annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660879
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380393
Et andet syn 1989734
Jesu ord 1522509
Åndelig Føde 1515643
Galleri
Himmelfart...
Hvem er online?
0 registrerede 373 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 24 < 1 2 3 4 5 ... 23 24 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8196 - 30/11/2009 20:36 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Arne.

Muligvis er hun agnostikker eller ateist, hvilket mange andre mener, at hun kan lide biblens historier, som bare nogle søde historier, der intet har på sig, hun mener at de ikke er lavet af en gud.
Jeg kunne også se på disse historier på en anden måde, men jeg har lidt svært ved det fordi, de er den skinbarlige sandhed for de fleste, og bliver brugt til at slå andre i hovedet med.

"tror jeg altså ikke på, at et overjordisk væsen hver søndag er tilstede i millionvis af små, tørre kiks og klistret hedvin." kan få mig til at klappe i mine "små" hænder af begejstring, viser jo at hun heller ikke tror på tømrer lærlingen.

Jo hun er lidt mildere end jeg er, indrømmer jeg uden at blinke, men vi er heldigvis alle forskellige.

Hans Krist fik rykket os ud af vores første begejstring af indlægget, det var det rene skidt, der ikke kunne bruges til noget af "virkelige" teologer, der så må siges at svæve i nogle højere himmellag end vi andre mere dødelige.

Og som jeg har sagt tidligere, de rigtige kristne (fra folkekirken) ved ikke at de slet ikke er at betragte som kristne, det har de ikke forstand til, som Hans Krist jo siger med hans "rablende skøre" indlæg.

Han er da værre end mig.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8202 - 30/11/2009 22:49 Re: LÆNGSEL [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jo, Jesus Kristus eksisterer (vil egentlig hellere sige: ER).

Det er jeg heller ikke i tvivl om, og jeg er også helt med på de idéer, visioner, åbenbaringer, vi knytter til vore forestillinger om Kristus ("den salvede") - Jesus ("frelseren"), som mennesket, der lige så fuldt ud er Gud, som han er Menneske, som vi kan læse om i Det Nye Testamente (og i Thomas Evangeliet) og som vi tillige kan opleve visuelt i bl.a. byzantinske Kristus Ikóner (I ortodoks kristendom er ord og billeder stort set ligestillede udtryksmåder siden ca. år 800).

Men dér, hvor jeg er mere tilbageholdende, er, når det påstås, at alt overleveret om Jesus Kristus er historisk korrekt.

Mærkeligt nok var det foran den Kristus Ikón, der "siger mig noget", at det blev klart for mig, at det med det historiske egentlig er ret ligegyldigt.

Senere - samme steds - gik det så vidt, at dét med Fader, Søn og Helligånd (som de forskellige kristne kirker i øvrigt er uenige om) egentlig heller ikke er "noget at hænge sig i".

Dét, der virkelig tæller, også set med mine øjne, er netop, som du skriver om, de idéer, visioner og åbenbaringer, vi kender fra Jesus Kristus (miraklerne er måske bare lidt ekstra "pynt", som jeg godt forstår lysten til at digte med).

Umiddelbart er det første, der falder mig ind, bjergprædikenens saligprisninger og lignelsen om den barmhjertige samaritaner - men der er jo meget mere.

Hvis substansen her mere er at sammenligne med stor kunst end med noget historisk korrekt, så skipper jeg da meget gerne det historiske.

Det er jo ikke dér, vi finder det dyrebare - ja, det guddommelige (Det ord burde egentlig være spiseligt - som idé - selv for ateisten, men det er jo nok for meget at forlange smiler ).

Kristendommen - det bedste af den - er noget særligt.
Det er jeg enig i.

Islam - imidlertid - er efter min mening bestemt også noget særligt (Kom i den blå moské i Istanbul, og man kan vanskeligt undgå et mærke det, synes jeg).

Verden er fuld af religiøse idéer og det er en fryd, synes jeg, at agnostikeren, der skrev i dagbladet Information, også værdsætter det - ikke som en bastant tro - men som (guddommelige?) inspirationer smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/11/2009 22:50)
Top Svar Citer
#8205 - 01/12/2009 20:06 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Længsel kan ofte være det, der åbner for det dybere, om det er smerte, eller om det er noget større. Jeg tror, at Gud så at sige kan kalde os gennem længslen - måske fordi der netop her er tale om en åbenhed og en overgivelse som Jesus, der i dødens time siger: Fader, i din ånd betror jeg min ånd (citeret efter hovedet).

Om ikke andet kan ikoner jo være det, der åbner, som når vinduet åbnes til den friske luft og måske til et enkelt solstrejf.

Du skriver:

"At jeg afstår fra ordet Gud, skyldes dels, at det i tidens løb er blevet så skrækkeligt misbrugt, og dels at dette misbrug - vel med nogen ret - har irriteret især ateister så meget, at de ikke længere kan holde ud at høre det, når det handler om den indre længsel og den udadrettede længselsfulde opmærksomhed på "noget større","

- Jeg kender din overvejelse, især når man gør sig umage for at kunne mødes med en ateist som f.eks. på en debat. Men vær god mod dig selv, Arne. Hvorfor skal vi bruge så meget af vores tid på at aktualisere, hvad andre mennesker gennem historien har misbrugt eller forvansket i stedet for at aktualisere det, vi tror, eller længes efter?

Måske er visheden om dette noget nok for dig, så hold fast i det. Der er sikkert et par øjne i dit ikon, der ser på dig lige dér, hvor du er.

"Nu kan billeder jo, som bekendt ofte sige mere end mange ord, og det er dét, jeg oplever, faktisk hver gang jeg besøger den Ikón, du kan se et foto af i billedgalleriet på dette site:"

- Ja, det har du ret i smiler

"hvordan det går til, at en sådan malet træplade kan åbne et vindue både udad og indad på så rent ud sagt vidunderlig vis, det forstår jeg ikke en pind af - og det bekymrer mig heller ikke - jeg nøjes med at nyde det - for det er mer end rigeligt, synes jeg"

- Det er et godt spørgsmål, jeg har spurgt om noget af det samme i en debat med Simon2 på religion.dk: Hvorfor begyndte folk at tro på Kristus? Jeg tror, at det var fordi, at noget berørte og ramte dem i hjertet. Så enkelt på sin vis, men ikke så enkelt, når vi vil forklare..

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8207 - 02/12/2009 10:13 Re: LÆNGSEL [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Anne - ALH

Ja, der er et par øjne i "min" Ikón (se selv i fotogalleriet her på sitet), og det er jo dem, det næsten er umuligt at ignorere - i hvert fald for mig.

Øjnene - omgivet af de mange symboler - fortæller mig noget, som jeg er fast overbevist om, er én af mange måder at "sige" sandheden på - eller mere korrekt: en del af sandheden.

De har ændret mit liv, det er jeg taknemmelig for, og jeg slipper dem aldrig - føler jeg mig sikker på.

Og alligevel er jeg ikke kristen - eller rettere ikke kun kristen.
Andre religioner har også fat i en flig af sandheden, oplever jeg.

Og når vi så kommer til det forfærdeligt misbrugte ord Gud, så er det hér, jeg er alvorligt bekymret.

Jøderne havde så megen respekt for deres gud, at de end ikke turde udtale ordet (Jahve).
Muslimerne har så megen respekt for deres gud, at de hverken vil gøre sig billeder af deres gud eller, hvad han har skabt (hvilket jo har ført til vidunderlig smuk abstrakt billedkunst).

I vore folkekirkeligt dominerede dage er gud nærmest en god kammerat - "s'gu da" - "Gud, hvor smager den kage godt" - "Gudfader bevares".

I den ortodokse kristendoms historie kæmpede man i ca. 100 år (i 700-tallet) for og imod det at skabe billeder af Jesus Kristus, og endte med at enes om, at Jesus Kristus (fuldt ud Gud og fuldt ud Menneske), godt kunne afbildes som menneske - bl.a. fordi vi jo ved den hellige nadver drikker hans blod og æder hans legeme.
Men den første person i den hellige treenighed/trefoldighed, Faderen, ville det være blasfemi, gudsbespottelse, at afbilde.
Faderen er et mysterium ufatteligt for os mennesker, siger de - og det har jeg megen sympati for.

Dette i modsætning til jødedommen, hvor Gud nærmest er en overmægtig aftalepartner, som både Abraham og Moses kunne tale med.

I buddhismen er der ingen gud, men noget, der kaldes Nirvana, som end ikke kan beskrives ved, hvad det ikke er.

I de tre monoteistiske religioner, jødedom, kristendom og islam er gudsbegrebet forskelligt, men for dem alle gælder, at gud er noget menneskelignende - og at menneskene er det centrale i verden.

Dén tror jeg ikke på - hverken at Gud er noget menneskelignende - eller at vi mennesker er det centrale i verden.

Netop vores selvcentrerethed (antropocentrisme) forvrænger vores oplevelse af verden, vil jeg mene.
Det er den, der skaber begrebet, det onde, fordi vi kun kan få øje på, hvad der er godt - og skidt - for os mennesker, som jeg ser som en lille ubetydelighed på linje med så meget andet i vores univers - og som vi jo ikke ved, om det er skabt, om der er flere universer, eller det altid har været (I så fald forsvinder jo også Gud som Skaberen).

Så når du skriver:
Citat:
"Måske er visheden om dette noget nok for dig, så hold fast i det."

så er det ikke sådan, at jeg affinder mig med min manglende opfattelse/oplevelse, så er det dét, at jeg oplever "dette noget", som noget ufatteligt meget større, hvis væren øjnene i Kristus Ikónen vidner om smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/12/2009 10:13)
Top Svar Citer
#8208 - 02/12/2009 11:29 Re: LÆNGSEL [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Interessant indlæg der gør at jeg bliver klogere på hvad det er du står for, eller hvor du står.

Du skriver Arne:

I de tre monoteistiske religioner, jødedom, kristendom og islam er gudsbegrebet forskelligt, men for dem alle gælder, at gud er noget menneskelignende - og at menneskene er det centrale i verden.

upps,,, netop islam identitetsmarkerer og kritiserer kristendommen for det forhold at her er Gud noget menneskelignende, hvilket de gør oprør imod, ja det er faktisk meget det forhold islam har sit udspring i og dannelse i. Det samme siger jødedommen.

Kun kristendommen kender ikke en menneskeløs Gud. Kun hos kristne er en Guds menneskeløshed utænkeligt.

Kristus er Gudmennesket. Den personlige ubrydelige virkelighed mellem Gud og mennesket, hvor hvert menneske i Kristus er et Gudmenneske. Derfor er der ingen Gud udenfor Kristus, udenfor mennesket. Derfor tilbeder kristne ikke nogen Gud eller tror kristne ikke på nogen Gud udenom Kristus. Fordi Gud er i mennesket som virkelighed og en tilbedelse deraf ville være som at vende sig imod sig selv (en hel unødvendig narcissisme), hvorfor man i kristne kirke bekræfter Gud i Kristus og Gud i os.


mange kærlige hilsner Hanskrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 24 < 1 2 3 4 5 ... 23 24 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Politiet kan først melde nyt ud om flya..
20/04/2024 15:30
Pernille Skipper er nu officielt formand..
20/04/2024 15:07
Satser på at åbne Knippelsbro inden my..
20/04/2024 15:02
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Nyheder fra Religion.dk