annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Brand i 10kV transformerstation
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 451 gæster og 144 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9100 - 20/03/2010 02:14 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: Arne Thomsen]
arentzen Offline
godt igang
Registeret: 03/01/2007
Indlæg: 53
Indsendt af: Arne Thomsen
Hej Peter Arentzen.

Du forholder dig til situationen, hvor et menneske henvender sig til sin præst om at han/hun er pædofil.

Men du forholder dig ikke til situationen, hvor det er præsten selv i den danske folkekirke, der er pædofil og har forgrebet sig - og hvor en kollega, en provst eller en biskop opdager det.

Det er jo her, det romersk katolske præste-hierarki bevisligt beskytter sig selv - på ofrenes bekostning.

Og hvordan står det så til med præste-hierarkiet i den danske folkekirke?

Hvilken holdning har du her?

Har kolleger i præstehierarkiet også tavshedpligt, hvis de opdager, at "en af vore egne" forbryder sig?

Kan de tillade sig at "vende det blinde øje til"?

Skal der være en intern kontrol?

Og hvad med anmeldepligten?

M.v.h. Arne.


Kære Arne

Jeg tror det er godt at tingene ikke bliver blandet sammen. I mit indlæg tager jeg udgangspunkt i, at en pædofil bekender sin synd. Skulle det vise sig at der findes præster i den danske folkekirke der har disse tilbøjligheder og at kolleger har kendskab til dette, så bør den pågældende præst omgående politianmeldes.

Jeg mener det er forkasteligt, hvis præster der besidder tillidshverv misbruger dette, og at man yderligere dækker over hinanden som tilfældene indenfor den katolske kirke.
_________________________
Med venlig hilsen
Peter Arentzen smiler
Top Svar Citer
#9101 - 20/03/2010 02:52 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: treram]
arentzen Offline
godt igang
Registeret: 03/01/2007
Indlæg: 53
Kære Treram

Måske fik jeg ikke udtrykt min holdning klar nok. Hvis der er tale om præster der misbruger deres embede til at begå ugerninger imod børn, bør disse anmeldes og retsforfølges uden nogen hensyntagen til kirke eller religion.

Det som jeg tog udgangspunkt i mit svar igår, var hvis en person(lægmand)går til en præst og bekender at vedkomne har begået kriminelle handlinger i mod børn.

I aftenenes TV2 nyhedudsendelse fremgik det, at en præst kun har anmeldepligt hvis der tale om fare for liv, dvs. selvmord eller mord, og det er her jeg mener diskussionen er interessant. For som det er nu, så vejer præsteløftet tungere end hensynet til ofrene for pædofiliforbrydelser idet der ikke er tale om mord/selvmord i juridisk forstand.

Her kan man godt diskutere om præsters anmeldepligt skal omfattes af begreberne "liv og helbred på spil" så overgreb på børn ikke skal skjules af et præsteløfte, selvom jeg ikke tror det vil gøre den store forskel, ud fra den betragtning, at hvis en pædofil lægmand bekender sine overgreb mod børn til en præst så vil vedkomne formentligt også være tynget af sin forbrydelse og være parat til at tage samfundets straf.

Hvis en præst begår overgreb mod børn, kan denne jo i princippet også være tynget af sine synder, men der mener jeg at vedkomne uden omsvøb skal politianmeldes og straffes.

Præsters tavshedspligt er i hvertfald nået til christiansborg, så mon ikke vi vil se nogle udspil fra politikerne i den kommende tid.
_________________________
Med venlig hilsen
Peter Arentzen smiler
Top Svar Citer
#9102 - 20/03/2010 07:11 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: arentzen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Peter.

Jeg må sige at jeg blev noget forundret over dit første svar, men glæder mig så over din berigtigelse både til mig og Arne.

Erfaringen har vist at de katolske præster ikke lider eller har lidt af samvittighedskvaler, tværtimod har de anbefalet div. ofre til hinanden for at det ikke skal være løgn.

Det er sandelig rigtig mange der har bedrevet deres ugerninger igennem mange år, så de angrer sq nok først den dag de ligger og venter på ham med leen.

Når selve paven ikke har rent mel i posen, så er det sandelig på tide at tage fat.

Utroligt nok så mener Fyns stifts biskop Kresten Dejgaard ikke at man skal anmelde pædofile præster, han går så de katolske biskoppers ærinde, den store idiot og det mener jeg.

Men som du forhåbentligt oså har læst fra mig, så ønsker jeg ikke at noget læge,præste eller advokatløfte kan bruges til at dække over alvorlige forbrydelser, jeg ved ikke hvorfor man har indført dette i lovgivningen, er helt malplaceret ifg. min mening.

Så jeg håber sandelig at politikkerne får arbejdstøjet på og set på disse problemer og det kan kun ske for langsomt.




Redigeret af treram (20/03/2010 07:18)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9103 - 20/03/2010 09:17 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: arentzen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Peter.

Jeg glæder mig over, at du uden vaklen er konsekvent overfor pædofile præster.

Og så kan jeg egentlig undre mig over, at der - vistnok - ikke forekommer noget i Bibelen om at have sex med børn før deres pubertet.

Moseloven indeholder over 600 bud, men er der noget om pædofili?
I de 10 bud er der jo ikke!

Og sagde Jesus iflg. overleveringen noget om pædofili?
(At bruge det dobbelte kærlighedsbud, Gud og Næsten, er der vel ingen der vil være med til)

Og hvad med Paulus, der jo ellers udtalte sig om en masse af den slags ting?

Gætter jeg rigtigt, finder vi intet i kristendommen om at forlyste sig med børn før børnenes pubertet.

Så er kristendommen i virkeligheden en pædofil religion?

Og hvad med Islam?
Indeholder Koranen noget om pædofili?
Jeg ved det ikke, men nogen må vel kunne svare.

Er sandheden i virkeligheden, at i de gamle patriarkalske én-guds-samfund var misbrug af børn snarere en tradition end noget forkasteligt?

Har menneskeheden i virkeligheden overalt og til alle tider misbrugt deres egne børn seksuelt?

Og hvor stort er det sande omfang i dag - hos os lokalt - og globalt?

Følgerne hos ofrene siges at være forstyrrelser af følelsesmæssig karakter (hyppigere selvmord) og af seksuel karakter (bliver selv pædofile).

Og hvad er årsagen til at - nok især mænd - forelsker sig i og dyrker sex med seksuelt umodne børn?
Er det genetisk bestemt?

Hvordan har den pædofile krænker det med sin samvittighed, og er der nogen hjælp at hente - udover den at dæmpe sexlysten ved kemisk eller kirurgisk kastration.

Det får mig til at tænke, at når man kunne stene en utro kvinde, hvorfor skar man så ikke testiklerne af en pædofil mand?
Det var jo allerede normalt at skære forhuden af!

Hvis vi kunne spørge den mytiske figur, Jesus, i dag, tror jeg, han ville sætte fokus på pædofiliens årsager, på dens følger - og på omsorg for de forulempede - og krænkerne.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/03/2010 09:18)
Top Svar Citer
#9104 - 21/03/2010 11:18 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Bare et lille pip.

"Hvordan har den pædofile krænker det med sin samvittighed og er der nogen hjælp at hente."

Jeg husker at bl.a.nogle amerikanske og irske katolske pædofile præster, ligefrem anbefalede børn til hinanden og vidste hvilke specielle "ønsker" deres pædofile præstekolleger havde.
Så jeg vil næppe tale om samvittighed her, de troede de var helt urørlige på deres gudelige piedestal.

Det undrer mig lidt, at vi ikke har hørt videre om Fyns biskop Kresten Drejergaard, der gjorde sig bemærket med at støtte den katolske præste/ pavemafia, som helst ikke ser nogen pædofil præst-biskop blive straffet.

Den katolske biskop i Danmark har så til gengæld få nogen på hattepulden, for hans "menneskekærlige" optræden.

Og du sikkert ret i at problemet har bestået i hele kristendommens historie, men da ingen har kunnet læse om noget forbud i skrønerne, så måtte det være tilladt, idioterne kan/kunne ikke tænke selv.

Så vi kan konstantere at samtlige religioner er pædofili religioner.



Redigeret af treram (21/03/2010 11:21)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk