annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
0 registrerede 102 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 18 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8154 - 26/11/2009 22:04 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er - som allerede sagt - helt med på at "jage" etablerede religioners - i mine øjne - kriminelle handlinger.

Det samme gælder for mig politiske systemers forbrydelser - og er der nogen, der kan sige sig fri her?

De demokratiske systemer har jo også fra tid til anden f.eks. undertrykt mindretal.

Tilsvarende gælder for mig også de forskellige former for kongemagt, vi har set gennem tiderne.

Så hvem kan hævde sig skyldfri?

Alt det skal selvfølgelig ikke hindre, at der fokuseres på, at religiøse systemer har været misbrugt - og stadig misbruges - til forskellig afskyvækkende undertrykkelse af mennesker i alle aldre.

Men der, hvor vi ikke er enige, er, når der ses på den samlede vurdering af religioner, som den mosaiske, dem kristne, den muslimske, den hinduistiske, den buddhistiske o.m.a. religioner.

De har alle bidraget og bidrager fortsat, synes jeg, til menneskets forsøg på at forstå/opfatte sig selv og den verden vi synes, vi oplever, med vore fem sanser - og vore måleapparater.

Det gør naturvidenskaben også, men den har jo på forhånd sat sig sine egne begrænsninger.
Den er stærkt imponerende indenfor sit område, men på f.eks. eksistentielle spørgsmål - det at være - er den jo tavs.

Du kalder min religiøsitet skjult.
Det synes jeg nu ikke, den er.

Men jeg påstår ikke, at der er nogen Gud.
Jeg mener, at den påstand er alt for primitiv i forhold til verdens væren, som jeg er overbevist om, at jeg - et måske i nogle retninger højt udviklet pattedyr - ikke kan rumme.

Du er overbevist om, at der ikke er nogen Gud, og her er det ikke svært at følge dig, synes jeg - i hvert fald ikke så længe du holder dig til de mest primitive guds-forestillinger (hvad du jo synes at foretrække).

Men når vi så lægger alt dét fra os, hvordan ser det så ud?

Her er du jo, synes jeg, lige så meget "i bar røv og wiklers", som jeg mener, vi alle er smiler

De inspirationer (kan man vel kalde det), jeg får fra "en malet træplade", er jeg fuldstændig ude af stand til at forklare.

Det eneste, jeg kan sige, er, at de er der smiler

Men der er jo så meget andet, vi heller ikke forstår smiler

Og jeg forlanger jo heller ikke, at nogen skal respektere mine oplevelser.
Det bli'r de jo heller ikke anderledes af smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/11/2009 22:04)
Top Svar Citer
#8163 - 27/11/2009 16:19 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Først, så glemte jeg lige at svare dig på: om ateisterne frygter kirkens folk.

Ateisterne frygter ikke kirkens "håndlangere", (jeg elsker det ord,) hvad er der at frygte, ok jeg glemte lige at tage islam med i betragtningerne, de kunne muligvis få stor indflydelse en dag, hvis de får gennemført deres sharialove, men ellers frygter jeg ingen anden religion, de er efterhånden helt vingestækte og uden nogen som helst indflydelse, her i Danmark må jeg lige tilføje, andre steder i EU, USA og Canada ser det værre ud, der hvor den katolske kirke er stærk, har den gang på gang vist sit grimme fjæs med børnevoldtægter i stor organiseret stil, så der må man se at få stækket den og det kan kun ske for langsomt.

Men bortset fra det ser det ud til at du trækker lidt i land igen, så vi næsten er på samme niveau, selvom du ikke lige kan forstå at jeg ikke kan medgive at religionerne har en lovlig mission og at de bidrager til en bedre forståelse af verden.

Du påstår så at der ingen gud er eller du tror og min gudefremstilling er en primitiv gud jeg fremstiller, nu kender jeg jo kun ham der fra det gamle testamente, du kender måske en bedre udgave?.

Selvfølgelig vil kirkens håndlangere mulivis sige deres gud er mere "avanceret", nu da den oprindelige gud efterhånden er ryddet af banen, han var også alt for voldelig nærmest lystmorder, iflg. de gode bøger.

Men nu må du have en god weekend min kære ven, husk at tænde julelyset på søndag, jeg skal til gamle Danmark til fødselsdag og sikkert også julelys, det overlever jeg sq nok.



Redigeret af treram (27/11/2009 16:21)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8168 - 28/11/2009 16:26 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at vi igen kan debattere i gensidig agtelse og respekt.

Der er imidlertid lige et par ting, jeg må kommentere i dit seneste indlæg.

Du skriver:
Citat:
"Men bortset fra det ser det ud til at du trækker lidt i land igen, så vi næsten er på samme niveau, selvom du ikke lige kan forstå at jeg ikke kan medgive at religionerne har en lovlig mission og at de bidrager til en bedre forståelse af verden.

Jeg er ikke opmærksom på, hvor jeg "trækker i land", men det kan du vel forklare mig?

Desuden påstår jeg ikke, at "religionerne har en lovlig mission og at de bidrager til en bedre forståelse af verden".

Det, jeg skrev, var:
Citat:
"De har alle bidraget og bidrager fortsat, synes jeg, til menneskets forsøg på at forstå/opfatte sig selv og den verden vi synes, vi oplever, med vore fem sanser - og vore måleapparater."

Jeg regner med, at du ser forskellen ("forsøg på" - "sig selv og -" - vore fem sanser) smiler

Jeg påstår heller ikke, at der ingen gud er - så "klog" er jeg bestemt ikke.

Og når du hævder, at du kun kender "ham der fra det gamle testamente", så kunne jeg jo pege på billedgalleriets: "Ikón af Kristus" med den forklarende tekst her på sitet.
Han er bestemt ikke fra det gamle testamente! smiler

Men jeg kunne jo også pege på den gud, som er beskrevet i Koranen - og mange andre gudsforestillnger.

Som du jo ved ser jeg ingen af dem som sandheden - men nok til en vis grad - noget af dem - som - kunstnerisk frit formulerede - stumper af en højere sandhed - hvis der er sådan en smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/11/2009 16:26)
Top Svar Citer
#8169 - 28/11/2009 17:14 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Treram og andre,

Jeg håber, at alle troende er i stand at se igennem fingre med Trerams daglige hadfulde udfald mod dem.

Treram, dine associationer mellem (1) nogle menneskers forbrydelser og (2) religion og (3) dernæst alle religionens tilhængere skriger til himlen. Religion er for de fleste noget individuelt, og mennesker tænker ganske forskelligt om Gud.

Hvis en klovn i en cirkus er pædofil (et af dine sædvanlige eksempler er jo pædofili), gør det jo ikke alle klovne til pædofile. Heller ikke gør det cirkuser til et mishandlingens børnehjem. Heller ikke gør det alle tilskuere til alle cirkusnumrene til forbrydere mod børn.

Enhver, der tager sig tid til at lytte til ordene i NT (helt specifikt de ord der tilskrives Jesus), vil hurtigt se, at det hele handler om uselviskhed og kærlighed.

Treram, dine associationer er frygtelige, fordømmende og hadfulde. Du sætter dig selv i en meget pinlig situation. For ingen overbevises af dine udfald - snarere lammer du debatten. Folk flygter. Jeg synes, at du burde skamme dig og tage dig tid til eftertænksomhed. Du kan simpelthen ikke være dette her bekendt. Hverken over for religiøse eller over for debattens brugere.

Jeg vil minde alle troende om at tilbringe hver dag i bøn og kærlighed - til enhver, også til dem der måtte hade dem.
Top Svar Citer
#8175 - 28/11/2009 19:13 Re: "DE TROENDE" [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jeg kan høre du muligvis er en "god" katolik, så du skal selvfølgelig forsvare dine voldelige uhyggelige irske brødre og paven med håndlangere, men jeg er bange for at den katolske kirke snart er på retræte i store dele af verden og resten vil følge efter efterhånden som uhyrlighederne ser dagens lys.

For nu er det ikke en enkelt præst dette handler om, men hele den "almægtige" katolske kirke, der har sammensvoret sig, ved at dølge straffesager der hørte hjemme hos politiet, men de får forhåbentligt alle deres domme inden de dør, selvom mange allerede er døde.

Men skammen er pavens og hans håndlangere, hvilket du sikkert ikke vil indrømme.

Så forsæt du bare med at bede for paven, mig behøver du endelig ikke at bede for, men det hjælper sikkert paven bank

Nogen skal jo tilsyneladende holde religionerne i skak, det formår de ikke selv, så min mission fortsætter kan jeg love dig, jeg kunne også blive meget personlig som du, men det vil jeg dog ikke nedværdige mig til.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 18 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Kulturministeren vil 'gøre alt' for, at..
16/04/2024 13:51
Danmark har endeligt solgt 24 F-16-fly t..
16/04/2024 13:38
Kørsel med påhængskøretøjer under 7..
16/04/2024 13:33
Efter indbakke-koks i Nyborg Kommune: Fe..
16/04/2024 13:11
Beredskabschef: Vi bliver i Børsen de n..
16/04/2024 12:29
Nyheder fra Religion.dk