annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 18 < 1 2 ... 15 16 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8449 - 11/12/2009 15:31 Re: "DE TROENDE" [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

"Hvad jeg tænkte på var naturligvis, at også folk tilbage i tiden betragtede sig som kristne"

- Mange betragter sig selv som kristne. Og indbyrdes er de uenige om, hvem af dem, der er de "virkelige" kristne. Og under alle omstændigheder er der forskel på dem. De forskellige grupperinger er ikke ens, selv om de kan finde på at kalde sig ved samme navn.

"Du kan finde anerkendelse for din tro"

- Jeg er ikke interesseret i at blive anerkendt for min tro.

"Men kristne inkvisitatorer har næppe følt sig mindre kristne end du."

- Uanset at forskellige grupper tildeler sig samme navn, kan de stadig være aldeles forskellige.

"Giv mig endelig et eksempel på større stringens, med samme meingsindhold?"

- Jeg er ikke interesseret i at rette dine hånlige bemærkninger for dig. Den øvelse må du selv gøre.

"Retorik u/mening - det dér!"

- Pjat med dig.

"Pointen var/er, at der er stor sammenhæng mellem forestillinger om gude og jesustro - uden gudetroen, ingen jesusanekdoter."

- Vrøvl. Man kan sagtens tro på Jesus som historisk person uden at tro på Gud. Man kan også tro på Gud uden at tro på Jesus. Og folk kan tro på begge eller ingen af dem og stadig være forskellige.

"Du sidder skam og bruger mennesker her på debatten, hvilket netop belyser et behov for livssynsforankring i kontakt til troende mennesker omkring dig."

- Du er velkommen til at sidde og tolke løs. Og du finder det måske endda selv troværdigt. Det rager mig en papand. Jeg er her ikke for at deltage i dine små julelege.
Top Svar Citer
#8458 - 12/12/2009 12:27 Re: "DE TROENDE" [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej..

"Mange betragter sig selv som kristne. Og indbyrdes er de uenige om, hvem af dem, der er de "virkelige" kristne".

- Jeps, men imidlertid var altså (også) dine inkvisitatorer (selv)gode kristne...ik'?

"Jeg er ikke interesseret i at blive anerkendt for min tro".

- Ahh, du er et ene- og alenestående troende individ, helt uafhængig af de trossamfund der leverede dig anekdoterne til eftervisning - på din (indre) "cinematograf"..?
Arbejdet gør du skam, men du bruger andre mennesker dertil - vi bruger hinanden, en ret menneskelig adfærd...

"Man kan sagtens tro på Jesus som historisk person uden at tro på Gud".

- Ahh, ligesom historiske englebasser, elverfolk - fortsæt endelig selv? Men har din "historiske jesus" så forankring udenfor de poetiske anekdoter du indlæser - alternativt din fantasi?

"Du er velkommen til at sidde og tolke løs".

- Det var såmænd bare en kendsgerning der sku' belyse, at der ikke er noget eksotisk over dét. Det er dine medmennesker du bruger, og troen har netop et menneskeligt ophav, hvorfor du jo ikke er særlig alene og enestående - det burde du sku' da juble anerkendende over...menneskelighed! Netop derfor burde vi måske fastholde, at vi ansvarer (for vore handlinger) overfor hinanden, i indbyrdes afhængighed - uden at bortforklare vores eksistens med henvisning til drømme uden virkelighedsforankring...hmm?

Og måske, det netop er kernen i snakken om kærligheden: en ligefrem biologisk menneskelig egenskab, hvorved mennesker knytter sig til hinanden - mens det lidt blir en omgang trosonani, at dyrke elskov/kærlighed med/til himmelnisser o.a. fantasiobjekter - enig...ell. koliderer dette med dit forhold til vennen jesus? blinker

God indbyrdes etik og moral, skyldes jo ikke vore kærlige følelser. Men at vi tilgodeser leveforhold med en filosofi der er til fælles gavn. Det har sikkert været intentionen og tanken hos ganske mange troende tilbage og nu, mens det har været vanskeligt at skille tingene udfra hverandre, p.a. det miskmask af forestillinger fra indbyrdes stridende trossamfund - der netop havde så travlt med "den rette tro" osv. Den slags er vi lidt udover nu, hvilket skyldes menneskers evne til at tænke og indrette sig fornuftigt - ikke religiøs overtro.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/12/2009 12:46)
Top Svar Citer
#8459 - 12/12/2009 13:06 Re: "DE TROENDE" [Re: Anonym]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Simon.

Tak for din kommentar og dit spørgsmål. Og undskyld venligst, at jeg har været så længe om at reagere på dit indlæg. Jeg vil tage udgangspunkt i dit direkte spørgsmål, som til fulde imødekommer Piet Hein’s kriterium: »Problems worthy of attack, prove their worth by hitting back.«

Citat:
Mit simple spørgsmål til dig er her: i hvilken forankring har du følelsen af at være konfronteret med noget almægtigt – sindbillederne fra kulturen selv, eller naturen som den fremtræder for dig og os. Og hvad synes du egentlig dette viser om naturen, i såvel som udenfor dig?


Det er mig næppe muligt at præsentere et klart svar på det spørgsmål, som du her stiller. Thi jeg har ikke fuld og tilbundsgående klarhed over, hvad der dybest set ligger dernede som den egentlige forankring. Forankringen var i min barndom og tidlige ungdom af religiøs art: Gud havde skabt både mig selv og den verden, hvori jeg levede. Derfor var jeg vel forankret i de sindbilleder, som min barn- og ungdoms kulturelle orientering havde præget mig med.

Det, som det herefter er så svært at gøre rede for, er spørgsmålet om, hvor meget af denne forankring, der er blevet hængende som en vedhæftning til de standpunkter, som jeg senere har befæstet mig i. For der skete en vending i foråret 1958, hvor jeg opgav en ellers planlagt konvertering til Romerkirken og begav mig ud på den vej, som jeg siden har vandret – og som er den vej, som jeg kalder den søgendes vej.

Måske kunne man kalde det mystikerens vej i almindelighed og naturmystikerens vej i særdeleshed. Men jeg kan som nævnt ikke udelukke, at der kan hænge noget ved, som henter sin næring fra rødder, der stikker langt ned i min barn- og ungdoms rodfæstethed i en kristen almuekultur.

Hvor den religiøse mysiker søger unio mystica med sin guddom, søger jeg – der ikke har nogen guddom – den i naturens dybder. Der er for så vidt tale om en fascination, der rækker længere tilbage end det storladne øjeblik i 1958, hvor jeg forlod min religiøse tro. Det er for eksempel en historie om som dreng at cykle til købstaden så ofte som muligt for at betragte stjernerne gennem kikkerten i det lille observatorium. Det er også historien om at læse, hvad man kunne få fat på af populærvidenskabelig litteratur.

Det er tillige – efter at jeg blev voksen – frustrationen over at have en så sparsom matematisk sans, at den teoretiske fysik forblev en delvist lukket bog for mig. Jeg må lade mig nøje med det i sproglige vendinger udtrykte verdensbillede, som man kunne læse sig til i populærvidenskabelige bøger.

Det kan for eksempel være Stephen Hawkings forslag om, at vi lever i en firedimensional overflade af en femdimensional boble, i hvilken de resterende fem eller seks dimensioner er krøllet stærkt sammen. Det kan tillige være fysikkens redegørelser for, at hele vor klode kun ville fylde så lidt som en bordtennisbold, om den blev presset sammen til et såkaldt sort hul.

Det kan være erkendelsen af, at vi ikke lever i en verden af fast stof, men i en verden af vibrationer, hvor det norske grundfjeld er en aktivitet, og ikke en ting. En verden af feltdynamisk aktivitet, hvor vi skal tænke i frekvensmønstre, og hvor de mange ekstrasensoriske dimensioner kan skabe sammenhænge, der ligger langt ud over den fatteevne, som vi er udstyret med i kraft af vore sølle fire dimensioner.

Det er den moderne kosmologiske frontlinieforsknings verbalisering af Indra’s net med de mange sammenknyttede perler, der har den forunderlige egenskab, at man i hver af perlerne ser spejlbilledet af samtlige de andre. Det er den østlige visdoms unio mystica, hvorefter alt er ét, hvor universet er et tværforbundet hele af elementer, af hvilke intet element er mere oprindeligt end noget andet.

Universet, hvor determinismen har statistisk gyldighed i form af bølgefunktionens bevarelse, og hvor imaginærtiden er grundlæggende, således at enhver tale om et skabelsestidspunkt – for slet ikke at nævne en skaber – bliver uden mening.

Det er i denne erkendelse, jeg oplever at være stillet over for – og selv at være en del af – noget så stort, at jeg mener mig at opleve det almægtige.

Dette var, kære Simon, mit svar på dit spørgsmål, og selv om svaret er i en desperat forkortet form, håber jeg, at det er lykkedes mig at pege i en retning, der giver en vis mening.


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#8461 - 12/12/2009 14:06 Re: "DE TROENDE" [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

"Jeps, men imidlertid var altså (også) dine inkvisitatorer (selv)gode kristne...ik'?"

- selvfølgelig er mennesker, der slår ihjel i Jesu navn, ikke gode kristne. Og igen er pointen jo, at der er forskel på grupper af mennesker, selv om de måtte kalde sig det samme.

"Ahh, du er et ene- og alenestående troende individ"

- Dine ord, ikke mine. En dialog kan ikke fortsætte, når du konstant fortolker din samtalepartners ord ind i hånlige betydninger.

- Når du har fundet en sober debattone, vil jeg læse resten af dit indlæg. Indtil da vil jeg ikke spilde min tid på en samtale med dig, der trods alt ikke er andet end en spydig monolog fra din side, fordi du ikke hører, hvad man fortæller dig, og ikke kan differentiere mellem forskellige betydninger og hellere vil putte alt muligt forskelligt ind under samme hat.
Top Svar Citer
#8486 - 15/12/2009 10:43 Re: "DE TROENDE" [Re: Kræn-P]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej kristian..

Jeg vender lige tilbage med et par spørgsmål - lyder interessant..;-)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 18 < 1 2 ... 15 16 17 18 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk