annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
0 registrerede 427 gæster og 139 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 18 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 17 18 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8114 - 23/11/2009 22:09 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver: "- men mine beskrevne oplevelser havde I ikke lyst til at kommentere."

Det må være dette - til Kræn-P - du hentyder til:

Citat:
" Man kan blive følelsesmæssigt berørt af mange ting, på samme måde som du beskriver, men så absolut ikke grundet noget helligt, jeg husker da jeg i 1978 var i Moskva og inde i et megastort teater, hvor den russiske hærs orkester og sangkor, sang så magtfuldt og flot, så håret næsten rejste sig på hovedet, selvom jeg ikke forstod et eneste ord og jeg har da også stået i gravkammeret i Jerusalem flere gange uden at føle noget som helst storladent, det skulle da lige være at se det blålys der kommer i gravkammeret til påsken (vist) når præsten åbner døren og ad "magisk" vej får gasserne antændt i gravkammeret, godt show."

- og jeg må da indrømme, at jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal kommentere.

Militær orkesteret er selvfølgelig flot - og jeg husker en lignende betagende oplevelse, jeg havde i Istanbul med det tilsvarende tyrkiske militærorkester.

"Godt Show" i gravkammeret i Jerusalem, som du fortæller om, at du så "uden at føle noget som hekst storladent", synes jeg heller ikke rigtig kalder på kommentarer.

Det samme synes jeg om din beskrivelse af dit dramatiske møde med vulkanen Etna.

Nu er religiøse oplevelser af hellighed jo nok ikke ligefrem en ateists mest foretrukne kop te - det forstår jeg godt - også selv om det er uden nogen gud - men det handler vel egentlig blot om at have et åbent sind for den oplevelse, det kan være, at eksistere i et univers, der også eksisterer.

Jeg mener også, at både religionsforskere og psykologer anser sådanne eksistentielle oplevelser - eller hvorfor ikke bare kalde det væren-oplevelser - for meget almindelige hos ganske almindelige mennesker overalt på kloden og til alle tider.

Hvordan ateister har det med følelser og undren over livet, kan jeg bestemt ikke gøre mig klog på - men jeg synes ikke, man hører meget til det.

Du behøver ikke at have medlidenhed med min "vaklende tro" - jeg har jo ingen bestemt tro - er egentlig ikke nået længere end til at undre mig - og så de følelser af lykke og kærlighed, der udspringer derfra smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (23/11/2009 22:10)
Top Svar Citer
#8116 - 23/11/2009 22:43 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Mine rådyr og hjorte lever fredeligt her selvom de æder mine æbletræer og æbler, jeg kan ikke se noget ophøjet-helligt i at skyde dem.


Det er sødt og rart at høre. Og er det ikke lige så kristeligt som det er ateistisk? Eller er vi pludselig i et "land", hvor vores medfølelse, der vil tjene livet, det levende, vores medskabinger, mere handler om vores indstilling til det værende end om religion/religiøse handlinger?

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8119 - 24/11/2009 09:01 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Treram.

Citat:
Ateister ser I åbenbart som mennesker uden megen følelse, som ikke er kan forundres over livet, det er sq lidt synd for jer, ligesom jeg fatter medlidenhed med jeres vaklende troér, men I har det forhåbentligt godt med det.


Når jeg skal svare for mig selv – og det er den eneste, jeg kan svare for – vil jeg sige, at jeg er ked af det, hvis jeg er kommet til at udtrykke mig i sådanne vendinger, at du har fået det indtryk, som du her beskriver. Det har ikke været hensigten at beskylde ateister for at være følelseskolde; og da slet ikke dig. Hvis du er blevet stødt, beder jeg dig undskylde.

Lad os blot være enige om, at vi alle kan have oplevelser, som vi – for nu at bruge dit udtryk – kan kalde storladne. Du har givet eksempler på dine egne storladne oplevelser, og jeg har givet eksempler på mine. Så langt, så godt. Vi kan alle opleve at blive betaget af noget i en sådan grad, at oplevelsen forbliver stående i vor erindring.

Nu ser det så ud til, at forskellen mellem dig og mig består i, at jeg sorterer de storladne oplevelser ud fra en yderst subjektiv måde at være indstillet eller tunet på. Nogle af dem oplever jeg med en særlig farvning, nemlig følelsen af at være stillet over for noget almægtigt, som jeg selv er en del af.

Og dette almægtige, som for mig er det mangedimensionale og afgrundsdybe univers, hvis dybde ingen endnu har kunnet lodde, er til pinds ende afgørende for de vilkår, hvorunder jeg eksisterer. Jeg kan overfladisk set ændre mine vilkår i de mellemmenneskelige relationer, men grundvilkårene er givet i de vidunderlige fysiske love, der styrer universet i såvel storskala som på mikroniveau.

Et himmellegeme magen til det, der for 65 millioner år siden udslettede dinosaurerne, kan ramme os, og vi kan intet gøre herved. Jeg er også undergivet sammenhængen med alt andet levende, der fungerer i den evindelige cyklus af opståen, temporær eksistens og død. Derfor må jeg erkende min skyldighed: Jeg bøjer mig ærbødigt for det, der er det uomgængeligt afgørende for, at jeg lever.

Når jeg derfor hviler i mit selv, er mig selv og ønsker at være mig selv, må jeg dybt erkende, at jeg er dette selv i kraft af noget, der er almægtigt i forhold til mig selv. Og jeg hævder, at dette er kernen i det, som jeg kunne kalde den religiøse oplevelsesmulighed.

Dette hindrer ikke, at jeg forkaster personlige guddomme, som menneskene har skabt i deres eget billede og forkaster menighedsstrukturer, der fungerer som redskaber for at få magt over andre mennesker. Dem kan jeg forkaste på lignende vis, som du forkaster dem, men for mig – som er den eneste jeg kan tale for – forbliver oplevelsen af det almægtige stående.

Derfor er jeg heller ikke enig med dig, når du taler om vaklende tro’er i det ovenstående citat. Du behøver ikke have medlidenhed, for jeg har taget stilling, og holder derfor ingen bagdør åben som en slags kattelem, der kunne benyttes, hvis der nu alligevel måtte være noget om snakken om ham Vorherre.


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#8120 - 24/11/2009 12:44 Re: "DE TROENDE" [Re: Arne Thomsen]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland


Kære Arne.

Som lovet vender jeg hermed tilbage til de dybdepsykologiske aspekter i dit indlæg 22/11/2009 17:55, hvor du blandt andet taler om individuation. Hvis jeg må være så fri at sige det, så tror jeg, at du er ganske langt i den proces, som Jung med et systemudtryk kaldte individuation. Adskilligt i dine indlæg giver mig i hvert fald dette indtryk. Derfor synes jeg, at det ikke er ’højrøvet’, når du mener, at du har i hvert fald nogen kontakt med dit selv.

Der er formentlig ganske mange, der uden at kende hverken Jung eller hans systematiske udtryk ’individuation’, af en eller anden grund finder anledning til at lære sig selv at kende lidt nærmere. For eksempel har jeg truffet mindst en håndfuld mennesker, der aldrig har læst bøger om psykologi, men som alligevel er gode til at gøre rede for de dybereliggende motiver for, hvad de selv og tillige andre gør.

Nogle har så affundet sig med, at sådan er de altså også, hvilket de lærer at leve med. Denne affinden sig med de indre kendsgerninger kan siges at være et skridt på vejen mod individuation, og denne erkendelse giver sig det udslag i det mellemmenneskelige samkvem, at de bliver mere tolerante og mindre fordømmende.

Men i et par tilfælde har der været tale om mennesker af dybt religiøs observans, der gennem den inderlige bøn har været nede i dybere lag, hvor de af og til – med en vis bestyrtelse – har måttet erkende med sig selv, at den ydre fromhed var en skal, der dækkede over indre tilskyndelser af alt andet end fromme hensigter.

Dette kan være et lammende møde med sig selv, hvor de pågældende kan blive tynget til jorden af, at at de har ’syndige’ tanker, som fordømmes på det kraftigste af den menighed, som de er knyttet så kraftigt til. Hans Kirk's bøger »Fiskerne« og »Daglejerne« giver et meget godt billede af, hvordan denne mekanisme fungerede i de troende småsamfund i Vestjylland i begyndelsen af det tyvende århundrede.

Jeg vil på dette punkt rette en anklage mod de religiøse menighedsdannelser, som stiller krav om omvendelse og lydefri livsførelse, for eksempel Jehovas Vidner og ældre tiders Indre Mission. Thi at omvende sig vil ofte blot indebære, at man skubber al aggression ned i det ubevidste og anlægger en ydre fromhed, som omverdenen kan se på.

Hermed er aggressionen aldeles ikke borte, men lever sit liv videre som en fortrængt fredsforstyrrer, der ideligt sender såkaldt syndige tanker op i bevidstheden, eventuelt via de natlige drømme. Dette kan i visse tilfælde tvinge det ulykkelige menneske ud i yderligere bodsøvelser og pinagtige skriftemål i menighedens påhør.

Skal et sådant ulykkeligt stillet menneske genvinde sin menneskelige værdighed, må det gå den vej, der her består i at lære og vedkende sig også de ubehagelige sider af personligheden. Samt lære at leve hermed. Kuren er skrap og ubehagelig, og individuation er ikke noget tryllemiddel, der med det samme løser alle problemer, men på den anden side af den ubehagelige proces venter en lidt mere afslappet tilværelse og en knap så fordømmende indstilling over for andre. Fordi man har lidt vanskeligere ved at dømme andre for splinten i deres øje, når man er blevet bjælken i sit eget øje vár.

Imidlertid kan odds være i den pågældendes disfavør, fordi menigheden holder sine medlemmer i et jerngreb, således at dette at bryde ud af menigheden er ensbetydende med tab af hele det personlige netværk – af og til endog tab af familierelationerne. Jeg tror, at Guldfisk vil være én af dem, det vil kunne sige noget mere om dette.


Med venlig hilsen

Kristian

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#8124 - 24/11/2009 14:15 Re: "DE TROENDE" [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Kære Treram,

Du skelner mellem ateisme og religion. Men selv religion kan du inddele i meget forskelligt. Den eksoteriske folkereligion og den esoteriske spiritualitet.

...Når du taler om "Gud" og "tro", så beholder du det inden for kassen: Eksoterisk religion.

- Derved kommer du til at tale forbi folk.
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 18 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 17 18 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Kendt Moulin Rouge-mølle har pludselig ..
25/04/2024 08:34
Over hundrede hvaler er strandet i Austr..
25/04/2024 08:33
Regeringen vil droppe PFAS i tøj, sko o..
25/04/2024 07:57
Flere bilister kører galt i haglvejr p..
25/04/2024 07:36
18 personer tiltalt for forsøg på at o..
25/04/2024 07:11
Nyheder fra Religion.dk