annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9333 - 03/05/2010 21:41 Re: Identiternes betydning [Re: treram]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Treram:o)

Citat:
jeg ved ikke om jeg har fortaltmdet foer, men jeg er faktisk at regne som joede, jeg kan se udaf min families stamtavle at min tip tip tip oldefar var jodisk skraedder fra Schweiz, der blev udkommanderet til at sy uniformer for Napoleons haer, han roemmede fra militaeret og flygtede til Danmark, hvor han blev en kendt skraedder.


Det er imponerende, at du kender din familie så langt tilbage:o).. Jeg håber du vil føre kendskabet videre til de yngre generationer, vores baggrund er en vigtig del af vores identitet (i hvert fald i mine øjne:o)..

Men jeg tror nu ikke, at der er mange der ville opfatte dig som jøde, omend - en tanke der egentlig er interessant her - hvis vi følger Reform-bevægelsens ræssoneren, jo vel ville være tilfældet..

Men i så fald er vi vel alle at regne som jøder?

Citat:
Meeen kan en joede vaere ateist??, kom jeg til at taenke paa, for som jeg forstaar dig er en joede altid religioes, saa du maa undskylde at jeg smider mere sand i maskineriet, men kunne ikke lige lade vaere, det er ikke fordi jeg har faaet hedeslag, selvom her er omkring de 40 grader-dejligt.


Jeg beklager hvis jeg har givet et indtryk af, at min definition af en jøde udelukkende baserer sig på religiøs overbevisning.. Det er ikke min holdning, tværtimod så tilslutter jeg mig selv den juridiske definition, ud fra Halachah.. At Halachah er en religiøs funderet lov, gør ikke at man nødvendigvis er religiøs fordi man tilslutter sig, det kan lige så godt være grundet, at den er en del af en kulturel intern forståelse, som f.eks. julen vel er det for mange danskere..

Jeg mener godt at en jøde kan være ateist.. Men de to piger, som opfattede sig selv som værende "messianske jøder" eller "jøder af ånden", har vel en anden indgangsvinkel, kan jeg forestille mig..

Citat:
Og kuglerne farer os om oererne her i skydegale Bangkok.


Ja, for søren.. I må passe godt på jer selv dernede.. Tager de hensyn til udlændinge dernede?

Btw, så læste jeg at præsidenten har lovet valg for fred.. Hvordan bliver det accepteret, hvis overhovedet:o)?

Citat:
Arne og joeder er vist lidt af et problem, han vil heller ikke koebe varer fra Israel ???.


Tilsyneladende, selvom han jo påstår at det er "Israels udenrigspolitik", der er problemet.. Hvad det så har med denne tråd at gøre, går helt hen over hovedet på mig.. Men jeg morer mig over at se, at hans "forudsigelse" om at jeg ville ende med at drive korstog for Israel, mere er endt med at det er ham selv der ikke kan få tankerne fra Israel:o).. Og så også interessant, at han "formodentlig" er af jødisk afstamning og alligevel er imod Israels udenrigspolitik:o).. Tilsyneladende er der hos ham en holdning om, at jøder ikke kan være kritisk over for Israel:o).. Men nu må vi jo ikke kalde ham fordomsfuld, han er jo formodentlig af jødisk afstamning;o)

Men der er vel spildt tid nok på ham i denne tråd.. En mand der er hurtig til beskyldninger og anklager, men sen til at argumentere og underbygge dem, er reelt ikke værd at spilde tid på.. Jeg er dog glad for, at jeg har fået et dybere indblik i manden..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#9334 - 04/05/2010 16:55 Re: Identiternes betydning [Re: Borad]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er overbevist om, at det ville være meget forkert at hævde, at det perfide skyldes, at manden er jøde.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#9335 - 06/05/2010 15:19 Re: Identiternes betydning [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Og endelig tilbage i den svenske kulde, lidt af et spring fra 41 til 5 gr. Nå men det var nu rart.

Jeg må indrømme at jeg ikke har noget imod Borad, synes nu han er meget fornuftig og giver nogle gode svar, jeg forstår ikke hvorfra dit jøde/ Israelhad kommer, nå men det er nu heller ikke mit problem.

Fik ellers et alamerende brev fra Ängekholm sygehus kirurgisk afd.at jeg skal møde til operation d.18 maj, men ikke hvorfor og hvad de vil operere på mig, jeg blev lidt bange, fordi jeg var blevet xrayet 1 uge før jeg tog til Thailand og tænkte; hvad har de nu fundet??, nå men da jeg nåede længere ned i postbunken, var der et brev fra min læge, at den nyresten jeg havde, endnu ikke havde forladt mig den naturlige vej, så nu ville de fjerne den med en "betonhammer", jeg har nu ikke haft noget ubehag af stenen og havde helt glemt den, men blev klart noget beroliget af hvad der skulle ske med mit syndige legeme.
Og uroen i Thailand er ved at ebbe ud, efter de mange nye moddemonstrationer af pro-regeringsgrupper der ikke ønsker at regeringen udskriver valg, hvad de nu nok gør alligevel for at få ro, de røde lejesvende har været et dyrt bekendtskab for Thailand.

Mærkeligt nok ser det ud til at den danske presse, har et helt andet syn på sagen, end det jeg har erhvervet igennem 15 år i Thailand, studerende bl.a. den thailandske politik tæt på.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9337 - 07/05/2010 10:09 Re: Identiternes betydning [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg tror ikke, du behøver at være særlig nervøs for behandlingen af din nyresten.
Jeg har "googlet" lidt på det, og det ser ud til at være en trykbølge-stenknuser, de vil føre ind via urinvejene til stenen, så den knuses til grus, som selv kan glide ud den naturlige vej.
Jeg læste, at det kan ske ambulant og uden narkose, men nok kun med lokal bedøvelse.
Efter hvad du oplyser, ser det i hvert fald ud til at være sådan, det hænger sammen.

Angående mit "jøde/ Israelhad", som du kalder det, så er der jo ganske mange mennesker, der finder Israels udenrigspolitik afskyelig (USA's Obama er jo heller ikke just begejstret for den).
Men én ting er en stats politik, noget andet er dem, der kalder sig jøder, og her er jeg neutral (og altså ikke "racistisk").

Angående Borad og hans identitets-tråd er det for mig en anden sag.

Borad starter sin tråd med at citere mig for udtrykket "jødisk araber", som han skriver "forundrer" og "irriterer" ham, hvorfor Borad vil have oplyst, vil ha' mig til at definere, hvad jeg forstår ved "jøde" og ved "araber".
Jeg svarer ved at citere, hvad jeg har læst i et leksikon om brugen af det arabiske ord Allah, men det viser sig, at Borad er utilfreds med at jeg skriver "arabisk jøde".
Jeg skulle i stedet have skrevet "arabisksproget jøde".
Hertil svarer jeg, at jeg ikke har i sinde at levere definitioner, samt at jeg ikke er interesseret i at gå ind i hverken det etniske eller kulturelle.
Det finder Borad er meget beklageligt - samtidig med at han hævder, at jeg faktisk er gået ind på netop det etniske og kulturelle, hvilket vel må forstås sådan, at Borad stadig er irriteret over, at jeg brugte ud trykket "arabisk jøde" i stedet for "arabisksproget jøde" (hvis det sidste så er godt nok for Borad).
Hertil svarer jeg, at jeg alene ville pege på, at "Allah" er det arabiske ord, der svarer til det danske ord "Gud" samt, at jeg ikke vil ind på etniske og kulturelle forhold i Mellemøsten, det det efter min mening meget let vil bringe os ind på Mellemøstens politiske forhold.

Og så begynder Borad at blive personlig - at gå efter manden i stedet for efter bolden.
- "Det var en mystisk respons, du fik skruet sammen der.."
- "Arne, jeg ved ikke om du har været træt eller stresset, da du læste mit indlæg her, -"
- "Igen, Arne, du har haft brug for at hvile øjnene lidt.."
- "- som jeg nu godt personligt mere opfatter som "fordomme".."
- "Du har så - tilsyneladende - stirret dig blind på ét ord i hele mit indlæg, nemlig "irriterer".. Det er dog fantastisk.."
- "Især når debattøren vælger at føre sig overlegent frem ved brug af smarte smileys -"
- "Men nu må vi jo ikke kalde ham fordomsfuld, han er jo formodentlig af jødisk afstamning;o)"
- "Men der er vel spildt tid nok på ham i denne tråd.. En mand der er hurtig til beskyldninger og anklager, men sen til at argumentere og underbygge dem, er reelt ikke værd at spilde tid på.. Jeg er dog glad for, at jeg har fået et dybere indblik i manden.."

Det synes jeg ikke er, hvad du kalder "nogle gode svar".

Det synes jeg er perfidt (ondskabsfuldt og spottende) - og ikke dette debatforum værdigt trist

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/05/2010 10:16)
Top Svar Citer
#9340 - 08/05/2010 17:30 Re: Identiternes betydning [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nu blev jeg sku da helt ræd, de vil føre en trykbølge-steknuser ind i mig, det lyder som en hel tsunami, nå men jeg er nu ikke så ræd, efter alle de mærkelige operationer jeg har været igennem, blir man noget hårdhudet.

Ang. Israel og jøder er det vel svært at holde disse 2 størrelser adskilt, jeg synes nu heller ikke at de altid opfører sig pænt og her især med bosættelserne, men de har altid været et jaget folkefærd, fatisk ikke ret mange, som har formået at opbygge et godt samfund med en god økonomi på nogle golde sandbanker, som araberne i århundrede bare har drevet kameler rundt på, uden at skabe noget virkeligt.

De er misundelige på jøderne, fordi de har skabt et godt sted at være, desuden arbejdede palæstinenserne rigtigt meget i Israel før i tiden, det gav gode penge at arbejde for jøderne, men det fik deres ledere bl.a. Arifat efterhånden stoppet helt med deres entifada, raketangreb o.s.v.

Jeg har besøgt Israel lige da entifadaen startede og igen nogle år senere i 1992 og synes godt om landet og dets befolkning,den smule jeg nu var sammen med, jeg var bl.a.til et Rotary møde der og fik nogle gode venner.

Israel er vist også det land der har flest nobelpristagere i forhold til landets størrelse. Og så er vi jo muligvis alle jøder ha ha, bare ikke muslimerne.





Redigeret af treram (08/05/2010 17:47)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk