logo
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Nyt svar
Tråd valgmuligheder
#8285 - 05/12/2009 16:38 Jesus
Anonym
Uregistreret

Johannes - "Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede? Så bær da den frugt, som omvendelsen kræver, og tro ikke, at I kan sige ved jer selv: Vi har Abraham til fader. For jeg siger jer: Gud kan opvække børn til Abraham af stenene dér. Øksen ligger allerede ved træernes rod, og hvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden."
(Matthæus 3, 7-10)

Johannes - "Jeg døber jer med vand til omvendelse; men han, som kommer efter mig, er stærkere end jeg, og jeg er ikke værdig til at bære på hans sko. Han skal døbe jer med Helligånden og ild. Han har sin kasteskovl i hånden, og han skal rydde sin tærskeplads og samle sin hvede i lade, men avnerne skal han brænde i en ild, der aldrig slukkes."
(Matthæus 3, 11-12)
Top Svar Citer
#8287 - 05/12/2009 16:54 Re: Jesus [Re: Anonym]
treram Online   content
medlem af støtteforeningen
Registeret: 29/03/2008
Sted: Sverige/ Thailand
Det er forbudt at true på debatten her, så er der nogen der får spat, disse ord har du garanteret selv "fundet" på, de kan da ikke komme fra en Jesus, som jo er så from???.

Ved at komme med sådanne sætninger sviner du de troende og Jesus til.

Men lad os bare få det hele frem på bordet, både det gode og det onde, for det onde er slet ikke ondt, kan de troende bortforklare, det er noget vi misforstår, ligesom det meste af det gamle testamente.

#8288 - 05/12/2009 16:58 Re: Jesus [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Kære Treram,

Ordenene er ikke Jesus', men Johannes. Og hvad vredes du over? - Må du gerne svine alle troende til med skældsord, mens Johannes dengang ikke måtte kalde nogle af de magtfulde religiøse for 'øgleyngel', når de fremstod som Gudsfrygtige, men kun overholdt deres egne overleveringer frem for at ære Gud ved at elske deres medmennesker?
Top Svar Citer
#8289 - 05/12/2009 17:17 Re: Jesus [Re: Anonym]
treram Online   content
Registeret: 29/03/2008
Sted: Sverige/ Thailand
"Men avnerne skal han brænde i en evig ild der aldrig slukkes"
og dermed oprettede Jesus helvedet ????
#8290 - 05/12/2009 17:20 Re: Jesus [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Kære Treram,

Se, det er et godt spørgsmål. Det er ogå lidt af et spørgsmål, hvad "helvede" overhovedet er (er der f.eks. en rød mand med horn?!). Og det er et spørgsmål, der skal besvares i den enkelte, når han eller hun følger Jesus og får Helligånden, visdommen, erkendelsen. Så vil det menneske vide besked.

Jeg kan godt svare, men det gør jeg først, når et ærligt menneske spørger. Dine intentioner har du gjort klar for længst.
Top Svar Citer
#8291 - 05/12/2009 17:44 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus - "Mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår af Guds mund."
(Matthæus 4, 4)

Jesus - "Du må ikke udæske Herren din Gud."
(Matthæus 4, 7)

Jesus - "Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene."
(Matthæus 4, 10)
Top Svar Citer
#8300 - 06/12/2009 11:01 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus - "Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær!"
(Matthæus 4, 17)

"Kom og følg mig, så vil jeg gøre jer til menneskefiskere."
(Matthæus 4, 19)
Top Svar Citer
#8301 - 06/12/2009 11:06 Re: Jesus [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jesus - "Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres." (Matthæus 5, 3)

Jesus - "Salige er de, som sørger, for de skal trøstes." (Matthæus 5, 4)

Jesus - "Salige er de sagtmodige, for de skal arve jorden." (Matthæus 5, 5)

Jesus - "Salige er de, som hungrer og tørster efter retfærdigheden, for de skal mættes." (Matthæus 5, 6)

Jesus - "Salige er de barmhjertige, for de skal møde barmhjertighed." (Matthæus 5, 7)

Jesus - "Salige er de rene af hjertet, for de skal se Gud." (Matthæus 5, 8)

Jesus - "Salige er de, som stifter fred, for de skal kaldes Guds børn." (Matthæus 5, 9)

Jesus - "Salige er de, som forfølges på grund af retfærdighed, for Himmeriget er deres." (Matthæus 5, 10)

Jesus - "Salige er I, når man på grund af mig håner jer og forfølger jer og lyver jer alt muligt ondt på. Fryd jer og glæd jer, for jeres løn er stor i himlene; således har man også forfulgt profeterne før jer." (Matthæus 5, 11-12)
Top Svar Citer
#8303 - 06/12/2009 11:50 Re: Jesus [Re: Anonym]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Kære Ano.

Jeg synes det kunne være smukt hvis du også skrev lidt om din forståelse af citaterne. Og måske også lidt om den praktiske anvendelse i det liv vi lever her og nu.

Det er jo meget symbolsk det sprog som anvendes. Jeg tænker hvis du også kom med nogle praktiske og konkrete eksempler fra f.eks dit liv - hvordan du praktisere budskabet og hvordan du oplever det måske har ændret dit liv - så gav det måske en lidt større indsigt i meningen og formålet med budskabet.

Det kunne så også ske at andre ville byde ind med deres fortolkning eller opfattelse af det skrevne, og hvordan det måske også har været med til at ændre deres liv. smiler

F.eks er formålet eller meningen altid for mig at få fred i mit sind. Altså at trandcendere mit ego. Derfor forsøger jeg altid at fortolke udfra denne mening uanset hvad jeg læser og hører. Hvis der så skulle være en anden mening end fred og kærlighed i det budskab jeg forholder mig til, så lader jeg det blot ligge og går videre.

Kærligst Jan.

Top Svar Citer
#8305 - 06/12/2009 12:01 Re: Jesus [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Når du fra bjergprædikenen citerer:

Citat:
"Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres."

så har du vel en idé om, hvem "de fattige i ånden" er?

Jeg har spurgt adskillige teologer - og fået lige så mange - forskellige - svar.

En sognepræst undveg spørgsmålet ved at hævde, at saligprisningerne var blevet påklistret dette evangelium - og altså ikke eksisterede i den oprindelige tekst.

Det eneste, jeg har fundet enighed om, er, at det ikke er de åndssvage, der sigtes til.

Hvad mener du?

(Jeg holder ellers meget af saligprisningerne - og har også selv en idé om, hvem de fattige i ånden er - men teologerne forvirrer mig)

M.v.h. Arne.

Redigeret af Arne Thomsen (06/12/2009 12:02)
Top Svar Citer
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >

Nyeste indlæg
Den Evige Filosofi
af treram
25/05/2012 04:29
Gud er årsagen til Breiviks morderiske handlinger.
af treram
24/05/2012 14:49
Confessions of the West
af treram
24/05/2012 14:24
Konfirmationsalderen
af Zenia
19/05/2012 13:32
Historien om syndfloden
af Simon
17/05/2012 21:59
Søg på Google