#7915 - 14/11/2009 01:25
Re: Hvorfor religion?
[Re: Guldfisk]
|
|
|
Måske er det dig, der peger fingre ved at sige: "Du peger fingre!". Det er blevet så let at anklage andre for at være anklagende... at fordømme andre ved at kalde dem fordømmende...
Du har da helt ret - vi skal hjælpe andre mennesker for at hjælpe dem, ikke for at komme i Himmelen. Dette er kærlighed. Dette er, hvad Jesus vidner om. Han siger jo bl.a. netop, at vi skal hjælpe andre. Ud over blodets bånd. Ud over fjendskab. Dette er uselviskhed, kærlighed. Og dette er af Gud. For Gud er kærlighed. Ikke en "han", ikke en troldmand, ikke et spøgelse, ikke en blæksprutte med superintellekt. Gud er Ånd - det der virker bag universets skabelse, opretholdelse og formål.
...og at elske andre mennesker er at tilbede ham...
Så når du forsætligt bliver ved med at påstå, at troende hellere vil elske en Gud (mens du beskriver ham som et væsen af en art) frem for at elske sine medmennesker, så er det vist dig, der peger fingre.
|
|
|
Svar
|
|
|
|
#7916 - 14/11/2009 01:47
|
|
|
jeg må tilstå, at jeg syndes det er noget fjol at tilbede en gud, man ikke kan se eller høre eller bevise er der. Hvis du ønsker bevis for Guds eksistens, må du først starte med at søge Guds rige og hans retfærdighed.
|
|
|
Svar
|
|
|
|
#7918 - 14/11/2009 09:41
|
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Tilværelsen - verden - eksistensen er jo, synes jeg, et stort og uigennemtrængeligt mysterium, som vi mennesker forholder os til på utallige måder - monoteistisk religion, tantrisk buddhisme, ateisme, agnosticisme, naturvidenskabeligt, filosofisk, psykologisk, kunstnerisk o.m.a.
Det fantastiske er vel, at vi mennesker er i stand til at erkende dette ufatteliges væren - og at nogle inspireres til kreativ spiritualitet, der har givet os - og sikkert fortsat vil give os - en stor - og smuk (synes jeg) - buket af idéer og visioner (Bl.a. kosmologier, religioner, psykologier, bevidsthedsstyringer, rationel tænkning, mystik, mytologiske, eventyrlige og kunstneriske visioner)
Den sprudlende mangfoldighed er en sand fryd, synes jeg, men jeg synes, det er sørgeligt - og latterligt - når de forskellige "ismer" søger at dominere og at bekæmpe hinanden
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (14/11/2009 09:56)
|
|
|
Svar
|
|
|
|
#7920 - 14/11/2009 11:18
[Re: Anonym]
|
ny
|
Registeret: 11/11/2009
|
|
jeg må tilstå, at jeg syndes det er noget fjol at tilbede en gud, man ikke kan se eller høre eller bevise er der. Hvis du ønsker bevis for Guds eksistens, må du først starte med at søge Guds rige og hans retfærdighed. lige en tilføjelse, inden jeg smutter. hvis gud var en fælles kilde til information, og det eneste man skulde gøre, var at sige ja, så ville man se. passer jo heller ikke overens med virkeligheden, for troende har forskellige opfattelser af hvad gud er og hvad gud forlanger. selv i bibelen, apg 15 ser vi at bjergfolket mener at de er det profeteret folk, og skal leve efter de gamle testamente regler. i modsætning til alle andre kristne mennesker. paulus og en anden en, får sat en lille dæmper på dette. men de får da lov til at leve efter nogle få stykker af dem. så det jeg ville sige er at helligånden, siger ikke fælles ting, og hvordan kan to modsætninger være sandt?
|
|
|
Svar
|
|
|
|
#7925 - 14/11/2009 13:16
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Registeret: 29/03/2008
Sted: Sverige/ Thailand
|
|
Hej Arne.
"Men jeg synes, at det er sørgeligt - og latterligt - når de forskellige "ismer" søger at dominere og bekæmpe hinanden".
Nu har de forskellige religioner i århundrede jo bekæmpet hinanden og prøvet at stjæle mennesker fra hinanden, ligesom de har prøvet med vold, at få ikke troende mennesker i deres net.
Ateisterne er nu endelig kommet så meget på banen at de tør udfordre religionerne, fordi ateisterne mener at vide at al tro er tåbelig, videnskaben har så efterhånden fået pillet biblens "sandheder" fra hinanden, hvilket mange teologer, omend modvilligt har måttet erkende, så det efterhånden kun er dem der er helt snæversynet og som prøver af al magt at overbevise sig selv at der findes en gud, der kan kaldes troende.
Du mener at videnskaben og ateisterne skal holde deres kæft og lad stå til, for ikke at ødelægge de troendes fine billeder af religionernes skabelser, jeg giver dig ret i at der findes fine "skabelser" i de forskellige religioner, men de gør dem ikke mere troværdige, men noget de og du bruger som at tegn på deres troværdighed.
Man skal bekæmpe al usandhed og dårskab med de foreliggende midler, uanset hvor flot det er arrangeret.
Redigeret af treram (14/11/2009 13:17)
|
Svar
|
|
|
|
#7927 - 14/11/2009 14:32
|
|
|
"det er da en køn måde at se på tro på. at vende alle de onde gerninger gud udføre i bibelen, til noget så kønt som det du siger jo en del."
Du lægger mig meget ofte ord i munden, jeg ikke har talt. Jeg har allerede rettet dig flere gange. Nu må jeg gøre det igen. Jeg har netop sagt, at du skal lade Gamle Testamente ligge (og Paulus' ord for den sags skyld) og i stedet fokusere eksklusivt på Jesu ord, hvis du vil forstå, hvad jeg mener med kærlighed.
Der er mange hæslige ting, der bliver tilskrevet Gud. Det var der dengang, det er der i dag. Men det gør stadig ikke Gud til den, der gør det hæslige.
Gud er kærlighed og alle de store værdier; retfærdighed, barmhjertighed, hjælpsomhed. Langt ud over blodets bånd og venskaber. Dette er Gud, og når det erkendes - ved at leve det - så bliver disse værdier ikke bare subjektive følelser på kødcomputeren... så indses de som livets fundament.
Du gør som så mange andre religionsfjendske. Du kritiserer dine egne ideer om Gud og Jesus.
|
|
|
Svar
|
|
|
|
#7928 - 14/11/2009 16:11
[Re: treram]
|
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Treram.
Du tillægger mig følgende holdning:
"Du mener at videnskaben og ateisterne skal holde deres kæft og lad stå til, for ikke at ødelægge de troendes fine billeder af religionernes skabelser -" Mit svar: Nej det mener jeg bestemt ikke!
Jeg mener det jeg skrev:
"Men jeg synes, at det er sørgeligt - og latterligt - når de forskellige "ismer" søger at dominere og bekæmpe hinanden". Ved "ismer" forstår jeg enhver livsanskuelse, enten det så er humanisme, fascisme, anarkisme, racisme, "demokratisme", agnosticisme, ateisme, mulitikulturalisme, de forskellige religioner - og hvad der ellers er.
Men når du skriver:
"Man skal bekæmpe al usandhed og dårskab med de foreliggende midler, uanset hvor flot det er arrangeret." så synes jeg du begynder at lyde, som om din "isme" gør krav på alene af alle at besidde sandhed og klogskab og at du derfor mener at have ret til at bruge alle tilgængelige midler ("foreliggende midler") til at bekæmpe alle, der mener noget andet end dig.
Du har ingen beviser for, at ateisme er sandheden! - ej heller for at alt andet er usandhed og dårskab - og jeg mener tillige, at du burde kunne klare dig med, hvad vi sædvanligvis kalder ytringsfrihed og demokrati - men er det ikke også det, du i virkeligheden mener?
M.v.h. Arne.
Redigeret af Arne Thomsen (14/11/2009 16:14)
|
|
|
Svar
|
|
|
|
|
|