annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660759
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380389
Et andet syn 1989730
Jesu ord 1522508
Åndelig Føde 1515606
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 379 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7204 - 02/07/2009 10:59 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: Arne Thomsen]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Go`morn kære Arne.

Her på endnu en dejlig sommerdag. smiler

Det jeg mente med det du ikke helt kunne følge mig i, i det sidste større afsnit af mit indlæg, var, at hvis der findes en kærlig skaber bag verden, vores univers af tid og rum, så siger du det egentligt også på en måde som jeg også ville udtrykke det:

"Det er vanskeligt at se kærlighed, fred, harmoni og fuldkommenhed i at ca. en milliard mennesker sulter og at der dør ca. 20.000 børn af sult hver dag - plus ca. 10.000 af sygdomme - uanset at der er menneskemad nok i verden og at de fleste børnesygdomme kunne være undgået."

Jeg prøver at forestille mig hvordan jeg ville skabe hvis jeg var en almægtig Gud. Og for mig ville det overhovedet ikke give nogen mening at skabe en kompliceret verden, hvor jeg vidste at lidelse, frygt, nød, sygdom, død osv osv, ville være oplevelsessfæren. Og dette skal forståes helt fra begyndelsen. Altså hvorfor starte en proces hvor lidelse og frygt skulle indgå, hvis jeg havde magten og viljen til at skabe eller blot udvide min evige fuldkomne kærlighed.

Som vi mennesker oplever det, så drejer det hele sig jo om kroppen. Kroppen som, ja, virkelig har hovedrollen i hele menneskets oplevelsessfære. Det er den vi forbinder os med, men hvorfor skulle jeg skabe form(kroppe), hvis jeg som almægtig skaber vidste at det ville indebærer en enorm lidelse og frygt for mine skabninger, fordi mine skabninger ville identificerer sig med kroppen.

Inden jeg startede med at studere EKIM, der havde jeg aldrig spurgt mig selv om de dybe eksistentielle spørgsmål jeg stiller mig selv nu. Og nu hvor jeg mere og mere forstår Jesu budskab, der kan jeg godt mere og mere se, at der ikke virkelig kan være nogen guddommelig skaber som er ophav til det fysiske univers.

Du skriver:

"For mig er dét "det fuldkomne menneskes udfordring" - for det er øjensynligt, synes jeg, ikke meningen, at vi bare skal leve i en fuldkommen, men passiv, harmonisk "salighed".
Tværtimod tror jeg vi skal bruge kræfterne på at pleje både jordens mennesker og jorden selv"

Min oplevelse af det du beskriver som en fuldkommen harmonisk "salighed", har for mig intet med passivitet at gøre. Kærlighed eller dyb indre ro og fred, er for mig en aktiv tilstand. En tilstand som udvider sig igennem mit sind til det jeg kalder mine omgivelser. Men så snart jeg ser andre menneskers lidelse som virkelig, så bliver jeg bange, og jeg lever mig ind i de ideer som er årsagen til oplevelsen af lidelse, og så kan kærligheden ikke udvide sig igennem mit sind. For hvis lidelse er virkelig, så kan kærligheden ikke også være virkelig. For mig kan frygt(lidelse) og kærlighed ikke sameksistere, for det er to tilstande som gensidig udelukker hinanden.

Jeg tænker også her på, at Jesus er blevet gjort til et menneske som led en frygtelig død, og det har været hans lidelse der er blevet fokuseret meget på. Men hvordan kunne Jesus lide når hans budskab handlede om fred og kærlighed. Hvis han virkelig led måtte han også have troet på en ondskabsfuld gud. Han måtte have set sig selv som skyldig, og uværdig til Guds fuldkomne kærlighed og omsorg.

Smerte og lidelse er en mental-proces.

Men hvad så med medfølelse og empati vil nogen så sikkert sige. Men forstår vi hvad medfølelse og empati virkelig er?

Nogen ville sikkert sige, at hvordan kan jeg have fred i sindet når mennesker rundt i verden lider og dør hele tiden?

Hvordan kan jeg være i en tilstand af glæde og kærlighed, når jeg ved at børn bliver voldtaget, dyr bliver mishandlet, jorden bliver misbrugt, børn sulter og dør, mennesker render rundt og gør sindsyge ting ved hinanden osv osv?

Men hvor kommer alt den lidelse og smerte fra?

Hvis lidelsen og smerten er subjektiv, så må jeg spørge mig selv om, hvor kommer så mine tanker og følelser fra? Kommer de virkelig fra min skaber? Eller skal jeg se lidelsen og smerten som noget objektivt, og så se at den slet ikke er inde i mig, men er ude i verden? Vil min skaber have at jeg bekymrer mig og beklager mig over hvordan verdens tilstand er? Så spørger jeg, jamen herre gud, hvorfor i alverden er det mit ansvar hvordan verdens tilstand er, når det er dig som har valgt at skabe dette univers i første omgang? Hvis det er dig Gud som er almægtig og fuldkommen, hvorfor ligger du så ansvaret over på mig?

Hvordan skal jeg kunne være omsorgsfuld og elske min næste som mig selv, hvis lidelse og død er en naturlig ting? Hvordan skal jeg kunne elske ubetinget hvis du min Gud ikke er istand til det? Hvis du min Gud siger at lidelse og død er virkeligt, så må du også være i en meget frygtelig sindstilstand. Du ser dine skabninger lide og dø hver dag. Du ser hvordan børn sulter, bliver slået ihjel, bliver mishandlet af dine egne skabninger osv. Hvordan kan du have ro i sindet? Og hvordan forventer du, at jeg skulle kunne finde fred i mit sind, hvis mit sind er forbundet med dit?

For mig er Gud enten sindsyg, eller også er Han fuldkommen kærlighed. Hvis Han er sindsyg, så må den lidelse, frygt og smerte jeg oplever og ser være virkelig. Hvis Han er fuldkommen kærlighed, så kan lidelse, smerte og frygt ikke også være virkelig. Og jeg tror det er det samme Jesus sagde til sig selv, og han valgte at tro på Gud som værende fuldkommen kærlighed, og derfor valgte Jesus at gå igennem den mentale illusoriske smerte og frygt, og kom ud på den anden side hvor der var fuldkommen fred, og hvor verdens mange former for lidelse og frygt ikke rørte ham. Han trandcenderede kroppen(egoet), og var fuldstændig upåvirket af det verden og mennesket dømmer som værende virkeligt.

Jesus blev også fristet til at tro på adskillelse(frygt, lidelse og skyldfølelse), men han var meget konsekvent i hans tankegang, og lyttede hele tiden til Helligåndens vejledning i hans sind. Han gik ikke på kompromi med sandheden. Og han kunne heller ikke være et lys i verden medmindre han selv overvandt egoets illusoriske tankesystem.

Var Jesus medfølende og omsorgsfuld overfor hans brødre og søstre? Ja, men hans medfølelse og omsorg var fuldstændig ægte, for han dømte intet, og dermed forblev han i en tilstand af tilgivelse, hvor hans sind var fuldstændig fredfyldt. Og når ens handlinger kommer fra en tilstand af kærlighed og fred, så berøre det alle menneskers sind. Og det er fordi at sind i virkeligheden ikke er adskilte, men holografisk.

Det er derfor det er så vigtigt at se på ens tanker, og forstå at det vi kalder den ydre verden, blot er en afspejling af ens tanker. Og det er derfor det er så vigtigt at se på det man tror på, fordi det man tror på vil også være det sindet reagerer på, og det bestemmer ens sindstilstand.

Når jeg ser mennesker lide og dø i fjernsynet, så vil mit ego gerne have at jeg reagerer på det med frygt eller med en fordømmelse af de mennesker egoet identificerer som årsagen til lidelsen. Men hvem er det som i virkeligheden lider og dør hvert øjeblik? Det er mig selv, fordi der er i virkeligheden ikke noget udenfor mit sind. Grunden til at jeg "overlever" er at mit sind projicerer det hele ud på det lærred vi kalder verden, og så kan jeg se det hele derude i stedet for i mit sind. Men det er egoets fup-nummer. Når mit sind projicerer ideer ud, så beholder jeg i virkeligheden ideer inde i mit sind. Men så snart jeg ser at lidelsen og smerten er i mit eget sind, og ikke ude i verden, så er det muligt at tage ansvar for det, gi slip på det, og vælge at lytte til Helligåndens vejledning.

Miraklet er når kærligheden bliver inviteret ind i ens sind, og man giver slip på frygten(egoet). Når man gør det, så ser man verden igennem Kristus. Man ser Kristus i andre mennesker, og man ser at vi alle i sandheden er fuldkommen elsket. Ideen om lidelse og død bliver til et gennemsigtigt slør, hvor man blot ser nogle dansende symboler. Livet bliver igen til liv, og i livet er der ingen plads til døden. Dualitet ses som en lille tåbelig ide som ingen mening har overhovedet.

Kroppen bliver til et redskab man kommunikerer med så længe der er brug for denne form for kommunikation. Og den lægges blidt til side når den har opfyldt sin funktion. Alt hvad der har form ses som fuldstændig neutralt, fordi det er det formen er. Når formen ikke tillægges værdi eller virkelighed, så kan virkeligheden(Gud) træde ind i ens bevidsthed.

I sidste ende er den totale oplevelsen af Gud i virkeligheden ikke nogen mystisk oplevelse. Det er en oplevelse som er fuldstændig naturlig, fordi Gud er fuldstændig naturlig. Vi har blot glemt hvem vi i sandheden er, og vores sind har vænnet sig til at være frygtsomt og plaget af skyldfølelse. Men på vejen tilbage til Gud kan vores oplevelser godt opleves som noget mystisk og uforklarligt, men nu længerer vi kommer på vores vej, nu mere og mere vænner vores sind sig til lyset igen. smiler

Når man har været i mørket i lang tid, så virker lyset også meget skarpt, men det er kun indtil man igen lige vænner sig til lyset. smiler

Tak for din venlighed, Arne. Og tak fordi du deler dine tanker med mig. engel

God solskinsdag til dig min ven.

Kærligst Jan.








Top Svar Citer
#7205 - 03/07/2009 09:35 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: serotonin]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Serotonin.

Jeg kan se, at vi alligevel er ret langt fra hinanden i vore oplevelser af verden.

For dig - ser det ud til - er menneskeheden verdens centrum, og ser du lidelse, skriver du:
Citat:
For mig kan frygt(lidelse) og kærlighed ikke sameksistere, for det er to tilstande som gensidig udelukker hinanden.

For mig er verden, som den ER, selvom jeg kun oplever meget, meget lidt af den, og jo mere lidelse, jeg ser her på jorden, jo mere vokser min kærlighed, og jeg indser, at meningen med mit liv er at gøre, hvad jeg kan (desværre ikke ret meget) for klodens liv og for kloden selv.
Det er ikke noget, jeg vælger. Det ER bare sådan.

Dertil kommer, at du går i kritisk dialog med skaberen (hvis der er en) om kvaliteten af det skabte, og du skriver:
Citat:
For mig er Gud enten sindsyg, eller også er Han fuldkommen kærlighed. Hvis Han er sindsyg, så må den lidelse, frygt og smerte jeg oplever og ser være virkelig. Hvis Han er fuldkommen kærlighed, så kan lidelse, smerte og frygt ikke også være virkelig.

For mig er verden, som den ER, og jo mere lidelse, jeg ser, jo mere vokser min kærlighed, og jeg indser, at meningen med mit liv er at gøre, hvad jeg kan (alt, alt for lidt) for at værne om klodens liv og kloden selv.

Jeg bilder mig selvfølgelig ikke ind, at jeg kan fatte, hvorfor der er lidelse - i hvert fald blandt alt levende - og jeg ved, at der også gemmer sig kvaliteter i lidelsen (fryd og lidelse to sider af det samme).
Ja, jeg ved jo end ikke, om det er godt, at et barn dør af sult eller sygdom (som kunne være undgået), eller at levende arter uddør (ofte p.g.a. os mennesker).

Og hvis vi undlader at sætte menneskeheden i centrum, men ser på alt levende på denne ret så ubetydelige planet, så er der jo en masse, der ikke bliver fuldkomment i vores forstand - individer af arterne, der aldrig når det, de "er skabt til" (sædceller, der ikke befrugter et æg, for eksempel).

Det siger mig, at vi nok anlægger et alt for snævert syn på verden, men det ændrer ikke ved min motivation til i kærlighed og empati at gøre den smule, jeg kan - aktivt.

Men så skriver du jo også:
Citat:
Miraklet er når kærligheden bliver inviteret ind i ens sind, og man giver slip på frygten(egoet). Når man gør det, så ser man verden igennem Kristus. Man ser Kristus i andre mennesker, og man ser at vi alle i sandheden er fuldkommen elsket. Ideen om lidelse og død bliver til et gennemsigtigt slør, hvor man blot ser nogle dansende symboler. Livet bliver igen til liv, og i livet er der ingen plads til døden. Dualitet ses som en lille tåbelig ide som ingen mening har overhovedet.

Her kan jeg vist nok godt følge dig - i hvert fald angående JEG'et (egoet) - men ikke angående den frygt, du skriver om (Hvad er det for en frygt?).
Jeg ville nok ikke sætte Kristus helt så meget i centrum (men lad os ikke hænge os i detaljer), og jeg ville nok mere se døden sammen med livet som to sider af det samme, ligesom jeg nok ikke ville reducere lidelse og død til dansende symboler, men som sider af tilværelsen, der motiverer til aktiv kærlighed.
(Måske det er fordi, jeg er så gammel, at jeg har det sådan smiler )

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/07/2009 09:36)
Top Svar Citer
#7206 - 04/07/2009 18:56 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: Arne Thomsen]
Steinar Offline
ny
Registeret: 04/07/2009
Indlæg: 1
Arne: "Amerikansk selvhjælpslitteratur er ikke lige min kop te, og to psykiateres markedsføring i samme genre af EKIM (Et Kursus I Mirakler) tænder også alle alarmlamper hos mig.
Det kan vel kaldes en fordom at afvise på forhånd, men den heftige markedsføring i "at blive lykkelig" - og så dét, at man jo "køber katten i sækken" - synes jeg mere ligner et tegn på, hvor "fattige i ånden" vi er her i den vestlige objektiviserende og teknisk manipulerende verden.
Dermed være ikke sagt, at der ikke kan være meget værdifuldt at hente i "lykke-industrien" - jeg kan bare ikke få mig selv til at være med dér "


Kære Arne du kan roligt læse Eckhart Tolle - jeg har læst alle hans bøger og været på hans kurser, ligesom jeg har mange af hans DVD-ere.

Du kan godt have ret i, at visse ting - bl.a. det,at han udgiver DVD-ere - er en form for selvhjælpsindustri - men jeg kan stort set godt love dig, at når du har læst "Nuets Kraft" så har du fået flere guldkorn end J. Anker Larsen, og jeg har i øvrigt også læst samtlige hans (J. Anker Larsens) meget fine bøger. "De vises sten" fik i øvrigt en litteraturpris.


M.h.t. EKIM, så er det en meget speciel "moppedreng", som i den grad lever op til betegneseln "en mursten", men jeg vil også påstå omkring den bog, at der ikke er noget særligt industri i den - eller rettere sagt den måde "den landede på" har intet med selvhjælpsindustri at gøre, men er et dybt seriøst og lødigt værk, som det imidlertid kræver sin tålmodige og flittige mand/kvinde at komme igen - de fleste er en del år om at komme igennem såvel tekstbog som arbejdsbog - helt modsat Eckart Tolle, som er lige ud af landevejen at læse - især for en som dig med de indsigter du allerede har.

At begge bøger måske af diverse forlag og andre skubbes i retning af at tjene penge ændrer ikke ved de fantastiske guldkorn, der kan findes i begge bøger, og som jeg ser det, snarere udbygger på de guldkorn vi allerede har fået af J. Anker Larsen, Krishnamurti m.fl. men blot er en anden vinkel i retning mod det samme - en anden vejviser mod det samme, og en vejviser er som bekendt ikke at være på stedet, men en hjælp dertil.

M.h.t. de andre ting I debatterer, så er der et særdeles godt bud på, hvorfor verden har set ud, som den har set ud, og hvorfor den ser ud, som den gør og i dag og som bekendt ikke er fuldkommen i bogen "Vandrer mod Lyset," som jeg meget kan anbefale.

Man får også helt på plads, hvorfor der har været genier som Mozart, Michelangelo, you name it, som ragede klart op over gennemsnittet, og det modsatte, f.eks. Hitler.

KH/Steinar
Top Svar Citer
#7207 - 05/07/2009 10:44 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: Steinar]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Steinar - og velkommen her.

Du har sandelig været langt omkring - både Tolle, der tog navn efter en kendt europæisk mystiker fra middelalderen, EKIM-imperiet, hvor man skal af med tusindvis af kroner til deres kurser for at følge med - og endelig også danskeren Michael Agerskovs nykristne: "Vandrer mod lyset".

Du hævder her at have fundet "guldkorn" i rigt mål.

Det vil jeg naturligvis ikke betvivle, men alene det, at de alle har opbygget større eller mindre "forretnings-imperier", vækker min mistanke om, at det segment af mennesker, som deres "markedsføring" retter sig imod, er "de lette ofre" - dem, der er ulykkelige, og som søger en mening med deres liv.

Det er jo lige før "Et kursus i mirakler" lover os at kunne gå på vandet - beskedenhed er i hvert fald ikke deres mest fremtrædende kendetegn.

I modsætning hertil indleder Johannes Anker Larsen sin lille bog med ordene:
Citat:
Hvem er jeg, som her trænger mig frem og falbyder en fortrolig tale? En almindelig ener blandt den halve snes bondedrenge, der engang i firserne kom ind i en dansk landsbyskole.

Nu vil jeg ikke hævde, at denne mand skulle være særlig egnet til at hjælpe ulykkelige og søgende mennesker, men blot det, at han peger på nogle almene menneskelige egenskaber, som ikke kræver hverken kurser eller intelligens, men som har givet ham en særlig samhørighed med verden (evighedsoplevelser, som han kalder det).

Det ligger ikke langt fra det, jeg selv synes jeg oplever - og som giver mig både en fundamental oplevelse af lykke og tillige en aktiv retning i mit liv.

Mit spørgsmål kunne så være, om det kunne være muligt for dig kort at karakterisere "guldkornene" hos de tre, du peger på, lidt mere, end du allerede har gjort?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/07/2009 10:47)
Top Svar Citer
#7208 - 05/07/2009 15:36 Re: EN DANSK MYSTIKER [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Var lige inde og kigge lidt på, hvad der sker hos jer. :)

Som kender af alle 4 nævnte kurser/forfattere - og i egenskab af den stadig søgende sjæl, jeg gerne fortsat bekender mig som, tillader jeg mig lige at give et lille pip med fra sidelinjen. ...

Som jeg oplever det, finder jeg guldkorn alle nævnte 4 steder. Guldkorn, som alle har den fælles egenskab, at de "kalder på det bedste i mig". ...

Kan ikke lade være med at fortælle, at EKIM - som jeg i parantes bemærket har været studerende af gennem de sidste ca. 10 år - i alt har kostet mig under 2000 kr. - hvoraf selve bogen, som i øvrigt er beregnet på at være et selvstudium, beløb sig til under 500 kr., da jeg i sin tid anskaffede mig den. ...

Skulle jeg vælge, hvis jeg kun måtte tage én bog med, er jeg ikke i tvivl: Så blev det Et Kursus I Mirakler. ... Ikke for at forklejne nogle af de andre eller for den sags skyld Bibelen, men fordi den giver så utrolig stort et grundlag at arbejde med sig selv på. ... Og som bekendt kan man jo ikke forandre andre end sig selv. ...

Alt vel - og en fortsat dejlig sommer ønskes alle her
Esther. :)
Top Svar Citer
Array
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk