annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7193 - 28/06/2009 21:03 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: Arne Thomsen]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Arne.

Det var så lidt. smiler

Ja, jeg er også enig i, at den objektive verden er en illusion. Og der er jo også efterhånden stor enighed omkring dette indenfor videnskaben. Den objektive verden er som Einstein sagde, et bevidsthedsmæssigt optisk bedrag.

Men spørgsmålet er jo så hvordan vi kan forholde os til denne illusion, og ikke mindst hvordan vi kan skelne imellem illusion og virkelighed?

Jeg er meget begejstret for den måde Eckhart Tolle beskriver det hele på. Jeg ved ikke om du kender til hans bøger, nuets kraft, stilhedens budskab og en ny jord?

Men ellers ved du jo nok, at jeg finder EKIM´s ikke-dualistiske budskab som værende min øjenåbner.

Og grunden til det er ganske enkelt fordi det er oplevelses-orienteret, og har et helt klart nedskrevet tankesystem. Et system hvis mål kun drejer sig om indre fred.

Jeg tror på det er muligt at få den fulde oplevelse af virkeligheden som den virkelig er. Jeg har haft nogle korte glimt, men der er stadig frygt i mit sind, så den permanente og stabile tilstand må jeg vente lidt på endnu. smiler

Jeg bruger serotonin som brugernavn ,fordi det var i forbindelse med dette begreb jeg havde min første dybe selv-erkendelse, som var ved at slå benene væk under mig.
Jeg var nået til et sted i mit liv hvor jeg bare ønskede at komme til at forstå mig selv, så jeg startede med at undersøge hvordan kroppen fungerede. Jeg begyndte at læse om hvordan hjernen fungerede, og om kroppens anatomi og fysiologi. Mit dybe ønske var at få fred i mit sind, og jeg fandt frem til at dopamin og serotonin var de vigtigste signalstoffer, og at et højt harmonisk niveau af disse, ville kunne frembringe en mere stabil tilstand af indre fred. Så jeg undersøgte hvordan jeg igennem min kost kunne frembringe nogle høje niveauer af disse signalstoffer.

I starten var det meget spændende at undersøge hvordan dette kunne komme til at fungere, men jeg fandt hurtig ud af, at det egentligt ikke hjalp særlig meget. Så begyndte jeg at læse om spiritualitet, og jeg læste at meditation også var med til at skabe balance i disse signalstoffer og højne dem. Jeg prøvede så med meditation, men jeg var egentligt på helt bar bund, og jeg gav hurtig op. Jeg begyndte så at læse en masse bøger om spiritualitet, og jeg begyndte mere og mere at forstå at det var mit sind jeg skulle koncentrerer mig om, og ikke kroppen. I min erkendelse af, at det var mit sind som styrede signalstofferne, havde jeg en oplevelse af ikke at være kroppen, men et uforgængeligt og fuldkomment væsen, ånd. smiler

Og ja, lige siden har jeg så koncentreret mig om at iagttage mine tanker og følelser, og praktisere tilgivelse. Men der er godt nok mange frygtsomme og fordømmende tanker i det ubevidste, og jeg har det stadig med at blive viklet ind i disse tanker, men forskellen fra før til nu er, at jeg rummer det mere og mere, og projicerer mindre og mindre. smiler

Du spørger hvordan træerne har det. Har du prøvet at stå ved et træ, og så blot stilne dit sind fuldstændigt? Når du gør dette, så finder du svaret. engel

Det er som Jesus siger i EKIM: Den ydre verden er et billede af en indre tilstand.

Håber du har det godt Arne, og ikke mindst nyder det dejlige sommervejr.

Kærligst Jan.


















Top Svar Citer
#7194 - 29/06/2009 09:53 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: serotonin]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Serotonin.

Nej jeg kender ikke til Eckhart Tolle, men kan på nettet se, at han oprindelig er tysker, født 1948, med fornavnet Ullrich, som han udskiftede med 1300-tals dominikanermunken Johannes Eckehardts efternavn (kendt mystiker: Mester Eckehart).
Tolle er åbenbart en succesrig del af den blomstrende markedsførende amerikanske selvhjælpsindustri, hvor han på en nutids vedkommende måde fokuserer på Nuet og på at frigøre sig fra Egoet, hvilket jo ikke just er noget nyt.

Amerikansk selvhjælpslitteratur er ikke lige min kop te, og to psykiateres markedsføring i samme genre af EKIM (Et Kursus I Mirakler) tænder også alle alarmlamper hos mig.
Det kan vel kaldes en fordom at afvise på forhånd, men den heftige markedsføring i "at blive lykkelig" - og så dét, at man jo "køber katten i sækken" - synes jeg mere ligner et tegn på, hvor "fattige i ånden" vi er her i den vestlige objektiviserende og teknisk manipulerende verden.
Dermed være ikke sagt, at der ikke kan være meget værdifuldt at hente i "lykke-industrien" - jeg kan bare ikke få mig selv til at være med dér smiler

Tak for forklaringen om dopamin og serotonin.

Du kommer ind på meditation, og jeg er enig med dig i, at meditation kan medvirke til at opnå balance i sindet - nok bedst hvis man har god føling med sine egne chakraer (krone, pineal, hals, hjerte, solar plexus. hara og rod).
Det er i hvert fald min erfaring, og det at undgå at projicere egne dårligdomme ud på andre - i stedet for at tage dem til sig, synes jeg også, det hjælper på.

Du skriver, at du tror på, at det er muligt at få den fulde oplevelse af virkeligheden.
Så langt tør jeg ikke gå, men jeg er overbevist om, at det er muligt - nok for enhver - at opnå en dybere og rigere oplevelse end blot den "flade" dagligdags (som jo er meget nødvendig for at vi kan klare os her og nu).

Tankerne er jo en vigtig del af det dagligdags, men de forstyrrer evnen til at opleve, så god meditation og tankeløs sansning (modsat sanseløs tænkning) må jo være vejen - det er det i hvert fald for mig.

Dit råd om at stille sig ved et træ, har jeg ofte benyttet, ja jeg er så heldig at kunne gøre det, hvor jeg bor.

Og det er selvfølgelig uforskammet påtrængende at forlange oplyst, hvordan træerne har det.

Men når jeg ikke er optaget af noget andet - hvor træerne bare er træer - når jeg har ro i sindet og kan opleve tankeløst - så bilder jeg mig ind, at jeg fornemmer træernes væren.

Men som du jo skriver (hvad jeg er enig i), er det vigtigt at skelne mellem illusion og virkelighed.

Og så må jeg nok hellere holde min kæft smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/06/2009 09:53)
Top Svar Citer
#7195 - 29/06/2009 10:12 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: Arne Thomsen]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej igen Arne.

Det er jo helt okay at have fordomme, for det har vi jo nok alle sammen.

Men det interessante for mig er at undersøge mine fordomme, og erkende årsagen til dem, og så give slip på årsagen. Det er der jeg finder frihed og glæde... smiler

"Tankerne er jo en vigtig del af det dagligdags, men de forstyrrer evnen til at opleve, så god meditation og tankeløs sansning (modsat sanseløs tænkning) må jo være vejen - det er det i hvert fald for mig."

Så går vi måske på den samme vej, Arne. smiler

Og for min skyld behøves du ikke holde din kæft. ;)

Ha en rigtig god dag, Arne.

Kærligst Jan.






Top Svar Citer
#7196 - 29/06/2009 17:24 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: serotonin]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Serotonin.

Citat:
Og for min skyld behøves du ikke holde din kæft smiler

skrev du (om hvordan jeg oplever træernes væren).

Glæde - Fryd - Jubel

Jeg oplever det, som om det kommer fra træerne smiler

Og det gør det jo også på en eller anden måde...

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#7197 - 29/06/2009 22:15 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: Arne Thomsen]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Arne.

Det lyder som en smukt oplevelse, Arne.

Det kan også være træerne afspejler noget i dit eget sind. smiler

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk