annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15689441
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382369
Et andet syn 1991953
Åndelig Føde 1525882
Jesu ord 1523571
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
0 registrerede 425 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8137 - 25/11/2009 20:46 Re: Et kursus i mirakler [Re: serotonin]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Jan

"Smerten kommer sikkert fra en ide om, at vi har gjort noget forkert, og derfor tror vi ikke vi fortjener at blive elsket ubetinget."

- Det her er virkelig en øvelse for mig i at forstå dig lidt bag om begreber, for normalt ville jeg debattere, at smerten ikke er en idé, men en virkelighed. Jeg synes dog, at det er blevet rimelig klart for mig i denne tråd, at det vi hver især bringer på den ene eller anden måde afspejler den proces, der giver mening for os, og i kraft af hvilken vi begrebsliggør vores erfaringer.

Jeg mener stadig, at smerten er noget alle mennesker oplever i mer eller mindre grad. Det er ikke en idé, vi pludselig har fået. Men det jeg kan forbinde med idé er det, vi allerede har været inde på, at vi simpelthen fx i opvæksten har følt os svigtet, forladt eller på anden måde såret, så der kan opstå den mekaniske i vores psykologi - en IDÈ - at vi ikke er gode nok. Og så længe denne idé ikke bearbejdes, vil man i mange mange situationer gennem livet føle sig mindreværdig, selvom man ikke er det. Jeg opfatter dette som en struktur i os, i vores psykologi, som er med til at præge vores sind og hele måden vi tænker og agerer på. Derfor har jeg lige fra jeg trådte ind på debatten for snart 3 år siden fremhævet vigtigheden i at arbejde med sig selv; at forstå sig selv og ens strukturer (ideer). Det er for nu at bruge nogle kristne begreber i sig selv en opstandelse: at lade det gamle menneske dø og det ny menneske opstå i Kristus, hvor vi finder Guds ubetingede kærlighed, Kristi sind.

Det er jo et kæmpe emne, som man kan gå ind i på forskellig vis med forskellige tilgange og begreber (Ole Bjørn ville sikkert også have meget godt at sige her). Det er også en sårbar debat, fordi man eksplicit som implicit deler noget af ens personlighed, fordi det ydre må krakelere ind til "nøgenheden", i hvilken vi har erfaret og mærket livet på egen krop. Hertil har vi nok det til fælles, at vi begge brænder efter at hjælpe andre mennesker til live, at samtale og drage omsorg; du gennem terapien, jeg gennem sjælesorgen (måske også terapi), som begge er tilgange med rum for følelserne og deres betydning (ja, selv om sosu-hjælper oplever jeg dette som noget meget givende, fordi man bruger sit hjerte, eller i hvert fald prøver på det).

Du skriver endvidere:

"Smerten er i vores sind, men kilden til smerten er ikke virkelig. Og det er her tilgivelse kommer ind i billedet. Når vi tilgiver reagere vi ikke på de skøre fisk(ideer) som svømmer rundt i vores sind. Lidt ligesom du er inde på. Jeg tror bare det skal ses i et meget meget større perspektiv. Vores sind har i virkeligheden ingen grænser. Alt vi ser i verden er vores sind. Lidt ligesom kvantefysikken, hvor det siges at der ikke virkeligt er noget i universet som er adskilt. Subjekt og objekt er det samme. Videnskaben kalder det bare for energi, hvorimod den mere spirituelle retning kalder det sind eller bevidsthed."

- Hmm, her står jeg vist af. Skal vi ikke tage kilden til smerten alvorlig? A pro po eksemplet omkring konflikten med en god ven, mener jeg, at der må en forløsning til, at man med andre ord må tage både konflikten og relationen alvorligt som noget virkeligt. Det er først i processen og åbenheden, at vi kan skelne energien og få løst op, så kærligheden og dermed tilgivelsen kan skyde op som en rose. Ellers tror jeg nok, at jeg ville opleve det som en flyvsk tilgivelse med risiko for blot at ville behage sig selv - men det kan være, at jeg misforstår dig eller bare oplever det lidt anderledes u-ekimsk engel

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8139 - 25/11/2009 21:07 Re: Et kursus i mirakler [Re: Anonym]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Anonyme

Jo, det er godt at huske, at vi i tilgivelsen ikke får menneskers anerkendelse, men Guds, at vi ikke gør os afhængige af andre menneskers bekræftigelse eller godhed, men søger Gud. Dette kan fisken ikke tage fra os eller ændre.

Bare vi ikke vægter den åndelige eller spirituelle vej så meget, at vi rent faktisk glemmer eller fornægter den, vi er (vores jeg) og de relationer, hvor vi såres eller sårer andre, eller de relationer, hvor vi glædes eller glæder andre. Mennesker kan nemlig få mange ideer for at ville BESTÅ, fordi de er mange for det modsatte..

Som jeg var inde på ift Jan, er det er vidtspektret område, hvor vi hver især har gjort os nogle erfaringer.

Mvh
Anne - der snart bosætter sig på en læsesal og blot håber på nogle mirakler samt en god energi til at give den rigeligt med gas, så måske kommer der ikke svar fra min hånd, omend jeg gerne ville.. yeah
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8140 - 25/11/2009 21:15 Re: Et kursus i mirakler [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Kære Anne,

Jeg ser ikke den åndelige vej og det konkrete liv som modsætninger. Tværtimod; tilgivelsen må finde sted i forhold til det helt konkrete, som vi oplever i dagligdagen.

Med ordet "bestå" mente jeg ikke "det evige liv". Jeg talte om, at tilgivelse bekræfter vores styrke; at vi ikke svækkes i ånden ved det, den anden måtte gøre mod os, men at vi står lige stærke - ja stærkere, fordi vi tilgiver.
Top Svar Citer
#8141 - 25/11/2009 22:06 Re: Et kursus i mirakler [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jamen, det er da kun godt, at du tænker tilgivelsen ind i det konkrete, det, som vi oplever i dagligdagen ansigt til ansigt, hvis dette er muligt.

Jeg mente heller ikke det evige liv ift ordet, "bestå", men blev nok usikker på, hvad du helt præcist mente, hvilket jo nemt kan ske på en debat, hvor vi kun har tastaturet. Jeg lagde en betydning i ordet, men det er måske irrelevant her.

Mvh
Anne
Top Svar Citer
#8155 - 26/11/2009 22:31 Re: Et kursus i mirakler [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Anne,

Tilgivelse er meget konkret, vil jeg mene. Man tilgiver jo nogen for noget.
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 14 < 1 2 ... 12 13 14


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
25/04/2024 14:21
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Tre forsikringsselskaber skal betale for..
25/04/2024 15:00
Danmark øger militær støtte til Ukrai..
25/04/2024 14:57
Ny undersøgelse: Mangel på pædagoger ..
25/04/2024 14:44
Jonatan Spang tager 'længere pause' fra..
25/04/2024 13:49
Over 100 strandede hvaler reddet i Austr..
25/04/2024 13:25
Nyheder fra Religion.dk