annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 18 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8130 - 25/11/2009 16:20 Re: "DE TROENDE" [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
"Det er din overfladiske og fordømmende måde at betragte religion på, som får mig til at tro, at du reagerer meget følelsesmæssigt på det hele frem for at bevare overblikket."

Gud gør du til et væsen-nej uvæsen, de religiøse dumme-nej uintelligente, de religiøse overhoveder pædofile-nej ikke kun overhoveder.

At jeg fordømmer enhver form for religion er ingen nyhed og noget jeg står 100 % ved, jeg har denne medfødte overbevisning om at al religion er et tegn på stupiditet, noget jeg aldrig har været i tvivl om er rigtigt, ingen har endnu kunne overbevise mig om det modsatte.

Og overfladisk siger du, jeg studerer flittigt alt om religion for at vide hvad der rør sig, eller hvad der for længe siden har rørt sig,i måske 46 år, nogle mia. år inde i vor klodes livscyklus.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8132 - 25/11/2009 16:57 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg forstår på det svar til min storladne oplevelse med den russiske hærs pragtfulde sang, der sikkert fremhævede det russiske folk, ikke kan betegnes som storladent, det kræver noget religiøst/helligt for at være storladent, som når du står foran et brædt med et simpelt maleri af nogle du mener at kende-hvorfra?, så er du ved at falde i svime, fordi det er "helligt".

At stå ved en krater kant og ser ned i jordens "indre" hvor uanede kræfter rumler og spyr skidt og møj op i luften, er jo ikke noget helligt, men storladent, man føler sig noget lille her, i universets væren som du ellers fremhæver hele tiden.

Meget apros Jeus gravkammer, så jeg igår en udsendelse om 2 britiske forskere, der i 2002 blev bestilt til at finde ud af om det bestående gravkammer var det originale, som Jesus var blevet lagt i, efter korsfæstelsen.
De fandt ud af, at der var ialt bygget 3 bygninger over klippehulen/gravkammeret hvor man formodede at Jesus lå i få timer.
Den første skulle være bygget omkring år 325, den anden omkring 1500 og den sidste omkring 1825, men der fandtes ingen beviser på at det var sandt, at han havde ligget der.

Du synes ikke du hører noget om ateisters følelser og undren over livet, det mente jeg gjorde med mit indlæg, som jeg har gjort i andre indlæg, men ingen "forstår" mig uhu-uhu tuder




_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8135 - 25/11/2009 20:04 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
"De religiøse overhoveder" gør jeg til pædofile, er der noget at sige til det, der kommer den ene afsløring efter den anden af den katolske kirkes "håndlangeres" modbydelige overgreb mod børn i kirkens varetægt.
Der stod lige i nyhederne at en katolsk orden i Irland: De Kristne Brødre, vil betale 1,2 mia kr. i erstatning til omfattende seksuelle, fysiske og psykiske overgreb mod børn i De Kristne Brødres skoler,børnehjem og andre børneinstitutioner siden 1930.
De Kristne Brødre beklager meget det skete, og havde der nu været en gud havde han forhåbentligt straffet dem hårdt.

Men da der ingen gud findes går de muligvis fri, Irland er jo gennemsyret med den katolske tro, længe leve uintelligensen, nej, jeg sagde ikke at de var dumme.

Og overnarren paven har forhåbentlig slemme mareridt, der er snart en månedlig afsløring, og meget er sikkert endnu dækket godt til, paven prøver jo af al magt at hindre afsløringerne.

Nej jeg er ikke fordømmende, jeg ønsker dem bare hængt, så forsvar du dem bare, hvis du tør.



Redigeret af treram (25/11/2009 20:05)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#8136 - 25/11/2009 20:10 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej treram

Jeg kan ikke lade være med at tænke på vores første debat sammen - var det ikke den der med stationen, at der på ens vej er stationer? Den gang syntes jeg nu ikke, at du jagede, men det kan være, at jeg forveksler dig med en anden :o)

"Nu vil jeg ikke lige påstå at det er noget ateistisk, ikke at gå på jagt, men det er min måde at se på, hvorfor man dog kan få sig selv til at skyde dyr i naturen, der ingen skade gør."

- Du har ret, jeg lavede en anologi, som egentlig ikke holder, hvis man skal bruge begrebet 'ateistisk/ateisme' i dets rette betydning. Hvad jeg forsøgte at være lidt kreativ om, og, som ikke står og vipper af, hvorvidt man er troende eller ikke-troende, er selve livsholdningen hos mennesker. Den kan være identisk på tværs af kulturelle og religøse forskelle. I dette tilfælde ulysten til og viljen mod at dræbe de smukke bukke, der færdes i vores omegne, sågar en sjælden gang i baghaven.

"Jægere ser det tit som noget "ophøjet/helligt" når de beskriver deres bytte og hvordan de nedlagde det. Hvilket jeg også får ud af Kristians beskrivelse"

- Nu vil jeg gerne holde Kristian lidt ude af billedet, da jeg på ingen måde vil skyde efter ham (nu vi er i jagtverdenen og du selv beskrev, hvordan troende kan skydes/jages året rundt og ej blot op mod julen i håbet om en god steg på julebordet, levende eller død), men jeg kan nu ikke forbinde jagt med noget helligt. Det "ophøjede" kan være et vanskeligt begreb, fordi jeg er så inkarnationspræget, at det oplevede (eller hellige) må være noget, der udspiller sig i kraft af Guds kærlighed hér på jorden, hvor ånden får krop, og hvor hele Kristusbegivenheden udspiller sig, ja, ham Jesus selv var da ifølge NT et menneske af kød og blod, der satte sig i andres sted - måske man i stedet kunne glæde sig over det 'nedbøjede'.. Men lad os holde den sludder ude af billedet. Pointen er vel, at ingen af os kan få os til at nedlægge et dyr og opleve dette som noget ophøjet. Måske det endda kniber med at slå selv en lille (eller stor og vammel) edderkop ihjel.

"Det eneste jeg "jager" hele året er de troende, der er ikke "skydeforbud" mod dem, men nogle af dem skyder igen, og det affinder jeg mig så med."

- Ja, det siger du jo.. smiler

Mvh
Anne



_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8138 - 25/11/2009 21:03 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Kære Kristian og Treram,

Jo, jeg står ved mit ord om, at jeg synes, at Treram er fordømmende. Når du, Treram, f.eks. skærer alle muslimer over én kam i stedet for at se diversiteten blandt mennesker, og når du siger:

"de religiøse dumme-nej uintelligente, de religiøse overhoveder pædofile-nej ikke kun overhoveder." (Og hvad du ellers har sagt om "alle" muslimer).

Så synes jeg, at du er fordømmende. Jeg tror, Kristian (du spørger, om det er nødvendigt, at jeg bruger ordet "fordømmende"), det kan være farligt at blive "så fin i sproget", at man ikke tør at tale holdninger - som dine, Treram - imod. Så kan nogle temmeligt farlige -ismer opstå. Det er sket før, at et helt folkeslag tilskrives nogle meget usympatiske træk. Det samme gør du med "alle" (ifølge dig selv) muslimer og religiøse. Det er at lukke øjnene for, hvad der rører sig i mennesker. Så er alle religiøse pludselig af samme skuffe, uintelligente, og alle muslimer er pludselig nogle sataner (eller hvad man nu kan finde af skældsord). Det er urimeligt, og jeg kalder det fordømmende. Jeg finder ingen tolerance i at afstå fra at kalde sådanne holdninger fordømmende. Tværtimod finder jeg det intolerant ikke at tale sådanne menneskefjendske holdninger imod.

Det betyder ikke, at jeg ikke er rummelig over for Treram. Men det skader ikke Treram at få talt disse fjendske holdninger imod, hvor utallige mennesker skæres over én kam. Omvendt kan det skade mennesker at lade sådanne holdninger stå uimodsagt.

Med "esoterisk" var min pointe bl.a., at ikke al religion/spiritualitet opererer med et gudevæsen, og at der lægges mere vægt på indre erfaringe og oplevelser, som Arne gør sig. Guds-begrebet antager andre former inden for den mystiske side af religionen. Men mange, der åbent indrømmer at hade religion, som f.eks. Treram, bliver ved og ved og ved med at beskrive Gud som et væsen, der befaler drab og siger dumme ting. Og dét er simpelthen at lukke øjnene over for alle de mennesker, der opererer med et helt andet gudsbegreb - og disse mennesker skal så kaldes uintelligente og hvad ved jeg (af dig Treram). Det er uværdigt. Og sådanne holdninger, hvor et helt folk eller en hel gruppe af religiøse kaldes for alt muligt grimt, mener jeg bestemt, bør tales imod. Vi har set for mange eksempler på, at sådan noget får lov at slå rod.

Ja, jeg har meditativ erfaring og har allerede skrevet lidt om det. Vi har også udvekslet nogle indlæg desangående, Kristian. Men jeg vil da gerne skrive lidt mere. Er der noget specifikt, du tænker på?
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 18 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk