annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
3 registrerede Arne Thomsen ,(2 usynlige), 221 gæster og 23 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 24 < 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8209 - 02/12/2009 17:39 Re: LÆNGSEL [Re: Hanskrist]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Og islam kritiserer også de kristne for at dyrke 3 guder, faderen, sønnen og helligånden, selvom guden udtrykkeligt har bedt om at være enerådende på markedet.

Derfor mener muslimene at de kristne er vantro, det kan man vel ikke kritisere dem for vel??

Jeg længes også, efter et land hvor der kun findes ateister, hvor kirker, moskeer, minareter, templer o.s.v. er bandlyste ja selv religionerne er bandlyste.

Dette ønske vil være endnu større efter at Lissabon aftalen trådte i kraft igår, hvor alle kirkerne kan komme i dialog med EU institutionerne, de har allerede lagt et program, som de mener landene skal optræde efter, så nu skal vi atter under kirkens magt om vi vil eller ej.

Jeg synes ellers de burde feje for egen gadedør først og det kan ikke ske hurtigt nok, inden de mener sig kvalificeret til at feje for vores.

Jeg prøvede at få en dialog igang om minareterne, som jo pågår ivrigt på Religion.dk, men det interesserer nok ikke nogen her.
Skal danskerne virkelig finde sig i at blive generet flere gange om dagen af skrålende muslimer fra de skyhøje tårne, som vil skyde op som vartegn på, at her findes islam også.

Nu har vi lige fået dæmpet klokkeringningen grundet de mange kirker der har lukket døren i.

Danmark mit fædreland, utøj er atter føjet ind over landet. Uniformen er let genkendelig, tonen ligeså.
Nu taler vi ikke om kun fem forbandede år, men om en uendelighed, nu står Danmark ikke til at redde.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8210 - 02/12/2009 17:57 Re: LÆNGSEL [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Jo, jeg forstår selvfølgelig godt, at du fremhæver Jesus Kristus ("fuldt ud Menneske og fuldt ud Gud") som det menneskelige i Gud, den hellige treenighed/trefoldighed, og som du jo ved, er det netop ad den vej, jeg synes, jeg oplever nærvær af det guddommelige.

Men det var nu den første person i treenigheden, jeg havde i tankerne, Faderen - det ufattelige mysterium.

Og det er menneskeliggørelsen af Faderen, det at at gøre Faderen til et væsen af hankøn, jeg oplever - via Kristus Ikónen - som menneskeligt snæversyn, som et forsøg på at gøre mennesket til verdens centrum - og det guddommelige til noget menneskelignende.

Det synes jeg er for primitivt, for menneske-egocentrisk.

De tre bogstaver i Kristus-glorien (Den værende - Jeg er den der ER), indeholder jo netop ingen definerende og derved indskrænkende opfattelser af Gud - og her tror jeg ikke forskellen til Islam er ret stor.

Islam anerkender jo både Toraen og Evangelierne som guddommelige, og muslimerne anerkender Jesus - dog ikke som den anden person i en hellig og guddommelig treenighed, men dog som en profet - et helligt menneske.

Du centrerer meget om Jesus Kristus og synes næsten at ignorere både Faderen og Helligånden - men dér har jeg måske misforstået dig?

P.S.: For mig er det ikke videre væsentligt, om Jesus Kristus er et helligt menneske eller én af tre - ét væsen: Gud.
Det tror jeg simpelthen ikke, vi mennesker skal forsøge at gøre os kloge på smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/12/2009 17:57)
Top Svar Citer
#8211 - 02/12/2009 21:01 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære alle,

Jeg går heller ikke op i de teologiske begreber. Hjerne har sin plads, og hjertet har sin plads. Og Gudserkendelsen kan selv små børn, der endnu ikke har udviklet hjernen, opnå. Bliv som et barn kan alle med et hjerte til at forstå.

Hvis man sammenligner Muhammeds ord med Jesus' ord, finder jeg ikke, at de kommer fra samme kilde. Jesus tillader f.eks. ikke vold på nogen tænkelig måde. Det gør Muhammed. Heller ikke finder jeg den gyldne regel i koranen. I koranen finder jeg desuden sådan noget som piskning og straf og IKKE som i kristendommen: at vende den anden kind til.

Jeg mener, at Jesu ord er aldeles unikke og uden sammenligning med noget som helst andet, jeg har læst.

Treram, det handler ikke om religion, men om den individuelles livsforståelse. Du må flytte din opmærksomhed til nuancerne. Din evindelige "tordnen og buldren" efterlader kun et indtryk af en, som er totalt domineret af hadfulde følelser til et fænomen, han ikke har sat sig ordentligt ind i.
Top Svar Citer
#8212 - 02/12/2009 22:27 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Islam anerkender jo både Toraen og Evangelierne som guddommelige, og muslimerne anerkender Jesus - dog ikke som den anden person i en hellig og guddommelig treenighed, men dog som en profet - et helligt menneske.


Jeg får lige brug for at komme med en hurtig kommentar her på vej ud af døren hen til et sted uden internet.

Det er klart, at ord og begreber kan virke snævre, men vores sondren må efter min bedste mening hellere være optager af, hvordan mennesker bruger begreber og sproget deslige.

Hermed forsøger jeg at skærpe blikket, dit blik Arne, for Guds måde at gøre det usynlige synligt, nemlig Kristus, som jo er overleveret os i ord og handling jf. NT og billeder som ikoner - alt sammen vidnesbyrder om Kristus.
Et af de vigtigste begreber her om Gud, der bør fastholdes, er altså triniteten, og det uanset uenigheder i selve formuleringen. Det ændrer ikke ved, at Gud er treenig, dvs. Fader, Søn og Helligånd, og nøjagtig dér, adskiller kristendommen sig fra islam. Islam bliver nødt til at anerkende Torahen og evangelierne, for ellers var der ikke nogen islam. Islam udpsringer jo af både jødedom og kristendom, den var, så vidt jeg husker et forsøg på at manifestere en mellemvej. Men i islam tolkes Jesus ikke som Kristus, og du finder ej heller nogen Helligånd, som ellers er det, der gør kristendommen til noget unikt uden at være afhængig af religiøse institioners magt og autoritet. Helligånden er det, der gør kristendom til liv, ikke en statisk religion, men en foranderlig vertikal bevægelse i menneskers liv akkurat som du er blevet ramt af dit kærlige ikon.

I Islam er Jesus en død profet. I kristendommen er Jesus Kristus liv.

Vi skal ikke lade os skræmme af de begreber, vi ikke lige begriber. Det kan jo være, at HAM Gud gør det.. (blot for sjov at jeg skrev, HAM..) yeah

Når ikke mere nu, jeg mangler at svare på dit indlæg til mig, Arne smiler Det er altid godt at vide, hvad man ikke har nået og samtidig se frem til det, man gerne vil nå som f.eks. en tur på løbebåndet, selvom jeg faktisk har nået det i dag, men gerne vil nå igen.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8213 - 03/12/2009 09:49 Re: LÆNGSEL [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland
Hej Anne og Anonym.

I mener begge, at kristendommen er unik, og I fokuserer begge på Jesus Kristus, mens I ikke synes at vise Faderen og Helligånden så megen opmærksomhed.

Dette blev jo heftigt debatteret allerede i år 325 i koncilet i Nikæa, hvor man fastslog treenigheden og tog afstand fra arianismen, der dog siden vandt stor udbredelse i Vesteuropa, og som ikke anerkendte, at Jesus Kristus er Gud.
Og mon ikke arianismen stadig er stærkt udbredt - noget i retning af: Jesus er ikke Gud, men var "en klog mand".

Jeg er da bestemt enig i, at kristendommen - og især Jesus Kristus - og Helligånden - er noget unikt - og tillige vidunderlig smukt og inspirerende, men jeg synes ikke kristendommen med nogen rimelighed kan forlange at være enerådende på på det religiøse, det agnosticistiske og det ateistiske område.

Jesus voksede op i et romersk besat mosaisk land, mens den senere Muhammed voksede op i et karavanernes knudepunkt, hvor man drev god forretning med flerguderi.
Det er min fornemmelse, at dét har præget deres ord.

Det bliver kristendommen efter min mening ikke mindre af, men det er enøjet - for ikke at sige snæversynet - synes jeg, at kræve, at kristendommen skal have religiøs eneret.

Kristendommen burde ikke have problemer med at blive set på lige fod med alle andre religioner, med agnosticisme og med ateisme, vil jeg mene.

Og jeg er overbevist om, at det bl.a. er dét Jesus Kristus vil sige til os, når han taler til os i dag - om det guddommelige - i dette univers - og eventuelle andre smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/12/2009 09:49)
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 24 < 1 2 3 4 5 6 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
Minister om slagterilukning: En enormt t..
18/04/2024 11:10
Mand fundet død under mistænkelige oms..
18/04/2024 10:48
Skadet Brøndbyprofil misser resten af s..
18/04/2024 10:34
Danish Crown opretter 100 nye stillinger..
18/04/2024 10:18
To personer anholdt for at planlægge sa..
18/04/2024 10:16
Nyheder fra Religion.dk