annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15834501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2395459
Et andet syn 2000662
Åndelig Føde 1586829
Jesu ord 1532710
Galleri
Jorden
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 56 gæster og 225 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8030 - 21/11/2009 21:15 Re: Et kursus i mirakler [Re: Anonym]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
...og du nævner igen dette med konfliktløsning. Jeg tror, at vi skal passe på med at gøre det åndelige til noget psykologisk, f.eks. konfliktløsningsmodeller o.a. Psykologien arbejder ofte med "jeget", "egoet", mens Kristus arbejder med ånden - at vi bliver i stand til at overgive os selv. Men når det åndelige er på plads, og vi ændrer vores vilje i hjertet, så vi bliver kærlige og ikke selviske, så vil meget på det psykologiske og sociale plan også ændre sig.


Jeg knytter nu ikke konfliktløsning til en særlig psykologi, men jeg oplever at det at ville følge Guds vej implicerer os som dem, vi er, og dermed også vores psykologi. Vi har en psyke, og den kan vi ikke løbe fra. Men ellers forstår jeg godt din betoning af det åndelige. For mig er det Ånden, altså Kristus, der giver styrken til at overgive sig, ja, som så at sige arbejder i os. Deri ligger det psykologiske, det hænger simpelthen sammen med at ville ændre viljen i sit hjerte (men det kommer sevlf. an på, hvad du forbinder med psykologi, hvis du oplever denne som en teori, ja, så kan den blive til en hæmsko. Men jeg tænker psykologisk akkurat som Jan gør, når han fx. taler om sindets projektioner. Blot for at komme med et eksempel).

En gang var det yt inden for teologien at inddrage psykologien. Det er en stor fejl at ville adskille disse to, og det har heldigvis også ændret sig, hvorfor vi i dag kan forlade det teoretiske, hvis vi ønsker den mere personlige og åndelige vej og finde denne i den kristne spiritualitet: fx. Overgivelse til Guds kærlighed, At lære sig selv at kende (i Gud/med Gud) At vælge Guds vej. Dette er titler på en trilogi af forfatteren, David Benner, som jeg klart kan anbefale.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8031 - 21/11/2009 21:41 Re: Et kursus i mirakler [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Kære Anne,

Jeg er enig med dig i, at ting hænger sammen. Men selve udgangspunktet må være ånden, når vi taler om Kristus, og ikke psykologens arbejde.

...Ændrer vi os i ånden, så ændrer vi os på alle planer...

Konfliktløsning bliver da en naturlig del af at have modtaget Jesu ord i ånden og taget kærligheden til os i hjertet. Vi ønsker da forsoning og ikke ufred. Men vi ønsker det, fordi vi elsker. Kærligheden er da blevet helt central. Den som Jesus talte om så fremragende.

Som sagt ser jeg Jesus stille forsoningen op over for det at udføre ritualet at bringe gave til alteret. Gud er menneskekærlighed og ønsker, at vi elsker hinanden. Dette er det helt centrale. Og det første.
Top Svar Citer
#8032 - 21/11/2009 22:30 Re: Et kursus i mirakler [Re: Anonym]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Anonyme

Jeg har det ikke helt godt med at svare, fordi jeg nok ikke helt formår denne debat, men jeg vil så alligevel gerne lige komme med et par ord mere..

Nu skriver du psykologens arbejde. Jeg synes ikke, at vi skal underkende hverken psykologens eller terapeutens arbejde. Men det var nu ikke psykologens arbejde, jeg henviste til, men til den kristne spirituelle/åndelige vej. Heri pegede jeg blot på det, at vores vandring i Ånden forudsætter os; altså os som vi nu er, ik? Det er i den kontekst at psyke skal forstås. Det er i psyken (eller sindet) projektionerne opstår osv.

Jeg er enig i, at kærligheden er det centrale! Og at vi ikke skal bringe gaver til et eller andet alter men vende om og forsone os og arbejde på at elske. Det er et dagligt arbejde ligesom det at tage sit kors op er en daglig omvendelse..at vende sig mod Kristus.

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#8033 - 21/11/2009 23:11 Re: Et kursus i mirakler [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Kære Anne,

Du behøver virkelig ikke at "holde igen" med ord om, at du ikke har tid/overskud, etc. Erfaringen er jo, at du rent faktisk svarer, endda hver gang. Du behøver slet ikke at undskylde dig selv - jeg synes, at det giver et underligt indtryk. Du er en stærk kvinde med evne til debat og en god vilje; lad den blomstre og undskyld den ikke :-)

Jeg vil bestemt ikke underkende psykologens arbejde. Men jeg ser Jesus' og Guds arbejde som det højeste arbejde. De frø, som Jesu sår, er de frø, der sætter i saftigste frugt. Men hans arbejder udelukker ikke andres arbejde. Men ånden, som han er af, er for mig det højeste og i centrum af alt. Det der skinner ud i krogene. Det er i hans ånd, at vi må arbejde uanset profession.

Jeg ser også det at "tage sit kors op" som omvendelse. En omvendelse som vi skal bestræbe os på, så vi kan blive Jesu lig i tanke og gerning.
Top Svar Citer
#8036 - 22/11/2009 00:22 Re: Et kursus i mirakler [Re: Anonym]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Du behøver virkelig ikke at "holde igen" med ord om, at du ikke har tid/overskud, etc. Erfaringen er jo, at du rent faktisk svarer, endda hver gang. Du behøver slet ikke at undskylde dig selv - jeg synes, at det giver et underligt indtryk


Hmm, du har ret i, at det giver et underligt indtryk - det har jeg også selv tænkt. Men hvis dette skulle være en ærlig tråd om nogle af de bevægelser, der berører vores indre menneske (det åndelige/relationelle/psykologiske), så må jeg tilstå, at jeg kommer til at overveje mine ord en ekstra gang, og derved opstår der måske en præstation, et latent behov eller også holder jeg bare lidt igen, fordi jeg måske passer på mig selv, som du var inde på i et tidl. indlæg. Derfor tager jeg lige et pusterum blinker

Men det er fint, at du følger op på det andet, hav en god aften/nat.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
10/05/2024 10:26
Vigtige præciseringer
af somo
09/05/2024 14:19
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Russiske sabotagegrupper har forsøgt at..
10/05/2024 12:22
Nyt it-system holder Sygeforsikring Danm..
10/05/2024 12:21
Storbritanniens økonomi er ikke længer..
10/05/2024 12:10
Harry og Meghan er rejst til Nigeria for..
10/05/2024 11:47
Nicolai Vallys er årets profil i Superl..
10/05/2024 10:27
Nyheder fra Religion.dk