logo
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Nyt svar
Tråd valgmuligheder
#8862 - 07/02/2010 22:23 SORTSYN
Arne Thomsen Online   content
medlem af støtteforeningen
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hver tiende voksne dansker ser sort på tilværelsen, siger Anne Illemann Christensen, Statens Institut for Folkesundhed, i medierne i dag, og hun tilføjer, at den manglende mentale sundhed ofte øger forskellige former for fysiske sygdomme.

Politikerne råber på flere psykologer, men ingen synes at turde erkende, at vi simpelthen lider af åndelig armod - i et af verden rigeste og bedst oplyste lande.
Det er i hvert fald sådan, jeg ser det.

Hvorfor er vi så åndeligt svage - så åndssvage? smiler

Mit gæt er, at vi har anbragt os selv i et spirituelt dødvande - et miljø uden inspiration.

For vi har placeret alt dette i den danske folkekirke, hvis indhold bestemmes af traditionen plus en akademisk elite af teologer, som stort set ingen gider at lytte til.

Der er ellers nok af inspirerende rigdomme indenfor det åndelige: Kristendommens: "Gud elsker dig", islams: "Gud er almægtig, skal adlydes, men er forstående", buddhismens: "lær dig selv at kende" - for nu at sige det ultrakort for nogle få religioners vedkommende - hvor hinduisme, shamanisme og meget andet nok ikke burde ignoreres.

Men der er ligesom ikke plads til alt det, fordi det store stivnede statskirkeapparat står i vejen og blokerer for ægte folkelig religiøsitet, som kunne inspirere til en mere meningsfuld tilværelse.

Ateister er stærke og kan undvære mening, siger de.
Det er imponerende, men åbenbart utilstrækkeligt for mindst hver tiende dansker.

M.v.h. Arne.

Redigeret af Arne Thomsen (07/02/2010 22:23)
Top Svar Citer
#8863 - 08/02/2010 22:08 Re: SORTSYN [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne

Helt og aldeles enig

Dit indlæg udløser bare et lille spørgsmål: Skal de kristnes Gud ikke adlydes?

"Skønt han var søn, måtte han lære lydighed af det, han led, og da han havde nået målet, blev han årsag til evig frelse for alle dem, som adlyder ham, og blev af Gud kaldt ypperstepræst på Melkisedeks vis." Hebr 5:8-10 (1992 oversættelsen)

Med Venlig Hilsen

Protestanten

Top Svar Citer
#8864 - 09/02/2010 09:51 Re: SORTSYN [Re: Anonym]
Hej Anonym - Protestanten.

Jeg glæder mig over, at du er enig i vores åndelige armod og den såkaldte folkekirkes medansvar herfor.

Når jeg kortest muligt skrev:
Citat:
"Kristendommens: "Gud elsker dig", islams: "Gud er almægtig, skal adlydes, men er forstående", buddhismens: "lær dig selv at kende" - for nu at sige det ultrakort for nogle få religioners vedkommende -"
så er det jo kun det allermest karakteristiske, der kan nævnes, og det er så derfor ordene fra Hebræerbrevets kapitel 5 om lydighed ikke kom med i min version - til fordel for, hvad jeg finder særligt i kristendommen, sammenlignet med andre religioner: Kærligheden mellem Gud og mennesker - og mennesker imellem (os selv medregnet).

Men det udelukker jo ikke, hvad du peger på: Kravet om at adlyde Gud - til Jesus - og til alle os mennesker. Det er bare ikke dét, der særligt adskiller kristendommen fra andre religioner, vil jeg mene.

Man kan nok finde noget der ligner kristendommen indenfor hinduismen (hvad kan man ikke finde der?), men det, at Gud i sin kærlighed sendte sin Søn og dermed skabte det dobbelte (tredobbelte) kærlighedsbud, er jo ellers unikt - og den inderste kerne af kvalitet i kristendommen - set med mine øjne.

I kristendommen sender Gud sin Søn - og i islam sender Gud Koranen.
Fantastiske og vidunderlige kvalteter, vil jeg mene.

Og selvfølgelig bør det stå enhver frit for at gribe disse måder at se verden på - og alle andre måder også - synes jeg smiler

M.v.h. Arne.

Redigeret af Arne Thomsen (09/02/2010 09:52)
Top Svar Citer
#8865 - 09/02/2010 16:24 Re: SORTSYN [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Protestant,

Jeg er så glad for at være stødt på dig, at du tror, det er løgn. Du taler også om lydighed! Det samme har jeg gjort i årevis. Og jeg taler om Jesu bud, som jeg elsker så højt (ikke at jeg vil påstå at efterleve dem, som de bør efterleves).

Mange har kaldt mig meget grimt på den konto. Kun fra få - de kan vist tælles på 2-3 fingre - har jeg hørt et hjertets fryds "ja" til, at vi skal vise lydighed.

Egentligt utroligt. Da jeg var ved at opgive at være her på denne debatside, bad jeg om, at der bare måtte være én enkelt, der ville tale om budene og om lydighed mod Gud. Man skulle tro, at det var løgn!!! Efter alle de år, men så dukker du op. Kun kort efter, at jeg bad bønnen. (Jeg var så så utålmodig, at jeg alligevel bad om udmeldelse - jeg skulle have vist tillid!).

Tænk at bønner virkelig bliver hørt. Vi snakker om år "i tørke"... og så få dage efter...! Utroligt.

Jeg håber ikke, at det støder nogen, at jeg nævner denne bøn. Man skal jo ikke bede for at vise sig. Men jeg måtte bare dele dette. Jeg håber, at jeg gør det i den rigtige ånd.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#8866 - 09/02/2010 18:03 Re: SORTSYN [Re: Anonym]
Michael Offline
Registeret: 23/06/2008
Hold kæft hvor er du klam Thomas. Hvorfor bruger du Jesus i dit spil? Du ødelægger Hans ord.

Hvorfor ikke finde en børnehavedebat et eller andet sted?

Jeg er sikker på, at børnene vil klappe begejstrede i deres små hænder.

Men for voksne mennesker er din debatform irriterende.

Hvorfor debatterer du ikke som et voksent og ærligt menneske?
Top Svar Citer
#8867 - 09/02/2010 21:46 Re: SORTSYN [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jer er helt med på hvad du siger. Egentlig er det lidt unfair af mig at “high-jacke” din gode pointe, og sende den ud på et sidespor. Det må du undskylde.

Grunden til at jeg kaster mig over en bisætning, relaterer sig imidlertid til emnet. Jeg mener at de senere års betingelsesløse, konsekvensløse, jeg-centredede kristendom, som tilpaser sig individet, rummer svaret på den åndelige død vi finder i dag. Jesus sendte kristendommen (kirken) ud i verden med en målrettet og veldiffineret mission:

“Gå derfor hen og gør alle Folkeslagene til mine Disciple, idet I døbe dem til Faderens og Sønnens og den Helligånds Navn, og idet I lære dem at holde alt det, som jeg har befalet eder. Og se, jeg er med eder alle Dage indtil Verdens Ende." Matt 28:19-20

“Og dette Rigets Evangelium skal prædikes i hele Verden til et Vidnesbyrd for alle Folkeslagene; og da skal Enden komme” Matt 24:14

I dag formes kirken af verden; tidens luner, individualistiske ønsker og meningsmålinger. Man fristes til at sige at kirken faldbyder sig selv, for bare en antydning af eksistensberetigelse.

“Elsker ikke Verden, ikke heller de Ting, som ere i Verden! Dersom nogen elsker Verden, er Faderens Kærlighed ikke i ham. Thi alt det, som er i Verden, Kødets Lyst og Øjnenes Lyst og Livets Hoffærdighed, er ikke af Faderen, men af Verden.Og Verden forgår og dens Lyst; men den, som gør Guds Villie, bliver til evig Tid.” 1. Joh 2:15-17

Hvis kirken ikke er fast forankret, i noget så politisk ukorrekt som SANDHEDEN, men flyder rundt i verdens “relativistiske tyrani”, så kan den ikke bruges til noget, hverken af Gud eller mennesker.

“Jesus siger til ham: "Jeg er Vejen og Sandheden og Livet; der kommer ingen til Faderen uden ved mig” Joh 14:6

“Går ind ad den snævre Port; thi den Port er vid, og den Vej er bred, som fører til Fortabelsen, og de ere mange, som gå ind ad den; thi den Port er snæver, og den Vej er trang, som fører til Livet og de er få, som finde den” Matt 7:13-14

EN vej! EN Sandhed! EN port! EN Frelser! - Det er den eneste måde kirken undgår økomenisk kasteration og åndelig død.

Kære Thomas, min broder i troen:
“Be of good courage, and let us behave ourselves valiantly for our people, and for the cities of our God: and let the LORD do [that which is] good in his sight” 1 Krøn 19:13
“Be of good courage, and he shall strengthen your heart, all ye that hope in the LORD” Salm 31:24

Med de kærligste hilsner
Protestanten

Top Svar Citer
#8868 - 09/02/2010 21:57 Re: SORTSYN [Re: Anonym]
Michael Offline
Registeret: 23/06/2008
halleluja, onde menneske.

Er det en del af spillet, at du poster et indlæg til Arne under mit navn? Lad venligst være med det, din skinhellige hykler.

Du har intet som helst med Jesus at gøre. syg
Top Svar Citer
#8869 - 10/02/2010 20:12 Re: SORTSYN [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

Michael spids lige øre et øjeblik

"Re:" er en forkortelse af "reply" og dersom din lille humørspalte kommer umiddelbart før min, betyder "Re: Michael" at jeg svare på dit indlæg. Det gør jeg jo i realiteten ikke, men sådan er debat forumet nu engang bygget op.

"halleluja, onde menneske"

"Den Tale er troværdig og al Modtagelse værd, at Kristus Jesus kom til Verden for at frelse Syndere, iblandt hvilke jeg er den største" 1.Tim 1:15

Protestanten

P.s. Når jeg nu alligevel har din opmærksomhed!

"Du, som er glad for livet og elsker at se lykkelige dage, du skal vogte din tunge for ondskab og dine læber for at tale svig"
Sal 34:13-14
Top Svar Citer
#8870 - 10/02/2010 21:07 Re: SORTSYN [Re: Anonym]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Tænk sig at prale med at være den største synder. Ham Tim sætter da ikke hans lys under en skeppe, eller også er han ikke bekendt med Janteloven. smiler
Top Svar Citer
#8871 - 10/02/2010 22:43 Re: SORTSYN [Re: serotonin]
Hej Serotonin.

Jeg ka' ikke nære mig for at skrive at "ham Tim" egentlig hedder Timotheus, men det er ikke ham, der skriver - det er ham der skrives til - såmænd af Paulus.

Og så må man jo tro på det smiler

Spørg bare Hanskrist!

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >

Nyeste indlæg
Den Evige Filosofi
af treram
25/05/2012 04:29
Gud er årsagen til Breiviks morderiske handlinger.
af treram
24/05/2012 14:49
Confessions of the West
af treram
24/05/2012 14:24
Konfirmationsalderen
af Zenia
19/05/2012 13:32
Historien om syndfloden
af Simon
17/05/2012 21:59
Søg på Google