annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 24 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9424 - 12/06/2010 11:55 Re: MYTENS MAGT [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Jeg gætter, at du ikke får noget svar, men det ka' jo være at jeg ta'r fejl.

Imens ku' jeg godt være nysgerrig efter at høre, hvad dit alternativ er, altså hvad dit største ønske er.

M.v.h. Arne blinker
Top Svar Citer
#9425 - 12/06/2010 12:47 Re: MYTENS MAGT [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Jeg gætter, at du ikke får noget svar, men det ka' jo være at jeg ta'r fejl.


- Hvorfor gætter du egentlig på det, Arne? Synes det er en underlig kommentar at finde..

Jeg svarer, når jeg får tid, i øjeblikket bor jeg på en læsesal og går (for det meste) en lang bue uden om alle computere....

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#9426 - 12/06/2010 13:39 Re: MYTENS MAGT [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Q: Hvad er det dog for en bevidsthed du mener mennesker omkring dig burde være villige til at indoperere i deres livssyn?

A: Bevidsthed og væren er ét på et dybere niveau. Vær blot. Men er dette for svært, så findes der mange veje, der kan rense dit sind, så det til sidst opgives i erkendelsens lys, der falder på illusionernes verdener som en atombombe.
Top Svar Citer
#9428 - 12/06/2010 15:07 Re: MYTENS MAGT [Re: Simon]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Simon

Citat:
Det her må du da næsten forklare: hvad er det dog for en bevidsthed du mener mennesker omkring dig burde være villige til at indoperere i deres livssyn - som åbenbart er udeladt..?


Faren ved sådanne ønsker, som jeg udgød ovenfor, er, at de kan fremstå som generaliseringer. Envidere kan man spørge til motivet, og her må svaret findes i den rette kontekst: min debat med Arne, hvor jeg med få linier tilkendegjorde et udblik, som Arne tilsyneladende har svært ved at læse ud af mine indlæg.

Jeg tror dog ikke på, at et sådant ønske behøver en særlig rationel forklaring, Simon. Nogle gange kan man være vældig optimistisk omkring den verden, som man befinder sig i, og andre gange kan det være et noget vemodigt udblik til en verden, der består af så megen splittelse og kamp. I den forbindelse synes jeg, at mennesket i sig selv kan være en løjerlig størrelse og omvendt er hvert et menneske samtidig et medmenneske. Hvorfor er det så så svært at leve sammen set ift et bredere perspektiv?

"Mit ønske" gik/går bl.a. på, at mennesker bliver det/dem, de er. Det rejser så atter spørgsmålet om livssynet (som du ofte har spurgt mig om).. Jeg kan selvfølgelig ikke lægge skjul på, at jeg finder megen spejling og dybde i det kristne livssyn, men når det er sagt tror jeg ikke, man kan tale om ét kristent livssyn, ligesom man kan rejse spørgsmål om, hvorvidt der findes en kristen etik eller kristen lære. Jeg befinder mig ikke i en direkte kirkelig forkyndende tradition (lokalt), hvilket kan være en af grundene til, at mit ønske om, at mennesker får bevidsthed om livets dybere sammenhænge ikke hænger sammen med én bestemt tro eller tradition, men derimod med fornuften og hjertet: et livssyn eller menneskesyn a la Løgstrup (den etiske fordring), M. Buber (Jeg-du) og Levinas (ansigtets etik (mener jeg)) - at disse så hver især tilhørte en religiøs tradition, kommer jeg ikke uden om. I den henseende betragter jeg nok "det åndelige" som en vej/et ind- og udblik, der rejser mange spørgsmål om livet og ligeledes indebærer kritiske refleksioner mht. sameksistens, samfund, kultur etc. Mht. kristendommen er det kristne element/livssyn samtidig det menneskelige (mange har gennem tiden beskrevet det sandt kristne som det sandt menneskelige. Grundtvig er endvidere kendt for ordene om "først menneske, dernæst kristen", men de to sider hænger for mig at se på god Bonhoeffersk vis sammen), dvs. den kristne gudsopfattelse ikke er en religionens gud - men en livets og menneske(ts) Gud..

Men hvad tænker du selv, hvis du f.eks. skulle erstatte begrebet om "det åndelige" med et ord, der ligger dig mere nært erfaringsmæssigt?

Mvh
Anne

P.S
Som jeg skrev til Arne "bor" jeg på en læsesal i disse dage, og ja, du kender mig, så jeg har ikke meget at give ind mht debat, men kigger da forbi nu og her..

P.P.S
Er du stadig udelukket fra religionsdebatten? Det var jo ikke første gang, der sker underlige ting derovre....


Redigeret af ALH (12/06/2010 15:16)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#9429 - 12/06/2010 15:17 Re: MYTENS MAGT [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Q: Hvorfor er det så så svært at leve sammen set ift et bredere perspektiv?

A: Det skyldes, at mennesket er offer for en illusion om isolation - "JEG er denne krop" skaber adskillelsen. Men den er ikke virkelig. Transcendér jeg-følelsen ved at fokusere på den og gennemskue den fuldkomment. Spørg i stilhed: "Hvem er jeg?".
Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 24 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 24 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk