annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 451 gæster og 137 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7454 - 02/09/2009 10:56 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" Ja jeg synes du er mindre sober end, hvad der svarer til mit billede af dig".

Det er muligt man bliver mere "arrig" med årene, før i tiden havde jeg ikke megen tid til at tage mig af mit ateistiske "sind", men som jeg har fået mere tid til at studere religionerne og deres dårlige indflydelse på mennesket, føler jeg større trang til at nedgøre religionerne og deres håndlangere.

Og når bl.a. en naragtig idiot som paven påstår at kondomer skader mere end Aids, så står jeg af.

Nu tror du på dit lille mirakel med ikonen, men Einstein sagde engang: miraklet er, at der ingen mirakler er.

Religonernes stadige prøven på at forskrække børn med hæslige opspind på skyld og helvede, hvis de ikke falder til patten, gør mig virkelig arrig og når man nu ved at religionerne er menneskeskabt, kan jeg ikke se noget som helst formål med at underkue de stakkels unger, der jo kun kan tro på hvad de bliver indbildt af de "lærde" idioter.
Hvis vi ikke havde denne syge påvirkning af børn, ville religionerne stille og roligt dø ud, er jeg endog meget sikker på.
Lad for fanden da børnene i fred, dette gælder også forældrerne og lad dem selv bestemme om de vil tro på mirakler når de er myndige, istedet for at tvangsindlemme dem i religionernes, når de er mest sårbare.

Det er en af de største syndere i menneskehedens historie og det er den der får mig til at se "rødt".

Ingen forældre(eller yderst få) og skole påtvinger deres børn en politisk mening, før de selv finder ud af hvor de vil stå, men med vold og magt så skal de fandeme være troende og det "tror" de så de er.







Redigeret af treram (02/09/2009 11:01)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7455 - 02/09/2009 16:43 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, nu er du jo gudskelov (nåh nej, for pokker da også - det kan man selvfølgelig ikke skrive til en ateist - pardon smiler ) ikke ganske blottet for humor, læser jeg mellem linjerne.

Og det er jo i øvrigt din fulde og gode ret at være "arrig" i dit "korstog" (gad vidst om man heller ikke kan skrive det til en ateist smiler ) mod de etablerede religioners grusomheder.

Måske det kan formilde dig, at jeg i dag i en avis her set, at mindre end halvdelen af alle børn i København bliver døbt.

Og så er jeg jo, som du ved, med på, at kæmpe imod etablerede religioners, diverse ideologiers og ganske almindelige diktaturers overgreb mod den personlige frihed bank

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/09/2009 16:44)
Top Svar Citer
#7456 - 02/09/2009 17:51 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jo det kan da vitterligt formilde mig, at under halvdelen af alle nyfødte børn i København bliver døbt i kirken, det viser at det går den rette vej, men er vel også et tegn på at der er kommet mange muslimer til byen.

Jeg er helt enig i at kalde mine angreb mod kirken for et korstog, et tog mod korset.

Vi er vel stort set enige i mange spørgsmål om kirkernes berettigelse, jeg er nok bare noget mere udfarende.

Jeg har tænkt lidt over hvorfor mennesket mon opfandt gud/erne, men det kan vel tænkes at det var skræk og frygt for det ukendte, mystiske lyde i skoven og naturens leg med lyn og torden, der fik sat gang i at der måtte være noget der kunne hjælpe og beskytte mennesket, hvorefter man afprøvede forskellige afguder, opfundet af medicinmænd, med tiden forsvandt de fleste afguder, til vi idag står med nogle enkelte af slagsen.

Nu er det ikke kun mennesket der udviser frygt, det gør faktisk de fleste patteyr, fisk, fugle og selv insekter, på fuldstændig samme måde som mennesket, mon de også har været så tåbelige at tro på der fandtes en gud, der kunne hjælpe dem, eller var de klogere end mennesket, hvilket jeg er overbevist om.

Men du har som dyrlæge vel ikke været istand til at tale med dine "patienter" og fået bekræftiget dette?.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7457 - 02/09/2009 23:25 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg forstår selvfølgelig godt din tankegang om hvordan mennesker når frem til forestillinger om en gud eller flere guder eller en treenig/trefoldig gud, som Odin og Thor, Zeus og Apollon, Brahma og Vishnu, Faderen-Sønnen-Helligånden, som et resultat af mennesker skræk og frygt (som du kalder det) for naturen (Torden er jo et godt eksempel, synes jeg).

Men det kan jo også være fremkommet i begejstring over den vidunderlige, livgivende og overvældende natur.

I de hinduistiske religioner er det mig bekendt Gangesfloden, der jo giver livsbetingelser for millioner af mennesker, der opfattes som hellig (Hel i modsætning til i stykker, og heldbringende, som vi jo også kender fra de mange hellige kilder her i landet og vel overalt på jorden, hvor vi mennesker jo har behov for godt drikkevand).

Religionsforskere mener - mig bekendt - at oplevelsen af, at noget er helligt, går forud for en senere personificering af det hellige.

Begejstringen over godt vand er jo vidt udbredt.
Vikingerne skabte, så vidt jeg ved, idéen om en ånd i alkoholiske drikke: Vinånd, og forestllingen om Ånden i flasken findes jo hos flere folkeslag.

Det at forestille sig et væsen - endda et (eller flere), der har en vis lighed med mennesker (en slags over-menneske), gætter jeg, er et resultat af menneskets myteskabende evner.

Oprindeligt har det vel været fortælleren om aftenen omkring bålet, efter at dagens gerninger var overstået, der har haft brug for figurer i sine fortællinger, som i shamanismens vist nok ca. 40.000 år gamle åndeverden (det moderne menneskes alder er vistnok ca. 150.000 år).

Man kan vel hævde, at det at bruge menneskelignende figurer i forbindelse med oplevelse af noget helligt, at det er ret så primitivt, men jeg kan da på den anden side godt forestille mig, at fortælleren har haft svært ved at håndtere noget så abstrakt og alligevel for mange mennesker uomgængeligt, som oplevelsen af hellighed.

Hvis vi går til vores aktuelle viden og oplevelse af verden - af universet - så lidt vi egentlig ved om det - er det jo nærliggende at opleve universet som helligt - vidunderligt og ufatteligt - og jo, selvfølgelig også skrækindjagende.

Og hvordan udtrykker man så dét?

For nogle er ordet Gud nærliggende - ikke som en venlig ældre herre med hvidt skæg, men som noget totalt udefinerbart.

At bruge ordet Gud på den måde "bringer ikke mit pis i kog" smiler

Angående dyr kender jeg ikke til tegn på abstrakt tænkning eller religiøse evner - måske hos menneskeaber? - men det ved jeg ikke noget om smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/09/2009 23:25)
Top Svar Citer
#7458 - 03/09/2009 15:31 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg tror ærlig talt ikke at urmennesket havde tanker om hvor vidunderlig naturen og livet var, de havde vist travlt nok med at samle spiselige ting sammen, jeg husker fra udsendelser fra Lejre hvor man kan/kunne leve som i stenalderen, med at lave brød af korn man selv maler til mel og slagter dyr for at spise dem, et arbejde der tog faktisk hele dagen, så den tid der var tilovers gik med at reparere på husene og passe dyrene.

Det var mest frygten der fik dem til at finde på afguder, frygten for al det ukendte rundt om hjørnet.
Desuden var de gamle skrifter jo ikke videre vidunderlige, når man læser om hvordan afguden teede sig overfor dem der ikke ville underkaste sig hans luner.

Kirkens håndlangere har det jo også med at tale om synd, død og helvede og frelse hvis vi ellers opfører os "ordentligt", og falder på knæ for faderen, sønnen og det hellige spøgelse, ikke lige noget der virker vidunderligt.

Den "gode" gud fremkom vistnok først efter at Luther havde fået omvendt folket fra katolismen, så kom der andre boller på suppen.

For slet ikke at tale om islam, som ikke er nået et skridt længere med deres umenneskeligheder.Inddoktrinering på koranskoler af alle drengebørn, så kan de sku lære det.

Dyrene kan da også visetegn på frygt, er det ikke sandt?.
Det er der da masser af eksempler på, de er bare ikke så dumme at de tror på en gud.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Hovedvej mellem Viborg og Holstebro spæ..
26/04/2024 15:35
Tidligere landsholdsspiller Stig Tøftin..
26/04/2024 14:38
Beboer på Christiania tjente 20 million..
26/04/2024 14:32
Nyheder fra Religion.dk