annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Hønseskidning i Svaneke
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 217 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8672 - 09/01/2010 10:32 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Anne - ALH.

Når du skriver:
Citat:
"Er det nok bare at se forundret på med erklæringen om, at verden nu en gang er forunderlig (Arne),-"

bl'r det klart for mig, at du ikke kender mit forhold til tilværelsen.

Jeg har dyb respekt for forundring, det at opleve intenst og uhildet, men for mit vedkommende begyndte alt dette med en kærlighed - til mig - som i mig fødte en kærlighed til det guddommelige - og tillige, mere specifikt, til verden, universet - i kristent sprog: Guds skaberværk (som vi jo selv er en del af).

Den kærlighed, tror jeg, at enhver kan opleve - helt enkelt og ligetil - fuldstændig fri for intellektuel teologi og andet fornuftsmæssigt - en oplevelse af det hellige.

Min kærlighed til det værende ("Guds skaberværk") placerer ikke mig, som en, der har fået alt dette foræret, og som jeg så kan udnytte til min fordel, men tværtimod placerer den mig som en ikke synderlig vigtig del af en helhed: Det værende.

Og det er dén, jeg bilder mig ind, at jeg genkender i Bhagavadgîtâens: Hengivelsens vej, enten det så er en misforståelse eller ej.

Lidelse og død er ganske vist naturlige ting, som alt levende er underordnet, men jeg finder det bedrøvende, at opdage, at jeg meget muligt selv skaber yderligere død og lidelse - blot for at få glæden ved at fodre fugle.

Så det er usikkerheden, om jeg i virkeligheden blot skaber endnu mere død og lidelse ved at fodre vilde fugle, der bekymrer mig.

Og det er ikke det samme som blot at være forundret smiler

Heldigvis er det jo mange andre former for aktiv kærlighed til verden - og til dens mennesker - der i hvert fald umiddelbart ser ud til at være mindre problematiske smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/01/2010 10:33)
Top Svar Citer
#8673 - 09/01/2010 11:00 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Arne

Jo, jeg ved godt, at du ikke bare er en, der ønsker at se forundret og passivt til, mens verden bliver ødelagt, men at din kærlighed til tilværelsen faktisk også føder en forpligtelse (mine ord, min tolkning), ja, et ansvar. Det er for mig at se også i fin overstemmelse med, at vi over for det værende eller det skabte, som vi mennesker står i et forhold til, faktisk har en forvalterrolle - sagt mao. er vi med til at sætte vores spor i dette skabte ( hellige ).

Når jeg som i går skrev rimelig spontant og måske en smule oprørt, skyldes det vel også en kærlighed til det skabte, et forsøg på at tænke ud over mig selv, en indlevelse i disse fugles forhold for tiden i sneen og frosten. Det gør næsten helt ondt i mig, når folk som f.eks. Hanskrist bare laver fis med det, og gud og hver mand slet ikke vil tale om, at vi faktisk kan gøre livet lidt lettere bare for få fugle (der skal nok være fugle, der dør af vinteren, sygdomme o.a.), men i stedet finder dette kollektive initiativ tåbeligt og imod en sund og biologisk fornuft. At mærke så manges modstand, når der endelig opstår en sag, der faktisk fordrer, at vi bruger vores hjerte på en ganske almindelig hverdag og måske også får lidt mere indblik i dyrenes liv, det gør mig virkelig trist og oprørt. Men jeg har ikke med mine indlæg villet ramme nogen her på debatten personligt.

Du nævner Gita'en i den her sammenhæng, og jeg kan nok godt følge dig, men jeg har ikke rigtig tid til at gå dybere ind i det. Jeg har på Universitetet haft mulighed for at kigge lidt i Tuxens udgave (kunne ikke finde Christians udgave, som Teologisk Fakultet muligvis ikke har fået i hænde endnu, eller også står den der et sted), men jeg har som sagt ikke læst den fra start til slut. Sjovt nok har jeg en gang set et filmklip om netop den scene, hvor Arjuna på stridsvognen tvivler, indtil han får indsigt gennem Krishnas bud. Jeg har også en gang været til - og nu husker jeg ikke de rigtige begreber - til en hinduistisk gudstjeneste i et tempel fyldt med gudebilleder og gudefigurer. Alle disse guder skulle fodres, særligt bananen var et hit (eller bananblandingen). Men jeg kom aldrig rigtig i gang med studiet i hinduismen, fik ikke læst til undervisningen og var så heldig at komme op i islam i stedet for, da det blev eksamenstid. Så når jeg hører om Bhagavadgitaen, kobler jeg det sammen med hele det hinduistiske (som godt nok er en langt senere betegnelse) univers. Religioner i den forstand siger mig ikke det store. Men kristendommen lander nu en gang på en hel anden måde som virkelighed dybt i mig og i mit forhold til livet og tilværelsen.

Mvh
Anne




Redigeret af ALH (09/01/2010 11:05)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8676 - 09/01/2010 14:11 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: ALH]
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

Der er noget, vi må huske på, når vi giver os i kast med disse projekter, som eksempelvis "red solsorten". Det skal altid gøres af et rent hjerte.

Jeg tænker på følgende ord:

"Pas på, at I ikke viser jeres retfærdighed for øjnene af mennesker for at blive set af dem, for så får I ingen løn hos jeres fader, som er i himlene. Når du giver almisse, så lad ikke blæse i basun for dig, som hyklerne gør det i synagoger og på gader for at prises af mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Når du giver almisse, må din venstre hånd ikke vide, hvad din højre gør, for at din almisse kan gives i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig."
(Matthæus 6, 1-4)

Men jeg tænker også på noget andet: Det er let for os at købe frø og korn til fuglene. Selv om det er let, skal vi stadig gøre det! Men vi må også se ind i os selv og blive klar over, om vi gør noget, bare fordi det er let, mens vi lader meget andet (det der kræver mere af os) ugjort. Hvis vi gør alt, hvad vi kan, så har vi gjort meget, om end det kun er lidt. Jeg tænker på følgende ord:

Og Jesus satte sig over for tempelblokken og så på, hvordan folkeskaren lagde penge i blokken. Der var mange rige, som gav meget. Så kom der en fattig enke, som gav to småmønter af et par øres værdi. Jesus kaldte da disciplene hen til sig og sagde til dem: "Sandelig siger jeg jer: Denne fattige enke har givet mere end alle de andre, som lægger penge i tempelblokken. For de har alle givet af deres overflod, men hun har givet af sin fattigdom, alt, hvad hun havde, alt det, hun havde at leve af."
(Markus 12, 41-44)

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#8677 - 09/01/2010 18:30 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Anne - ALH.

Tak for et ærligt, imødekommende og venligt svar.
Det er i hvert fald sådan, jeg læser det.

Der er blot disse ord af dine, som alligevel får mig til at reagere:
Citat:
"Det er for mig at se også i fin overstemmelse med, at vi over for det værende eller det skabte, som vi mennesker står i et forhold til, faktisk har en forvalterrolle - sagt mao. er vi med til at sætte vores spor i dette skabte ( hellige )."

Er vi mennesker noget særligt, hævet over alt andet i universet, og står vi i forhold til det værende, endda i en forvalterrolle?

Eller er vi ikke selv blot en mindre betydende del af alt det værende, som står i forhold til alt andet ligeså værende - og er der nogen, andre end os selv, der har udnævnt os til forvaltere?

Det er jo rigtigt at vi har evner via vores teknologi, startende helt tilbage fra ilden og agerbruget, til at påvirke vore omgivelser kraftigt, men der er da ikke meget, der tyder på, synes jeg, at vi er kvalificerede til et forvalterjob i det format, der her er tale om.

Jeg dumpede tilfældigvis lige ind i Jacob Haugaard i "Før søndagen" på DR 1, hvor han om ordene fra kristendommens Jesus:
Citat:
"Den, der ikke modtager Guds rige som et lille barn, kommer slet ikke ind i det."
siger, at tro er noget banalt og barnligt - vel at mærke ikke i en nedsættende betydning - tværtimod.

"Guds rige", hvorom Lukas i kapitel 17 siger:
Citat:
"Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se her er det! Eller se dér! For Guds rige er midt iblandt jer."
og hvor Thomas i logion 113 - på spørgsmålet om, hvornår riget vil komme, siger:
Citat:
"Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: "Se her!" eller "Se der!" Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke."

Forvalterrolle, ja undskyld mig, det forekommer mig at være temmelig storskrydende smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/01/2010 18:32)
Top Svar Citer
#8678 - 09/01/2010 23:44 Re: Red Solsorten og andre end dig selv [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Er vi mennesker noget særligt, hævet over alt andet i universet, og står vi i forhold til det værende, endda i en forvalterrolle?



Jeg mener, at vi qua vores eksistens står i et forhold til andet værende jfr. Løgstrups ord om, at vi aldrig har at gøre med et andet menneske uden, at vi holder noget af dets liv i vores hænder. Eller tag blot et blik på Jesus, som du selv bringer lys på. Jeg har ikke skrevet, at vi er noget særligt hævet over alt andet. Det er din egen fortolkning. Men jorden eller vores jordiske verden styrer ikke sig selv, her har vi mennesker nu en gang et ansvar for, hvordan vi bærer os ad, og hvis ikke det var meningen, kan jeg ikke se, hvorfor vi overhovedet er her.

Vi har altså et ansvar for hinanden, og hvorfor ikke også hjælpe den lille solsort i nød, det kræver ikke så meget, måske det, der er sværest for os, nemlig at handle af hjertet.

Godnat smiler

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nye slagteri-kollegaer vækker ikke bege..
18/04/2024 17:31
Seks anholdt for røveri, bedrageri og t..
18/04/2024 17:26
Festival fik sjældent underskud: 'Selvf..
18/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk