annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7582 - 05/10/2009 18:02 Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Der fandtes også kvinder der turde tale religionerne imod.


Vedhæftninger
Ateismens filosofi 2009.10.pdf (335 downloads)



Redigeret af treram (05/10/2009 18:02)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7584 - 06/10/2009 20:24 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du præsenterer en kvindelig ateist i en oversættelse fra engelsk, må det vist være - og i en ret så primitiv oversættelse, forekommer det mig.

Men bortset fra dét, så "ta'r jeg da hatten af" for, at en kvinde fremfører sine synspunkter.
Det er vi ikke forvænt med.

Når jeg så læser, hvad den citerede/oversatte Emma Goldman skriver, så vil jeg nu ikke just påstå, at min beundring stiger smiler

"Ateismens filosofi udtrykker det menneskelige sinds udvidelse og vokseværk.", skriver hun - iflg. det citerede.

Og videre - om teismens idé - bl.a.: "- at det er fuldkommen forgæves for "begrænset menneskelig intelligens" at komme bag den almægtiges uendelige vilje."

Og fortsat: "Under den frygtelige vægt af denne afmagt, har mennesket bukket sig i støvet, et viljeløst kreatur, der flakrer nedbrudt i mørket."

Så må man jo nok sige, at "teismens enevælde, dens skadelige indflydelse på menneskeheden, den paralyserende effekt på tanke og handling", som det udtrykkes - har fået, så hatten passer smiler

Nu er - efter min mening - teisme ikke det grundlæggende i religiøsitet - det er nok snarere oplevelsen af hellighed - og ateismens triumf - i form af ubegrænset menneskelig intelligens (som vel må være det ateistiske modstykke til den ateistiske begrænsning) - mangler vel fortsat at manifestere sig.

Faktisk ligner det for mig en helt urealistisk selvovervurdering af vores dyrearts intelligens.

Og hvad er det egentlig, der er ateismens beundringsværdige frugter?

Naturvidenskab afviser at tage stilling til spørgsmålet om noget guddommeligt, så den kan ateismen, mig bekendt, ikke gøre til sin fortjeneste.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/10/2009 20:24)
Top Svar Citer
#7585 - 06/10/2009 22:28 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Lige en korrektion.

I foregående indlæg skrev jeg - i en parantes:
(som vel må være det ateistiske modstykke til den ateistiske begrænsning)

Det skulle selvfølgelig stå:
(som vel må være det ateistiske modstykke til den teistiske begrænsning).

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#7586 - 07/10/2009 16:51 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Og jeg iler med at indrømme at oversættelsen var gjort af mig, så grin du bare, men så dårlig var den da heller ikke ??

Jeg læser mange bøger på engelsk og jeg læser dem uden at oversætte, fordi jeg forstår hvad der står( for det meste, ellers fat i ordbogen) men derfra og så til at oversætte korrekt og få de rigtige meninger ud af det, kan være svært, men jeg prøvede så godt jeg kunne.

Men en ret så ilter dame, når det gælder tro og guder, det fik du da ud af det.

"Og hvad er det egentlig, der er ateismens beundringsværdige frugter.?"

Jamen er det virkelig så svært at begribe, ateisterne har intet behov for at bruge tid og penge på noget der bare handler om noget så simpelt som at tro, tro på noget ingen ved sine "fulde fem" kender til, tro på at få hjælp fordi man går hen i en kirke og beder med andagtfulde øjne om dit og dat, og hvor alligevel ikke en eneste i hele verden, har fået så meget som en lillefinger hjælp, men de tror alle mere eller mindre, at de fået kontakt til den store "skaber"- hvor latterligt( sorry).

Ateisten lever et liv uden at skulle tænke på om han nu også kommer i himlen og skal foran den store dommer når "regskabets " time kommer, vi ved at livet er en engangsforestilling hvor det gælder om at leve mens man har det, men derfor kan ateisten godt se skønheden i livet og naturen, selvom de troende mener de har eneret på denne oplevelse, hvor fanden de så end har fået den opfattelse fra.
Men ateister er i tiderne blevet nedgjort, de kender ikke til næstekærlighed, etik, og moralen uha da da, jo det er pæne ting der er blevet sagt og gjort ved ateisterne igennem mange år, jeg har som sagt tidligere haft indre mission endog meget tæt på i omkring 20 år, uha da da, de havde da virkelige problemer med at leve livet, det var sandelig besværligt, næh så har en ateist det 100 gange bedre.
Fri for guddommelig hjernespind og præster.

Angående at bede om hjælp fra den store "skaber" så døde min nabos kone af en kæmpe hjerne svulst, selvom de havde bedt for hende i flere år, naboen der var præst burde endda havde virkelige gode forbindelser derop du ved.
Et ægtepar i USA er lige blevet dømt fængsel i 30 dage hvert år i seks år, fordi de ikke gik til læge med deres mindreårige datter, der så døde af sukkersyge, de havde ellers bedt ret så kraftigt til den store healer, men han er sku aldrig hjemme.
Deres andre børn er taget fra dem, for at det ikke skal ske dem det samme, jo hjælpen er nær må man sige, men ikke i himmerige.




Redigeret af treram (07/10/2009 17:05)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7587 - 07/10/2009 22:36 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Der er ingen grund, synes jeg, til at hænge sig i en oversættelses kvalitet, når blot man nogenlunde præcist kan få fat i meningen - og det kan man i din oversættelse, synes jeg.

Når jeg læser ateistiske udtalelser, synes jeg, de næsten altid er fyldt med nedrakning af, hvad etablerede religioner gør ved deres tilhængere, når de er værst.

Jeg er enig i, at der her er meget at kritisere - og det er dét, jeg under et kalder "religioners råddenskab".

Men når vi kommer til ateismen, når den er bedst - og religiøsiteten, når dén er bedst, så er det jo noget helt andet, det drejer sig om, synes jeg.
Så er det, hvordan vi opfatter livet, vores eget liv, i den verden vi lever i - og kun har begrænset kendskab til - om vi ser os selv som en del af verden - eller om vi ser verden, som noget, der er, for at vi kan bruge det - om meningen med vores liv - om verden er til for os, eller om vi er til for verden osv.

Tidligere kaldte man det vist: Livsanskuelse.

Jeg har ingen trang til at beherske verden, men jeg elsker verden og er lykkelig og taknemmelig for at være en del af den (omend meget ubetydelig smiler ).

Det gi'r mig en trang til omsorg for denne med universets øjne ret så ubetydelig del af universet: Kloden, vi bor på.

Guds- eller gudebegrebet, som ateister med stor bestemthed afviser, vil jeg indrømme, at det ofte er uhyre primitivt og naivt, men det får mig ikke til at afvise idéen om noget guddommeligt.

For mig er det universet, der er guddommeligt - og det gi'r mig kærlighed, mening og harmoni.

Hvordan ateister oplever verden - udover at afvise alt med guder og vel at acceptere naturlovene, så vidt vi kender dem, samt det, der for os ser ud som tilfældigheder - det ved jeg ikke, men ateister har vel også et behov for en mening med egen tilværelse - eller hvad?

Eller er dét noget, ateister har opgivet at finde?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/10/2009 22:36)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk