annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683928
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381927
Et andet syn 1991558
Åndelig Føde 1524351
Jesu ord 1523336
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 201 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9317 - 02/05/2010 09:04 Re: Identiternes betydning [Re: Arne Thomsen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Arne..

Det var en mystisk respons, du fik skruet sammen der..

Du "forudser", at jeg vil "at søge at retfærdiggøre Israels politik med alverdens argumenter"? Hvordan er du kommet frem til den "forudsigelse"? Hvor i mit indlæg, har jeg talt om Israels politik, ud over eksemplet med de to messianske piger, hvor jeg funderer over hvad det ville betyde, hvis to lande havde forskellige juridiske holdninger til om de var jøder eller ej?

Ville det ikke være nemmere at holde sig til emnet, i stedet for at "forudse" ting, især når du "forudser" ting, som du ikke rigtig har nogen grund til at "forudse"? Hvornår har jeg tidligere skrevet indlæg om én ting, bare for at få det til at blive til en chance for mig, for at være apologet for Israel?

Citat:
Når du gerne vil ind på etnicitet og kultur i Mellemøsten, så er politik jo på det nærmeste uundgåeligt.


Arne, jeg ved ikke om du har været træt eller stresset, da du læste mit indlæg her, men du har da fået det helt galt i halsen, når du er kommet frem til denne din "forudsigelse", samt at jeg - med indlægget her - vil ind på etnicitet og kultur i Mellemøsten (?), især når selve overskriften af tråden reelt fortæller hvad det er jeg forholder mig til, nemlig "identiteter", ligesom det stykke hvor jeg uddyber hvad mit indlæg handler om:

Men spørgsmålet er vel, hvordan vi definerer identiteter, her eksempelvis det at være "araber" og det at være "jøde".. Problemet med identiteter er jo, at der er mange måder at forstå det på.. Én ting er jo hvordan man opfatter sig selv, en anden hvordan man bliver opfattet af andre.. For ikke at tale om hvordan man opfatter den gruppe, man ser sig selv som værende en del af og - igen - hvordan andre opfatter den gruppe..

Så nej, mit hovedfokus er ikke "etnicitet" og "kultur", men "identiteter" og "identitetsforståelse/opfattelse", omend jeg ikke vil afvise, at "etnicitet" og "kultur" er afgørende for hvordan man opfatter sig selv og andre..

Og at dømme ud fra dine mange indlæg, hvor du netop taler om forståelse og se tingene fra den anden side, så ville jeg have troet, at det var et emne som kunne have interesseret dig.. Men du har jo haft en "forudsigelse", så åbenbart ikke;o)..

Citat:
Hvis du vil "hænge dig i" forskellem mellem "arabisk" og "arabisk sproget", så står det dig jo frit for.
Min pointe var blot, at Allah er det arabiske ord for det danske Gud.


Igen, Arne, du har haft brug for at hvile øjnene lidt.. Jeg er udemærket klar over hvad din pointe var og at dette emne ikke havde noget med emnet at gøre, i den tråd hvor jeg læste dit udsagn om at "arabiske kristne og jøder siger Allah", hvilket jeg endda gør opmærksom på i samme tråd:

Også Arnes kommentar om "arabiske jøder" fangede min interesse, men det vil jeg hellere behandle i et andet indlæg, da det er så meget af et sidespor, at det slet ikke har noget med dette emne at gøre:o)..

Udover det, så er det nødvendigt at "hænge sig i" forskellen mellem "arabisk" (altså som tillægsord) og det at være "arabisk sproget" (som mere er en egenskab), når man taler om identiteter i f.eks. antropologien..

For, som jeg jo allerede har været inde på, er en dansker der taler arabisk en "araber" eller er han "arabisk sproget dansker"?


Så umiddelbart ingen grund til dine "forudsigelser", som jeg nu godt personligt mere opfatter som "fordomme".. Men lad os ikke hænge os i detaljer;o)..

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#9318 - 02/05/2010 09:56 Re: Identiternes betydning [Re: arentzen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Peter:o)

Citat:
Uden at være skråsikker, så vil jeg mene at man pr. definition er jøde hvis blot ens biologiske mor er jøde. Man kan vel også konvertere til jødedommen, og derved blive jøde.


Det er i hvert fald definitionen fra den halachiske synsvinkel, altså den jødisk-religiøse juridiske synsvinkel, så længe konverteringen foregår i henhold til selv samme Halachah..
Men hvad nu hvis man spørger reform-bevægelsen? De mener at det er "nok", hvis ens far er jøde.. Så er man i deres øjne også jøde.. Og - nu bliver det lidt interessant, for det er så vidt jeg ved et konkret eksempel - hvad nu hvis man er amerikansk statsborger, hvis far er jøde og man er medlem af reform-bevægelsen.. Så er man i den amerikanske stats øjne også jøde.. Så langt så godt.. Men når man så vil flytte til Israel, så er man ikke jøde, men en efterkommer af en jøde - hvilket naturligvis gør det muligt at flytte til Israel alligevel - men der er mange andre ting - netop fordi Israel læner sig op af Halachah i forhold til juridisk status - som man ikke har mulighed for.. Hvis omtalte eksempel f.eks. møder en sød jødisk pige, så kan de ikke blive gift i Israel, for manden er ikke anderkendt som jøde, men "kun" efterkommer af en jøde, uanset hvor praktiserende han ellers må være.. Ikke før han har accepteret at det er den halachiske definition der er gældende og konverterer i henhold til denne, kan han gifte sig i Israel.. Der er naturligvis andre problemer forbundet med dette eksempel, men det må jeg gemme til bogen;o)..

Og problemet fortsætter jo med de to nævnte piger, som netop ikke havde jødiske forældre, men kaldte sig selv for "messianske jøder".. Du nævner spørgsmålet om hvorvidt Jødedommen definerer sig selv ud fra biologien eller religionen, hvilket er et godt spørgsmål, for det har betydning for hvorvidt de to pigers selvforståelse bliver accepteret fra jødisk side.. Det kan godt blive lidt kompliceret, men lad mig forsøge at forklare, hvordan man definerer i Jødedommen.. Det bliver godt nok lidt langt, for jeg bliver også nødt til at tage forhold for hvad der forståes ved "Jødedommen" og om man kan tale om én "Jødedom" eller flere..

Først og fremmest, hvad forstår vi ved "Jødedom"? Umiddelbart - for den udenforstående - tænker man ikke så meget over de forskellige opfattelser der er og har været omkring hvad "Jødedom" er.. Men det er en lang og sejlivet diskussion, som går tilbage til før vestlig tidsregning.. Lad mig kort ridse nogle af de historiske stridigheder om spørgsmålet op:

Saddukæerne/farisæerne.. Hvem af de to havde den "sande Jødedom"? Og hvem af dem havde ret til at definere hvem der var "jøde"? Saddukæerne ville ikke acceptere farisæernes krav på, at den "Mundtlige Overlevering" (som blev samlet i Mishnah og Tosefta, samt som diverse Beraytot i Talmud senerehen) var fra Sinaj - altså af ligeså hellig art som Torahen..

Rabbinerne/qaraiterne.. Igen, den ene gruppe anderkendte Talmud, mens den anden mente at det var en menneskelig tradition, der ikke var grund til at acceptere som gældende..
Qaraiterne anså også børn af jødiske fædre som værende jøder, hvilket naturligt nok har en afgørende betydning for status af børn fra blandede ægteskaber..

Og i vore dage diskussionen mellem Ortodokse, Konservative og Reform-jøder, om hvem der har retten til at afgøre hvem der er og hvem der ikke er jøde..

Det er en lang - men interessant:o) - diskussion, som jeg dog ikke vil tage her, bare fremhæve, at det at tale om "Jødedom" som én størrelse kan være problematisk.. Måske i en anden tråd kan vi tage den diskussion, for dem der nu er interesserede..

Jeg tror, at vi her bliver nødt til at forholde os til to definitioner af "Jødedom", nemlig den Rabbinske (eller Ortodokse om man vil) og Reform-bevægelsen..

Begge forholder sig reelt til problematikken juridisk, men deres syn på det juridiske grundelement - man kan vel tale om en art "grundlov" - er forskellige.. Inden for retsvidenskaben taler man (blandt andre ting) om "common law" kontra "civil law/continental law", som er to forskellige måder at opfatte retspraksis på.. Den første baserer sig på sædvane, mens den anden baserer sig på en allerede nedskrevet lov og domsafsigelser.. Man kan sige, at hvor Reformbevægelsen forholder sig til jødisk lov i henhold til "common law" - hvor de tager hensyn til eksisterende sædvaner, har de ortodokse jøder den anden indgangsvinkel, de tager udgangspunkt i Torah og Talmud.. Ikke at de reforme ikke også gør det, men forskellen er altså i måden man tolker dem.. Lad mig, for at gøre det lidt klarere, sige at begge tager udgangspunkt i Halachah, som altså er baseret på Torah og Talmud, men deres måde at tolke Halachah på, er forskellige, så hvor Reform-bevægelsen tolker Halachah i henhold til eksisterende sædvaner og lader dem være afgørende for hvordan en given kendelse skal afgøres, kan man sige at de ortodokse gør det modsatte, nemlig lader sædvaner være styrende af hvad Halachah siger..

Et eksempel kan f.eks. være om man må spise skaldyr eller ikke eller om det er helt fint at en kvinde bliver rabbiner eller om det skal ses som et oprørsk forsøg på at undertrykke Torah..

Eller, om man opfatter børn af jødiske fædre som jøder:o)..

Ok, det blev lidt langt, men det korte af det lange er, at i både Reform-bevægelsen og de ortodokse tager udgangspunkt i Halachah, som forholder sig både til det religiøse og det biologiske aspekt..

Så hvis du er født af en jødisk kvinde, så er du jøde, men kun hos Reform-bevægelsen er du jøde, hvis din far er jøde.. Begge accepterer dog konvertitter som eventuelt ikke har nogle jødiske forældre, men - som jeg har været inde på - grundet divergerende forståelse af retspraksis i henhold til Halachah, anderkendes konvertitter hos Reform-bevægelsen ikke hos de ortodokse..

Men hvad så med de to "messianske jøder", de to piger? Problemet er - i deres tilfælde - at de er "selvudnævnte" jøder.. Ingen af deres forældre var "jøder af kødet", ligesom de heller ikke selv var "jøder af kødet", men kun af "ånden".. Men ingen af dem havde konverteret til Jødedommen, hverken hos de reforme eller de ortodokse, så kan de kræve at blive opfattet som "jøder"? Her er spørgsmålet jo, om folk som ikke har noget tilhørsforhold til nogen jødisk gruppe, kan komme og kræve at blive opfattet som "jøder", alene fordi de selv mener at de er "jøder"..

Og - når de nu fortæller at de er "jøder af ånden", hvordan skal vi så forstå deres religiøse tilhørsforhold? De troede begge to på Jesus som deres personlige frelser, uden hvis offer de ville ryge i helvede, fordi de ikke kunne opfylde "Loven" - som de dog stadig så sig som forpligtede til at holde.. Men dette er vel Kristendom og ikke Jødedom? Selve det at definere sig som "jøder i kødet" kontra "jøder i ånden" er jo en kristen skelnen, som ikke eksisterer i Jødedommen (ingen af Jødedommene)..

Så hvis vi skal acceptere deres krav på at være "jøder", skal vi vel til at gøre op med en forståelse af hvornår der er tale om "Jødedom" og "Kristendom"?

Puha, jeg bliver nødt til at stoppe her, det er allerede blevet aaalt for langt:o).. Og jeg skal snart ud af døren.. Jeg ville gerne have fortsat og forholdt mig til resten af dit indlæg, men det må blive på et senere tidspunkt:o)..

Mvh og hav en dejlig søndag:o)
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#9320 - 02/05/2010 21:00 Re: Identiternes betydning [Re: Borad]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Som jeg ser det, har du et problem med identiteter, etniciteter, kulturer og religioner, som især fokuserer på, hvad andre i daglig tale kalder jøder og arabere.

Det er ikke et problem for mig - og det interesserer mig ikke - i den forstand at jeg ikke tror på, at de to grupper har evner eller vilje til at komme overens med hinanden her.

Skulle emnet alligevel behandles/debatteres, måtte det vel være på lige fod mellem en jøde (som jeg formoder, du opfatter dig som) og en, der opfatter sig som araber - uanset hvad I så lægger i de to ord cool

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/05/2010 21:00)
Top Svar Citer
#9321 - 02/05/2010 21:10 Re: Identiternes betydning [Re: Arne Thomsen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Arne..

Kan jeg ikke få dig til at forholde dig til hvad jeg spurgte ind til i mit sidste indlæg til dig, som f.eks.:

Du "forudser", at jeg vil "at søge at retfærdiggøre Israels politik med alverdens argumenter"? Hvordan er du kommet frem til den "forudsigelse"? Hvor i mit indlæg, har jeg talt om Israels politik, ud over eksemplet med de to messianske piger, hvor jeg funderer over hvad det ville betyde, hvis to lande havde forskellige juridiske holdninger til om de var jøder eller ej?

Du fortsætter stilen fra dit sidste indlæg..

Citat:
Som jeg ser det, har du et problem med identiteter, etniciteter, kulturer og religioner, som især fokuserer på, hvad andre i daglig tale kalder jøder og arabere.


Hvordan ser du, at jeg har "et problem med identiteter, etniciteter, kulturer og religioner, som især fokuserer på, hvad andre i daglig tale kalder jøder og arabere."? Kan du specificere hvilket "problem" der er tale om?

Citat:
Det er ikke et problem for mig - og det interesserer mig ikke - i den forstand at jeg ikke tror på, at de to grupper har evner eller vilje til at komme overens med hinanden her.


Hvad har dette med emnet at gøre?

Citat:
Skulle emnet alligevel behandles/debatteres, måtte det vel være på lige fod mellem en jøde (som jeg formoder, du opfatter dig som) og en, der opfatter sig som araber - uanset hvad I så lægger i de to ord


Hvilket "emne" taler du nu om? Om det tråden handler om eller det som du gerne vil have at tråden skulle handle om?

Og hvad mener du med "på lige fod"? Og hvorfor? Vil det sige, at du forventer at der skal være en repræsentant for alle grupper, i alle diskussioner? Som f.eks. når du taler om "arabiske kristne og arabiske jøder", så skal der reelt være en repræsentant for disse to grupper til stede?

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#9323 - 02/05/2010 23:30 Re: Identiternes betydning [Re: Borad]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Dette er sidste gang, jeg svarer dig.
Du startede denne tråd - efter en kort indledning om noget, jeg havde skrevet - med:

Citat:
"Dette "en jødisk araber" fik mig til at reagere med forundring, dog ikke overraskelse, da det er en konstruktion som jeg før er blevet præsenteret for.. Men alligevel en konstruktion som irriterer mig en smule, da jeg opfatter jøder og arabere som to forskellige folk, eller - hvilket nok er mere korrekt at sige, hvor jeg bevæger mig for tiden - to forskellige etniske størrelser.."
Dit ord: "irriterer", fremhævet af mig.

Alligevel spø'r du nu:
Citat:
"Hvordan ser du, at jeg har "et problem med identiteter, etniciteter, kulturer og religioner, som især fokuserer på, hvad andre i daglig tale kalder jøder og arabere."? Kan du specificere hvilket "problem" der er tale om?"

For mig at se ændrer du dit emne undervejs, samtidig med at forlanger diverse definitioner og specifikationer - mens du selv end ikke når frem til noget, der bare ligner en konklusion eller en holdning - endsige definitioner.

Denne tråd forekommer mig derfor ret meningsløs, og jeg responderede egentlig kun, fordi du citerede mig i indledningen

Den debatform, du bedriver her, gider jeg ikke at spilde min tid på.
Slut herfra.

M.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/05/2010 23:30)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 19:40
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
SF: Smidt ud af forhandlinger om handica..
24/04/2024 20:43
Spaniens premierminister overvejer sin f..
24/04/2024 20:06
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Nyheder fra Religion.dk