annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9015 - 02/03/2010 09:00 Hvorfor er Jesus i vores pas??
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
En mand i Roskilde har klaget til justitsministeriet over at han har et billede af den korsfæstede Jesus i hans pas, da han ikke tilhører nogen trosretning, mener han ikke at skal bære rundt på Jesus.
Jeg forstår godt manden, har desværre aldrig selv tænkt over dette billede, men selfølgelig hører en Jesus ikke hjemme i et pas, han kan optræde i folketossekirken og ellers holde sig væk fra offentlige steder, hvor han så absolut intet har at gøre.

Justitsministeriet burde give alle en selvklæbende side til at dække over Jesus, hvis ikke, må EU tage stilling, hvilket de sådan set har gjort, idet man blev dømt til at fjerne kristusfigurer der hængte i mange italienske skoler.

Religiøse tegn og religiøs påvirkning skal ikke ud i offentligheden, så det måske var på tide at melde de præster der annoncerer for minikonfirmation i skolerne til politiet, de udfører et kriminelt arbejde, utidig og ulovlig påvirkning af mindreårige, for at skaffe medlemmer til deres kirke, de skulle jo nødigt blive arbejdsløse.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9016 - 02/03/2010 12:58 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, den er go' smiler

Når vi skal have burkaforbud, så skal vi selvfølgelig heller ikke have en korsfæstet Jesus fra Jellingstenen på side 2 i vore pas.

Og så må vi jo håbe, at vore pasmyndigheder udlader at påberåbe sig deres ytringsfrihed til - som her - at indsætte et religiøst symbol i noget rent statsligt - ligesom danske muslimer naturligvis heller ikke skal bruge deres ytringsfrihed til at protestere mod en karikaturtegning af Muhammed - eller hva' smiler

Hermed vil jeg blot antyde, at der vel er grænser for, hvor "hellig" samme ytringsfrihed skal være.

Kristendommmen i Danmark sygner langsomt hen, meget langsomt - vel fordi vi efterhånden har vænnet os så meget til, at Harald Blåtand for ca. et årtusind siden påtvang os denne mellemøstlige religion (og brugte den politisk til sine egne formål) - altså en langsomt døende, mere og mere indholdsløs, tradition for langt de fleste danskere.

Du ville gerne have, at døden gik lidt hurtigere, men sådan er det jo med vaner og traditioner - det ta'r sin tid at ændre på den slags.

Men medens denne udvikling går sin langsomme gang, kunne det vel godt være en idé, at begynde at se fremad: Hvordan er det for hver enkelt af os at se sig selv, verden og livet.

Vi kender ikke os selv for godt, meget er fortrængt, og vi har sandsynligvis langt flere muligheder, end vi aner, siger psykologerne, og verden kender vi jo heller ikke for godt, der er i hvert fald flere spørgsmål, end der er svar, vil jeg mene.

Og hvad er livet?
Det er jo ligesom ikke nok at svare: Et pust i sivet smiler

Men vi har glæder og sorger, længsler og håb, usikkerhed og fortvivlelse - og mange andre oplevelser.

Her kunne vi godt bruge noget "værktøj" til at manøvrere med, vil jeg mene.

Og her kommer jo så idéerne - videnskabelige, filosofiske, religiøse, kunstneriske - og så længe vi bruger dem som inspirationer, der kan berige vores liv, så er de velkomne, synes jeg, når blot man ikke "låser sig fast" eller misbruger dem til at genere andre menneskers integritet.

I den sammenhæng er for mig en årtusindgammel tegning på en sten med et religiøst symbol for mig ret underordnet.
Religiøs inspiration finder jeg ikke, men måske nok historisk på den måde, at den minder os om, hvordan en hersker på den tid kunne bruge en religiøs idé magtpolitisk.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/03/2010 12:59)
Top Svar Citer
#9017 - 02/03/2010 15:17 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: treram]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Sikke noget pladder.

Billedet er et udtryk for den danske kultur om noget er. Jeg går ind for, at det bliver siddende. Vi kunne godt bruge noget vikingeånd i dette pladdersamfund, vi har skabt. smiler
Top Svar Citer
#9020 - 02/03/2010 15:55 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: Michael]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Ja det må du nok sige Michael, sikke noget sludder, Jesus var og bliver aldrig viking og slet ikke dansk kultur, der var overhovedet intet dansk i ham.
Jeg ville foretrække at vi havde julemanden i vort pas, han gør ingen skade og kræver ingen syndsforladelse.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9021 - 02/03/2010 16:09 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: treram]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Julemanden?

Ham har Coca Cola opfundet. smiler
Top Svar Citer
#9023 - 02/03/2010 18:28 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

"Billedet er et udtryk for den danske kultur om noget er."

Et stort rigt samfund, hvor det højst er en lille del af overfloden, der går til de fattige (også i andre lande), vil aldrig have noget med Jesus at have gøre.

Og Jesus satte sig over for tempelblokken og så på, hvordan folkeskaren lagde penge i blokken. Der var mange rige, som gav meget. Så kom der en fattig enke, som gav to småmønter af et par øres værdi. Jesus kaldte da disciplene hen til sig og sagde til dem: "Sandelig siger jeg jer: Denne fattige enke har givet mere end alle de andre, som lægger penge i tempelblokken. For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde at leve af."
(Markus 12, 41-44)
Top Svar Citer
#9028 - 02/03/2010 20:35 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Du er som sædvanligt ikke med på at banke i bordet, du siger nå ja hvad skade gør en Jesusfigur i vores pas.
Og det er da rigtigt, han gør ingen skade, men hvad gør han der?, hvem har tilladt ham at optræde på slap linie i vores pas, jeg kan ikke få øje på en eneste grund, til at dette billede er i passet.
Jesusfigurerne i de italienske skoler, gør nok heller ingen fortræd, men EU har love om sådanne ting og sager og så skal de vel holdes og de blev vel også fjernet.

Vi kunne også påstå at billedet er en karrikatur af Muhammad, så skulle det nok blive fjernet ultra hurtigt, jeg tror jeg skriver Muhammad nedenunder og giver ham en bombe i kronen.
Så må vi se hvad tolderne eller lufthavnspolitiet siger.

Du har ret Arne, jeg vil gerne se den uddøende folkekirke dø lidt hurtigere, for jeg har selv nok ikke så langt igen-hvem ved?

Og hvad er livet?? jeg troede du vidste hvad livet er, livet er at leve i harmoni med sig selv og andre ( ateister) men ok jeg kan også leve i harmoni med troende, min kone er meget troende, som alle thaier mener de er, inddoktrinering fra barnsben har sat deres spor i alle thaier, men ikke på deres opførsel.
Jeg har om nogen nydt livet, vil jeg vove at påstå, ikke fordi jeg ikke har haft overordentlige uhyggelige oplevelser rent helbredsmæssigt, hvilket jeg må siges at have haft, men det er noget jeg ikke går og gemmer på, det er gemt langt nede på "hardtdisken".

Jeg har på fornemmelsen, at du ikke kan forstå, at man kan have et godt liv, uden at have en slags tro, at støtte sig til, om det så er en ikon eller en salmebog-bibel.

Men jeg har åbenbart fundet det rigtige værktøj til at manøvrere med, hurra for det.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9031 - 03/03/2010 10:28 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Når du skriver om mig:
Citat:
"Du er som sædvanligt ikke med på at banke i bordet, du siger nå ja hvad skade gør en Jesusfigur i vores pas."
så er jeg ikke helt enig, for jeg skrev jo:
Citat:
"Når vi skal have burkaforbud, så skal vi selvfølgelig heller ikke have en korsfæstet Jesus fra Jellingstenen på side 2 i vore pas."

Og når du skriver:
Citat:
"Jeg har på fornemmelsen, at du ikke kan forstå, at man kan have et godt liv, uden at have en slags tro, at støtte sig til, om det så er en ikon eller en salmebog-bibel."
så er jeg heller ikke helt enig.

Jeg har den overbevisning, at der er mange måder at have et godt liv på.
Du peger jo selv på kvaliteten: "at leve i harmoni med sig selv og andre", og det bøjer jeg mig for i fuld respekt og anerkendelse.

Og hvordan gør man så det?

Er man materialistisk set velbjærget og i maksimal nydelse, så er det vel dét, vi især "tilbeder" i vores samfund - og så kan det være svært at få øje på det lykkelige i at ligge på knæ med ansigtet mod jorden i en moské, at ofre og meditere i et buddhistisk tempel, at modtage "den hellige nadver" i en katolsk domkirke - eller hvad mennesker nu gør.

Men uanset, hvad vi vælger, så kræver det jo både tilbedelse og ofre.
Der skal jo også mange "ofre" til for at opnå materiel velstand og maksimal nydelse smiler

Er dét egentlig ikke også "en slags tro at støtte sig til", som du betegner det - at satse på velstand og nydelse?

For mit vedkommende var det så budskaberne i en græsk ortodoks Kristus Ikón, der - uden at jeg kan forklare det - og udover det lokalt religiøse - fik mig til at elske verden - og alt, hvad deraf følger smiler

Men de mange forskellige måder rummes jo fint, synes jeg, i dine ord om harmoni med sig selv og sine omgivelser.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/03/2010 10:30)
Top Svar Citer
#9033 - 03/03/2010 20:42 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nå ok så er vi ikke så uenige endda, men det er jo lidt forskelligt hvordan vi opfatter hinandens forklaringer.

Og så vil du gerne vide hvordan man lever et liv i harmoni med sig selv og andre.
Det kan være lidt svært at forklare, men jeg har altid set på de lyse sider af tilværelsen, eller skulle jeg hellere sige, at de mørke sider af tilværelsen har jeg kunnet se igennem og kommet igennem, fordi vi har alle haft mørke sider i tilværelsen, så er det hvormeget man tillader at de træder i karakter. Der har jeg så haft overskud til at genne disse væk, hvor nogen så må ty til deres afguder, for det kunne de ikke klare alene.

Og det har så absolut intet med materialisme at gøre, jeg har altid været et glad gemyt, men en som ikke finder sig i hvadsomhelst( fra religionens sider, der er jeg stejl ).

Religionen har jeg slet intet behov for-tværtimod, men det fremgår vist af mine indlæg, kan ej forstå at andre kan have et behov at falde på røven for nogle gamle ammestuehistorier.

Jeg synes det er så latterligt og det er så latterligt at en Jesus figurerer i vores pas-Jellinge sten eller ej.

Og nu har jeg malet en bombe i hans krone og skrevet Muhammad nedenunder.





_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9043 - 06/03/2010 18:49 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

På Jesusnet.dk kan du finde:

At melde pas


FOKUS Uroen omkring religiøse symboler i det offentlige rum fortager sig nok ikke foreløbigt. Senest har en mand klaget over afbildingen af Kristus i de danske pas, som siden 1996 har været prydet af en gengivelse af en detalje fra Jellingstenen. Men religiøse symboler i samfundet er kommet for at blive. Det nytter nok ikke så meget at melde pas overfor dem.


Man kan godt få den lidt grimme tanke, at når sådan en klage kan dukke op med 14 års forsinkelse, så er det fordi, nogle absolut vil finde religiøse symboler, de kan klage over.
Jeg vil skyde på, at størstedelen af alle med dansk pas aldrig har lagt mærke til illustrationen på den første side - og at størstedelen af resten ikke anede, det var Kristus. Og langt de fleste af os har alligevel passet til at ligge i en skuffe uden at kigge på endsige skænke det en tanke i lange perioder af gangen. Det er, med andre ord, ikke det allermest iøjefaldende religiøse symbol i vores samfund.

Det tyder imidlertid heller ikke på, hvis man skal dømme ud fra reaktionerne, at vi skal forvente at passets design bliver ændret lige foreløbig. Det ville nok koste samfundet en del penge, hvis vi skulle fjerne alle reminiscenser af vores kristne kulturarv, fordi nogle er overfølsomme overfor den slags. For de er overalt.

Uanset om man kan lide det eller ej, så er livet i Danmark nemlig tæt knyttet til kristne værdier, kristen kultur og ikke mindst kristne symboler. Nogle af de sidste har endda status som nationale symboler og er indbegrebet af danskhed.

Jeg kunne godt lide at spørge den medborger, der har set sig stødt over at blive påduttet et kristent symbol i sit pas, også har det svært med Dannebrog? Eller hvad siger han til, at der på hver eneste side i vores pas er en drage. Har han det mon fint med at blive påduttet den slags overtroiske forestillinger? Melder han også pas til den forbindelse?
Top Svar Citer
#9045 - 07/03/2010 14:20 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Nu er historien om vort danske flag, ikke kun en, men mange historier og selfølgelig skal jesunet bruge den himmelske version, men den er ligeså stor en skrøne som selve Jesus er det.
Løgn og latin for den godtroende borger.

Og drager sir man så, jo de findes da stadig den dag idag, selvom de ikke er så store og ildsprudlende som Jesus.

Men det findes flere dragelignende øgler, som nok kunne se uhyggelige ud i en betydeligt forstørret udgave.

Så lad dragerne blive men smid ham Jesus på porten, i både den ene og den anden forstand.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9057 - 13/03/2010 11:40 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Kære Treram,

Det burde slet ikke handle om "historierne" om Jesus (at han kunne gå på vandet og diverse) og om alle de teologiske floskler, som præsterne udspyr på akademisk facon.

Det burde handle om hans ord, som selv små børn kan tage imod. Eller, hvis man alligevel skal inddrage en "historie", så kan det være historien om kvinden, han redder fra stening. Farisæerne ville stene hende for hor, men ser slet ikke i deres vrede alle de overtrædelser, som de selv har gjort.

Jesus kunne tale til hjertet. Han gjorde Guds lov letfattelig til alle, som ville vende om og tage imod den som et lille barn - ydmygt og naturligt.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk