annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8496 - 16/12/2009 11:44 Klima, mod og kirkens synlighed
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære debatkolleger

Midt i en travl tid valgte jeg alligevel at tage turen til København for at deltage i søndagens økumeniske gudstjeneste, som danske kirkers råd havde arrangeret i forbindelse med disse ugers klimatopmøde.

Jeg poster her nogle tanker omkring selve gudstjenestens betydning, og hvorfor det for mig at se er vigtigt, at kirken i Danmark gør sig mere synlig. For har kristendommen ikke netop noget at sige i forbindelse med klimaforandringerne, eller skal kirken blande sig uden om og droppe Grøn-kirke-projektet med klimaklokker osv?

Der er andre spørgsmål, som også kunne være relevante. Skal vi f.eks. frygte, at jorden på et eller andet tidspunkt vil gå under, måske snart, og, hvad gør vi over for de dele af verden, der rammes hårdest, er det primært vestens skyld osv? Jeg mener bestemt, vi skal være ærlige, men der er heller ingen grund til at gå under i ængstelse, nej, lad os fatte mod og besindighed og handle med særlig omtanke for de, der er udsatte.

-------------------------------------------------------------

Det var på mange måder en udmærket oplevelse at deltage i den økumeniske gudstjeneste i forbindelse med disse ugers klimatopmøde, hvor klimaet for alvor har bragt mange mennesker sammen fra store dele af verdenen. Gudstjenesten forløb som en intens time med bøn og sang for vores verden. Ikke mindst ærkebiskoppen af Canterbury og lederen af den anglikanske kirke, Rowan Williams, gjorde sit for at gøre gudstjenesten til en aktuel begivenhed, og sammen med de tre symbolske bønner med elementerne sten, majs og koraler samt de tre kor fra henholdsvis Afrika, Grønland og Danmark blev gudstjenesten alt i alt en begivenhed om at se realiteterne i øjnene, ikke af frygt, men af kærlighed og i fællesskab.

Alligevel kræver det at se klimaet i øjnene samtidig et mod til livet, for det er ikke alle realiteter, der er lige behagelige at blive konfronteret med, især ikke de alarmerende klimaforhold, der virker som en trussel mod livet. Hvad gør vi f.eks. over for det, at indlandsisen er ved at smelte; at forhold i naturen truer både dyr og menneskers eksistens? Et mod til livet er netop et mod ’på trods’ af truslen om ikke-væren. Derfor har kristendommen i sin opgave med at forkynde evangeliet – det glade budskab – en pligt til at deltage aktivt i debatten om klimaforandringerne som en synlig kirke, der samtidig udtrykker et mod til livet. Det gør kirken netop ved at arrangere en gudstjeneste på tværs af kirkeskel og nationer for at sætte fokus på et problem, der vedrører os alle. At medierne så har en tendens til at misbruge denne begivenhed til at eksponere kendte personer som dronningen, statsministeren og andre personligheder inden for den politiske eller kirkelige arena, skal ikke gøre kirken mindre synlig eller mere tavs. Kirken er nemlig symbolet på den Guds arm, der rækker ned mod mennesket. Arme er i sig selv den del af kroppen, der viser, at man rent faktisk gør noget, og, at man rækker andre en hånd for at hjælpe eller for at bære nogen/noget. Armen er med andre ord det handlende og omsorgsfulde aspekt ved kroppen akkurat som Thorvaldsens Kristusfigur med de udstrakte arme i Domkirken, hvor gudstjenesten blev afholdt, udtrykker et kald: Kom til mig. På den måde kommer kirken, som den forsamling af troende mennesker, den er, til Kristus. Her lægges tingene på bordet: Ængstelsen for klimaforandringerne sammen med erkendelsen af, at vi sammen bliver nødt til at handle ud fra nogle fælles beslutninger på et globalt plan.

Kirken formidler derfor i disse dage et sandt mod til livet ved at gøre sig synlig, hvilket den netop gør ved at turde tale om realiteterne og invitere folk til at være med. Rowan Williams bragte i hvert fald aktuelle ord ind i en debat, hvor forudsigelser om, hvor galt det kan gå med vores verden, ikke bare skal tages alvorligt som frygtindbydende påmindelser, men derimod skal forvalte det mod til livet, hvor kærligheden kalder os ud af frygten og ind i livet ’på trods’ af truslen om ikke-væren. Det er i livet og ikke uden for livet, at vi skal handle. Dette forstod Paul Tillich, da han i 1952 skrev, Mod til livet, som netop handler om det mod, hvor livet stadig skænkes os, og om den kirke, der er hengiven over for Gud ved at formidle et mod til livet midt i tvivl og meningsløshed – og kunne man så tilføje - midt i de klimatiske forandringer.

Den økumeniske gudstjeneste i Københavns Domkirke var derfor ikke en hel almindelig gudstjeneste. Den var nemlig en oplagt mulighed for under bøn og sang for verden og – men ikke mindst – med Rowan Williams fortrinlige tale om det at forvalte kærlighed i stedet for frygt at opleve klima, mod og kirkens synlighed på én gang, for, som Rowan William sagde, ”frygten kan lamme os og friste os til at vente, til andre tager det første skridt”, men “I skal ikke være bange. Handl i kærlighedens navn”.

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8501 - 16/12/2009 22:25 Re: Klima, mod og kirkens synlighed [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Selvfølgelig skal kirken blande sig ellers er det da en tam og tandløs kirke. Rowan Williams placerede blidt ansvaret for Jordens tilstand på os selv:

Citat:
At the present moment, we are faced with the consequences of generations of failure to love the earth as we should; and we are also faced with the choices that might make those consequences less destructive than they would otherwise be. Each of us as an individual, each international business concern, each national government – all of us have choices. We are not doomed to carry on in a downward spiral of the greedy, addictive, loveless behavior that has helped to bring us to this point.


Men måske alle problemerne med klimaet blot bliver til en ny trend? CO 2 udslip er jo kun en del af problemet.

Sålænge vi helt forblindede dyrker et vanvittigt forbrugs og smid væk samfund og er så optagne af vores egen ''livsstil'', sålænge vi accepterer fattigdom og sult, krig og nød osv. så sker der ikke noget nyt.

Jeg skal ikke besvære dig med en marxistisk analyse, men vi mennesker forstår ikke det samfund vi skaber og dets love.

Som en start er det nødvendigt, ikke kun at koncentrere sig om sin egen tilværelse, men at hele verdens tilstand ligger én på sinde.

Når vi har afskaffet skellet mellem mennesker så vil vi måske også lære at elske den planet vi bor på og det liv vi lever.
Men uha. prøv at foreslå, at vi afskaffer den private ejendomsret til vores allesammens jord.

Så får man på puklen, så det bliver ganske svært at omskabe det store komplicerede samfund til noget nyt og bedre.

Ingen mennesker har mere ret til Jorden end andre. Den tilhører os allesammen. smiler
Top Svar Citer
#8503 - 17/12/2009 11:18 Re: Klima, mod og kirkens synlighed [Re: Michael]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Michael.

"Når vi har afskaffet skellet mellem mennesker så vil vi måske også lære at elske den planet vi bor på og det liv vi lever."

Skellet mellem mennesker kan nok tilskrives de mange forskellige religioner, der jo skelsætter mennesket, alle påstår de at deres meningsfæller er de bedste, så det er måske her der skal sættes ind.
"Ingen mennesker har mere ret til jorden end andre. Den tilhører os allesammen."

Selvfølgelig har alle lige ret til jorden, men den tilhører os ikke, vi har den kun til låns, mens vi er her, når vi slipper træskoene, mister vi også retten.
Men det står enhver frit til at gøre en indsats mens vi er her, til at tjene nok til at købe en lille bid af jorden. Du kunne jo investere i et stykke regnskov for små penge, og dermed tjene klimaet, dette står jo enhver frit.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8504 - 17/12/2009 11:38 Re: Klima, mod og kirkens synlighed [Re: Michael]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Det er rigtigt, at det ikke kun handler om CO2 udslip, men om måden vi lever på, individuelt og samfundsmæssigt. Nu er jeg ikke nogen ørn til ham Marx, men jeg mener, at der er meget udslip fra kapitalismen i sig selv; et udslip, der forurener qua den livsholdning, den slipper ud eller undlader at forholde sig til (jf. Tillichs begreb om "den glemte dimension").

Nu er meget af samfundspolitikken de sidste 40 år gået op i velfærdsstat. Måske man skulle se på, hvad denne velfærd gør ved vores mentalitet.

Det er blot et par løse tanker, jeg i virkeligheden ikke ved så meget om, hvis man skulle komme med en reel analyse af vores bestående system.

Mht. den passion jeg forsøgte at lægge over denne økumeniske gudstjeneste (gad vide hvad den har kostet i danske kroner?), er jeg gået et skridt videre ift at spørge, hvad de mange søndagsgudstjenester rundt om i landet gavner? Jeg leger med tanken om at kvitte de mange gudstjenester, der på mange måder bare er et skuespil og i stedet lave nogle mere alternative former for fællesskab om Gud. Det kunne f.eks. være "Bøn og sang for verden og de nære relationer" (som i øjeblikket kører ude ved mig), det kunne være nogle økumeniske gudstjenester med relevante temaer, hvor folk møder op, fordi de virkelig ønsker at deltage og samles om noget, der vedrører ikke bare deres egen eksistens, men derimod den verden og den jord, som de står i relation til. Der kunne også være kristne mødesteder med mulighed for fordybelse, fællesspisning, nadver, forkyndelse af Ordet, bibliodrama, kreativt værksted, korsang, hjælpeprojekter (f.eks. gadebørn, hjemløse, prostituerede), sjælesorg/terapi osv.

Men spørgsmålet er, om man svigter evangeliet, for er der ikke noget rigtigt i det Tillich siger (i Systematic Theologi vol. II), at kristendommen begynder i begivenheden, Kristus, jfr. Peters bekendelse, og at kristendommen lever i og med, at vi bekender, at Jesus er Kristus, at vi ikke kun tror det som en historisk begivenhed, men også receperer i det? At selve vidnesbyrdet om Kristus er kirkens fundament?
En ændring i selve gudstjeneste-traditionen må ikke svigte evangeliet, dvs. budskabet/vidnesbyrdet om den ny virkelighed, Kristus, den ny æon, og det gælder ligeledes den traditionelle gudstjeneste.

Der er dem, der mener, at evangeliet skal forkyndes hver søndag, og, at det egentlig er ret ligemeget, om jeg eller andre folk føler noget særligt under en god dansk højmesse, for der er både magi og symboler til stede uanset hvad. Og det er på sin vis også rigtigt. I gudstjenesten skabes et rum, hvor der kan tales om Gud, og hvor Gud kan få lov til at tale uden, at det nødvendigvis er et problem, fordi det strider mod vores sunde fornuft. Men det er ikke svar nok på, om den traditionelle gudstjeneste rundt om i landets mange kirke i virkeligheden gavner og opbygger som vidnesbyrd om Jesus Kristus..

Den danske folkekirkelige gudstjeneste har siden reformationen og Confessio Augustana (http://da.wikipedia.org/wiki/Confessio_Augustana) betonet gudstjenesten ud fra tre elementer: Ordets forkyndelse, dåb og nadver. Kirken er som sådan slet ikke folkets kirke, men derimod statens, og så kan man spørge, hvilket forhold staten i dag har til Ordet, dåben og nadveren, ja, om der overhovedet er et forhold?

Der er i hvert fald noget, der ikke hænger sammen.

Mvh
Anne


Redigeret af ALH (17/12/2009 12:11)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8506 - 17/12/2009 12:55 Re: Klima, mod og kirkens synlighed [Re: treram]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Treram.

Citat:
Selvfølgelig har alle lige ret til jorden, men den tilhører os ikke, vi har den kun til låns, mens vi er her, når vi slipper træskoene, mister vi også retten.
Men det står enhver frit til at gøre en indsats mens vi er her, til at tjene nok til at købe en lille bid af jorden. Du kunne jo investere i et stykke regnskov for små penge, og dermed tjene klimaet, dette står jo enhver frit.


Jeg er enig med dig i det citerede stykke. Vi behøver ikke at gå så vidt, at vi afskaffer ejendomsretten til jord, som Michael er inde på. Vi har i forvejen en så omfattende regulering af ejendomsretten til jorden, at samfundsinteresser i rigt mål bliver tilgodeset.

Undertiden har jeg siddet på traktoren og funderet over ejerskabet til Gammelmark, som jeg nu i 48 år har haft skøde på. Den første ejer hed Iens Bentsen, og han grundlagde gården i slutningen af 1700-tallet. Det skete på landsbyen Hallundbæk’s fællesjord, som man kaldte Gamle-Marken; deraf navnet.

Han byggede sig en trelænget gård og fik i den anledning bygningshjælp fra ’Den Høikongelige Kasse’, der stillede statsmidler til rådighed for de landboreformer, der gik ud på at gøre bønderne til selvejere i stedet for at være fæstebønder, der levede i de små landsbyfællesskaber.

I løbet af den første sommer dyrkede Iens Bentsen en tønde land hede op, og det gjorde han med sit studeforspand. En tønde land er 5.719 m2, hvilket er stort set det samme som en fodboldbane. En moderne traktor med femfuret vendeplov kan pløje dette areal på ti-tolv minutter.

Efter Iens Bentsen har gården været drevet af skiftende ejere, og de har gennem møjsommeligt og slidsomt arbejde bragt jorden i kultur. Men de er for længst døde og borte. Nu er det så mig, der er ejeren, men når jeg – som du skriver – slipper træskoene, mister også jeg retten.

Derfor har jeg ofte tænkt, at det i grunden ikke er mig, der har ejendomsretten. Det er snarere omvendt. Det er Gammelmark, der har ejet de skiftende ejere, der så at sige kun har haft denne jord til låns. Og hvis man er vokset op i bondealmuen, har man fra barnsben fået indpodet, at dette indebærer en forpligtelse.

Det kan man godt sidde og filosofere lidt over, når man sidder og kigger hen ad plovfuren, medens man bestræber sig på at udføre pløjearbejdet så godt som muligt.

I dag er Gammelmark ikke længer et landbrug, idet vi har ladet en fredskovsdeklaration tinglyse på den samlede ejendom. Dette har vi naturligvis primært gjort, fordi vi ønsker, at Gammelmark skal være skov, men sekundært føler vi, at vi medvirker til at få absorberet CO2, samt at vi gennem reglerne i naturbeskyttelsesloven er med til at stille naturen til rådighed for dem, der ønsker at færdes i skoven og opleve det, som vi selv holder så meget af.


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk