som en trussel), og der er forskellige sekter (ofte med tilløb til fanatisme og lukkethed) - men overfor den herskende materialisme (som vel er et udslag af selviskhed) har alle disse "åndelige tilbud" næppe megen vægt.

Alligevel er det mit gæt, at der i langt de fleste mennesker - helt tilbage fra barnsben - ligger en slumrende indlevelsesevne, medfølelse, spontan omsorg, intuitiv oplevelse af verden - basal religiøsitet kunne man måske kalde det - som "bare ikke har et sted at vågne" blinker

Men det er selvfølgelig bare noget, jeg tror smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/07/2010 10:35)
Top Svar Citer
#9600 - 11/07/2010 14:49 Re: UNIVERSETS GODHED [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg må give dig ret; jeg føler, at det er nærmest umuligt at leve uselvisk... Jeg tror, at der er tale om en proces - en lang proces i livet - frem for blot nogle teknikker. Selv holder jeg meget af Jesu ord, og jeg føler, at de er som et fyr, et lys, der viser vejen. Men det er en svær vej!

- Hvis man har intentionen, og hvis man har inspirationen, så håber jeg, at man over tid udvikler sig positivt.
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 18:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 mi..
24/04/2024 18:08
SF er ude forhandlinger om ny handicapaf..
24/04/2024 18:07
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Folketinget undskylder for at have søgt..
24/04/2024 17:29
Joe Biden har underskrevet loven om hjæ..
24/04/2024 17:18
Nyheder fra Religion.dk