annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8721 - 12/01/2010 22:53 Hvad møder du i din hverdag?
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Man kunne også spørge: Hvad møder du ikke i din hverdag? Har vi mennesker behov for at møde fred, fordybelse eller noget helt tredje, uden at det rigtig lykkes os?

Når man følger med eller deltager i en debat, bliver det meget tydeligt, at vi har forskellige forventninger til os selv og andre. Ikke mindst i forholdet til religionen og troens dimension viser det sig, at vi har forskellige oplevelser og opfattelser af noget som f.eks. 'fred og fordybelse', som ellers er dette forums tema.

Hvorfor er det egentlig så vigtigt, at vi mennesker får tid til fred og fordybelse? Jeg mener, det talte man da ikke så meget om for 50 år siden. Hvofor så gøre det i dag, ja, selv inden for arbejslivet og studielivet? Jeg er selv i den forbindelse fortaler for et stillerum på Århus Universitet, som særligt studentermenigheden bruger til tolv stop op. Det går ud på at mødes til små andagter tre gange om ugen kl 12.12, hvor de studerende eller studenterpræsterne på skift arrangerer en lille andagt. Her skabes der så en lille stund med mulighed for fordybelse midt på dagen.

Det er ikke fordi, at jeg ikke tror på "fænomenet" fred og fordybelse (midt på dagen f.eks.), men jeg tror egentlig det i lige så høj grad handler om os selv, om hvordan vi bruger vores energi, tanker og hjerte. Her kan der måske netop være god grund til at stoppe op og blive opmærksom/bevidst om, hvor man lige er på vej hen. For mon ikke vores selvfølelse (humør/jegopbyggelse) eller mangel på dette er med til at præge vores adfærd og holdning - ikke bare til os selv - men til det andet menneske, vi møder på vores vej i en hel almindelig hverdag?

Hvad møder du i din hverdag?

Mvh
Anne



_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8724 - 12/01/2010 23:33 Re: Hvad møder du i din hverdag? [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anne - ALH.

Jeg er vist egentlig for træt til at svare, men jeg får ikke tid i morgen, og jeg ka' ikke nære mig for at gøre et forsøg.

"Fred og fordybelse" - det lyder for mig lidt søvndyssende, men "fordybelse" (tror jeg godt, jeg kan kalde det) det har jeg mødt, og det har bestemt ikke været fredeligt, snarere dramatisk - især når jeg glemmer mig selv og er fuldt opmærksom.

Det bedste sted er jo for mig det næsten altid menneskefri kirkerum på toppen af det ikke ret store bjerg i den græske subtropiske urskov.
Men mindre kan også gøre det, og her får jeg hjælp især af Kristus Ikóner i mit hjem (Mon ikke det er derfor, der næsten altid er et Ikón-hjørne i de græske hjem).

Åh nej, nu snakker han Ikóner igen - ja, men det er jo dem, der giver mig fordybelse, inspiration, mening, målrettethed, aktiv kærlighed til verden.

Og så er det jo bare om at komme i gang og får gjort noget ved det - som frivillig i en forening til gavn for andre mennesker, politisk i den retning, jeg tror på -og selvfølgelig også mine børn og børnebørn - indtil jeg igen går i stå foran en Ikón, der vil sige mig noget smiler

Hvorfor det er sådan, ved jeg ikke, men det er altså dét, der sætter mig i gang - og jeg har svært ved at følge med smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/01/2010 23:34)
Top Svar Citer
#8726 - 13/01/2010 00:06 Re: Hvad møder du i din hverdag? [Re: ALH]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157


For mig handler fred og fordybelse i bund og grund om at være tilstede og nærværende lige dér, hvor jeg står og går og er. Og for mig er fred og fordybelse ikke betinget af en ydre stilhed, men noget som ofte(st) foregår med lyd og med snak og med ord.

Sådan er et LEVENDE liv for mig. Et liv i LYD og FARVER. Andre menneskers lyde og ord og andre menneskers farver sætter min egen lyd og mine egne farver i perspektiv, og kun derved får jeg en fornemmelse af mig selv som menneske og medmenneske.

Så fred og fordybelse oplever jeg altså i mange og helt forskellige sammenhænge. I kirken til Gudstjeneste oplever jeg én form for fred og fordybelse. Når jeg opholder mig i naturen er det en anden form for fred og fordybelse, og når jeg kører bil en helt tredie form, men altså OGSÅ en slags fred og fordybelse (for mig i hvert fald). Når jeg bevæger mig rundt i hverdagslivet, hvor jeg perifert kommer i kontakt med andre mennesker, er der også mange gange en oplevelse af fred og fordybelse. Og selvfølgelig er en tæt og fortrolig samtale eller samvær også fred og fordybelse.

Fred og fordybelse lyder umiddelbart som noget, der er tidskrævende og som noget der TAGER ens tid. For mig kan fred og fordybelse foregå i et splitsekund i en øjenkontakt til et medmenneske. Og for mig kan der også være en stor følelse af fred og fordybelse i at small-talke med Gud og hver mand, jeg møder på min vej smiler



Top Svar Citer
#8727 - 13/01/2010 09:28 Re: Hvad møder du i din hverdag? [Re: RoseMarie]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære RoseMarie

Det var vel nok et dejligt indlæg, hvor du på en eller anden måde fik sagt det, jeg ikke helt formåede.

Citat:
For mig handler fred og fordybelse i bund og grund om at være tilstede og nærværende lige dér, hvor jeg står og går og er. Og for mig er fred og fordybelse ikke betinget af en ydre stilhed, men noget som ofte(st) foregår med lyd og med snak og med ord.


Det er jeg enig i. Jeg synes, at det være må den, der kommer først, for tænk hvis man blev afhængig at en bestemt tid sat af til fred og fordybelse, men som i perioder bare ikke er muligt. På den måde handler det ikke så meget om at tage sig tid til at skulle fordybe sig, men om at være til stede i det man gør i løbet af dagen. Det er faktisk ikke så let, men jeg tror, at det er her, man kan få forøget sin livsglæde og undgå psykiske reaktioner som f.eks. stress.

Forleden dag må jeg indrømme, at jeg ikke befandt mig godt i min egen hverdag. For det første gjorde jeg konstant det, at jeg hev mobilen op af lommen for at tjekke, hvad klokken var, og når jeg så havde puttet mobilen ned i lommen igen, kunne jeg overhovedet ikke huske, hvad klokken var. Dvs. selvom jeg så tiden, så jeg den alligevel ikke, for mit blik eller tilstedeværd var der slet ikke. Til sidst kunne jeg lige så godt holde op med at se på klokken. For det andet havde jeg lyst til, at jeg kunne hoppe i et eller andet, altså væk fra denne skrækkelige hverdagssituation, som syntes helt umulig..

Derfor må det at opleve fred og fordybelse for mig at se også indbefatte, at man faktisk er i stand til det, altså formår at være til stede lige her og nu i det, man nu en gang møder i sin hverdag. Hvor tit går vi ikke i gang med noget (eller tager på arbejde), som vi egentlig gerne bare vil have overstået?

Det er ofte om aftenen, at jeg opdager, hvordan jeg egentlig har det. Her har jeg af og til prøvet, at jeg fik sat mig ned ved mit lille husalter, og så kom der ellers gang i noget. Her er det godt bare at være lidt stille, måske skrive eller male, eller måske skal der simpelthen grædes igennem alt afhængig af, hvad jeg nu er i kontakt med. Det er som regel ikke noget fra hverdagen, der er poppet op, men gamle ting som kroppen slæber rundt på. Det behøver ikke at være noget traumatisk. Jeg tror virkelig på, at vi bliver mere sammenhængende og hele (måske ikke det rette ordvalg), hvis vi en gang imellem har lidt føling med os selv helt nede fra dybet i os, fordi vi dagligt er præget af at være dem vi er. Vi har simpelthen et følelsesregister, som vi møder os selv og vores omverden med.

På den måde kan fred og fordybelse være en hjælp til at komme til stede ved rent faktisk at turde være sig selv. Det behøver ikke at tage særlig lang tid, men kan betragtes som det at tage ansvar for sig selv, fordi ubevidste strukturer (følelsesmæssige tilstande) kan være årsag til meget, f.eks. en dårlig jeg-følelse (manglende selvværd) eller i modsatte grøft en overjegs-struktur (jeg har styr på det hele, jeg vil gerne dominere, for jeg er bedre til det end jer).

Men mon ikke vi kender os selv godt nok til at vide, hvad der er bedst for os. Hvis ikke er det nok et godt sted at starte smiler

Ellers synes jeg, at det lyder dejligt at være til stede i lyde og farver, ja, i smalltalk med Gud og hver mand smiler

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8728 - 13/01/2010 09:56 Re: Hvad møder du i din hverdag? [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Det er altså helt ok bare at kalde mig, Anne, men det er selvfølgelig op til dig. Jeg har aldrig lagt skjul på, at det er det, jeg hedder, selvom mit brugernavn ret tilfældigt blev ALH (da jeg i sin tid for tre år siden kom til at registrere mig på onlinedebatten).

Citat:
"Fred og fordybelse" - det lyder for mig lidt søvndyssende, men "fordybelse" (tror jeg godt, jeg kan kalde det) det har jeg mødt, og det har bestemt ikke været fredeligt, snarere dramatisk - især når jeg glemmer mig selv og er fuldt opmærksom.



Jeg kan rigtig godt lide dine ordvalg her, især dramatisk . Det er vel lidt i retning af det, at give sig selv fuldt ud på en måde, hvor man er fuldt til stede i det, man gør, og ikke behøver at lade sig bremse, fordi man helst vil sit eget (opfylde sine egne behov først)? Set fra en lidt anden side oplever jeg også, at det dramatiske kan opstå, fordi fred ikke nødvendigvis er en fredlig og harmonisk sindstilstand eller en lang dag på stranden uden nogle pligter, men kan bringe en i et dramatisk spil, hvor tingene bliver vendt på hovedet eller bragt i det rette lys - f.eks. i et menneskefrit kirkerum på toppen af et bjerg, eller i en lille og halvmørk landsbykirke i Taizé (eller i et stort lidt utraditionelt kirkerum med 2000 andre mennesker, ja, jeg tænker jo på Taizé, hvor jeg var to gange sidste år).

Citat:
Åh nej, nu snakker han Ikóner igen - ja, men det er jo dem, der giver mig fordybelse, inspiration, mening, målrettethed, aktiv kærlighed til verden.


Det gør da ikke noget. Her er der åbenbart noget, der kan møde dig og vække dig med inspiration, mening, målrettethed og aktiv kærlighed til verden. For mig er det faktisk også en måde at vende sig om mod Kristus. Jeg er ikke selv lige så inspireret af ikoner og finder, at deres udtryk kan være meget forskellige, men nogle er også ret gode. Jeg holder specielt meget af treenighedsmotivet (tror du kender det). Jeg kender en i Rumænien, der maler ikoner. Så vidt jeg husker kan han - til trods for at han er ortodoks - bedst lide at male dem i den katolske stil, fordi han siger, at det ortodokse ikon er mere tungt eller dystert. Men jeg holder meget af kristne motiver og billeder, og mit hjem bærer virkelig også præg af dette (Kristus, blomster, blive farver, kors osv.)- hmm, det er faktisk bare blevet hverdag for mig.

Nu vil jeg slutte og komme til stede i min dag smiler

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk