annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7592 - 08/10/2009 16:38 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Vi ateister har skam en mening med vores tilværelse, men der er ingen mening med livet som sådan, vil jeg vove at påstå, eftersom det hele beror på de rene tilfældigheder, der er ingen-absolut ingen der styrer vores liv pr.remotecontrol.

Ligemeget hvad du foretager dig af dårskaber eller det modsatte, får du ingen skæld ud eller ros fra himmerige, der er ingen hjemme der.

Jeg ved ikke hvorfor det er så svært for troende, at forstå man kan leve uden en gud-tro, vi må da have noget andet istedet for.

Istedet for har vi det dejligt, et liv uden at skulle skele til biblen, ikke tænke på regnskabets time, om vi nu dør rigtigt eller bare kommer op i himlen, eller ryger den anden vej, ned i det sorte dyb, hvor det er helvedes varmt, sådanne scenarioer behøver vi ikke at tænke på, vi tror sq ikke på ammestue historierne som de fortæller henne i det statsutoriserede gudehus, med statsembedsmanden/kvinden der bilder folk alt muligt skrækkeligt ind, det er jo bare løgn det hele, at der er nogen der kan bruge det til noget fatter jeg ikke.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7593 - 08/10/2009 17:22 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Citat:
Vi ateister har skam en mening med vores tilværelse, men der er ingen mening med livet som sådan, vil jeg vove at påstå, eftersom det hele beror på de rene tilfældigheder -

OK - det er jo din gode ret, at mene sådan, men hvad er det så for en mening, du skriver, at du har med din tilværelse - og andre ateister ligeså?

Maksimal nydelse - eller hvad?

Citat:
Jeg ved ikke hvorfor det er så svært for troende, at forstå man kan leve uden en gud-tro -

For mig er det ikke svært at forstå, jeg har heller ikke nogen specifik guds-tro og er ikke medlem af noget religiøst samfund.

Jeg kunne til nød kalde universet Gud, men oplever det mere rigtigt at kalde det helligt.

Det betyder for mig, at jeg elsker det - og at den aktive kærlighed er meningen med mit liv (Hvorfor det var foran en Kristus Ikón, det blev klart, ved jeg ikke, men jeg gætter, at det er beslægtet med "eventyrets visdom" smiler ).

De primitive himmel- og helvede-forestillinger, du disker op med, siger mig intet andet, end at de er symptomer på rådden religiøs manipulation.

Evighed - derimod - står for mig som et mysterium - i et guddommeligt lys - kunne jeg kalde det smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/10/2009 17:22)
Top Svar Citer
#7594 - 09/10/2009 17:01 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Troende tror for det meste at ateister kun tænker på maximal nydelse uden omsorg for andre, uden moral og etik, jeg ved ikke hvorfra man får så tåbelige meninger og du mener åbenbart det samme.
Vi gør vel næsten eksakt de samme tiltag for at få en mening med vores tilværelse, sørger for en god uddannelse, så vi kan få et godt liv, sørger for vores arbejdskolleger/medarbejdere hvis vi ellers har sådanne, tager os af vores familie o.s.v. hvad angår moral og etik, ser vi nok lidt anderledes på forskellige ting, idet vi ikke har og heller ikke behøver en bibel-koran at fortælle os hvad der er rigtigt, vi kan godt selv finde ud af det.

Jeg tænker på vore soldater i Afghanistan, er der en mening med deres job, nu ved jeg du er imod vores væren der, men vi hører hver dag om talibanske selvmordsbomber mod civilbefolkningen, idag døde omkring 47 civile og deriblandt 8 børn, jo så der er virkelig en mening med deres arbejde der, landet bør befries fra taliban.

Det er vist de fleste enige i, lige pånær enhedslisten,der rasede over at Barack Obama fik Nobels fredspris, lige efter han har beordret 22.000 mand til Afghanistan, de ser åbenbart hellere at talibannerne myrder løs blandt de civile, der er ude af stand til at forsvare sig.

Der er mange former for meninger med tilværelsen, vi opbygger alle vore meninger med tilværelsen, men ingen er styret fra en gud,
det hele er så tilfældigt, ikke en eneste bakterie eller elefant er der en mening med, vi er der sq bare helt tilfældigt, men hvor skønt, hvorfor skal det være så surt?.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7595 - 09/10/2009 20:19 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Hvad "troende" tror om ateister, kan jeg ikke gøre mig klog på - men det kan du åbenbart smiler

Så håber jeg bare, at du ikke bruger samme logik om de "troende", som du øjensynlig bruger om mig.
For jeg har jo ikke påstået, at du "kun tænker på maximal nydelse uden omsorg for andre, uden moral og etik".
Jeg har kun stillet et spørgsmål angående maksimal nydelse.

Men du skriver jo selv nu, at "det hele er så tilfældigt, ikke en eneste bakterie eller elefant er der en mening med, vi er der sq bare helt tilfældigt -" - og så er det jo nærliggende at tænke: Det hele er ét fedt smiler

I øvrigt er du jo i din gode ret til at have en hvilken som helst holdning til spørgsmålet om en mening med tilværelsen, som det passer dig.

Men du vælger så at tage dig af dig selv og dine nærmeste - og vore soldater i det fremmede - skriver du - ligesom du udtrykker en politisk holdning til at bekæmpe den særlige form for islam, vi kalder taliban, i Afghanistan.

Her er jeg ikke meget afvigende fra dig bortset fra, at jeg har mine tvivl, om det er os, der skal klare opgøret i Afghanistan mellem taliban og de afghanere, der ikke ønsker taliban.

Min anden afvigelse har jeg allerede gjort rede for i forrige indlæg (aktiv kærlighed til denne klode).

Jeg er glad for, at Nobel Komitéen aktivt promoverer - og indirekte forpligter - Barack Obama til at arbejde videre for global fred.

Det er Dansk Folkeparti ikke, har jeg netop set i TV - og hvordan Enhedslisten stiller sig, har jeg ikke hørt noget om, men mit gæt er, at de nok ser positivt på Obamas fredspris (Det er jo ikke så ofte, de er enige med DF smiler ).

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/10/2009 20:21)
Top Svar Citer
#7597 - 10/10/2009 17:33 Re: Ateisme kontra teisme ved Emma Goldman [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Når man følger de forskellige debatter får man netop det indtryk, af hvad de troende tror om ateisterne måde at leve på, som jeg redegjorde for.

Kan du give et eksempel på "meningen" med elefanter?, der er ingen der lever af dem, så de indgår ikke i fødekæden, de er selv vegetarer, men det kan måske være de er skabte, for at kunne hjælpe os med at slæbe tunge ting, det var da meget godt tænkt af guden.

Det samme kan man næsten sige om mennesket, lige bortset fra at vi er altædende, men ingen æder os, så hvad er "meningen" med os?.
Hvad er meningen med de mystiske havdyr der lever nede ved de underjordiske vulkanskorstene?, nej vel, der er sq ikke meget mening med noget her på jorden, andet end at æde hinanden og formere os i en uendelighed, til jorden opgiver ånden, hvor smukt en skabelse.

" at jeg har mine tvivl, om det er os, der skal klare opgøret i Afghanistan mellem taliban og de afghanere der ikke ønsker taliban."

Hertil vi jeg sige at hvis USA havde samme tvivl om de skulle hjælpe Europa mod Hitler, er jeg glad for at de valgte at hjælpe, man har en mennskepligt til at hjælpe andre i nød, også selvom de er muslimer, er min ateistiske holdning.

Ja jeg hørte lige forkert med Dansk Folkeparti og Enhedslisten, men tror nu ikke på at Enhedslisten er så begejstret for Obama.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk