annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 18 < 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8077 - 22/11/2009 12:22 Re: "DE TROENDE" [Re: Kræn-P]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Kristian.

Man kan blive følelsesmæssigt berørt af mange ting, på samme måde som du beskriver, men så absolut ikke grundet noget helligt, jeg husker da jeg i 1978 var i Moskva og inde i et megastort teater, hvor den russiske hærs orkester og sangkor, sang så magtfuldt og flot, så håret næsten rejste sig på hovedet, selvom jeg ikke forstod et eneste ord og jeg har da også stået i gravkammeret i Jerusalem flere gange uden at føle noget som helst storladent, det skulle da lige være at se det blålys der kommer i gravkammeret til påsken (vist) når præsten åbner døren og ad "magisk" vej får gasserne antændt i gravkammeret, godt show.

Ligeledes kan jeg ikke fremtrylle de følelser,som du og andre jægere, kan fremtrylle ved at skyde dyr, med en næsten hellig følelse, jeg kan ikke få mig selv til at skyde skovens dyr, selvom jeg godt ved at bestanden skal holdes på et bestemt niveau, sikkert noget jægerne har opfundet for at få muligheden for at skyde, naturen plejer at kunne regulere sig selv, hvis meneskene ikke prøver på at indvirke, så går det galt.

Følelserne vi får ved forskellige handlinger, mener mange er noget helligt, men det er kun noget at folk ønsker det skal være, du kan beundre mange ting på helt samme måde og med de samme følelser, der slet ikke kan forbindes med noget helligt.

Der er ikke noget helligt i at skyde et smukt dyr, der er ikke noget helligt i at stå ved Taj Mahal og beundre dette fantastiske mausoleum, mens du ser ud over floden, hvor røgen fra de mange bål stiger lodret op og lugten fra de mange brændte lig blander sig med lugten af røgelsespindene, men der er noget storslået over panoramaet, selvom det hele handler om døden.

Så de storslåede oplevelser, menneskene pådutter sig selv, at det må være noget religiøst, vil jeg nærmere kalde en form for selvsuggestion.





Redigeret af treram (22/11/2009 12:24)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8078 - 22/11/2009 12:33 Re: "DE TROENDE" [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Kræn-P - Kristian.

Jo du har ret i, at jeg deler din og Trerams modvilje mod etablerede religioner - for mit vedkommende især p.g.a. diverse former for, hvad jeg kalder "indre råddenskab", som går ud over - i den henseende - uskyldige mennesker - og mindre p.g.a. de forskellige religioners religiøse forestillinger, som jeg mere ser lidt på samme måde, som jeg ser på inspirerende kunst.

Du bruger udtrykket numinøst, og jeg må hver gang slå det op, fordi jeg bliver ved at glemme, hvad det står for.
Direkte oversat fra latin (numinosus) siger Wikipedia, at det betyder: guddom, guddomsmagt.
Det er jeg ikke så begejstret for - i en situation, hvor jeg søger at hævde, som min mening, at den religiøse oplevelse går forud for idéen om Gud (guder) og det guddommelige.
Det er jo ikke helt uvæsentligt i en dialog med en erklæret ateist smiler

Dertil kommer, at religionsforskeren Rudolf Otto, som skabte begrebet/udtrykket numinøs, bl.a. betegner det, som noget på én gang skræmmende og dragende.
Det genkender jeg ikke.
De ord, der falder mig ind her, er snarere harmoni og lykke.

Nu trækker Wikipedia dog også en parallel til Carl Gustav Jungs psykologi, hvor Gud-imago er en ligeledes - vist nok ubevidst - skrækindlagende autoritetsfigur.

Jeg behøver vel ikke at skrive, at det ligger meget, meget langt fra, hvad jeg oplever religiøst, men selvfølgelig ikke langt fra begreber/idéer i "nøgtern" tilstand, såsom "skæbnens magt" og "din vilje ske".

Wikipedia henviser dog også til begrebet "individuation", der som Jung siger "ikke lukker verden ude, men ind".
Det synes jeg, jeg genkender - selv om jeg ikke rigtig ved, hvad individuation egentlig er.

Det var spændende at læse om din situation som jæger en tidlig morgen og om alle dine tanker i den situation - og jeg fristes til at spørge - måske lidt drilagtigt: Hvad sker der mon, når du holder op med at tænke?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/11/2009 12:34)
Top Svar Citer
#8084 - 22/11/2009 13:58 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Arne.

Citat:
Det var spændende at læse om din situation som jæger en tidlig morgen og om alle dine tanker i den situation - og jeg fristes til at spørge - måske lidt drilagtigt: Hvad sker der mon, når du holder op med at tænke?


Tja, som jeg har forsøgt at beskrive i tråden om meditation, er der et mellemrum mellem den ene tankes forsvinden og en ny tankes opdukken. I dette mellemrum er jeg bare. Og med det tomme selv farvet af storladenheden i det afgrundsdybe univers. Dette tomme selv er på én eller anden måde identisk med dette dybe univers. Og når man hviler ’jeg-løs’ i dette selv, som er oprindelsespotentialet for alt, hvad der kan opstå og atter forsvinde i sindet, gentages den gådefulde skabelse i universet.

Jeg er fuldt ud klar over, at dette kan være mørk tale for mange, men der er tale om noget, hvortil sproget kun kan være et middel til at pege på noget, som ikke lader sig udtrykke med ord. Ligesom man ikke må forveksle månen med den finger, der peger på den, må man ikke tage mine ord som dækkende for den meditative oplevelse. Den er empiri af den mest personlige art, som tænkes kan.

Jeg kan godt indse, at du måske har problemer med ordet numinøs, når dette henviser til det guddommelige. I mit leksikon betegnes ordet som et centralt begreb i religionsforskningen, hvor det står for det hellige og menneskets møde dermed i en tilstand af både skælven og tiltrækning over for disse magters irrationelle og altovervældende kraft, der er hinsides meneskelige kategorier. Er det monstro ikke noget i den retning, vi begge føler, når vi drages mod universets gåder?

Om individuation vil jeg henvise til Jes Bertelsens bog af samme navn, der blev udgivet i 1975 på Borgens Forlag. Den kan siges at være et godt skridt på vejen for den, der vil sætte sig ind i Jung’s dybdepsykologi. Populært sagt kan man sige, at individuation går ud på at lære sig selv at kende helt ned i dybden af den ubevidste del af psyken, så man – med Kierkegaard’s termiologi – kan være sig selv og ville være dette selv.


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#8091 - 22/11/2009 17:55 Re: "DE TROENDE" [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Kræn-P - Kristian.

Tak for svar.

Det var jo dét, at du ikke hér skrev noget om dét, der var imellem dine tanker derude i skoven, der fik mig til at drille.
Men - indrømmet - det er jo ikke rigtig til at finde ud af at skrive om netop dét - selv om det jo egentlig er så enkelt og ligetil (synes jeg i hvert fald) smiler

Og når du skriver:
Citat:
"Jeg tror, at det hører med til næsten alle menneskers psykiske inventar, at vi kan have religiøse oplevelser. Der må være én eller anden grundlæggende struktur i dybet af os, som skaber mulighed for at få oplevelsen af noget helligt."

så rykker det vel lidt ved grænserne mellem dét, at have tilsluttet sig en religion, eller alene at være religiøs, eller at være agnostiker, eller at være ateist?

Religiøse opleveler kan jo, som du skriver, næsten alle ha' (Gad vide, om det ikke også kan ske for ganske mange ateister smiler ) - så det ender vel med nærmest at blive en ret ligegyldig "strid om kejserens skæg", om man er det ene, eller det andet, eller det tredje, eller det fjerde? - dog med den undtagelse, at undertrykkelse af andre mennesker - enten det så er i religiøs eller antireligiøs retning efter min mening er noget skidt.

Angående individuation, så ved jeg godt intellektuelt - så nogenlunde i hvert fald - hvad individuation står for hos Jung: Jeg'ets konfrontation med personaen, skyggen, modsatkønnetheden, arketyperne, førende til selvet, hvis det skal siges helt kort.

Det svarer jo meget godt til, hvad du skrev:
Citat:
"Populært sagt kan man sige, at individuation går ud på at lære sig selv at kende helt ned i dybden af den ubevidste del af psyken, så man – med Kierkegaard’s termiologi – kan være sig selv og ville være dette selv."

Og når jeg om individuation skrev: "- selv om jeg ikke rigtig ved, hvad individuation egentlig er" så var det mere dét, at jeg ikke rigtig ved, hvor jeg selv ER i det, Jung kalder indviduationsprocessen - selv om jeg er højrøvet nok til at bilde mig ind, at jeg har i hvert fald nogen kontakt med mit selv smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/11/2009 17:55)
Top Svar Citer
#8099 - 23/11/2009 07:33 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Treram.

Tak for dit indlæg. Jeg tror, vi kan blive enige om den trivialitet, der består i at konstatere, at vi mennesker nu engang er yderst forskellige, og denne diversitet skal vi være glade for, fordi den er med til at skabe dynamik og frugtbar interaktion mellem os. Jeg ville meget betakke mig for at leve i et samfund, hvor alle havde de samme holdninger og indstillinger.

Vi har formentlig begge erfaringer med hensyn til ansættelse af medarbejdere på en arbejdsplads. Det er jo vidt forskellige mennesketyper man går efter afhængigt af, hvilken type job, der er tale om. En PR-chef skulle gerne have andre egenskaber end en økonomichef, der har ansvar for bogholderiet og budgetlægningen.

Lad os derfor i al venskabelighed blive enige om, at du og jeg er forskellige, og at der derfor på et debatforum er rig anledning til, at vi kan komme i dialog med hinanden. Og det går jo efter min opfattelse ganske udmærket.

For nu at tage dette med jagten, så forstår jeg fuldt og helt, at der er mange mennesker, der ville få kvalme, hvis de skulle være med til at slå dyr ihjel. Her tror jeg for mit eget vedkommende, at min landlige opvækst i almuens bondekultur spiller er væsentlig rolle. Vi havde ikke noget pusse-nusset forhold til vore dyr, men vi holdt bare af dem, fordi de var en del af husmandsstedets liv og var en del af den virksomhed, der skulle skaffe os mad på bordet.

Og dyrs tilværelse endte nu engang med en slagtning. Jeg var vel næppe mere end fem-seks år gammel, da jeg første gang fik til opgave at røre i blodet, der styrtede ud i spanden, da slagteren åbnede grisens halspulsåre. Dette var en ganske dagligdags begivenhed, som man ikke hæftede sig synderligt ved.

Generelt behandler bønder deres dyr ordentligt, og man kunne lave mange drengestreger derhjemme, uden at verden styrtede sammen, men at skulke sig fra at vande dyrene eller give dem foder til tiden, gjorde man kun én gang. Samtidig var dette at slå dyr ihjel, noget man ikke havde andre følelser involveret i, end at det skulle ske så hurtigt og effektivt som muligt.

Sådan har jeg det også i dag. Rådyrene her på Gammelmark har ikke anden status i min bevidsthed, end en besætning af kødkvæg ville have. Den eneste grænse, jeg har med hensyn til at slå dyr ihjel, er Rigshunden Sniff den Sjette Pedersen. Han har i tolv år boet i vort bryggers, hvor døren til køkkenet altid står åben, og han betragter sig som hørende til en flok, der består af ham selv, Birthe og undertegnede. Men når han om et par år ikke holder længer, vil det blive dyrlægen, der kommer til at tage livet af ham.

Det andet tema i vor debat – spørgsmålet om religiøse oplevelser – kan vi formentlig argumentere frem og tilbage om i én uendelighed. Men her må jeg sige rent ud, at jeg som type nok føler mig mere hjemme i dialogen med for eksempel Arne Thomsen, end jeg gør med dig. Dette må du endelig ikke tage mig ilde op, for det ene er ikke bedre end det andet, og derfor er det gennem meningsudvekslingerne, vi skal lære, at der altså er andre måder at tænke og føle på end dem, man selv er optaget af.

Herefter er ordet dit.


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 18 < 1 2 3 4 5 6 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk