annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 18 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8142 - 25/11/2009 22:10 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Det er da ikke min sag at vurdere dine oplevelser.
Det må da helt og holdent være din egen vurdering, der er gældende, når det handler om dine oplevelser, vil jeg mene.

Jeg reagerede blot på, hvad du skrev og har da ikke, mener jeg, på noget tidspunkt protesteret mod, hvad du betegner som "storladent".

Jeg kan ikke få øje på, at du udtrykker andre følelser end had - suppleret med hån - og jeg kan ikke komme væk fra den idé, at de stammer fra de beskidte religions-overgreb, du - ifølge dine egne beretninger - blev ud sat for som barn.

Men det kan selvfølgelig være min fejl, at jeg ikke kan få øje på andet.

Du opfatter verden på den måde, som du nu gør, og som jeg mener at have forstået lidt af.
Og du er ateist.
Og begge dele er da din gode ret.

Er der nogen, der vil hindre dig i dét?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (25/11/2009 22:10)
Top Svar Citer
#8143 - 25/11/2009 23:52 Re: "DE TROENDE" [Re: Kræn-P]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Kristian - Kræn-P.

Tak for dit svar, hvor du bl.a. skriver:

Citat:
"Der er formentlig ganske mange, der uden at kende hverken Jung eller hans systematiske udtryk ’individuation’, af en eller anden grund finder anledning til at lære sig selv at kende lidt nærmere."

Det er jeg meget enig med dig i, for det gælder også mig.

Jeg har ganske vist "i tidernes morgen" (mine tiders morgen) læst om Jung og hans psykologi, her også individuations-processen, men det har egentlig aldrig rigtig sagt mig ret meget, og er nærmest af mig blevet glemt igen.

Det, der satte mig i gang med, hvad jeg kunne tænke mig at kalde selverkendelse, var nok mest det, man plejer at kalde en midtvejskrise.

Jeg havde ganske vist forinden deltaget i noget gruppe-psykoterapi, hvor det smerteligt, men udbytterigt, begyndte at gå op for mig, hvem jeg er - og hvad jeg lærte dér, det er jeg stadig dybt taknemmelig for.

Men det skulle blive værre, og en dag stod jeg, ateisten, eller i hvert fald religions-haderen, foran en Kristus Ikón - helt alene - i en subtropisk urskov - på toppen af et mindre korsformet bjerg.

Dér nåede jeg bunden (tror jeg) i dybeste fortvivlelse - kom op igen derfra - og blev totalt overrasket af en fuldstændig uforklarlig og overvældende lykkefølelse, som jeg stadig har den dag i dag (og jeg spilder ikke tid på at søge nogen forklaring smiler ).

Endnu mere underligt, synes jeg, det er, at hver gang jeg går (klatrer) - så stilfærdigt som muligt - ad "de lysende stier" i den åndeløst betagende urskov op til denne Ikón - så lærer jeg noget nyt, som får mig til at tænke: Det ku' du ikke selv ha' fundet ud af smiler

Noget af det sidste, jeg har lært dér, er, at alt det med guder, det skal man ikke spilde sin tid på.

Underligt at skulle lære dét - af en Kristus Ikón smiler

Men det, der bliver stående for mig, er en vidunderlig og ufattelig kærlighed, som jeg synes, jeg har fået foræret - til denne fantastiske verden - som jeg selv er en del af (omend jo - ganske bekvemt - ubetydelig).

Og nu, hvor der er længe til næste sommer, længes jeg efter at komme tilbage til dette "gudbenådede" sted (undskyld udtrykket - kan ikke finde et andet) hvor jeg lærer at slippe alt det med Gud (også den ortodokse kristendoms trefoldige Gud) og i stedet at være åben for en totalt ufattelig rigdom af kærlighed.

Nogle gange tænker jeg: Er jeg blevet sindssyg? - og fortsætter: Det gør ikke noget, for jeg føler sandhed og lykke!

Der er kun én af dine sætninger, jeg vil opponere imod - selv om det meget muligt ikke er rimeligt af mig:

Citat:
Skal et sådant ulykkeligt stillet menneske genvinde sin menneskelige værdighed osv.

for jeg ka' ikke la' være at tænke: Hva' ska' jeg med værdighed? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (25/11/2009 23:52)
Top Svar Citer
#8146 - 26/11/2009 15:05 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

nej selvfølgelig skal du ikke vurdere mine oplevelser, jeg mener ellers at vi før godt kunne være enige om, at bl.a.betragte naturen som noget stort mm, men du skal nok blive fri for at blive bedt om at optræde som "vurderingsmand" .

Såvidt jeg husker, ville du jo gerne have min mening om bl.a. Bethovens 2. for nylig, eller om jeg kunne nyde et flot maleri.

Nu er det had og hån jeg udtrykker når jeg beskriver storladne oplevelser, for had og hån er det eneste jeg udtrykker iflg.dig.

Jeg har nu ikke været udsat for så mange beskidte religiøse overgreb, det eneste er faktisk kun min konfirmation, overgrebene i skolen regner jeg ikke for noget, det kunne jeg bare le ad.

At man "missionerer" mod religionerne, er så at betragte som en hån mod religionerne, jamen det er da ikke værre end dem der missionerer for religionerne.

Der er vist nok flest der missionerer for religionerne, ikke mange tør det modsatte, grundet gamle traditioner og fordi de sq tror på skidtet.
Det ser ikke ud til, at du har opfattet ret meget af hvordan jeg ser verden og det er vel kun fordi jeg ikke ydmygt følger den store tavse flok med skyklapper, der finder sig i alt, de har ingen egne tanker eller meninger.

Jeg ser ingen steder, at det er forkert at hade religionerne, jeg tror der er mange der hader religionerne, de tør bare ikke spytte ud, bare tag alle de stakkels børn der er blevet/bliver mishandlet af religiøse misionærer, de har båret rundt på deres uhyggelige hemmeligheder i årevis uden at turde tale om, de skammer sig for det de har været udsat for og forældrerne har yderst sjældent troet på deres børn, for sådan noget kan en præst o.lign.da ikke finde på, jeg håber de hader religionerne, for de har været holdt i skak af religionerne.
Jeg har fulgt mange af historierne, mange er først kommet op til overfladen de senere år, når nogle af de misbrugte børn har begået selvmord og efterladt breve om hvad der har været udsat for, nogle har nået at blive gift og haft store problemer i deres ægteskaber og har så betroet deres koner hvad de var udsatte for som børn, hvorefter lavinen endelig tog fart.
Nå undskyld Arne, religionerne gør skam ikke noget ondt, kun det gode kan relateres til religionerne, det onde er en helt anden sag, det ham nede i helvede vi skal have fat i.

Atter har jeg vist mit had til religionerne, men så fald du bare på knæ for dem, i din skjulte religiøsitet.

Jeg synes ellers du var så flink. smiler


Redigeret af treram (26/11/2009 15:08)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8151 - 26/11/2009 19:13 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg synes ikke, jeg kan genkende dig mere.

I hvert fald ser der ud til at være nogle misforståelser.

Jeg oplever da helt bestemt også naturen som noget stort, så det synes jeg ikke, du kan påstå, at vi er uenige om.
Derimod er det nok rigtigt, at dét, du og jeg oplever her, ser ud til at være forskelligt - og hvorfor skulle det ikke ha' lov at være det?

Du skriver, at jeg påstår:
Citat:
"Nu er det had og hån jeg udtrykker når jeg beskriver storladne oplevelser, for had og hån er det eneste jeg udtrykker iflg.dig."

Det er da en fordrejning af mine udtalelser!

Det jeg skrev var da møntet på dine holdninger til religioner og religiøsitet, hvor jeg nok synes, at du virker fundamentalistisk - næsten på grænsen til det terroristiske - og det var dét, jeg skrev, at jeg fornemmer som had og hån.

Jeg har ikke set dig udtrykke dine følelser overfor "det storladne", så det kan jeg jo ikke forholde mig til på anden måde end ved at mene, at hvordan det end er, du føler her, så er det da din gode ret.

Nu skriver du jo så også selv, at du "missionerer" (hvorfor egentlig i gåseøjne?) mod religionerne, og du hævder, at så er du da ikke værre end dem, der missionerer den anden vej.
Det er jeg da helt enig med dig i, men så erkender du jo da også, at du er nede på det niveau.

Og at ateister skulle have noget at frygte fra de etablerede religioners folk - eller fra folk, der bare er religøst anlagt, den tror jeg ærligt talt ikke på - da slet ikke i Skandinavien!

Jeg er enig med dig i, at jeg ikke har opfattet ret meget af, hvordan du "ser verden", men jeg synes da heller ikke, du har fortalt ret meget.

Du udtrykker igen dit had til religionerne ("Jeg ser ingen steder, at det er forkert at hade religionerne -") og det er der jo da - mig bekendt - heller ingen, der vil forbyde dig smiler

Her er jeg enig med dig så langt som til at fordømme etablerede religioners i mine øjne kriminelle handlinger, men - nok i klar modsætning til dig - mener jeg, at der også er oprindelige kvaliteter i religionerne, som jeg på det nærmeste vil sidestille med f.eks. god kunst.

Jeg vil heller ikke være med til at sætte lighedstegn mellem etablerede religioner og så menneskelig religiøsitet, hvor det for mig ser ud som om, du ikke magter at skelne.

Det er sådan det ser ud for mig, men ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/11/2009 19:14)
Top Svar Citer
#8153 - 26/11/2009 21:01 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg skal gerne smide "masken" så du kan kende mig igen.

Du frydes over dit malede brædt, det er så iorden, det er sq ikke så farligt, jeg til gengæld harmes når jeg læser om de mange uhyggelige historier om børnemishandel og det får mig til at hade religionerne, men ikke alene det får mig til at "jage" religionerne.

Det hele er opbygget på bl.a det gamle og det nye testamente, det er just ikke øllebrøds kærlighed der reklameres med, som jeg læser det, de stakler før Jesus tiden måtte finde sig i gudens forbandelser og myrderier og efter måtte de leve et liv i frygten for deres gud, med div. trusler om både dette og hint og bla.bla.bla.

Det hele opbygget på en enkelt mands dårlige løgn om at være en søn af gud og hans påståede godhed, der intet steds er bevist andet end i de gamle vandrerhistorier og bla,bla.bla.

En halv jordklodes troen på at dette var den skinbarlige sandhed, mens den anden halvdel troede på noget helt andet.

Og alle skulle indvies i disse historier og ilde skulle det gå dem der ikke faldt til patten.

Og jeg kunne blive ved, jo det er åh så dejligt og romantisk med en gud vi kan dyrke, nu vore hjerner ikke er bedre udviklede.

Nej vi har skam ikke noget at være bange for her i europa,ikke desto mindre, er der mennesker der er bange for den islamske fremmarch mod vesten, ligesom nazisterne i 1939, hvor vi også blev overrumplede, forhåbentlig vil de os det kun godt og indvie os i sharia lovene mm.

Det er for mig iorden at mennesker kan få noget ud af at tro på en gud, men hvorfor skal hele verden inddrages i deres trængsler, jeg går da ikke og prøver på, at få alle mennesker til at tro på julemanden ligesom jeg selv.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 18 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
K-profil vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Svindel under covid-19 udløser fængsel..
19/04/2024 14:06
Byret har afsat tre dage til 34 år gamm..
19/04/2024 14:06
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Nyheder fra Religion.dk