annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15788205
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392572
Et andet syn 1998883
Åndelig Føde 1558769
Jesu ord 1530152
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 243 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9570 - 05/07/2010 14:54 Re: Hvorfor Gud? [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram

"Det ender vel med, at gud ER af de mange sorte huller der æder alt hvad de kommer i nærheden af".

- Jeps, alt er muligt i den troendes forestillinger, specielt i kreationisters..;-)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (05/07/2010 14:54)
Top Svar Citer
#9571 - 05/07/2010 18:49 Re: Hvorfor Gud? [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7216
Sted: Sydsjælland
Det er jo rigtigt, at der har været et utal af forskellige guds-forstillinger i bevidstheden hos os mennesker i flere milioner år - og også i dag er det jo nok flertallet af klodens ca. 7 milliarder mennesker, der i deres bevidsthed "har" en gud - eller flere guder.

Hvorfor det er sådan, kan jeg ikke gøre mig klog på, men der kan vist ikke være tvivl om, at det er en kendsgerning smiler

Så er der ateister, som afviser sådanne forestillinger for deres eget vedkommende - og der er ateister, som ligeud påstår, at en gud (eller flere) ikke eksisterer.

Det sidste kan jo ikke bevises - så den gruppe af ateister vil jeg tillade mig at ignorere - lige som jeg vil ignorere religiøse, der påstår det modsatte.

Tilbage bliver så den gruppe, der tror på noget guddommeligt - eller helligt - af en eller anden art - og den gruppe der afviser noget sådant, men som vel dog tror på naturlovene samt det sammensurium af årsager/virkninger, vi kalder tilfældigheder (er det forkert opfattet - så ret mig).

De to grupper har så en tendens til at forsøge at overbevise "de andre" om, at netop deres tro er den rette - ligesom der er lignende - ikke sjældent voldsomme - forsøg mellem de forskellige religiøse grupper (såsom korstog, jødiske, muslimske, hinduistiske og andre militante religiøst begrundede handlinger).

Dertil kommer så afsløringer af korrupte præsteskaber i de forskellige etablerede religioner.
Det har imidlertid ikke rigtig noget med de grundlæggende idéer at gøre - så dem lader jeg ligge i denne sammenhæng.

I nogle gudsforestillinger er gud noget menneskelignende (overmenneskelignende), i andre et væsen, i atter andre nok snarere en idé, en vision en anelse om noget totalt ufatteligt.

Hvad det sidste angår, skulle det ikke undre mig, om det netop er sådan, de fleste af de ca. 7 milliarder mennesker har det.

Og det er jo ikke viden, det er bare noget, de tror - ovenpå den eksisterende videnskabelige viden - mens andre foretrækker - udover det videnskabelige - alene at tro på "tilfældighederne".

Er det en forkert beskrivelse af forholdet mellem teister og ateister? blinker

P.S.: For mit vedkommende er min tro, at universet er helligt smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/07/2010 18:50)
Top Svar Citer
#9572 - 05/07/2010 22:05 Re: Hvorfor Gud? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" og der er ateister, som ligeud påstår, at en gud ( eller flere)ikke eksisterer."
jeg vil mene at alle ateister påstår at der ingen gud(er) findes. ellers ville de ikke være ateister.
Så du vil ikke i dialog med ateister, kan jeg forstå, er det noget nyt i din opfattelse??

Nu kan guders tilstedeværelse ikke bevises ligesom det flyvende tepottemonster o.s.v.
Så når noget ikke kan bevises så må man tro, at det findes, logik for skrældemænd, som jeg skrev til den anonyme, findes der intet bevis på at dette usynlige væsen nogensinde har blandet sig i universets gang, endsige bekymret sig om sine skabte tobenede pattedyr på lille moder jord, et fnug blandt trillioner af andre fnug i det store universum, og dette væsen skulle for ca 2000 år siden pludselig få den dødsyge ide at voldtage en stakkels tømrers kone for at denne kunne føde "hans" søn der skulle frelse os alle og fra hvad??, sikken en gang sludder, som man skal være bare en smule religiøs for at tro på.
Den anonymes mærkelige forestillinger om gudelivet er tegn på en forvreden hjerne, jeg tror at det er Jens Madsen der er på banen igen, med al den veda snak, det ligner hans stil.

Har du gået i søndagsskole, siden du hele tiden fremhæver ; den brændende rosenbusk, hvor Moses og gud der snakker sammen, jamen så tror du vel på en menneskelignende gud.

Flertallet af jordens indbyggere har ikke en bevisthed om en eller flere guder, buddhister som der er rigtigt mange af i Asien, tror ikke på en skabende gud, og jeg tror du ville blive forbavset over hvor få vesterlændinge der tror fuldt og fast på en eller flere guder, hvis man ville udføre en optælling af dette, hvilket er meget ønskværdigt.

Og den gud som du omtaler ER, er kun et tegn på at det hele er så ganske tilfældigt, jeg ved det er svært for religiøse at kapere, de kæmper med arme og ben for at holde fast i deres usynlige, hjælpeløse, ukærlige gud.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9574 - 05/07/2010 22:11 Re: Hvorfor Gud? [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Hej Treram,

Du skriver:
"Nu kan guders tilstedeværelse ikke bevises ligesom det flyvende tepottemonster o.s.v.
Så når noget ikke kan bevises så må man tro, at det findes, logik for skrældemænd, som jeg skrev til den anonyme, findes der intet bevis på at dette usynlige væsen nogensinde har blandet sig i universets gang"

- Igen viser du, at du tillægger os troende en gud-forestilling, som vi ikke har. Den forestilling, du kritiserer, er ikke vores forestilling. Finder du det ikke absurd, at vi skal forsvare noget, vi ikke tror på?!

- Men netop dette var jeg bange for, da jeg skrev indlægget. At du og andre ikke ville læse det i dybden, men opfinde jeres egne forestillinger, som I så ville tillægge os, som om vi så skulle forsvare disse overbevisninger, som I har tillagt os, men som vi ikke har. Dét er absurd!
Top Svar Citer
#9575 - 05/07/2010 23:42 Re: Hvorfor Gud? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

...og når jeg skriver "os", så mener jeg nogle af os. For jeg ved, at der er andre end mig, der hælder til den esoteriske side af religion...
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
05/05/2024 18:44
Hilsner
af Hanskrist
05/05/2024 14:48
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Kinas præsident vil løse Ukraine-krige..
05/05/2024 19:35
Politikere rystede over hærværk mod j..
05/05/2024 19:16
Enhedslisten forkaster Gaza-forslag på ..
05/05/2024 18:43
Israels forsvarsminister: En militærak..
05/05/2024 18:08
FCK moser Silkeborg og lægger pres på ..
05/05/2024 17:57
Nyheder fra Religion.dk