annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 18 1 2 3 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7965 - 19/11/2009 10:40 "DE TROENDE"
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Udtrykket "de troende" forekommer ret hyppigt her på Trosfrihed.dk - dog uden at det synes nærmere afklaret, hvad det egentlig står for.

Almindeligvis dækker "de troende" vist noget i retning af de mennesker, der har en form for gudstro, og når de omtales, får jeg fornemmelsen af, at de ses som en meget stor antal mennesker - vistnok endda et dominerende flertal.

Nu kunne man jo indvende, at vi vel egentlig alle er troende i en eller anden forstand.
Der er jo f.eks. ikke mange, der fornægter troen på, at den sunde fornuft er nyttig i det daglige.
Det samme gælder nok de praktiske resultater af naturvidenskabelig forskning.

Mange tror vel også på, at naturvidenskaben kan (vil kunne) forklare alt ved hjælp at sin metodik startende med "at måle alt, hvad der kan måles - og gøre det måleligt der (endnu) ikke er måleligt".
Og dog er der nok en del, der tvivler på, at man på den måde "ka' få det hele med".

Beethovens 5. symfoni kan selvfølgelig måles på adskillige måder, men kan en bestemt opførelse udført af et symfoniorkester virkelig fuldt ud måles - og beskrive det kunstneriske udtryk?
Det tvivler jeg på.
Og når vi kommer til en tilsvarende beskrivelse af universet (som vi jo selv er en del af - både objekt og subjekt), har jeg den samme tvivl.

Men tilbage til, hvad der vist nok er standardopfattelsen af udtrykket: "de troende".
Hvor mange danskere tilhører denne gruppe?
50 % - 10 % - 2 % ?

Hvis vi ved tro mener, at det er troen på en "gud" af hankøn, som befinder sig et sted, der kaldes "himlen", og som har sin "søn", der også er "gud", ved sin højre side, mens "helligånden", der også er "gud", ikke er placeret noget bestemt sted, så tvivler jeg på, at vi kommer over de 2 % (Hvad præsterne mener her er jo strengt taget ligegyldigt, de er jo en forsvindende lille minoritet).

Men hvis vi ved tro mener noget i retning af "Der er mere mellem himmel og jord -" (og fortsættelsen er vel noget i retning af "end vi mennesker kan fatte"), så gætter jeg at vi kommer et godt stykke op over 50 %.

Så skillelinjen går vel i virkeligheden mellem de af os danskere, der tror på, at videnskaben vil kunne forklare alt - og så de af os, der tror på, at der er mere mellem himmel og jord, end vi mennesker vil kunne finde ud af?

Og hvordan det fordeler sig procentisk ved jeg ikke.
50/50 ? (Agnostikerne ikke medregnet) smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/11/2009 10:40)
Top Svar Citer
#7967 - 19/11/2009 13:28 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
Borad Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 229
Sted: Danmark

Hej Arne..

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad fordelingen er, men jeg vil dog også udtrykke min forundring over, at nogle mennesker bruger et udtryk så generelt, som det gøres med "de troende"..

Når man følger debatterne lidt, finder man senere ud af, at det nok primært er kristne de har i tankerne, det er i hvert fald typisk kristne udtryk og grupper, som ligger for skud, men det afholder tilsyneladende ikke folk bag brugen af "de troende", til at fremture at det er alle religiøse mennesker, uagtet om man stiller sig enig eller ej med de punkter der bliver angrebet..

Ok, de mere "oplyste" af brugerne af "de troende", kan dog også indbefatte Islam, men så stopper den også.. Det interessante ved alt dette er, at mange af brugerne af "de troende" er ateister, som samtidigt beklager sig, hvis nogle af "de troende" (hvem de så end er), skulle formaste sig til at generalisere ved at tale om "ateister"..

Måske man kunne friste folk til, bare en gang imellem, at fokusere på individer i stedet for meget kraftigt generaliserede grupper?

Mvh
_________________________

Qol Yehudi

A Jewish Voice
Top Svar Citer
#7994 - 19/11/2009 20:08 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

De troende her på Trosfrihed.dk er nok mest kristne, der er desværre ikke ret mange andre representerede, men når jeg bruger ordet de troende, hentyder jeg faktisk til alle de "store " religioner, men det hænder dog også at jeg skriver lige hvilken
religion jeg hentyder til.

Og det tror jeg også du meget godt ved Arne, hvis det er mig du hentyder til, men man kan selfølgelig også "tro" på den sunde fornuft, hvilket man så ikke kan forbinde med troen på noget "himmelsk" iflg. min "tro".

Om det er muligt at måle om hvormange der tror på noget "åndeligt er det nok svært at blive enige om, men vi kan ihvertfald tage alle muslimer, de er så grundigt hjernevaskede at de tror fuldt og fast på en skaber, når vi så kommer til mere intelligente områder af verden, begynder troen at vakle og denne vaklen eskalere, så om vi i Danmark når op på 50%, troende på noget mellem himmel og jord, som du skrev er da muligt, for vi må indrømme at kirken har fået nedskruet folks forstand i mange århundrede, så det tager desværre lidt tid inden de bliver "skruet" op igen.

Men spørger du om folk tror på gt og biblens historier, skal du nok ikke regne med flere end måske 5-10%.





Redigeret af treram (19/11/2009 20:10)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7995 - 19/11/2009 20:14 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Der er store forskelle på troende - også inden for samme religion. Det er dine generaliseringer, der samtidig skaber dine fordomme. Som når du f.eks. skriver "alle muslimer" og "mere intelligente områder af verden".

Det, du skriver, er uden skyggen af nuancer. Du taler måske ud fra et bulder af følelser og had, men på ingen måde ud fra nøgterne betragtninger og kendskab til andre mennesker. Ikke ud fra fornuft.
Top Svar Citer
#7997 - 19/11/2009 20:27 Re: "DE TROENDE" [Re: Borad]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Borad.

Her på debatten er det ikke pænt at gå efter manden, men man ser helst at man går efter bolden og det er jo netop hvad jeg plejer at gøre.
Der er selvfølgelig nogle undtagelsser, jeg "elsker" at nedgøre guds vikar paven og han er nok ligeglad, men jeg skulle måske mere gå efter den enkelte, hvilket jeg dog har det lidt besværligt med, fordi den enkelte i mange tilfælde jo bare er et stakkels inddoktrineret menneske, der sådan set er uden skyld i hans "fejltag".

Men jeg vil prøve på at være mere direkte i mine indlæg og gå efter manden/kvinden.

Jeg mener ikke at have givet udtryk for mit mishag, når nogen generaliserer om ateister, nu er der jo ikke meget at man kan generalisere om ateister, andet end de ikke tror på en eller flere guder og hvad der følger med det, det er så det.

Kender du flere ting der kan mishage en ateist?, jeg kan selv ikke finde på flere, som sagt før, er vi ikke så sensible.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 18 1 2 3 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk