annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 606 gæster og 266 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8761 - 17/01/2010 15:48 SYNKRETISME
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg er bestemt ikke tilhænger af fremmedord - især ikke, hvor de godt kan udtrykkes på et almindeligt dansk, som alle forstår - så jeg skynder mig at oversætte synkretisme til det, at sammenblande/forene især religioner.

Jeg har set kristne, der forholder sig hertil med den dybeste afsky - også selv om den kristne jul og vintersolhverv er to yderst forskellige ting, som nok alligevel - afsky eller ej - blandes/forenes i de fleste danskeres bevidsthed.

Indenfor den stærkt splittede kristendom, hvor hver gren ikke vil vide af de andre, optræder der dog alligevel enkelte forsøg på at skabe enhed (økumeni), som det bl.a. kommer til udtryk i de såkaldte Taizé-gudstjenester, men mellem store religioner, som kristendom og islam, er der stort set ingen tilnærmelse, mens denne afvisning af "de andre" vist er mindre markant indenfor hinduismen og buddhismen.

Hvorfor vælger mere end 80 % af danskerne at være kristne - i den forstand, at de er medlemmer af den luthersk-evangeliske folkekirke?

En uvildig undersøgelse af det spørgsmål er vist aldrig blevet foretaget, men mit gæt vil være, at det primært er traditionens magt (som dog er aftagende - færre end halvdelen af børn i København bliver kristent døbt, har jeg set).

Traditionen viser sig vel især deri, at de fleste - via forældrene - automatisk er medlem af folkekirken, hvorfor der skal en aktiv handling til for at melde sig ud, hvad de færreste får taget sig sammen til - trods det, at der er ganske mange penge at spare i kirkeskat.

Desuden viser traditionen sig også derved, at kirken stort set har monopol på at begrave de døde.

Men hvis vi så går et skridt videre og spø'r, om der er andre grunde til medlemsskabet - f.eks. kristen tro - så tror jeg, at de fleste ikke har sat sig ret meget ind i, hvad kristendom i Danmark står for, ligesom jeg gætter, at de heller ikke har ret meget anden tro end: "Der er mere mellem himmel og jord -" (og det skal man bestemt ikke kimse ad, synes jeg).

Så er det, man kunne spørge, synes jeg - her i det tredje årtusind efter vor kristne tidsregning - om ikke tiden er ved at være inde til lidt mere udsyn - nu hvor vi, via TV og Internet, kan følge med i stort set alt, hvad der foregår på denne klode.

Der er mennesker, der end ikke tror på "mere mellem himmel og jord".
Er det rimeligt at de er medlemmer af noget evangelisk-luthersk?
Egentlig burde de vel udelukkes?

Der er vistnok er flertal af danske folkekirkemedlemmer, som tror på reinkarnation, hvilket mig bekendt er uforeneligt med den lokale form for kristendom.
Burde de ikke også udelukkes?

Og burde det ikke gøres nemmere for os mennesker i dag frit og ubundet af tradition at kunne vælge mellem de mange religiøse idéer og tilbud, som findes rundt om på kloden?

Og hvorfor skal det være så stift, sådan at man kun kan tilslutte sig én religion - og dermed tvinges til at vælge de andre fra?

Hvorfor kan man ikke lave sin egen sammensætning (synkretisme)?

Tænk, hvis noget lignende gjaldt indenfor, hvad vi spiser?
En sådan ensretning var der vist ikke mange, der ville finde sig i.

Det diskuteres meget, om vi skal skille stat og kirke (og dermed tage endelig afsked med Harald Blåtands tvangskristning af os), og de fleste er vist ret godt klar over, hvad det med tiden ender med.

Men man kunne også gå en anden vej, og i stedet gøre folkekirken til folkets kirke, hvor det er medlemmerne, der bestemmer religionen - og ikke præsteskabet.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/01/2010 15:49)
Top Svar Citer
#8766 - 18/01/2010 09:37 Re: SYNKRETISME [Re: Arne Thomsen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Arne..

Her fra, for mig, morgenstunden et forsøg på en tanke som svar..

Du skriver, hvilket jeg primært vil forholde mig til:

Citat:
Og hvorfor skal det være så stift, sådan at man kun kan tilslutte sig én religion - og dermed tvinges til at vælge de andre fra?


Jeg ved ikke hvor du mener, at det er så stift? I den almindelige befolkning eller hos religionerne (eller deres institutioner?) selv?

Hos befolkningen virker det ikke som om, at det er så "stift".. Men jeg tror det primært skyldes den uvidenhed om religionerne selv, som du jo også er inde på..

Personligt mener jeg ikke at religioner bare kan blandes.. Ikke så meget fordi jeg mener at man ikke må, men fordi religioner lærer nogle forskellige ting..

Pt. deltager jeg selv i en - til tider - ophedet debat om hvorfor "ortodokse" jøder ikke anderkender Reform-bevægelsen som "en jødedom", på lige fod med "ortodoks jødedom"..

Udgangspunktet er et lidt andet end det du bringer frem og så alligevel ikke, for det er - fra reformbevægelsens side - "friheden" til selv at bestemme hvad der skal være plads til og hvad der ikke skal være plads til.. Men fra de "ortodokses" side, er det konsistensen, ikke så meget kravet om at alle jøder skal gøre hvad de (de ortodokse) siger..

Jeg må hellere lige klargøre hvorfor jeg skriver "ortodoks" i parentes.. Det skyldes, at alle i denne boks "ortodoks", nødvendigvis er ortodoks, altså praktiserende jøde, men at man ikke føler for at ændre forståelsen af religionen, uden at mene, at alle slavisk skal følge samtlige bud man nu kan finde frem..

Forskellen mellem de reforme og de "ortodokse" ligger i opfattelsen af hvad man kan tillade sig og ikke tillade sig, i forhold til hvordan man definerer religionen og udlægger den..

De reforme mener, at man bør tolke Torahen ud fra en "moderne" og individuel vinkel.. At man bør lægge mere vægt på "etikken" i Torahen og ikke "ritualerne".. Ydermere mener de, at det - at de "ortodokse" ikke vil anderkende deres "jødedom", viser at de "ortodokse" vil tage patent på Jødedommen.. De reforme henviser til, at der har været mange former for "jødedom" gennem tiden.. Den israelittiske religion, saddukæere, farisæere, qaraitter og så videre, og argumenterer for, at "rabbinsk jødedom" (her må det ikke forståes i den kristne kontekst, som begrebet til tider bruges) - altså de "ortodokse" - ikke har nogen ret til at hævde sig over for de reforme og forsøge at afgøre hvem der er jøde eller ikke..

De "ortodokse" mener, at Torah er Torah.. Der har været forskellige former for jødedommen, men alle har som udgangspunkt accepteret Torahen som stående.. Torahen har altid været samlingspunktet og "grundloven", som man tog udgangspunkt i.. Stridspunkterne har ikke været Torah, men alt det uden om; Mishnahs autoritet, forholdet mellem Tempel og Synagoge, esoterisk tilgang kontra rationel logisk tolkning og så videre..

De reforme (og til en hvis grad også den konservative bevægelse) gør noget hidtil uhørt, de vil vælge til og fra i Torah, noget der ikke kan accepteres og ses som en trussel, ikke så meget fordi den enkelte jøde gør det, det har altid forekommet, men fordi man vil ophæve dette til at være "jødedom", noget accepteret..

Hvis man gør dette, så er der ikke tale om Jødedom mere.. Et argument mod dette spørger polemisk: Hvad er til hinder, hvis de reforme skulle have ret, til at også kristne kunne kalde sig jøder og Kristendommen for Jødedom? Eller Islam? Det eneste det ville kræve var jo, at man skal linke religionen sammen med Torah på en eller anden måde.. Og de reforme selv, er store modstandere mod såkaldte "messianske jøder" (som nok hellere bør kaldes kristne jøder, da der er mange jøder der tror på Messias komme, uden at se Jesus som frelser).. Og ikke nok med det, de reforme mener sig at have ret til at konvertere folk i strid med Halachah (Jødisk religiøs lov) og kræve at deres konvertitter, som oftest ikke er fuldt ud klar over hvad de går ind til, ses som jøder på lige fod med alle andre - men samtidigt ville de aldrig drømme om at acceptere en konvertit der er konverteret af en "messiansk rabbiner".. Dobbeltmoralen synes indlysende..

Tilbage til udgangspunktet:

Jeg har egentlig ikke det store problem med at folk tager fra (eller lader sig inspirere) af forskellige religioner, så længe de er klar over at de gør dette og ikke forsøger at kalde dette ved én religions navn eller det der er værre.. Alt er ikke relativt og tager man f.eks. fra Hinduismen og Islam, så står man ikke tilbage med en hinduistisk Islam eller en muslimsk Hinduisme, man står med lidt af hvert der ikke har noget navn.. De to religioner er, uanset hvor meget man gerne måtte ville det, kompartible, siden den ene lærer om monoteisme, den anden polyteisme.. Dermed ikke sagt, at man ikke kan finde ting der ligner hinanden eller som er kompartible inden for religionerne..
I min eksamensopgave til i overmorgen, arbejder jeg netop med det kompartible inden for Jødedom og Islam (lov), så jeg vil ikke afvise at der er ting man kan samles om, men det betyder ikke at man kan føje helheden sammen og gøre det til samme ting..

Det samme gør sig gældene, mener jeg, i forhold til dit udgangspunkt.. I stedet for at ophæve egen uvidenhed til dyb indsigt, bør danske "kristne" måske starte med at sætte sig ind i deres egen religion.. Jeg kan ikke acceptere uvidenhed som undskyldning for at godtage nye forestillinger.. Og det mener jeg der er tale om her..

Et svar som egentlig bare skulle have været et kort svar, men når man først kommer igang, så er det svært at stoppe igen:o)

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#8767 - 18/01/2010 09:41 Re: SYNKRETISME [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:
Selvfølgelig skal præsterne også kunne ytre sig - og have mulighed for at inspirere smiler - men de skal efter min mening ikke have den enevældige autoritet, de reelt har i dag.

Det fører blot til "åndelig dovenskab" hos alle parter, vil jeg mene.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#8768 - 18/01/2010 10:17 Re: SYNKRETISME [Re: Borad]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Borad.

Jeg tror godt, jeg forstår dine tanker og følelser, om sammenblanding/forening af forskellige religioner, og jeg vil da bestemt også medgive, at de enkelte religioner skal have lov at udvikle sig indenfor deres egne særlige kvaliteter, som du jo beskriver, at jødedommen er i færd med.

Men det, jeg synes, der lægger et klamt åndeligt åg over det hele, er den religiøse fastlåsning, som det enkelte menneske på forskellig vis udsættes for (tradition, forbud mod at fravige o.l.).

Og denne fastlåsning er vel netop medvirkende til den enkeltes religiøse dovenskab og uvidenhed.

Hvis der derimod var reel religiøs frihed - trosfrihed - så ville det jo straks være meget mere interessant for den enkelte at orientere sig - og så ville de enkelte religioners repræsentanter nok også i højere grad indse nødvendigheden af, at gøre sig rimeligt let forståelige - og at være lydhøre - uden at prisgive netop deres religions dybere kvaliteter - på "det religiøse supermarked".

Hvad det enkelte menneske så vælger - ja, det er jo netop trosfrihed! smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/01/2010 10:19)
Top Svar Citer
#8770 - 18/01/2010 15:13 Re: SYNKRETISME [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Dit indlæg får mig til at tænke på, at hvad du måske mener med at sammenblande religioner, det mener jeg gælder det at fjerne det religiøse. Og med det mener jeg at fjerne det rituelle og dogmatiske.

For både Buddha, Krishna og Jesus talte sandhed. Men med tiden er meget af deres tale skåret fra, og noget forskelligt er blevet gemt. "Blander vi det sammen", så nærmer vi os måske sandheden. Eller: Hvis vi fjerner det religiøse (som jeg kalder det) og holder os til kernen i deres lære - uselviskhed! - så kan vi også lære sandheden at kende. For da vil vort hjerte blive et prisme at skue sandheden igennem.

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel: Hizbollah-leder dræbt i Libanon
29/03/2024 13:22
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er genåbnet
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Nyheder fra Religion.dk