annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 3 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8765 - 18/01/2010 07:16 Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt.
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
»Bhagavadgita. Ny dansk oversættelse 2009« udkom den 10. december 2009. Den er udgivet på Forlaget Gammelmark. Den kan købes hos boghandlerne, og prisen er kr. 299 (incl. moms). ISBN nr.: 978-87-993403-0-9.

Bogen er på 174 sider, den er trykt hos Grafikom i Maribo, der er kendt for sin høje kvalitet inden for bogtrykkerbranchen.

Bogmanuskriptet blev i sin tid indleveret til evaluering på Aarhus Universitet. Evalueringen blev foretaget af afdelingen for religionsvidenskab under det teologiske fakultet.

Fra afdelingen blev det indstillet til dekanen for det teologiske fakultet, at bogen blev anerkendt som videnskabelig forskningspublikation. Dekanen tiltrådte denne indstilling, således at bogen nu er optaget i forskningsdatabasen som peer reviewed videnskabelig bog.

Afdelingen for religionsvidenskab har begrundet indstillingen således:

»(1) Oversættelsen indledes med en lang introduktion til Bhagavadgitaen på ca. 50 sider. Introduktionen er skrevet på basis af et solidt religionshistorisk, litteraturhistorisk, filosofihistorisk, forskningshistorisk og virkningshistorisk researcharbejde. Derved formår introduktionen at trække centrale linjer op for læseren, der giver en god baggrund for læsningen af Bhagavadgitaen. Og syntesen imellem de forskellige læsestrategier er ny og ikke set tilsvarende i nogen anden introduktion til en Bhagavadgitaoversættelse. Dette er en af grundene til at bogen kan kvalificeres som grundforskning. I den udførlige introduktion viser forfatterne et stort overblik, som ikke blot beror på en opsummering af tidligere arbejder, men også på en selvstændig syntesedannelse.

(2) At oversætte en tekst fra sanskrit til godt dansk er i sig selv en stor filologisk opgave. Det har forfatterne formået, men ikke kun det. De har balanceret fint imellem det bagvedliggende sprogsystem, og hvordan det kommer til udtryk eller bringes i anvendelse i en bestemt situation og som helligtekst (forholdet imellem langue og parole i Sausurres forstand). Dette viser, at forfatterne har den nødvendige filologiske kompetence, samtidig med at de har et godt religionshistorisk overblik over det indiske område.

(3) Bogen er hele vejen igennem udstyret med et udførligt noteapparat, der henholdsvis forklarer: a) de etymologiske overvejelser forfatterne har haft i forbindelse med oversættelsen (se fx s, 22 note 70), b) hvordan et givent billede, symbol eller metafor kan forstås (se fx anden recitation, note 27), c) den mulige religionshistoriske tolkning (langt de fleste noter) , d) andre forskeres udlægninger, overvejelser eller kommentarer (se fx niende recitation note 11) e) Bhagavadgitaens virkningshistorie (se fx anden recitation note 23 eller ellevte recitation note 13).
«(Citat slut).

Der anføres i indstillingen to kritikpunkter. Det første går ud på, at nogle af noterne løfter værket ud af sin religionshistoriske kontekst ved at skabe koblinger til europæisk filosofi, for eksempel til Søren Kierkegaard.

Det andet kritikpunkt går ud på, at forfatterne skyder over målet ved at angive, at bogen tænkes anvendt i gymnasieundervisningen eller til brug for den alment interesserede læser. Bogen er skrevet af universitetsfolk, men også primært til studerende og undervisere på universitetet.

Med venlig hilsen

Forlaget Gammelmark
v/ Kristian Pedersen

PS: Præsentationen af bogen i forbindelse med udgivelsen kan ses her.

Top Svar Citer
#15652 - 15/05/2013 18:52 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Kræn-P]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Kristian..

Her en lille henvisning til en database, som Jens Braarvig har udviklet og som måske ka' levere lidt gods til øjnene - for godt nok er tråden her gammel, men din interesse flammer sikkert stadig som da den var ny ;)

http://www.hf.uio.no/ikos/tjenester/kunnskap/samlinger/bibliotheca-polyglotta/

mvh & en masse gode hilsner i solen
Simon


Redigeret af Simon (15/05/2013 18:55)
Top Svar Citer
#15662 - 16/05/2013 23:30 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Simon]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Uha Uha, det kan ikke være godt.

Meget hellere blive afvist af de, som ingenting forstår. smiler
Top Svar Citer
#15664 - 17/05/2013 15:31 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Uha Uha, det kan ikke være godt. Meget hellere blive afvist af de, som ingenting forstår".

- Ka' du lige fluks afkode ovenstående med et forståeligt dansk - hvad taler du om, hvad er det, det ikke kan være godt? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (17/05/2013 15:31)
Top Svar Citer
#15684 - 26/05/2013 03:49 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Simon]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Simon

Videnskaben og eksperterne er den nye Gud. Menneskene har glemt selv at se og erfare og ingenting er sandt for dem hvis de ikke har en eller anden ligegyldig empirisk undersøgelse, der kan understøtte deres argumenter.

Jeg har ingen respekt for denne form for videnskab. Det er ligesom med lommeregneren. Vi kunne engang lynhurtigt lægge nogle tal sammen men efterhånden som vi bruger lommeregner, så glemmer vi denne færdighed.

At videnskaben accepterer Bhagavad Gita har ingen betydning hvis det betyder, at den kun har betydning hvis videnskaben accepterer den. Hvis vi ikke selv kan læse den og forstå den, så kan vi lige så godt læse Barbara Cartland.

Det er lidt ligesom det udvandede guru begreb. Højt uddannede mennesker sidder og lytter til små individer og forherliger dem selvom de piller ved deres børn bag forhænget og selv om det er tydeligt at de frembringer ''hellig aske'' ved at knuse små ampuller i deres hænder. Der er ingen grænse for menneskene dårskab.

Den guru, som er valgt af disciplen er et udtryk for disciplens egen uvidenhed og derfor falsk, uanset man kalder denne guru for ''videnskaben'' og tror, at den er enormt betydningsfuld.
Den sande Guru er den, som den uvidende ikke lytter til.

''Videnskaben'' findes ikke, der findes kun mennesker. og mennesket er stort set en idiot.

http://da.wikipedia.org/wiki/Idiot

Var det uddybelse nok. smiler
Top Svar Citer
#15685 - 26/05/2013 05:19 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683


"Videnskaben og eksperterne er den nye Gud".

- Nej, at skabe viden har intet med gudedyrkelse at gøre; du våser.

"Jeg har ingen respekt for denne form for videnskab".

- Du har ingen respekt for sproget?

"Var det uddybelse nok".

- Umiddelbart kunne det se ud til du istedet er kommet til at klikke dig ind på Tivoli ;) - nej, jeg ser ikke nogen pointe her, du er på vildveje Mich. Der er tale om en database som muligvis Kristian kan have interesse i at bruge.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15690 - 27/05/2013 20:37 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Simon]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Pladder Simon.

Jeg ''tror'', at du med dit indlæg forsøger at få Kræn-P til at indgå i debatten igen for at give den nyt liv.

Jeg tror ikke, at det umiddelbart vil lykkes, det er dog en uendelig lille debat med os få personer og vores uendelige gentagelser.

Hvis vi vil tiltrække nye debattører må vi anstrenge os for at blive mere interessante.

Intet er mere uinteressant end vores eget lille jeg eftersom alle de andre er i besiddelse af et ligedan, som de finder meget mere interessant end vores. smiler

Prøv at se om du kan lokke ''censurofferet'' frem på banen igen, han har et meget større ego. smiler

Top Svar Citer
#15693 - 28/05/2013 15:20 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Mich..

"Jeg tror, at du med dit indlæg forsøger at få Kræn-P til at indgå i debatten igen for at give den nyt liv".

- Nej, og hva' har det vel med indholdet i dit indlæg at gøre? Du skr. bare noget værre sludder, fordi du ikke havde undersøgt hvad databasen handlede om, før du skr. dit indlæg.

"en uendelig lille debat med os få personer og vores uendelige gentagelser".

- De der gentager sig selv, er faktisk Arne, du og hønsemand ;)

"Intet er mere uinteressant end vores eget lille 'jeg'"

- Ingen snakker så meget om egne problemer med selvanskuelsen, som netop jer "næstekærlighedsmanikere”. Vi der slet ikke ser meningen med at løse problemer med kærlighed, ja vi har slet ikke jeres trang til at forestille os hele verden der nærmest elsker sig selv ihjel, og har af denne grund heller ikke store problemer med at flytte fokus fra hullerne til selve osten i debatter. Det ville du ha’ lagt mærke til, Mich, hvis du samlede de adspredte tanker og koncentrerede dem om faktiske forklaringsproblemer på debatter som denne.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#15695 - 28/05/2013 16:13 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Simon]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Kære Simon.

Jeg bliver nok nødt til at bryde tavsheden for at udrydde mulige misforståelser. Jeg opfattede dit indlæg som en venlig gestus, og jeg har kigget på databasen; dens indhold har min udelte interesse, hvorfor jeg siger dig tak for vinket.

Til almen orientering kan jeg oplyse, at jeg har holdt inde med at skrive indlæg, fordi mine kræfter ikke længer slår til. Jeg har fået indsat en ny hjerteklap i forbindelse med en by pass operation i 2010. Samme år blev mit venstre ben amputeret på grund af koldbrand, og det samme skete med højre ben i 2011.

Sådan en omgang bliver man temmelig slatten af, og jeg har måttet prioritere min sparsomme ydeevne. Jeg følger fortsat med i debatten på vort debatforum, og jeg betaler også fortsat kontingentet til vor støtteforening.

Jeg håber, at I har forståelse for, at jeg på denne måde har trukket mig tilbage fra ildlinien, selv om det af og til kan krible lidt i fingrene, når jeg læser indlæggene og ikke mindst det, der for tiden bliver skrevet på chatten.

Med venlig hilsen

Kristian Pedersen
_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#15698 - 29/05/2013 13:48 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Kræn-P]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Kristian..

Og det var selvfølgelig meningen med linket; hverken mere eller mindre. Selv om man måske ikke lige har det fornødne overskud til aktiv deltagelse midt i rekonvalescensperioden, kan læsning indenfor fagområdet sagtens virke stimulerende og derfor være udmærket, så længe man ikke ikke druknes i links, ja for den sags skyld i velmente ord. God fornøjelse med læsning og sommeren i øvrigt ;)

mvh
Simon

Top Svar Citer
#15703 - 01/06/2013 18:32 Hej Kræn-Pł [Re: Kræn-P]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det gør mig ondt, at høre om din situation, det er barske sager. Det er også en påmindelse til mig selv. Jeg har hele dette år haft så voldsomme smerter i fødderne, at jeg dårligt har kunnet gå. I sidste uge fik jeg foretaget en ballonudvidelse i forbindelse med mit højre ben og i næste uge skal de afgøre om de vil foretage en større operation i forbindelse med det venstre hvor åreforkalkning har stoppet blodtilførslen til benet.

En påmindelse om, at livet ikke kun sker for naboen, men også for en selv. smiler

Jeg mener selvfølgelig hvad jeg har skrevet i denne tråd, men jeg kan godt se at det er lidt følelsesbetonet og uden for kontekst. Jeg kan ikke læse sanskrit, men jeg har hørt, at det har mange fortolkningsmuligheder ligesom oversættelsen af kinesiske tegn også afhænger af den viden og indsigt, oversætteren har. Dette har selvfølgelig intet, at gøre med min afstandtagen til den stigende materialistiske opfattelse.

Jeg har haft stort udbytte af din oversættelse af Bhagavad Gita, som gav svar på nogle problemer jeg havde med Tuxens oversættelse. Selvom jeg selv, desværre, har haft en del psykiske oplevelser i mit liv, er det noget jeg helst vil være foruden og min forståelse tager altid udgangspunkt i det virkelige liv og intet andet.

Selvom jeg ikke kan læse sanskrit, så bruger jeg en bog som Bhagavad Gita til at finde en forståelse i mit eget liv.

Et sted har Vyasa en oplevelse af, at alle mennesker kun er dukker på en snor ført af Gud. Jeg kan godt sætte mig ind i hvad han mener, for denne oplevelse har jeg også selv haft. Men hans fortolkning af oplevelsen er forkert.

Jeg er jo på sin vis opmærksom og lever uden for tidens strøm og har tit følt mig fortabt og alene tilstede når jeg f.eks. sidder i en bus og ser alle de uopmærksomme mennesker der sidder hver især i deres egen virkelighed og tilsyneladende ikke er tilstede.

En dag, jeg sad i bussen kom en pige, som jeg kendte ind. Hun stod så underligt fortabt i bussen mens allevegne omkring hende var der ingen, som lagde mærke til hende.

Jeg strakte hånden ud og fangede hendes opmærksomhed. Hun satte sig ved siden af mig og resten af turen sad vi i vores eget rum og talte sammen.

Det kan godt være, at mit lys er mørke for de andre, som sidder i bussen, ligesom det lys, som er virkeligt for dem er mørke for mig, men når jeg kigger på dem, som de er fordybet i samtale, kan jeg se det lys, som er imellem dem selvom de ikke er opmærksomme på omverdenen.

Jeg vil ikke sige, at jeg var ude i hampen, da jeg i sin tid blev en del af debatten fordi jeg responderede på et indlæg om Jesu ord: "Min fader arbejder indtil nu, også jeg arbejder...",

Men jeg blev dog dybt rystet, da jeg mødte debatten og den måde den foregår på. Der var dog en debatdeltager, som tog vare på den nye og fik givet ham fodfæste og det var dig.

At jeg så siden har gjort i nælderne er min egen sag.

Jeg kender dig ikke nok til at kalde dig ved fornavn, men jeg kender dig dog en smule. Nok til, at der ikke er nogen ord på debatten, som jeg sætter mere pris på end dine. Jeg giver dig ret i, at om det man ikke har kendskab til, om det bør man tie. Men man kan også vende den om og sige, at om det man har kendskab til, bør man tale. Du har en stor indsigt og viden, som vi alle har brug for.

Jeg håber, at du på et tidspunkt igen føler overskud til at deltage i debatten, men indtil da er det altid godt at lytte. Som jeg skrev til Simon er vi efterhånden kun nogle få, som igen og igen fremfører vore egne synspunkter som vi alle kender alt for godt.

Lad os håbe, at der kommer flere til og endnu engang undskyld for mit udbrud udenfor kontekst.

Mvh

Jmp
Top Svar Citer
#15704 - 01/06/2013 19:43 Re: Bhagavadgita’en videnskabeligt anerkendt. [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Kræn-P.

Bedste hilsner og bedste ønsker for dig og din tilværelse.

P.S.: Jeg burde for længst have købt Bhagavadgita'en, du har udgivet. Nu har jeg omsider fået det gjort - og jeg glæder mig til at se den smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 3 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk