annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 353 gæster og 36 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7459 - 03/09/2009 17:26 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, vel kan dyr da vise tegn på frygt eller trang til flugt, men de kan da også vise tegn på glæde og leg - de kan sågar finde på at danse - det kan i hvert fald tydeligt ses både hos hunde, grise, kalve, føl og uden tvivl en masse andre dyrearter.

Og mennesket har da også mig bekendt altid haft evnen til at feste, danse, synge og slå sig løs - også uanset om der egentlig ikke var overskud til det
yeah

Jeg tror, du tegner et ensidigt trist og pessimistisk billede af menneskesindets mange kvaliteter gennem alle tider smiler

Desuden går idéen om den (også) kærlige Gud da mindst tilbage til fortællingerne om Abraham, og den dyrkes meget i både græsk og russisk ortodoks kristendom

Jeg fandt tilfældigt, via Google, Andrej Rublevs berømte treenighedsikón, der egentlig handler om det gensidige kærlighedsforhold mellem Gud og det enkelte menneske, og som i sit "overskud" skaber kærlighed til næsten og til hele "skaberværket"
http://www.holtekirke.dk/upload/holte_juli-okt_2007_001.pdf

Det er nok ikke lige "din kop te", men i forhold til Martin Luther, som du nævner, så er Luther den rene hændervridende anger sammenlignet med den fryd, begejsting og kærlighed, der findes i rigelige mængder i den gamle ortodokse kristendom.

Og den findes stadig!
Jeg har for ikke ret mange år siden været med til en græsk ortodoks gudstjeneste (på græsk hedder det "Liturgia", som vel kan oversættes til: Handlinger til Guds ære).
Det sluttede med, at vi alle gik tre gange rundt om kirken oppe i bjeglandsbyen efter en Ikón båret af en højerestående præst på besøg, hvorefter vi alle fik brød at spise og et stort glas vand.
Det viste sig nu, at vandet var græsk brændevin (Ouzo), hvilket tydeligt påvirkede stemningen: Værsgo at feste, mens vi nyder "kød og blod af Jesus Kristus" en søndag sidst på formiddagen smiler

Nu er jeg jo ikke troende i bogstavelig forstand, men hvorfor være smålig og nidkær, når hvad deltagerne kalder "Theos" (Gud) for mig mere er det mirakel, at verden - som jeg jo for en kort tid er en del af - at den eksisterer, at den ER - Jubiiiii smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/09/2009 17:26)
Top Svar Citer
#7460 - 04/09/2009 11:37 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Vi kan alle feste, vikingerne kunne også det at feste ligesom de gamle romere, der havde endog nogle helt vilde fester, skal man tro på historierne, men det var også før Aid´s var kommet på bane, guds straf til menneskeheden iflg. fundamentalistiske troende.

Du mener jeg ser pessimistisk på menneskesindets mange kvaliteter gennem alle tider, jeg tror at urmennesket havde store problemer at slås med og blev heller ikke ret gamle, der skulle ikke så meget til at slå dem ihjel.
Jeg ser pessimistisk på religionerne men optimistisk på ateismen, man kan jo ikke både blæse og have mel i munden, du ser så noget mere optimistisk på religionerne- gu ved hvorfor ha ha.
Når jeg læser det gamle testamente synes jeg ikke det er videre opmuntrene historier der fortælles der.

Jeg så lige billedet med de tre gratier, som du henviste til, det siger mig ikke en dyt-sorry, og jeg pisser ikke i bukserne over det.

Pudsigt nok har jeg oplevet næsten det samme som du med din vandring rundt om kirken udi det græske, da jeg mødte min nuværende viv for 5 år siden, skulle hun selfølgelig også "slæbe" mig med hen i templet, hvor vi ofrede jeg ved ikke hvormange thaibaht, som vi købte bladgul, røgelsespinde, lotusblomster og "symaskolie" for, min veninde fik udleveret et stort stykke carton med en masse tegn på, vi gik så SYV gange rundt om templet, mens hun fremsagde det der stod på pappet, bagefter måtte jeg ligge på knæ foran en stor fed munk, der stænkede vand på os men han grinte til mig??

Jeg må så indrømme at dette var en engangsforestilling, man måtte jo opføre sig " pænt" når man lige havde mødt sin tilkommende viv.

Men Buddha blev ikke et mirakel for mig ligesom alle de andre dødsyge afguder, men min skjønne viv er et mirakel for mig.

Og jeg er også begejstret for at vi ganske tilfældigt er blevet født på denne lille skønne planet, uden guders hjælp, men helt tilfældigt.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7461 - 05/09/2009 10:14 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver til mig:
Citat:
- du ser så noget mere optimistisk på religionerne- gu ved hvorfor ha ha.

Denne "ydmyge" måde at vurdere mit forhold til tilværelsen på, kalder vist på et svar smiler

Mit svar er, at jeg ser religionerne som forsøg på at fatte tilværelsen - at gribe den, kunne man sige - her indbefattet at finde måder at være på, der giver et godt liv.

Din overbevisning - for nu ikke et bruge ordet "tro" - at alt er tilfældigt (eller mere korrekt, at der er så uoverskueligt mange årsager og virkninger, at det i realiteten bliver det samme som tilfældigt) giver jo reelt ingen forklaringer og ingen anvisninger på et godt liv.

Du kan støtte dig til naturvidenskaben alene, men det efterlader dig fortsat totalt uvidende om, hvor verden kommer fra, og om hvordan du bedst forholder dig til den.

Så kan du støtte dig til en form for humanisme, som imidlertid nok ikke er bedre begrundet end andre filosofiske retninger.

Med andre ord, du står på bar bund, og skal selv skabe din egen forståelse af verden og dine egne idéer om, hvad der er en god måde at leve på.

Det er da fint nok - og al ære og respekt værd - men så da heller ikke mere end dét.

Religionernes måde at nærme sig tilværelsen på er jo mere kreativ, fantasifuld, intuitiv og følelsesbetonet - ikke så meget forskelligt fra hvad stor kunst præsterer.

Det er ikke en "snusfornuftig" fremgangsmåde.
Den spiller på alle menneskets evner - ikke bare på fornuften alene - og det kan jo (ligesom kunsten) føre til snart sagt hvad som helst.

At mennesker på den måde skaber sig en livsforståelse og en måde at leve på, det er, synes jeg, også al ære og respekt værd.

At religioner så - desværre alt for ofte - fører religiøse "overhoveder" ud i at undertrykke andre mennesker og at "føre korstog" mod folk med andre overbevisninger, det er jo dér, hvor min kritik sætter ind.

Og det gælder for mig også, når ateister opfører sig på den måde smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/09/2009 10:15)
Top Svar Citer
#7463 - 05/09/2009 13:28 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Din måde og religionernes måde at fatte/gribe tilværelsen på, mener du er bedre end min måde, religionernes måde at fatte tilværelsen på udgår fra noget ophøjet løgnagtigt sludder, mens jeg bruger tilværelsen uden at have et forud disponeret syn af noget religiøst, der kun fører til et snævre syn på tilværelsens mange facetter, som jeg så til gengæld kan bruge fuldt ud, jeg har ingen religiøse begrænsninger der stopper mig i min begejstring over at jeg ER til i en dejlig verden, selvom den er fuld af mørkemænd-kirkens håndlangere.

Det er sq da morsomt som man tror at ateister ikke har et liv, vi har så til gengæld ikke flere liv som de troende tror de har.

Der er kun naturvidenskaben at støtte sig til, hvis man vil vide hvordan verden/livet er opstået, det er ihvertfald ikke, som sagt mange gange før, en gud der har skabt det hele, men det er sq bare helt tilfældigt det hele.

Jeg står på bar bund siger du, det mener jeg nu ikke, men hellere det end at tro på noget så åndsvagt som en gud/jesus/ helligånd, det er for pinligt/latterligt.

Ja religionernes måde at nærme sig tlværelsen på er mere kreativ, fantasifuld og følelsesbetonet, ja gudfader bevares må jeg sige, det er netop de rigtige ord du der bruger, det er ligesom kreativ bogføring, løssluppen fantasi og legen med folks følelser, alt sammen en indoktrinering der har vist sig at virke og hermed ikke ment som noget positivt.

Det kræver da ingen evner for at forstå budskabene fra kirkens håndlangere, men det kræver evner at se igennem dem, evner som man kun som ateist har.
Snak ikke om fornuft og tro, to ting der ikke hører sammen overhovedet, alt der sker i en kirke er så absolut ufornuftigt og barnagtigt-gud hjælpe mig ha ha.

ridderen af det ateistiske korstog

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7464 - 05/09/2009 20:48 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver til mig:
Citat:
"Din måde og religionernes måde at fatte/gribe tilværelsen på, mener du er bedre end min måde,-"

Hvor har du dét fra?

Jeg skrev jo "al ære og respekt" for din ateisme!
Er det ikke godt nok for dig?

Du skriver også:
Citat:
"Jeg står på bar bund siger du, det mener jeg nu ikke, -"

Kunne du eventuelt uddybe, hvad det så er, du mener?

Du skriver:
Citat:
"- jeg har ingen religiøse begrænsninger der stopper mig i min begejstring over at jeg ER til i en dejlig verden, -"

Det har jeg da heller ikke - jeg er end ikke bundet til et "dogme", der fordømmer ikke-ateistiske livsopfattelser smiler

I dit "ateistiske korstog" bekæmper du øjensynlig alt, der ikke er ateisme.
Det bringer dig ned på samme niveau, synes jeg, som de værste religiøse undertrykkere befinder sig på.

Er det virkelig så uudholdeligt, at nogle har andre oplevelser af verden end din?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/09/2009 20:49)
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Mand, der satte ild til sig selv i New Y..
20/04/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk