annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
0 registrerede 348 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9457 - 21/06/2010 10:16 GLOBAL EMPATI
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Fra vores urtid som jægere og samlere har vi været aggressive rovdyr - overfor naturen, vi lever i - og overfor andre mennesker.
Vi har taget, hvad vi havde brug for, og vi har kæmpet mod nabostammer om territorier.

Oprindeligt slog vi vel "de andre" ihjel, men fandt efterhånden ud af at holde dem som fanger og som nyttige slaver - og det er vel egentlig det, vi i dag ser i form af arbejdsmarkedet.

Men det er jo kun den ene side af sagen, for det viser sig jo også, at vi er empatiske mennesker - i stand til at føle med andre mennesker, i stand til at sætte os i deres sted.

Dagbladet Information fortæller 19.-20. juni d.å. om den amerikanske økonom, Jeremy Rifkin, der nylig har udgivet en bog: Den empatiske civilisation, hvori fortælles om, hvad vi mennesker evner i medfølelse med andre mennesker.
Ja, han hævder endda, at den empatiske impuls er den mest grundlæggende egenskab hos os mennesker, men at hæmninger kan standse denne impuls eller endda ændre den til agression.

Studier af børneopdragelse samt neurovidenkabelig forskning underbygger denne påstand, hævder han, og her ligger han jo i øvrigt ikke langt fra vores hjemlige teolog K.E. Løgstrups idéer om det suverænt og spontant barmhjertige og næstekærlige.

Det spændende er så, siger Rifkin, at empatien fra oprindeligt kun at omfatte de nærmeste (f.eks. Næsten i før-kristen forstand)- os - i modsætning til de andre - at denne medfølelse har en tendens til at udvide sig i takt med civilisationernes vækst.

Det håbefulde budskab er så, at ting som informationsteknisk udvikling, IT, men også økonomi i forbindelse med udvikling af vedvarede energi giver menneskeheden mulighed for at udvikle en medfølelse, der omfatter alle planetens mennesker - ja måske endda ikke bare os selv, men hele kloden.
http://www.information.dk/236816

(Det er så her, jeg ikke kan lade være at tænke, at hvis den, der gerne vil gøre et stykke arbejde her i verden, arbejderen, blev betragtet med naturlig anerkendelse og respekt, så ville det betyde medbestemmelse om arbejdets udførelse - og i ikke-offentligt drevne virksomheder tillige andel i den opnåede profit - i stedet for den nuværende slavelignende tilstand).

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/06/2010 10:21)
Top Svar Citer
#9460 - 21/06/2010 15:36 Re: GLOBAL EMPATI [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Q: Ja, han hævder endda, at den empatiske impuls er den mest grundlæggende egenskab hos os mennesker, men at hæmninger kan standse denne impuls eller endda ændre den til agression.

A: Naturligvis - begyndelsen er absolut væren, da intet kontingent kan opstå på egen hånd. Et betragtningsniveau af denne absolutte væren er kærlighed og samhørighed, idet alt er ét i det absolutte. Eller: Alt ophæves til det.
Top Svar Citer
#9462 - 21/06/2010 18:50 Re: GLOBAL EMPATI [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne.

Hele menneskehedens historie er os iboende. Dengang vi var jægere og samlere måtte vi kæmpe mod naturen for at overleve. Ligesom hos dyrene var overlevelsesinstinktet det mest fremherskende.

Dette medførte også aggression, hakkeorden og den stærkestes overlevelse.

Men efter, at vi overvandt naturen skabte vi civilisationen, vi lærte at tænke og skabe civiliserede samfund.

Det er tanken, filosofien, etikken og religionen der løfter os over det naturlige stadie og gør os til mennesker i stedet for dyr.

Men selvom vi i dag er civiliserede, så bor fortiden stadig i os og den tilkendegiver sig som instinkt.

Det er den forstandige tanke, forstanden, som holder instinktet i tømme og sublimerer det til det sociale og individiuelle niveau. Når vi mister forstanden, f.eks hvis vi bliver bange, så siger man, at vi er i vore drifters vold.

Den forstandige tanke må derfor tæmme drifterne som i virkeligheden blot er erindringen om vores dyriske fortid.

I dag kæmper vi ikke for at overleve i naturen men derimod i samfundet.

Vi er, som enkeltpersoner, en del af dette samfund og under stadig påvirkning udefra. Tænk bare på hvordan vi bliver bombarderet med reklamer eller med ekspertudtalelser, der alle vil have os til at opfatte på en bestemt måde.

Vi er under et kolossalt pres udefra, som ønsker at forme vores bevidsthed, vores tanke og vores opfattelse.

Først når vi lærer at blive stille, så hører vi det, som kommer indefra, det vi selv mener og føler.

Når vi har gjort os klart hvad vi selv mener og føler er det på tide at møde verden og give sit eget bidrag til helheden, som ikke blot er en sanseløs gentagelse af hvad andre har sagt.

Når vi er stille, lytter vi til stilheden.

Og så er det nogle ganske andre ord der former sig. smiler
Top Svar Citer
#9470 - 22/06/2010 22:47 Re: GLOBAL EMPATI [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Der er selvfølgelig meget rigtigt i, hvad du skriver, men min fornemmelse er alligevel, at din analyse af menneskeheden og dens historie er ensidigt negativ.

Eksempel: En mand kommer om vinteren forbi en mergelgrav, hvor et barn er ved at drukne. Manden springer ud, med fare for sit eget liv, og redder barnet.
Da han efterfølgende bliver spurgt, hvorfor han gjorde det, svarer han ikke, at det var af næstekærlighed. Han svarer, at det var fordi, barnet var ved at drukne
- altså en spontan - før-fornuften-livsytring (Frit efter K.E. Løgstrup).

Jeg er heller ikke helt sikker på, at vi i de ca. 2 millioner år, hvor vi hovedsageligt levede som jægere, har oplevet, at vi kæmpede mod naturen.
Jeg tror snarere, at vi oplevede os selv, som en del af naturen.
Det er f.eks. kendt, at man ærede knoglerne af de nedlagte dyr, og kampen om overlevelse har vel snarere været, at det var begænset, hvor mange mennesker, der var levemuligheder for indenfor stammens territorium.
Med et tilpasset antal mennesker har man vel levet i rimelig harmoni med naturen, og tilpasningen har jo nok især været de nok især for mødrene smertefulde drab af de for mange nyfødte (man "udsatte" de nyfødte børn, så de døde af manglende pasning, som det jo også var almindeligt her i Nordens bondesamfund i historisk tid).

Jeg mener også at have hørt at nutidens oprindelige stammefolk f.eks. i Amazonas-regnskovene ikke kender til et jeg - ikke opfatter sig som individer - men alene oplever sig som en del af stammen, hvor alle delte med alle og levede efter de samme normer uden interne aggressioner i stammen.

Jeg tror heller ikke, man uden videre skal afvise Rifkins "empatiske impuls", som endda hævdes bekræftet neurofysiologisk.

Det, der så er mulighed for at ske, er, at skillelinjen mellem "dem" og "os" når videre ud - og nu har udsigt til at blive global, så vi alle er "os" - måske endda med omsorg for resten af kloden og dens liv tillige.
Et forjættende perspektiv - en genskabelse af "Paradisets Have" smiler

Dér vil vi også langt bedre kunne "lytte til stilheden".

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/06/2010 22:47)
Top Svar Citer
#9479 - 23/06/2010 19:33 Re: GLOBAL EMPATI [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne

Den tråd du har startet hedder jo ’’global empati’’ og det får mig til at tænke på det man kalder havet og dråben. Vel er havet en realitet men uden de mange dråber er der intet hav. I menneskehedens hav er de enkelte dråber os, de enkelte mennesker og uden det enkelte menneske er der intet hav.

Så i og for sig er havet et teoretisk begreb, et resultat af alle de enkelte dråbers samvirken, og dråbens virkelighed er vores egen dagligdag og det liv vi lever mellem hinanden.

Derfor nytter det heller ikke med diverse politiske tiltag for at forandre verden. Verdens forandring må komme indefra os selv, give sig udtryk i vore daglige forhold til hinanden og vise sig som verdens tilstand.

Og derfor er begyndelsen på ’’global empati’’, lokal empati.

At elske verden er kun en idé hvis man ikke kan forholde sig til det menneske som er en del af éns dagligdag.

Jeg finder dit indlæg meget interessant, men ikke som en modsætning til mit eget – ikke som et enten eller, men som et både og.

Vi er mennesker der eksisterer i forhold til omverdenen. Det er i dette samspil vi finder vores individuelle identitet. Denne omverden er i dag gået fra at være et forhold til naturen til et forhold til samfundet.

Man siger ganske vist at menneskene før i tiden ikke havde nogen individualitet, men det tror jeg ikke er rigtigt. Især fra kærlighedens historie er der mange eksempler på to unge der har elsket hinanden på tværs af deres forpligtelser overfor familien.

Den samhørighed, som vi finder indenfor stammens rammer, rækker ikke ud til også at omfatte den rivaliserende stamme. De forskellige stammer lå for det meste i indbyrdes krig og modsætning til hinanden.

Det er stort set også sådan, at vi lever i dag. Vi elsker alle indenfor vores egen kreds og ’’de andre’’ er de fremmede. Når vi sådan tager fortiden med ind i nutiden og skaber de samme strukturer i vores daglige omgang som dengang vi levede i stammer, så er det ikke muligt at skabe en ’’global empati’’.

Kun når det enkelte menneske formår at sætte sig ud over sin egen begrænsning som værende dansker, svensker, tysker, kristen, muslim eller buddhist og i stedet for opfatter sig selv som verdensborger, er det muligt at opnå en ’’global empati’’.

At vi er begrænset i en bestemt nationalitet eller en bestemt religion er kun en del af helheden. Helheden er at vi alle er mennesker der bor på den samme planet.

Vore indbyrdes stridigheder er en mentalitet vi har taget med os fra huleboerne.

Det burde være klart at der ikke kan findes nogen ’’global empati’’ uden at det er, som en afspejling af ’’lokal empati’’.

Så vi kan alle give vores bidrag lige her og nu – hvor vi er.

Som vi er - sådan er verden. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Nyheder fra Religion.dk