annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9015 - 02/03/2010 09:00 Hvorfor er Jesus i vores pas??
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
En mand i Roskilde har klaget til justitsministeriet over at han har et billede af den korsfæstede Jesus i hans pas, da han ikke tilhører nogen trosretning, mener han ikke at skal bære rundt på Jesus.
Jeg forstår godt manden, har desværre aldrig selv tænkt over dette billede, men selfølgelig hører en Jesus ikke hjemme i et pas, han kan optræde i folketossekirken og ellers holde sig væk fra offentlige steder, hvor han så absolut intet har at gøre.

Justitsministeriet burde give alle en selvklæbende side til at dække over Jesus, hvis ikke, må EU tage stilling, hvilket de sådan set har gjort, idet man blev dømt til at fjerne kristusfigurer der hængte i mange italienske skoler.

Religiøse tegn og religiøs påvirkning skal ikke ud i offentligheden, så det måske var på tide at melde de præster der annoncerer for minikonfirmation i skolerne til politiet, de udfører et kriminelt arbejde, utidig og ulovlig påvirkning af mindreårige, for at skaffe medlemmer til deres kirke, de skulle jo nødigt blive arbejdsløse.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9016 - 02/03/2010 12:58 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, den er go' smiler

Når vi skal have burkaforbud, så skal vi selvfølgelig heller ikke have en korsfæstet Jesus fra Jellingstenen på side 2 i vore pas.

Og så må vi jo håbe, at vore pasmyndigheder udlader at påberåbe sig deres ytringsfrihed til - som her - at indsætte et religiøst symbol i noget rent statsligt - ligesom danske muslimer naturligvis heller ikke skal bruge deres ytringsfrihed til at protestere mod en karikaturtegning af Muhammed - eller hva' smiler

Hermed vil jeg blot antyde, at der vel er grænser for, hvor "hellig" samme ytringsfrihed skal være.

Kristendommmen i Danmark sygner langsomt hen, meget langsomt - vel fordi vi efterhånden har vænnet os så meget til, at Harald Blåtand for ca. et årtusind siden påtvang os denne mellemøstlige religion (og brugte den politisk til sine egne formål) - altså en langsomt døende, mere og mere indholdsløs, tradition for langt de fleste danskere.

Du ville gerne have, at døden gik lidt hurtigere, men sådan er det jo med vaner og traditioner - det ta'r sin tid at ændre på den slags.

Men medens denne udvikling går sin langsomme gang, kunne det vel godt være en idé, at begynde at se fremad: Hvordan er det for hver enkelt af os at se sig selv, verden og livet.

Vi kender ikke os selv for godt, meget er fortrængt, og vi har sandsynligvis langt flere muligheder, end vi aner, siger psykologerne, og verden kender vi jo heller ikke for godt, der er i hvert fald flere spørgsmål, end der er svar, vil jeg mene.

Og hvad er livet?
Det er jo ligesom ikke nok at svare: Et pust i sivet smiler

Men vi har glæder og sorger, længsler og håb, usikkerhed og fortvivlelse - og mange andre oplevelser.

Her kunne vi godt bruge noget "værktøj" til at manøvrere med, vil jeg mene.

Og her kommer jo så idéerne - videnskabelige, filosofiske, religiøse, kunstneriske - og så længe vi bruger dem som inspirationer, der kan berige vores liv, så er de velkomne, synes jeg, når blot man ikke "låser sig fast" eller misbruger dem til at genere andre menneskers integritet.

I den sammenhæng er for mig en årtusindgammel tegning på en sten med et religiøst symbol for mig ret underordnet.
Religiøs inspiration finder jeg ikke, men måske nok historisk på den måde, at den minder os om, hvordan en hersker på den tid kunne bruge en religiøs idé magtpolitisk.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/03/2010 12:59)
Top Svar Citer
#9017 - 02/03/2010 15:17 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: treram]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Sikke noget pladder.

Billedet er et udtryk for den danske kultur om noget er. Jeg går ind for, at det bliver siddende. Vi kunne godt bruge noget vikingeånd i dette pladdersamfund, vi har skabt. smiler
Top Svar Citer
#9020 - 02/03/2010 15:55 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: Michael]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Ja det må du nok sige Michael, sikke noget sludder, Jesus var og bliver aldrig viking og slet ikke dansk kultur, der var overhovedet intet dansk i ham.
Jeg ville foretrække at vi havde julemanden i vort pas, han gør ingen skade og kræver ingen syndsforladelse.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9021 - 02/03/2010 16:09 Re: Hvorfor er Jesus i vores pas?? [Re: treram]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Julemanden?

Ham har Coca Cola opfundet. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk