annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7262 - 04/08/2009 11:14 Re: dødt [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
- og hvem skabte så guden og hvem skabte den der skabte guden og hve...., for at sige at gud bare var der, er for simpelt-dur ikke.

Her er du jo direkte inde i begrebet: en første årsag, som vist både filosoffer og teologer arbejder med.
Og jeg er da enig med dig i, at det er ufatteligt.

Om en sådan første årsag, en skaberkraft, så kaldes Gud eller noget andet - ja, er det så vigtigt?
Ikke for mig smiler

Og hvis vi så forkaster idéen om en første årsag, så ryger vi jo ud i en uendelighed, en evighed, som dog, om muligt, er endnu mere ufattelig (Som præsten siger om søndagen: Fra evighed og til evighed - hvabehar smiler )

Jeg er agnostiker her - aner ikke om det er det ene eller det andet ufattelige - eller noget utænkeligt tredje - men det giver mig en fornemmelse af, at verden, det værende, er helligt - og at jeg skal være glad for, at jeg i det hele taget eksisterer - endda som en del af dette fantastiske hellige værende.

Du skriver også:
Citat:
Hvad angår bønner, har jeg endnu ikke haft behov for at bede om noget man alligevel ikke får, de der beder må da føle sig snydt, men de bliver ved og ved og intet sker -

Her kører du jo frem i den mest muligt primitive form for bøn - der hvor man beder om noget, som man ønsker (som barnet, der plager sine forældre).

Men i den ortodoks kristne form for bøn er det jo, som jeg skrev, noget helt andet (overvejelser om egne handlinger og fryden over det eksisterende).

Alligevel har du jo ret i, at de fleste af os har håb og længsler, som fylder i vores bevidsthed, og som naturligvis også rører på sig hos den bedende.

Nu er jeg jo ikke kristen - heller ikke ortodoks kristen - men derfor kan jeg da godt have stor respekt for den måde, de ortodokse tilbeder det ufattelige på.

Det skete for ikke så mange år siden, at jeg var i en ortodoks kirke i et kloster på en græsk ø - og det begyndte at regne.
Jeg så op mod loftet, men der var intet galt, og jeg blev klar over, at "regnen" var mine tårer.
Jeg sad, afmægtig, i en "oldingestol" (normalt står man op) foran en kæmpestor Ikón af ærkeenglen Michael, herskeren over liv og død, med flammesværdet i højre hånd, med foden på en døende, og med den døendes sjæl i højre hånd.
Jeg tænkte på min voksne datter, der nylig havde fået diagnosticeret nogle ikke-godartede knuder i sin skjoldbruskkirtel, og jeg frygtede jo, at hun skulle dø fra sine to mindreårige døtre - og fra mig.
Uden at jeg egentlig vidste af det, kom ordene lydløst i mig fra Fadervor, men da jeg kom til: Din vilje ske, gik jeg i stå. Jeg kunne ikke bøje mig for, hvad der så ud til at være Guds/Skæbnens/Tilfældets vilje: At min datter skulle dø.
Men til sidst gjorde jeg det (fatter ikke hvordan).

Jeg var totalt knust, da jeg gik ud af kirken, men værten på en nærliggende taverna (som kendte mig) fik mig efterhånden til hægterne igen med lidt at spise og drikke.

Da jeg kom hjem til Danmark blev min datter opereret som planlagt, men inden blev hendes knuder undersøgt igen - og nu var der intet alarmerende - og operationen gik godt - og skjoldbruskkirtlen har ikke fejlet noget siden.

Der kan sagtens være en naturlig forklaring, men er den sandheden?
Jeg aner det ikke!

Alt det kunne selvfølgelig også være sket udenfor klosterets kirke, på den øde strand, men det er alligevel min fornemmelse, at alle de ortodoks kristne symboler og den intense stemning i kirkerummet hjalp til at bøje mig.

Så når du skriver, at man jo alligevel ikke får sine ønsker opfyldt, har du jo meget muligt ret - måske endda altid - men bønnen kan hjælpe mig til at bøje sig for skæbnen - eller hvad du nu foretrækker at kalde det.

Det er derfor, jeg ikke håner "de troende" - heller ikke dem, der tror på så primitiv en måde, som du jo ynder at beskrive smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/08/2009 11:14)
Top Svar Citer
#7263 - 04/08/2009 11:43 Re: dødt [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Den ortodokse bøn er uden ord - mere meditativ.

Men beder heller ikke Fadervor, men det er almindeligt at man med højre hånds tommel-, pege- og langfinger (Faderen, Sønnen og Helligånden) berører sin pande glider hele vejen ned over kroppen, berører sit højre bryst og glider over til hjertet, hvor man slutter - altså korser sig.

Det gør man tre gange - selvfølgelig (Den Hellige Treenighed/Trefoldighed) - samtidig med at man højt eller indvendigt - også tre gange - siger ordene Kyrie eleison (Udtales Kírie eléjson): Herre forbarm dig.

Bønnen har også en tredje fase: Oplevelsen af Guds (Skaberens) nærvær i alt det skabte (De ortodokse gudstjenester har samme formål: Guds nærvær).

Dette er meget bedre beskrevet af den engelske ortodoks-kristne biskop Kallistos Ware: "The Orthodox Way", oversat til dansk af Poul Sebbelov: "VEJEN - Ortodoks kristendom", ISBN 97-988460-0-0.

Efter at have læst den, ka' jeg ikke la' være at synes, at katolsk og luthersk kristendom forekommer ret forsimplet og forgrovet.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/08/2009 11:43)
Top Svar Citer
#7264 - 04/08/2009 17:17 Re: dødt [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja det er en tårepersende historie du der disker op med, men du som læge må vel have en mening om sygdomme og "åndelige helbredelser".
Jeg husker at professor Poul Riis på Gentofte Amtssygehus, som jeg har været i behandling hos, engang blev interviewet i tv, om han ikke følte at han trådte ind i guds "arbejde" når han operede på mennesker, han mente ikke der var nogen gud til, så det havde han intet problem med.

Alle føler vel lidt afmægtighed når de træder ind i et meget helligt sted og ser nogle mystiske langskæggede usoignerede personer klædt ud som skulle de til karneval, jeg må da indrømme at jeg også blev noget "trykket" de gange jeg har besøgt bl.a. gravkammeret og fødselskirken i Jerusalem og Bethlehem, ikke fordi jeg følte en "religiøs" dragen, men nærmere en undren over at menneskets falden på halen, nonnerne der så helt himmelfaldne ud, som så de et spøgelse, da døren til gravkammeret blev åbnet, da religiøse jo har en livlig fantasi,kan det ikke udelukkes at de så spøgelset, Jesus, helligånden - gud - et og samme spøgelse.

Jeg kan godt lide R.Dawkins; Når et menneske lider af tvangsforestillinger kaldes det sindsyge, når mange mennesker lider af vrangforestillinger kaldes det for religion.

Du mener det ikke er pænt af mig at håne de troende, det har jeg ingen problemer med overhovedet,jeg mener ikke jeg skal respektere folk der kalder ikke troende for tåber, hvilket de troende jo gør i og med de bifalder kirkens tjeneres udtalelser og da jeg desuden, meget mod min vilje er med til at betale disse abekattes løn, bekæmper og håner jeg dem og deres religion sålænge jeg er i stand til det.

Trosfriheden er for mig retten til at tro hvad man vil, uden at påvirke andre på nogen som helst måde, det er noget mennesket kan holde for sig selv, uden at kræve at stille normer for hele samfundet baseret på deres religions synspunkter, såsom at ville påvirke kvinders ret til abort, kræver at hele samfundet betaler for deres præster og biskoppers underhold og pension, betaler et helt ministeriums udgifter for at styre de troendes "hobby", betaler og vedligeholder de "hellige" bygninger, betaler for orgelskoler o.s.v.

Trofrihed er retten til selv at betale det hele.

Der er ikke trosfrihed når vel hele befolkningen skal betale
ca 20-25% af befolkningens "hobby".

Trosfrihed er også de kongeliges ret til selv at vælge om de vil tro og hvad de vil tro på.



Redigeret af treram (04/08/2009 17:20)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7267 - 04/08/2009 23:38 Re: dødt [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg kan godt forstå, at den oplevelse med det billede må have gjort et stort indtryk på dig. Og det samme med din datters sygdom og helbredelse! Og hvor er det glædeligt - hvad siger man?: Tillykke, vær velsignet, herligt, åh hvor godt? Super er det i hvert fald.

Jeg tror, at folk kan få vækket en "åndelig tænkemåde" på forskellig vis. Du har måske fået vækket din med denne oplevelse af billedet og datteren. Ikke at oplevelsen i sig selv behøver at have et udelukkende åndeligt udgangspunkt eller en 100% åndelig essens. Men noget er jo sket! Det, jeg mener, er, at vi kan bevæge os mod toppen af bjerget ad omveje; mange går deropad, men vi går forskellige veje - ikke nødvendigvis perfekte veje, men dog mod toppen. Eller: Vi kan se i vandet, der nok er grumset, men dog stadig er meget vand. Noget er renere end andet, men det er vand stadig væk...

Jeg mener, at meditation er en meget direkte vej op ad bjerget og ned i vandet. Lige gapow ind i sjælen. Denne bøn, som du omtaler, kan have et væsentligt strejf af meditation - eller være en form for meditation. Selv dyrker jeg "ren" meditation uden tankeindhold - åndedrætsmeditation.

Jeg mener også, at Jesu ord og bud er en direkte vej. Men denne vej skal ledsages af en form for selverkendelse, ellers ender det hurtigt i selvforherligelse. Budene og ordene er vigtigere at have i hjertet, end at de gør sig gældende i form af handlingsforskrifter. Men det er let at ende som en selvforherligende stodder, hvis man ikke samtidig har et redskab til at se ind i sig selv. For så kan man bilde sig ind, at man rent faktisk overholder budene, i stedet for at se deres skønhed i sig selv, og lade denne skønhed forvandle en.

Jeg tror, at din oplevelse var din mulighed (og du realiserede den!) til at se ind i dig selv. Kraftige oplevelser af lidelse kan gøre dette ved en. Dette siger Jesus en del om i Thomas-evangeliet. Den, der har lidt (at lide), har set faderen. Vi tvinges indefter igennem lidelse. Vi kan ikke skjule os. Vi står ansigt til ansigt med os selv, bange, smertefuldt, og meget meget nøgent.

Jeg mener, at Jesu ord har en rigdom uden lige... men bilder man sig ind, at man holder dem, så har man misset pointen - og dermed også deres skønhed. Omvendt skal de heller ikke skrottes i erkendelsen af, at de ikke kan holdes. Sikken et krav... I bhagavad-gita omtales, at man renses ved selverkendelsens lysende lampe - det er den, der er så væsentlig, så man ikke forfalder til selvforherligelse på sin åndelige vej.

Jeg har til alle tider været en selvforherligende stodder. Håber at jeg er ved at arbejde mig den rigtige vej blinker
Top Svar Citer
#7268 - 05/08/2009 00:16 Re: dødt [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja, det er da ikke så godt at være selvforherligende. Det er en rent selvisk foreteelse. Noget andet er at forstå sig selv, elske sig selv og give sig selv lov til at udfolde sig.

Selvfornægtelse er en misforståelse. Hemmeligheden ligger i at forstå sig selv og give sig selv lov til at være sig selv.

Kun der, i den anden ende, bor forståelsen af, at den anden også har et behov for at være noget, at blive elsket og at elske sig selv.

Men hvor tit foretager vi ikke handlinger som får os til at foragte os selv selv og så nægter vi at se sandheden i øjnene.

Kun i den fulde udfoldelse af os selv, kun når vi bliver elsket eller elsker os selv og forstår vore behov og opfylder dem, er selvfornægtelsen virkelig.

For så er den ikke resultat af en illusion, men et frit valg. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk