annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8862 - 07/02/2010 22:23 SORTSYN
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hver tiende voksne dansker ser sort på tilværelsen, siger Anne Illemann Christensen, Statens Institut for Folkesundhed, i medierne i dag, og hun tilføjer, at den manglende mentale sundhed ofte øger forskellige former for fysiske sygdomme.

Politikerne råber på flere psykologer, men ingen synes at turde erkende, at vi simpelthen lider af åndelig armod - i et af verden rigeste og bedst oplyste lande.
Det er i hvert fald sådan, jeg ser det.

Hvorfor er vi så åndeligt svage - så åndssvage? smiler

Mit gæt er, at vi har anbragt os selv i et spirituelt dødvande - et miljø uden inspiration.

For vi har placeret alt dette i den danske folkekirke, hvis indhold bestemmes af traditionen plus en akademisk elite af teologer, som stort set ingen gider at lytte til.

Der er ellers nok af inspirerende rigdomme indenfor det åndelige: Kristendommens: "Gud elsker dig", islams: "Gud er almægtig, skal adlydes, men er forstående", buddhismens: "lær dig selv at kende" - for nu at sige det ultrakort for nogle få religioners vedkommende - hvor hinduisme, shamanisme og meget andet nok ikke burde ignoreres.

Men der er ligesom ikke plads til alt det, fordi det store stivnede statskirkeapparat står i vejen og blokerer for ægte folkelig religiøsitet, som kunne inspirere til en mere meningsfuld tilværelse.

Ateister er stærke og kan undvære mening, siger de.
Det er imponerende, men åbenbart utilstrækkeligt for mindst hver tiende dansker.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/02/2010 22:23)
Top Svar Citer
#8863 - 08/02/2010 22:08 Re: SORTSYN [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Helt og aldeles enig

Dit indlæg udløser bare et lille spørgsmål: Skal de kristnes Gud ikke adlydes?

"Skønt han var søn, måtte han lære lydighed af det, han led, og da han havde nået målet, blev han årsag til evig frelse for alle dem, som adlyder ham, og blev af Gud kaldt ypperstepræst på Melkisedeks vis." Hebr 5:8-10 (1992 oversættelsen)

Med Venlig Hilsen

Protestanten

Top Svar Citer
#8864 - 09/02/2010 09:51 Re: SORTSYN [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym - Protestanten.

Jeg glæder mig over, at du er enig i vores åndelige armod og den såkaldte folkekirkes medansvar herfor.

Når jeg kortest muligt skrev:
Citat:
"Kristendommens: "Gud elsker dig", islams: "Gud er almægtig, skal adlydes, men er forstående", buddhismens: "lær dig selv at kende" - for nu at sige det ultrakort for nogle få religioners vedkommende -"
så er det jo kun det allermest karakteristiske, der kan nævnes, og det er så derfor ordene fra Hebræerbrevets kapitel 5 om lydighed ikke kom med i min version - til fordel for, hvad jeg finder særligt i kristendommen, sammenlignet med andre religioner: Kærligheden mellem Gud og mennesker - og mennesker imellem (os selv medregnet).

Men det udelukker jo ikke, hvad du peger på: Kravet om at adlyde Gud - til Jesus - og til alle os mennesker. Det er bare ikke dét, der særligt adskiller kristendommen fra andre religioner, vil jeg mene.

Man kan nok finde noget der ligner kristendommen indenfor hinduismen (hvad kan man ikke finde der?), men det, at Gud i sin kærlighed sendte sin Søn og dermed skabte det dobbelte (tredobbelte) kærlighedsbud, er jo ellers unikt - og den inderste kerne af kvalitet i kristendommen - set med mine øjne.

I kristendommen sender Gud sin Søn - og i islam sender Gud Koranen.
Fantastiske og vidunderlige kvalteter, vil jeg mene.

Og selvfølgelig bør det stå enhver frit for at gribe disse måder at se verden på - og alle andre måder også - synes jeg smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/02/2010 09:52)
Top Svar Citer
#8865 - 09/02/2010 16:24 Re: SORTSYN [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Protestant,

Jeg er så glad for at være stødt på dig, at du tror, det er løgn. Du taler også om lydighed! Det samme har jeg gjort i årevis. Og jeg taler om Jesu bud, som jeg elsker så højt (ikke at jeg vil påstå at efterleve dem, som de bør efterleves).

Mange har kaldt mig meget grimt på den konto. Kun fra få - de kan vist tælles på 2-3 fingre - har jeg hørt et hjertets fryds "ja" til, at vi skal vise lydighed.

Egentligt utroligt. Da jeg var ved at opgive at være her på denne debatside, bad jeg om, at der bare måtte være én enkelt, der ville tale om budene og om lydighed mod Gud. Man skulle tro, at det var løgn!!! Efter alle de år, men så dukker du op. Kun kort efter, at jeg bad bønnen. (Jeg var så så utålmodig, at jeg alligevel bad om udmeldelse - jeg skulle have vist tillid!).

Tænk at bønner virkelig bliver hørt. Vi snakker om år "i tørke"... og så få dage efter...! Utroligt.

Jeg håber ikke, at det støder nogen, at jeg nævner denne bøn. Man skal jo ikke bede for at vise sig. Men jeg måtte bare dele dette. Jeg håber, at jeg gør det i den rigtige ånd.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#8866 - 09/02/2010 18:03 Re: SORTSYN [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hold kæft hvor er du klam Thomas. Hvorfor bruger du Jesus i dit spil? Du ødelægger Hans ord.

Hvorfor ikke finde en børnehavedebat et eller andet sted?

Jeg er sikker på, at børnene vil klappe begejstrede i deres små hænder.

Men for voksne mennesker er din debatform irriterende.

Hvorfor debatterer du ikke som et voksent og ærligt menneske?
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk