annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 24 af 24 < 1 2 ... 22 23 24
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8447 - 11/12/2009 14:34 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Du skriver, at du ikke har noget klart billede af, hvad jeg har på hjerte.

I al sin enkelthed vil jeg sige, at jeg blot peger på Jesus og siger: Følg ham.

Jeg ønsker at kaste spotlight på hans gerning, karakter og ord. Jeg skærer meget fra, som mange andre sætter i fokus; f.eks. de mange ritualer og traditioner som vedligeholdes af kirken.

Sang og musik kan være godt for et fællesskab, fordi det er hyggeligt. Men det er ikke det absolut afgørende for at følge Jesus. Selvopofrelse, kærlighed og ydmyghed er det absolut afgørende. Det samme gælder diverse fester. De skaber nok fællesskab, men ofte ser jeg, at essensen i dette fællesskab bliver et gaveræs og et madorgie. Det er synd, når det, der egentligt kræves, er et rent hjerte, der banker for andre i uselviskhed.

...det er altså ikke fællesskabet, jeg vil skære fra. Fællesskab er super godt, så længe det er i Jesu ånd; et fællesskab som vil gøre hans vilje og prædike i mørket, hvad han fortæller dem i lyset. Et fællesskab som åbner sig udadtil for at forkynde hans lære, som han gav af sit hjerte... som han gav fra Faderen selv, som havde bolig i ham. "Lær af mig", sagde han.

Jeg bandlyser ikke sange eller musikinstrumenter. Jeg fordømmer ikke mennesker, der vil feste. Jeg elsker selv musik og sammenkomster. Men min hensigt er at pege på lige præcis det, der er det centrale for at følge Jesus: Udviklingen af en smuk karakter. At vi lærer af Jesu eksempel og vidnesbyrd. - Skarerne satte sig, og han lærte dem.

Han lærte dem ikke om sirlige regler, som de religiøse dengang ellers overholdt. For de havde erstattet uselviskheden og ånden i loven med den menneskelige overleverings bogstav. Han ophævede diverse små forbud og påbud til fordel for kærligheden og medfølelsen. Og de generelle bud om ikke at slå ihjel og at elske sin næste skærpede han i ånden; vi må end ikke blive vred på vores broder, og vi skal elske selv vores fjender.

De sirlige regler ophæves, de generelle bud skærpes - alt sammen i kærlighedens ånd. Hvilken smuk udvikling vi mennesker kan blive hovedaktører i, hvis vi følger Jesus i gerning, bud og ord - alt sammen fra Gud.
Top Svar Citer
#8450 - 11/12/2009 15:52 Re: LÆNGSEL [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Så er jeg med.
Det er bare mit gamle hoved, der ikke længere husker så godt smiler

At være fascineret og inspireret af overleverede Jesus-ord, kan ingen - heller ikke ateister - vel fortænke dig i.
Og det kan man jo godt være uden en hel masse teologiske og filosofiske (og psykologiske) intellektuelle overbygninger, vil jeg mene blinker

Jeg kunne forestille mig, at du så også er glad for ordene i Thomas Evangeliet - selv om de ikke fandt nåde for de kristne kirkefædres øjne.

Det hævdes jo at være skrevet af apostlen Thomas, der menes at være vandret til Indien, hvor han fik mange millioner tilhængere - indtil de romersk katolske "åd dem" - eller de faldt fra af andre grunde.

Thomas betyder jo i øvrigt tvilling - og du er jo også (i hvert fald her) Thomas smiler

Jeg har jo også navnet i mit efternavn og er også fascineret af mange af de overleverede Jesus-ord.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (11/12/2009 15:53)
Top Svar Citer
#8479 - 13/12/2009 17:20 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Det glæder mig hver gang, at jeg hører, at nogle bliver inspireret af Jesu ord. Og jeg er helt enig med dig - det kan man sagtens blive uden overbygninger af teologisk eller filosofisk art, eller af nogen intellektuel art overhovedet.

Faktisk tror jeg, at det er sundest for sjælen at tage imod Jesu ord som et barn. Ja, måske det er den eneste måde virkelig at fordøje dem på.

Jeg er også meget glad for ordene i Thomas-evangeliet. De komplementerer ordene i Nye Testamente helt perfekt. Tænk f.eks. bare på ordene om ild af Johannes Døber i Nye Testamente og ordene om ild af Jesus i Thomas-evangeliet.

Hvis man læser ordene i Nye Testamente og i Thomas-evangeliet med hjertet - og ikke ud fra en dogmatisk tillid til kirkens udvalg af kanoniserede skrifter - vil man let kunne se sammenhængen. Det samme, mener jeg, gør sig gældende i forhold til helt andre skrifter, som f.eks. Bhagavad-Gita. Det er en dybt inspirerende oplevelse.

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#8482 - 14/12/2009 17:49 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Arne

Jeg har haft meget for de sidste 3-4 dage, som jo ofte hører december til, så jeg vil blot sige, at jeg har læst dit sidste indlæg, man har ikke nået at give en repsons på dine ord om bønnen foran et ikon. Det vigtigste er nu for mig følingen med det, der sker i os, når vi kommer mere i kontakt med dybets dimension ; dybet i os selv og Guds virkelighed; bevægelsen mellem smerte og glæde - livet under overfladen.

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 24 af 24 < 1 2 ... 22 23 24


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk