annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 408 gæster og 273 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7471 - 06/09/2009 13:15 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
" I dit "ateistiske korstog" fordømmer du øjensynligt alt der ikke er ateisme."

Jeg vil nærmere sige, at jeg fordømmer alt der er religiøst, det er vist mere dækkende og mit "korstog" kan jo på ingen måde hamle op med de kristne missionæres "korstog", her kan virkelig tale om korstog der vil noget, det er sat stort i scene og bombardere mennesker med en anden mening end deres egen på et noget nedværdigewnde niveau, mit "korstog" udspiller sig kun her på debatten og jeg får vist ikke omvendt nogle- satans også.

Jeg er godt rustet og står ikke på bar bund, man behøver ikke en tro for at kunne leve livet endog meget godt, nærmest tværtimod, religiøse hæmninger gør at mange ikke forstår at leve livet som det kan leves, men det tror du vel ikke på?.

Jeg er da fuldkommen bedøvende ligeglad hvordan andre folk oplever verden når vi taler om religion, men de skal ikke bruge deres religiøse "oplevelser" til at begrænse andre menneskers liv og det er netop hvad der sker.



Redigeret af treram (06/09/2009 13:18)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7474 - 06/09/2009 15:46 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, jeg ka' da godt se, det er ærgerligt for dig, at du ikke rigtig får nogle omvendt til ateismen.

Og du "fordømmer alt, der er religiøst" - samtidig med at du skriver at andre mennesker "- ikke skal bruge deres religiøse "oplevelser" til at begrænse andre menneskers liv -".

Kan jeg gå ud fra, at din fordømmelse af alt religiøst - og dine ateistiske oplevelser af verden - heller ikke skal bruges til at begrænse andre menneskers liv? smiler

I så fald er vi helt enige på det punkt.

Du skriver:
Citat:
"Jeg er godt rustet og står ikke på bar bund, man behøver ikke en tro for at kunne leve livet endog meget godt, nærmest tværtimod, religiøse hæmninger gør at mange ikke forstår at leve livet som det kan leves, men det tror du vel ikke på?"

Mit svar:
Jo jeg er, som du jo godt ved, helt med på, at nogle mennesker "spærres inde" af deres religion - især pga. religiøs magtkorruption udøvet af moralsk anløbne religiøse ledere, som nogle ikke kan gennemskue eller har mulighed for at afvise.

Men det er da ikke en "naturlov", at religioner indskrænker menneskers tilværelse, vil jeg mene.
Jeg er jo religiøs (uden nogen bestemt religiøs tilknytning), men føler mig da bestemt ikke spærret inde - tværtimod - og mine religiøse oplevelser har da givet mig lykke, nye inspirerende og overraskende veje i mit liv - og en idé om dets mening.

Nu kan du kan jo have ret i, at f.eks. buddet fra Moses om ikke at slå ihjel er en hæmning.

Den hæmning har du selvfølgelig ikke, men har du anden begrundelse for ikke at slå ihjel end den rent egoistiske: at undgå selv at blive slået ihjel? - eller slår du mennesker ihjel, når det passer dig?

Er det dét, du kalder: "Jeg er godt rustet og står ikke på bar bund -"

Har du en idé om, hvad meningen skal være med dit liv?

Maksimal nydelse?

Eller hvad? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/09/2009 15:47)
Top Svar Citer
#7476 - 06/09/2009 19:48 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" Jeg er jo religiøs (uden nogen bestemt religiøs tilknytning), men jeg føler mig da bestemt ikke spærret inde-tværtimod- og mine religiøse oplevelser har da givet mig lykke....."

Nåh jeg synes nu nok du tangerer den ortodokse lære temmeligt meget, men det er da godt du ikke føler dig spærret inde.
Det gør de fleste troende vel ikke vil jeg tro, når man er optaget af noget om det så er løgn eller latin så er mennesket vel lykkeligt med det.
Men alligevel mener jeg deres liv er begrænset, fordi de tror at de skal følge kirkens "befalinger", ellers bliver de sqtte genfødte og må leve evigt i skærsilden, som de "gode" præster jo bl.a. prædiker, men hvis de falder til patten, så sker der dem intet andet end godt og så er det uintelligente menneske meget glad.

Du er bare for meget Arne, nu kommer du med, at Moses bud om du ikke må slå ihjel er en hæmning, det er jo ingen hæmning for de troende, de slår mennesker ihjel i hundredevis hver dag, jeg har været proffesionel soldat i over fem år og har lært at slå ihjel, men derfor går jeg da ikke og myrder alle fordi jeg mener at Moses "love" er noget pjat, du mener hermed at ateister ikke har respekt for andre mennesker liv, vi har sq nok mere respekt end de troende har, de myrder bare løs, abortlæger i USA bliver dræbt når de udfører deres arbejde, muslimerne myrder løs på hinanden og alle andre, danske præster er lovbrydere med en helt misforstået agenda, Ku Klux Klan myrdede løs blandt negerne i sydstaterne, Paverne støttede Hitler og hans bødler før,under og efter krigen.
Og nu vil jeg ikke gå længere tilbage i historien, men du er jo enig med mig ved jeg, men ikke med Moses den gnom.

Ja meningen med mit liv hvad skal den være, nu har jeg vel nok udlevet det meste af mit lange liv og det har ikke altid været en dans på roser, men med rigtig mange store spændende udfordringer som jeg ved jeg har klaret med bravour.

Og det var så meningen med det liv, et ansvarsfuldt liv med mange skønne oplevelser, mange spændende rejser, mange skønne kvinder, nogle dejlige børn der er kommet endda meget godt ivej, alle tre headhuntede til fine jobs, så jeg har vel fået en mening med mit liv, jeg føler ihvertfald det har været endda meget meningsfuldt, og helt uden nogen skelen til en gud-vorherre bevares.

Jeg har været ansat i 3 jobs i hele mit liv og to af jobbene som boss over mange mennesker.

Kald du det så maximal nydelse, det er iorden med mig, livet skal jo helst nydes og jeg har altid nydt mit arbejde, selvom der også var nedgangstider.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7479 - 06/09/2009 21:57 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Godt ord igen smiler

Jo, du har da ret i, at den ortodokse kristendom er den, der tiltaler mig mest indenfor kristendommen - selvom den blev noget korrumperet af Kejser Konstantin allerede i 300-tallet - dog kun småt i forhold til, hvad den romersk katolske og de protestantiske kirker senere (omkring år 1000 og år 1500) udartede sig til.

Efter at de første tusind års enhedskirke ophørte, udviklede den ortodokse kristendom sig desuden videre på Athosbjerget i det nuværende nordlige Grækenland i en nyskabelse ved at hente noget af det tidligere udstødte tilbage i form af det, der blev til, hvad der nu betegnes som hesykasmen (meditativ bøn i stilhed, som beriger den enkelte).

Flere har bemærket, at kristendommen her nærmer sig tibetansk buddhisme, der jo også fokuserer på sindet, der - som denne form for buddhisme hævder - forvirres af jeg-følelsen, og derved bliver årsag til lidelse.

I den kristne form taler man om den enkeltes "guddommeliggørelse", og i den buddhistiske form taler man om "at blive oplyst" og om "Nirvana" - hvor dog intet af dette lader sig beskrive med ord.

Jeg er ret sikker på, at der også er megen åndelig berigelse at hente i de hinduistiske religioner, men det ved jeg endnu mindre om.

Også islam har meget at byde på, synes jeg - selvom store dele af denne religion kan virke meget krigerisk.
Jeg tænker her især på den muslimske mystiker Ibn al-Arabi og Sufismen, der fremhæver og dyrker kærligheden.

Jeg må nok hellere holde her med min ultrakorte redegørelse - inden du helt kløjs i, hvad der - udover bvyzantinske Ikóner direkte - giver mig religiøs inspiration - egentlig ikke ret meget anderledes end, hvad kunst sommetider kan gøre.

De religiøse idéer åbner for mig nye horisonter på de mange områder, hvor naturvidenskaben ikke kan yde noget - selvom det, dén præsterer, jo også er fascinerende.
Og intet af alt det spærrer mig inde, synes jeg - tværtimod - det inviterer snarere til endnu mere inspiration - fra hvor det findes - om det så er naturvidenskab, filosofi eller religiøse idéer.

Angående ikke at slå ihjel, så kommer vi jo ikke udenom, at det faktisk var et bud på den tid, hvor Moses hævdedes at leve.

Du har da så evig ret i, at det er blevet - og stadig bliver - groft overtrådt i stor stil.

Men buddet eksisterer ikke desto mindre - for dem, som anerkender det.

Det skal en ateist selvfølgelig ikke rette sig efter, men jeg bliver da nysgerrig efter at erfare, hvor den respekt, du som ateist har, for andre menneskers liv, hvor den så kommer fra.
Fra naturvidenskaben? Nej, det kan jeg ikke få øje på!
Fra tilfældets magt? Nej, heller ikke!
Hvorfra så?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/09/2009 21:58)
Top Svar Citer
#7480 - 07/09/2009 19:48 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Arne.

Jeg kan se du er fanget i et net af religiøse begejstringer, som jeg ikke kan deltage i.

Det er så fint nok, hvis man kan få noget fornuftigt ud af det, hvilket bl.a. den kendte skotske filosof David Hume ikke mente man kunne få, han har også skrevet meget om mirakler, det helt store mirakel er, at der ingen mirakler er, der er endnu ingen beviser på, at der har fundet mirakler sted, klare rene beviser og ikke kun set gennem øjne farvet af troen.

Ja hvor mon jeg har fået lært min respekt for andre mennesker?, det er ihvertfald ikke i religionstimerne, de var en pestilens for mig, jeg deltog på det nærmeste ikke, idet jeg "lukkede" ørene i og sad og tegnede fly og biler mm.

Nu havde jeg kun religion i de større klasser, fordi da jeg gik i de små klasser havde tyskerne beslaglagt vores skole, så vi gik mange klasser sammen i biografen, teknisk skole mm, så der var vist ikke megen religionsundervisning i de år og da ikke noget jeg har taget skade af.

For jeg kan forstå på dit spørgsmål, at du mener at man kun kan være et godt menneske med respekt for andre hvis man er troende, så den må de meget længere ud på landet med.

Det er jo den almindelige opfattelse at ateister er nogle slemme mennesker, der ikke kan opføre sig menneskeligt, hvilket til gengæld de religiøse så har bevist, at det kan de ikke, så det er mere dem du skal skyde på.

ler
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Trump går efter 'absolut immunitet' ved..
26/04/2024 02:37
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk