annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7162 - 18/06/2009 11:51 Tilfældet gud.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gud og logik er to ting der ikke hører sammen, lige meget hvormeget de troende mener at tilfældet gud, er noget der er virkeligt.

De troende har ingen logisk tænkning, men er bundet af en årelang påvirkning udi det "åndede", der igen bunder i at, da vore forfædre dukkede ud af "mørket" og begyndte at tænke selvstændigt, af en eller anden mystisk grund, mente at deres eksistens beroedede på at et eller andet stort og uhyggeligt måtte have skabt dem.

I begyndelsen var det nok ikke lige en gud man tænkte på, men nogle mystiske væsener, der boede i en sten, et bjerg o.s.v.der indgydede dem en underlig respekt.

Dette udartede sig til mange forskellige former for ting, man betragtede som havende magt over dem.

Man tilbad/tilbeder disse ting skikkelser, der varierede alt efter hvor i verden man befandt sig, her i Danmark var det solguden, Odin og Thor man tilbad, solen var/er faktisk det objekt der var på topti listen i mange år.

I mellemøsten mente man at være i besiddelse af et endnu bedre objekt-en gud, en gud der var skyld i at vi og universet eksisterede, idet denne rare uhyggelige gud helt alene havde skabt dette enorme uendelige univers, inclusive sandkornet jorden, som han tog sig specielt af, hans hjertensbarn, hvor han kendte enhver og kunne tage sig af alle uden hensyn til nogetsomhelst.

Dette udviklede sig til en TRO, der skulle styre verden i mange år, under forskellige former for pave/ præstestyrer, der bestemte, efter udtalelser fra deres master-guden, hvad man måtte og ikke måtte og især ikke måtte, til stor skade for samfundene.

Denne gud er blevet tillagt mange udtalelser og handlinger, som enhver logisk tænkende ved er løgn, som er blevet "nedfældet" i hellige skrifter af science fiction forfattere, bl.a. hvordan han skabte jorden-mennesket-himlen o.s.v. dette købte mennesket, dog med enkelte undtagelser, uden at tænke på om det nu kunne være rigtigt, hvilket man så ikke kan udlægge som logisk tænkning, tværtimod en meget ulogisk tankegang, som vel grundede i at mennesket var knapt så intelligent på dette tidspunkt, som nogle er nu og naturvidenskaben var endnu på babystadiet.

Der er/har været omkring 5000 gudeformer som det uintelligente menneske har og stadig dyrker.

At mennesket stadigt dyrker guder må bero på en manglende intelligens, idet naturvidenskaben efterhånden har skudt alle "the holy book" biblens ammestue historier i sænk.

I vore dage kan man tillade sig at dette, mens tidligere forskere der fremkom med beviser på biblens løgnehistorier, enten blev fængslet/myrdet eller tvungne til at dementere deres udtalelser.

I tilfældet -gud bliver tilsyneladende fornuftige mennesker, "tvungne" til at mene at de tror på en gud, en ulogisk tankegang, som udviser at i tilfældet-gud, udviser menneskets hjerne nedsat intelligens og tror på hvadsomhelst.

Dette begrundes ofte i henvisning til ældgamle historier som jordens skabelse, universets alder, Moses love, Moses adskillelse af havene så man kunne gå tørskoet over, den brændende tjørnebusk o.s.v.historierne er mange og alle det bare opspind, selvom såkaldte "lærde" kendte mænd er kommet og kommer med stadig nye fortolkninger, ja opspind for den logisk tænkende, men ikke for den troende.

Nu vil jeg ikke sige meget om gudens "søn" Jesus, andet end større plattenslager end ham og Muhammad har verden ikke set magen til.

Alligevel begiver folk sig troligt hen i "guds" hus og falder på knæ for disse sagnfigurer, som en flok umælende får, håbende på at knæfaldet skal forbedre deres liv, foran de tåber der ikke forstår en pind af det hele og kun har hån tilovers for de "kvikke" troende.

Jo tilfældet gud er en svær mental sygdom, der desværre er svær at kurere.





Redigeret af treram (18/06/2009 11:55)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7163 - 18/06/2009 13:00 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Citat:
At mennesket stadigt dyrker guder må bero på en manglende intelligens, idet naturvidenskaben efterhånden har skudt alle "the holy book" biblens ammestue historier i sænk.

Måske Treram kan berige os alle med, hvilken 'naturvidenskab' eller hvilke naturvidenskabsfolk det ér, som der har skudt alle "biblens ammestue historier" i sænk? Mig bekendt findes der ikke én eneste videnskabsmand/kvinde på guds grønne Jord, der ved noget om hvordan alting begyndte?

Mange som påstår, at de ved noget desangående, og som måske ovenikøbet kalder sig videnskabsfolk, de kommer tit og ofte med nogle vage og tågede forestillinger om, at Alting (alt stof i universet), er kommet helt af sig selv, spontant, tilfældigt og tilsyneladende ud af den blå luft.

Vældigt overbevisende?! ;)
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#7164 - 18/06/2009 15:18 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Onceinalifetime]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Onceinalifetime.

Det ville være mindst lige så vældigt overbevisende, hvis en gud, der befinder/befandt sig hvor?, andet end i de uintelligentes hjerner, skulle afstedkomme et univers med vort lille sandkorn som sit hjertebarn.

Og hvorfra skulle denne gud så komme?, er han selvskabt og hvorfra fik han materialet til at skabe hele universet?.

Hvad siger du til at jorden er 6000 år gammel?, at guden skabte Adam ved at puste liv en bunke lerstøv, der endnu ikke fandtes før efter mill.års hærgen af vind og vejr på den store nyfødte jord, der var glødende i mange mill. før der kom vand på kloden.
Hvad siger du til at jorden var flad?, hvad siger du til at jorden var/er verdens midtpunkt?, hvad siger du til Dinosauerene levede for indtil 65 mill. år siden taget i betragtning at nogle troende mener jorden er 6000 år gammel?? og sådan kunne jeg blive ved med at diske op med usandsynlige ammestuehistorier.

Alt sammen noget at videnskaben har bevist for længe siden, men som de troende ubehjælpeligt hager sig til, forblændet af noget de ikke kan forklare eller bevise en meter af.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7166 - 18/06/2009 16:49 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Citat:
Det ville være mindst lige så vældigt overbevisende, hvis en gud, der befinder/befandt sig hvor?, andet end i de uintelligentes hjerner, skulle afstedkomme et univers med vort lille sandkorn som sit hjertebarn.

Hej treram!

Han befinder sig her:

1.Timotheus 6:16:..han, den eneste, som har udødelighed og bor i et utilgængeligt lys, og som intet menneske har set eller kan se. Ham være ære og evig magt! Amen.

Hvis du nu spørger mig; hvor er dét så henne? Så er mit svar: Det er i en dimension udenfor menneskelig rækkevidde, og udenfor menneskelig forståelse, en dimension som er uafhængig af tid, rum og sted. Gud er kort sagt, langt større end universet, og da han er Skaberen af alt dette, så er han naturligvis også uafhængig af det. Gud er stor - meget større end du tror.

Citat:

Og hvorfra skulle denne gud så komme?, er han selvskabt og hvorfra fik han materialet til at skabe hele universet?.


Nogle videnskabsfolk tror på at universet har en begyndelse eller en start, i det såkaldte: "Big Bang", andre tror at der var andre 'faser' eller andre 'tilstande', før universets skabelse eller tilblivelse. (I virkeligheden blot en cirkelargumentation, hvor man blot - så at sige - skubber svarene omkring universets opståen, tilbage og tilbage i..ingenting)? Nogle tror også, at universet har bestået altid, så hvorfor i alverden skulle Gud ikke kunne være det?

Det korte af det lange, er, at videnskaben - til trods for, at den har gjort væsentlige fremskridt på mange måder og områder - ikke er i stand til, at kunne forklare universets opståen. Man kan i videnskabelige publikationer og i artikler, læse ting som:

"Men hvordan denne præcise balance opstod er et af de usandsynlige ting, der gør universet så spændende. Og så selvfølgelig det helt store spørgsmål. Hvad skabte universet?"
Og/eller: "Ingen ved, hvordan livet opstod på Jorden"?

Nej, jeg tror ikke på at Jorden er flad, og jeg tror heller ikke at Jorden er 6.000 år gammel. Hvem siger det?

Mvh. Onceinalifetime









Redigeret af Onceinalifetime (18/06/2009 16:50)
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#7167 - 18/06/2009 19:37 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Onceinalifetime]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Onceinalifetime.

Så ser vi atter en henvisning til de gamle usandsynlige røverhistorier-han befinder sig her??? Et sted ingen ved og udenfor menneskelig forståelse, i en dimension udenfor menneskelig rækkevidde, ok så forstår jeg bedre at der ingen feedback er på de troendes bønner. Det er bare noget de tror ha ha.

Det er da glædeligt at du bifalder at videnskaben gør fremskridt i at bevise hvordan bl.a.hvordan livets skabelse er gået til, men da videnskaben endnu ikke er i stand til at løse universets gåde, med hensyn til hvordan det er opstået, hælder de troende stadig til at en usynlig ånd frit svævende et sted, muligvis udenfor dette univers?? har skabt det hele ud af intet.

Hvad angår livets opståen på jorden er man ikke længere i tvivl om hvordan dette er sket og det er ihvertfald ikke skabt af en gud, hvilket videnskaben er helt sikker på.

Nu sagde jeg ikke, at du, troede at jorden var flad og 6000 år gammel, men det siger den gamle røverhistoriebog biblen og mange troende mener dette er rigtigt, hvilket videnskaben og alm. logik har bevist ikke er rigtigt.

Jeg var ikke klar over at du ikke kendte biblens røverhistorier, du lyder ellers som een der er troende.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7168 - 18/06/2009 20:03 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Citat:
Det er da glædeligt at du bifalder at videnskaben gør fremskridt i at bevise hvordan bl.a.hvordan livets skabelse er gået til, men da videnskaben endnu ikke er i stand til at løse universets gåde, med hensyn til hvordan det er opstået, hælder de troende stadig til at en usynlig ånd frit svævende et sted, muligvis udenfor dette univers?? har skabt det hele ud af intet.


Jeg taler om det stik modsatte, at videnskaben - trods fremskridt - ikke kan besvare spørgsmålet om universets og livets opståen. I øvrigt er det dig og ligesindede, der påstår og tror på, at Alting kommer fra ingenting. Jeg påstår at Alting kommer fra Gud.

Citat:
Nu sagde jeg ikke, at du, troede at jorden var flad og 6000 år gammel, men det siger den gamle røverhistoriebog biblen og mange troende mener dette er rigtigt, hvilket videnskaben og alm. logik har bevist ikke er rigtigt.


Siger Bibelen dét? Det var interessant, vil du ikke være så venlig, at vise mig hvor dét står i Bibelen, så skal jeg bagefter vise dig det modsatte!

Mvh. Onceinalifetime
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#7170 - 19/06/2009 09:16 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Onceinalifetime]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Onceinalifetime.

Ja du påstår at alting kommer fra en gud, det er et yderst videnskabeligt argument du der kommer med og hvor kommer så din gud fra, har han altid været, der?? eller er han opstået af lommeulden.

Hvis du følger "tidstabellen" i biblen-det gamle testamente kommer man frem til at jorden er omkring 6000 år gammel, dette tror mange troende er universets alder, inclusive JV.

Flere af datidens berømte videnskabsmænd Copernicus og Gallileo der gjorde store opdagelser om universet, bl.a.at jorden ikke var verdens midtpunkt o.s.v. måtte dementere deres opdagelser og blev alligevel straffet af den "kloge" katolske for deres kætterske udtalelser, først i 1992 tror jeg det var, fik Gallileo ændret sin dom og den katolske kirke beklagede at den havde straffet Gallileo.

Nu husker jeg desværre ikke lige hvem det var der udtalte at jorden ikke var flad, men kuglerund og blev straffet for sine udtalelser, men alle ved nok at div.videnskabsmænd igennem tiderne er blevet straffet og specielt af inkvisitionen, for at fremkomme med deres opdagelser, som ikke stemte overens med de hellige skrifter, man skulle dæleme ikke ændre på deres guds "skaberi".

Jeg fandt lige ud af, at det var Gallileo der offentlig måtte dementere sin udtalelse om at jorden var rund, for ikke at blive brændt på bålet og da han havde gjordt det, mumlede han: den er sku rund.

Men ok det står ikke direkte i den "kloge" bog biblen, at jorden er flad, men man mente at jorden havde ligesom en kuppel over sig-himlen, hvor den travle hr. gud skiftevis hængte solen eller månen op på, for at skille dag og nat og det kunne opfattes som at jorden var flad.

Så der er noget om snakken.



Redigeret af treram (19/06/2009 09:48)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7172 - 19/06/2009 12:47 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Citat:

Ja du påstår at alting kommer fra en gud, det er et yderst videnskabeligt argument du der kommer med og hvor kommer så din gud fra, har han altid været, der?? eller er han opstået af lommeulden.


Hej Treram

Ja, det gør jeg, og du påstår, at Alting er kommet helt af sig selv, ud af ingenting og/eller ud af den blå luft? Et yderst overbevisende 'videnskabeligt' ræsonnement, og en aldeles overbevisende argumentation? griner

Mvh. Onceinalifetime


Redigeret af Onceinalifetime (19/06/2009 12:50)
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#7173 - 19/06/2009 14:37 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Onceinalifetime]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Ja gud er ski en ulden affære, og du mener han er opstået af intet, jeg mener at vide at han såmænd bare er menneskeskabt, skabt af nogle individder, der havde mareridt og skulle have een at kaste skylden på.

Så glem du dine søforklaringer til du skal "mødes" med ham i helvedes port, måske du der får brug for dem, vi andre der er ikke gudeskabte skal ikke mødes med nogen.

Vi har ikke behov for at ligge med den nederste del af ryggen i vejret og med foldede hænder og himmelvendte øjne, bede om et godt liv og vort daglige brød o.s.v.bla bla bla.

Det er vores tid for kostbar til, vi vil hellere opleve livet mens det er der, uden påtage os religiøse sorger, skyldsfølelser, skamsfølelser o.s.v. og leve efter kunstige religiøse regler, der klasseficerer mennesker efter hvor gode de er mod deres gud/er Jesus og det hellige spøgelse helligånden.

Også kaldet de treenige narre.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7174 - 19/06/2009 16:48 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Onceinalifetime Offline
godt igang
Registeret: 05/08/2008
Indlæg: 57
Sted: Guds grønne Jord - denne juve...
Hej Treram

Ja, vi må jo så bare konstatere, at du i lighed med hin kejser i eventyret, og i lighed med dine trosfæller, OB og Simon2 o.a., absolut intet har 'på', og derfor absolut ikke kan byde på andet end:ingenting, når det handler om, at forklare universets opståen eller livets tilblivelse?!

Mvh. Onceinalifetime
_________________________
" Ingenting kommer af ingenting – undtagen lommeuld og ateisters bortforklaringer."

Top Svar Citer
#7448 - 31/08/2009 11:41 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

På religion.dk er der en debat "mellem kristen og gudløs":

http://www.religion.dk/artikel/336027:Debat--Foelg-online-debat-mellem-kristen-og-gudloes

Her synes "de gudløse" at klare sig ret godt, synes jeg - i deres ikke-fanatiske ateisme - men det er jo op til hver enkelt at vurdere smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#7449 - 31/08/2009 18:26 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jo jeg har været ovre og kigge på debatten og må give dig ret at de "gudløse" klarer sig godt, men de har heller ingen at skal stå til "regnskab" for.

Men jeg synes ham Lars Christiansen er lidt af en tøsedreng, han var utilfreds med 2 tv programmer på DR tv med Richard Dawkins, de var så underlødige, at han blev nødt til at slukke for dem.

Det kunne også tænkes at han var bange for at der gik skår i hans barnetro, sandhederne er ikke altid lige velkomne og slet ikke hvis ens gud bliver hudflettet.

Jeg må dertil sige at jeg ser mange programmer her i Sverige om religioner og synes det er interessant at se disse, jeg kunne da ikke finde på at slukke, det sker kun hvis det prædikener/messer de sender, men vil man debattere, så må man følge med i alt der rør sig, så hjælper det ikke at slå skyklapperne ud.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7451 - 01/09/2009 17:02 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Noget af det, jeg hæftede mig ved, var den sobre tone, som "de gudløse" brugte/bruger smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#7452 - 01/09/2009 18:55 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Så hvad mener du med det? synes du vi/jeg taler mindre sobert her end de andre "gudløse"??

Nogen gange må man tale med store "bogstaver" for at det glider ind.
Men jeg synes nu ikke jeg er nær så grov som den anonyme, der er på debatten.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7453 - 01/09/2009 19:21 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, jeg synes, du er mindre sober end, hvad der svarer til mit billede af dig.

Det er selvfølgelig helt klart din gode ret - ligesom det er dine læseres gode ret at vurdere, som de nu synes.

Nu var det ikke så meget en sammenligning mellem de nævnte "gudløse" og dig, der var mit ærinde, som det var den styrke, der efter min mening lå i den sobre tone, "de gudløse" brugte - der lå på et niveau, som "de gudelige" tydeligt ikke kunne leve op til smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#7454 - 02/09/2009 10:56 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" Ja jeg synes du er mindre sober end, hvad der svarer til mit billede af dig".

Det er muligt man bliver mere "arrig" med årene, før i tiden havde jeg ikke megen tid til at tage mig af mit ateistiske "sind", men som jeg har fået mere tid til at studere religionerne og deres dårlige indflydelse på mennesket, føler jeg større trang til at nedgøre religionerne og deres håndlangere.

Og når bl.a. en naragtig idiot som paven påstår at kondomer skader mere end Aids, så står jeg af.

Nu tror du på dit lille mirakel med ikonen, men Einstein sagde engang: miraklet er, at der ingen mirakler er.

Religonernes stadige prøven på at forskrække børn med hæslige opspind på skyld og helvede, hvis de ikke falder til patten, gør mig virkelig arrig og når man nu ved at religionerne er menneskeskabt, kan jeg ikke se noget som helst formål med at underkue de stakkels unger, der jo kun kan tro på hvad de bliver indbildt af de "lærde" idioter.
Hvis vi ikke havde denne syge påvirkning af børn, ville religionerne stille og roligt dø ud, er jeg endog meget sikker på.
Lad for fanden da børnene i fred, dette gælder også forældrerne og lad dem selv bestemme om de vil tro på mirakler når de er myndige, istedet for at tvangsindlemme dem i religionernes, når de er mest sårbare.

Det er en af de største syndere i menneskehedens historie og det er den der får mig til at se "rødt".

Ingen forældre(eller yderst få) og skole påtvinger deres børn en politisk mening, før de selv finder ud af hvor de vil stå, men med vold og magt så skal de fandeme være troende og det "tror" de så de er.







Redigeret af treram (02/09/2009 11:01)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7455 - 02/09/2009 16:43 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, nu er du jo gudskelov (nåh nej, for pokker da også - det kan man selvfølgelig ikke skrive til en ateist - pardon smiler ) ikke ganske blottet for humor, læser jeg mellem linjerne.

Og det er jo i øvrigt din fulde og gode ret at være "arrig" i dit "korstog" (gad vidst om man heller ikke kan skrive det til en ateist smiler ) mod de etablerede religioners grusomheder.

Måske det kan formilde dig, at jeg i dag i en avis her set, at mindre end halvdelen af alle børn i København bliver døbt.

Og så er jeg jo, som du ved, med på, at kæmpe imod etablerede religioners, diverse ideologiers og ganske almindelige diktaturers overgreb mod den personlige frihed bank

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/09/2009 16:44)
Top Svar Citer
#7456 - 02/09/2009 17:51 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jo det kan da vitterligt formilde mig, at under halvdelen af alle nyfødte børn i København bliver døbt i kirken, det viser at det går den rette vej, men er vel også et tegn på at der er kommet mange muslimer til byen.

Jeg er helt enig i at kalde mine angreb mod kirken for et korstog, et tog mod korset.

Vi er vel stort set enige i mange spørgsmål om kirkernes berettigelse, jeg er nok bare noget mere udfarende.

Jeg har tænkt lidt over hvorfor mennesket mon opfandt gud/erne, men det kan vel tænkes at det var skræk og frygt for det ukendte, mystiske lyde i skoven og naturens leg med lyn og torden, der fik sat gang i at der måtte være noget der kunne hjælpe og beskytte mennesket, hvorefter man afprøvede forskellige afguder, opfundet af medicinmænd, med tiden forsvandt de fleste afguder, til vi idag står med nogle enkelte af slagsen.

Nu er det ikke kun mennesket der udviser frygt, det gør faktisk de fleste patteyr, fisk, fugle og selv insekter, på fuldstændig samme måde som mennesket, mon de også har været så tåbelige at tro på der fandtes en gud, der kunne hjælpe dem, eller var de klogere end mennesket, hvilket jeg er overbevist om.

Men du har som dyrlæge vel ikke været istand til at tale med dine "patienter" og fået bekræftiget dette?.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7457 - 02/09/2009 23:25 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg forstår selvfølgelig godt din tankegang om hvordan mennesker når frem til forestillinger om en gud eller flere guder eller en treenig/trefoldig gud, som Odin og Thor, Zeus og Apollon, Brahma og Vishnu, Faderen-Sønnen-Helligånden, som et resultat af mennesker skræk og frygt (som du kalder det) for naturen (Torden er jo et godt eksempel, synes jeg).

Men det kan jo også være fremkommet i begejstring over den vidunderlige, livgivende og overvældende natur.

I de hinduistiske religioner er det mig bekendt Gangesfloden, der jo giver livsbetingelser for millioner af mennesker, der opfattes som hellig (Hel i modsætning til i stykker, og heldbringende, som vi jo også kender fra de mange hellige kilder her i landet og vel overalt på jorden, hvor vi mennesker jo har behov for godt drikkevand).

Religionsforskere mener - mig bekendt - at oplevelsen af, at noget er helligt, går forud for en senere personificering af det hellige.

Begejstringen over godt vand er jo vidt udbredt.
Vikingerne skabte, så vidt jeg ved, idéen om en ånd i alkoholiske drikke: Vinånd, og forestllingen om Ånden i flasken findes jo hos flere folkeslag.

Det at forestille sig et væsen - endda et (eller flere), der har en vis lighed med mennesker (en slags over-menneske), gætter jeg, er et resultat af menneskets myteskabende evner.

Oprindeligt har det vel været fortælleren om aftenen omkring bålet, efter at dagens gerninger var overstået, der har haft brug for figurer i sine fortællinger, som i shamanismens vist nok ca. 40.000 år gamle åndeverden (det moderne menneskes alder er vistnok ca. 150.000 år).

Man kan vel hævde, at det at bruge menneskelignende figurer i forbindelse med oplevelse af noget helligt, at det er ret så primitivt, men jeg kan da på den anden side godt forestille mig, at fortælleren har haft svært ved at håndtere noget så abstrakt og alligevel for mange mennesker uomgængeligt, som oplevelsen af hellighed.

Hvis vi går til vores aktuelle viden og oplevelse af verden - af universet - så lidt vi egentlig ved om det - er det jo nærliggende at opleve universet som helligt - vidunderligt og ufatteligt - og jo, selvfølgelig også skrækindjagende.

Og hvordan udtrykker man så dét?

For nogle er ordet Gud nærliggende - ikke som en venlig ældre herre med hvidt skæg, men som noget totalt udefinerbart.

At bruge ordet Gud på den måde "bringer ikke mit pis i kog" smiler

Angående dyr kender jeg ikke til tegn på abstrakt tænkning eller religiøse evner - måske hos menneskeaber? - men det ved jeg ikke noget om smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/09/2009 23:25)
Top Svar Citer
#7458 - 03/09/2009 15:31 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg tror ærlig talt ikke at urmennesket havde tanker om hvor vidunderlig naturen og livet var, de havde vist travlt nok med at samle spiselige ting sammen, jeg husker fra udsendelser fra Lejre hvor man kan/kunne leve som i stenalderen, med at lave brød af korn man selv maler til mel og slagter dyr for at spise dem, et arbejde der tog faktisk hele dagen, så den tid der var tilovers gik med at reparere på husene og passe dyrene.

Det var mest frygten der fik dem til at finde på afguder, frygten for al det ukendte rundt om hjørnet.
Desuden var de gamle skrifter jo ikke videre vidunderlige, når man læser om hvordan afguden teede sig overfor dem der ikke ville underkaste sig hans luner.

Kirkens håndlangere har det jo også med at tale om synd, død og helvede og frelse hvis vi ellers opfører os "ordentligt", og falder på knæ for faderen, sønnen og det hellige spøgelse, ikke lige noget der virker vidunderligt.

Den "gode" gud fremkom vistnok først efter at Luther havde fået omvendt folket fra katolismen, så kom der andre boller på suppen.

For slet ikke at tale om islam, som ikke er nået et skridt længere med deres umenneskeligheder.Inddoktrinering på koranskoler af alle drengebørn, så kan de sku lære det.

Dyrene kan da også visetegn på frygt, er det ikke sandt?.
Det er der da masser af eksempler på, de er bare ikke så dumme at de tror på en gud.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7459 - 03/09/2009 17:26 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, vel kan dyr da vise tegn på frygt eller trang til flugt, men de kan da også vise tegn på glæde og leg - de kan sågar finde på at danse - det kan i hvert fald tydeligt ses både hos hunde, grise, kalve, føl og uden tvivl en masse andre dyrearter.

Og mennesket har da også mig bekendt altid haft evnen til at feste, danse, synge og slå sig løs - også uanset om der egentlig ikke var overskud til det
yeah

Jeg tror, du tegner et ensidigt trist og pessimistisk billede af menneskesindets mange kvaliteter gennem alle tider smiler

Desuden går idéen om den (også) kærlige Gud da mindst tilbage til fortællingerne om Abraham, og den dyrkes meget i både græsk og russisk ortodoks kristendom

Jeg fandt tilfældigt, via Google, Andrej Rublevs berømte treenighedsikón, der egentlig handler om det gensidige kærlighedsforhold mellem Gud og det enkelte menneske, og som i sit "overskud" skaber kærlighed til næsten og til hele "skaberværket"
http://www.holtekirke.dk/upload/holte_juli-okt_2007_001.pdf

Det er nok ikke lige "din kop te", men i forhold til Martin Luther, som du nævner, så er Luther den rene hændervridende anger sammenlignet med den fryd, begejsting og kærlighed, der findes i rigelige mængder i den gamle ortodokse kristendom.

Og den findes stadig!
Jeg har for ikke ret mange år siden været med til en græsk ortodoks gudstjeneste (på græsk hedder det "Liturgia", som vel kan oversættes til: Handlinger til Guds ære).
Det sluttede med, at vi alle gik tre gange rundt om kirken oppe i bjeglandsbyen efter en Ikón båret af en højerestående præst på besøg, hvorefter vi alle fik brød at spise og et stort glas vand.
Det viste sig nu, at vandet var græsk brændevin (Ouzo), hvilket tydeligt påvirkede stemningen: Værsgo at feste, mens vi nyder "kød og blod af Jesus Kristus" en søndag sidst på formiddagen smiler

Nu er jeg jo ikke troende i bogstavelig forstand, men hvorfor være smålig og nidkær, når hvad deltagerne kalder "Theos" (Gud) for mig mere er det mirakel, at verden - som jeg jo for en kort tid er en del af - at den eksisterer, at den ER - Jubiiiii smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (03/09/2009 17:26)
Top Svar Citer
#7460 - 04/09/2009 11:37 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Vi kan alle feste, vikingerne kunne også det at feste ligesom de gamle romere, der havde endog nogle helt vilde fester, skal man tro på historierne, men det var også før Aid´s var kommet på bane, guds straf til menneskeheden iflg. fundamentalistiske troende.

Du mener jeg ser pessimistisk på menneskesindets mange kvaliteter gennem alle tider, jeg tror at urmennesket havde store problemer at slås med og blev heller ikke ret gamle, der skulle ikke så meget til at slå dem ihjel.
Jeg ser pessimistisk på religionerne men optimistisk på ateismen, man kan jo ikke både blæse og have mel i munden, du ser så noget mere optimistisk på religionerne- gu ved hvorfor ha ha.
Når jeg læser det gamle testamente synes jeg ikke det er videre opmuntrene historier der fortælles der.

Jeg så lige billedet med de tre gratier, som du henviste til, det siger mig ikke en dyt-sorry, og jeg pisser ikke i bukserne over det.

Pudsigt nok har jeg oplevet næsten det samme som du med din vandring rundt om kirken udi det græske, da jeg mødte min nuværende viv for 5 år siden, skulle hun selfølgelig også "slæbe" mig med hen i templet, hvor vi ofrede jeg ved ikke hvormange thaibaht, som vi købte bladgul, røgelsespinde, lotusblomster og "symaskolie" for, min veninde fik udleveret et stort stykke carton med en masse tegn på, vi gik så SYV gange rundt om templet, mens hun fremsagde det der stod på pappet, bagefter måtte jeg ligge på knæ foran en stor fed munk, der stænkede vand på os men han grinte til mig??

Jeg må så indrømme at dette var en engangsforestilling, man måtte jo opføre sig " pænt" når man lige havde mødt sin tilkommende viv.

Men Buddha blev ikke et mirakel for mig ligesom alle de andre dødsyge afguder, men min skjønne viv er et mirakel for mig.

Og jeg er også begejstret for at vi ganske tilfældigt er blevet født på denne lille skønne planet, uden guders hjælp, men helt tilfældigt.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7461 - 05/09/2009 10:14 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver til mig:
Citat:
- du ser så noget mere optimistisk på religionerne- gu ved hvorfor ha ha.

Denne "ydmyge" måde at vurdere mit forhold til tilværelsen på, kalder vist på et svar smiler

Mit svar er, at jeg ser religionerne som forsøg på at fatte tilværelsen - at gribe den, kunne man sige - her indbefattet at finde måder at være på, der giver et godt liv.

Din overbevisning - for nu ikke et bruge ordet "tro" - at alt er tilfældigt (eller mere korrekt, at der er så uoverskueligt mange årsager og virkninger, at det i realiteten bliver det samme som tilfældigt) giver jo reelt ingen forklaringer og ingen anvisninger på et godt liv.

Du kan støtte dig til naturvidenskaben alene, men det efterlader dig fortsat totalt uvidende om, hvor verden kommer fra, og om hvordan du bedst forholder dig til den.

Så kan du støtte dig til en form for humanisme, som imidlertid nok ikke er bedre begrundet end andre filosofiske retninger.

Med andre ord, du står på bar bund, og skal selv skabe din egen forståelse af verden og dine egne idéer om, hvad der er en god måde at leve på.

Det er da fint nok - og al ære og respekt værd - men så da heller ikke mere end dét.

Religionernes måde at nærme sig tilværelsen på er jo mere kreativ, fantasifuld, intuitiv og følelsesbetonet - ikke så meget forskelligt fra hvad stor kunst præsterer.

Det er ikke en "snusfornuftig" fremgangsmåde.
Den spiller på alle menneskets evner - ikke bare på fornuften alene - og det kan jo (ligesom kunsten) føre til snart sagt hvad som helst.

At mennesker på den måde skaber sig en livsforståelse og en måde at leve på, det er, synes jeg, også al ære og respekt værd.

At religioner så - desværre alt for ofte - fører religiøse "overhoveder" ud i at undertrykke andre mennesker og at "føre korstog" mod folk med andre overbevisninger, det er jo dér, hvor min kritik sætter ind.

Og det gælder for mig også, når ateister opfører sig på den måde smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/09/2009 10:15)
Top Svar Citer
#7463 - 05/09/2009 13:28 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Din måde og religionernes måde at fatte/gribe tilværelsen på, mener du er bedre end min måde, religionernes måde at fatte tilværelsen på udgår fra noget ophøjet løgnagtigt sludder, mens jeg bruger tilværelsen uden at have et forud disponeret syn af noget religiøst, der kun fører til et snævre syn på tilværelsens mange facetter, som jeg så til gengæld kan bruge fuldt ud, jeg har ingen religiøse begrænsninger der stopper mig i min begejstring over at jeg ER til i en dejlig verden, selvom den er fuld af mørkemænd-kirkens håndlangere.

Det er sq da morsomt som man tror at ateister ikke har et liv, vi har så til gengæld ikke flere liv som de troende tror de har.

Der er kun naturvidenskaben at støtte sig til, hvis man vil vide hvordan verden/livet er opstået, det er ihvertfald ikke, som sagt mange gange før, en gud der har skabt det hele, men det er sq bare helt tilfældigt det hele.

Jeg står på bar bund siger du, det mener jeg nu ikke, men hellere det end at tro på noget så åndsvagt som en gud/jesus/ helligånd, det er for pinligt/latterligt.

Ja religionernes måde at nærme sig tlværelsen på er mere kreativ, fantasifuld og følelsesbetonet, ja gudfader bevares må jeg sige, det er netop de rigtige ord du der bruger, det er ligesom kreativ bogføring, løssluppen fantasi og legen med folks følelser, alt sammen en indoktrinering der har vist sig at virke og hermed ikke ment som noget positivt.

Det kræver da ingen evner for at forstå budskabene fra kirkens håndlangere, men det kræver evner at se igennem dem, evner som man kun som ateist har.
Snak ikke om fornuft og tro, to ting der ikke hører sammen overhovedet, alt der sker i en kirke er så absolut ufornuftigt og barnagtigt-gud hjælpe mig ha ha.

ridderen af det ateistiske korstog

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7464 - 05/09/2009 20:48 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver til mig:
Citat:
"Din måde og religionernes måde at fatte/gribe tilværelsen på, mener du er bedre end min måde,-"

Hvor har du dét fra?

Jeg skrev jo "al ære og respekt" for din ateisme!
Er det ikke godt nok for dig?

Du skriver også:
Citat:
"Jeg står på bar bund siger du, det mener jeg nu ikke, -"

Kunne du eventuelt uddybe, hvad det så er, du mener?

Du skriver:
Citat:
"- jeg har ingen religiøse begrænsninger der stopper mig i min begejstring over at jeg ER til i en dejlig verden, -"

Det har jeg da heller ikke - jeg er end ikke bundet til et "dogme", der fordømmer ikke-ateistiske livsopfattelser smiler

I dit "ateistiske korstog" bekæmper du øjensynlig alt, der ikke er ateisme.
Det bringer dig ned på samme niveau, synes jeg, som de værste religiøse undertrykkere befinder sig på.

Er det virkelig så uudholdeligt, at nogle har andre oplevelser af verden end din?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/09/2009 20:49)
Top Svar Citer
#7471 - 06/09/2009 13:15 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
" I dit "ateistiske korstog" fordømmer du øjensynligt alt der ikke er ateisme."

Jeg vil nærmere sige, at jeg fordømmer alt der er religiøst, det er vist mere dækkende og mit "korstog" kan jo på ingen måde hamle op med de kristne missionæres "korstog", her kan virkelig tale om korstog der vil noget, det er sat stort i scene og bombardere mennesker med en anden mening end deres egen på et noget nedværdigewnde niveau, mit "korstog" udspiller sig kun her på debatten og jeg får vist ikke omvendt nogle- satans også.

Jeg er godt rustet og står ikke på bar bund, man behøver ikke en tro for at kunne leve livet endog meget godt, nærmest tværtimod, religiøse hæmninger gør at mange ikke forstår at leve livet som det kan leves, men det tror du vel ikke på?.

Jeg er da fuldkommen bedøvende ligeglad hvordan andre folk oplever verden når vi taler om religion, men de skal ikke bruge deres religiøse "oplevelser" til at begrænse andre menneskers liv og det er netop hvad der sker.



Redigeret af treram (06/09/2009 13:18)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7474 - 06/09/2009 15:46 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, jeg ka' da godt se, det er ærgerligt for dig, at du ikke rigtig får nogle omvendt til ateismen.

Og du "fordømmer alt, der er religiøst" - samtidig med at du skriver at andre mennesker "- ikke skal bruge deres religiøse "oplevelser" til at begrænse andre menneskers liv -".

Kan jeg gå ud fra, at din fordømmelse af alt religiøst - og dine ateistiske oplevelser af verden - heller ikke skal bruges til at begrænse andre menneskers liv? smiler

I så fald er vi helt enige på det punkt.

Du skriver:
Citat:
"Jeg er godt rustet og står ikke på bar bund, man behøver ikke en tro for at kunne leve livet endog meget godt, nærmest tværtimod, religiøse hæmninger gør at mange ikke forstår at leve livet som det kan leves, men det tror du vel ikke på?"

Mit svar:
Jo jeg er, som du jo godt ved, helt med på, at nogle mennesker "spærres inde" af deres religion - især pga. religiøs magtkorruption udøvet af moralsk anløbne religiøse ledere, som nogle ikke kan gennemskue eller har mulighed for at afvise.

Men det er da ikke en "naturlov", at religioner indskrænker menneskers tilværelse, vil jeg mene.
Jeg er jo religiøs (uden nogen bestemt religiøs tilknytning), men føler mig da bestemt ikke spærret inde - tværtimod - og mine religiøse oplevelser har da givet mig lykke, nye inspirerende og overraskende veje i mit liv - og en idé om dets mening.

Nu kan du kan jo have ret i, at f.eks. buddet fra Moses om ikke at slå ihjel er en hæmning.

Den hæmning har du selvfølgelig ikke, men har du anden begrundelse for ikke at slå ihjel end den rent egoistiske: at undgå selv at blive slået ihjel? - eller slår du mennesker ihjel, når det passer dig?

Er det dét, du kalder: "Jeg er godt rustet og står ikke på bar bund -"

Har du en idé om, hvad meningen skal være med dit liv?

Maksimal nydelse?

Eller hvad? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/09/2009 15:47)
Top Svar Citer
#7476 - 06/09/2009 19:48 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

" Jeg er jo religiøs (uden nogen bestemt religiøs tilknytning), men jeg føler mig da bestemt ikke spærret inde-tværtimod- og mine religiøse oplevelser har da givet mig lykke....."

Nåh jeg synes nu nok du tangerer den ortodokse lære temmeligt meget, men det er da godt du ikke føler dig spærret inde.
Det gør de fleste troende vel ikke vil jeg tro, når man er optaget af noget om det så er løgn eller latin så er mennesket vel lykkeligt med det.
Men alligevel mener jeg deres liv er begrænset, fordi de tror at de skal følge kirkens "befalinger", ellers bliver de sqtte genfødte og må leve evigt i skærsilden, som de "gode" præster jo bl.a. prædiker, men hvis de falder til patten, så sker der dem intet andet end godt og så er det uintelligente menneske meget glad.

Du er bare for meget Arne, nu kommer du med, at Moses bud om du ikke må slå ihjel er en hæmning, det er jo ingen hæmning for de troende, de slår mennesker ihjel i hundredevis hver dag, jeg har været proffesionel soldat i over fem år og har lært at slå ihjel, men derfor går jeg da ikke og myrder alle fordi jeg mener at Moses "love" er noget pjat, du mener hermed at ateister ikke har respekt for andre mennesker liv, vi har sq nok mere respekt end de troende har, de myrder bare løs, abortlæger i USA bliver dræbt når de udfører deres arbejde, muslimerne myrder løs på hinanden og alle andre, danske præster er lovbrydere med en helt misforstået agenda, Ku Klux Klan myrdede løs blandt negerne i sydstaterne, Paverne støttede Hitler og hans bødler før,under og efter krigen.
Og nu vil jeg ikke gå længere tilbage i historien, men du er jo enig med mig ved jeg, men ikke med Moses den gnom.

Ja meningen med mit liv hvad skal den være, nu har jeg vel nok udlevet det meste af mit lange liv og det har ikke altid været en dans på roser, men med rigtig mange store spændende udfordringer som jeg ved jeg har klaret med bravour.

Og det var så meningen med det liv, et ansvarsfuldt liv med mange skønne oplevelser, mange spændende rejser, mange skønne kvinder, nogle dejlige børn der er kommet endda meget godt ivej, alle tre headhuntede til fine jobs, så jeg har vel fået en mening med mit liv, jeg føler ihvertfald det har været endda meget meningsfuldt, og helt uden nogen skelen til en gud-vorherre bevares.

Jeg har været ansat i 3 jobs i hele mit liv og to af jobbene som boss over mange mennesker.

Kald du det så maximal nydelse, det er iorden med mig, livet skal jo helst nydes og jeg har altid nydt mit arbejde, selvom der også var nedgangstider.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7479 - 06/09/2009 21:57 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Godt ord igen smiler

Jo, du har da ret i, at den ortodokse kristendom er den, der tiltaler mig mest indenfor kristendommen - selvom den blev noget korrumperet af Kejser Konstantin allerede i 300-tallet - dog kun småt i forhold til, hvad den romersk katolske og de protestantiske kirker senere (omkring år 1000 og år 1500) udartede sig til.

Efter at de første tusind års enhedskirke ophørte, udviklede den ortodokse kristendom sig desuden videre på Athosbjerget i det nuværende nordlige Grækenland i en nyskabelse ved at hente noget af det tidligere udstødte tilbage i form af det, der blev til, hvad der nu betegnes som hesykasmen (meditativ bøn i stilhed, som beriger den enkelte).

Flere har bemærket, at kristendommen her nærmer sig tibetansk buddhisme, der jo også fokuserer på sindet, der - som denne form for buddhisme hævder - forvirres af jeg-følelsen, og derved bliver årsag til lidelse.

I den kristne form taler man om den enkeltes "guddommeliggørelse", og i den buddhistiske form taler man om "at blive oplyst" og om "Nirvana" - hvor dog intet af dette lader sig beskrive med ord.

Jeg er ret sikker på, at der også er megen åndelig berigelse at hente i de hinduistiske religioner, men det ved jeg endnu mindre om.

Også islam har meget at byde på, synes jeg - selvom store dele af denne religion kan virke meget krigerisk.
Jeg tænker her især på den muslimske mystiker Ibn al-Arabi og Sufismen, der fremhæver og dyrker kærligheden.

Jeg må nok hellere holde her med min ultrakorte redegørelse - inden du helt kløjs i, hvad der - udover bvyzantinske Ikóner direkte - giver mig religiøs inspiration - egentlig ikke ret meget anderledes end, hvad kunst sommetider kan gøre.

De religiøse idéer åbner for mig nye horisonter på de mange områder, hvor naturvidenskaben ikke kan yde noget - selvom det, dén præsterer, jo også er fascinerende.
Og intet af alt det spærrer mig inde, synes jeg - tværtimod - det inviterer snarere til endnu mere inspiration - fra hvor det findes - om det så er naturvidenskab, filosofi eller religiøse idéer.

Angående ikke at slå ihjel, så kommer vi jo ikke udenom, at det faktisk var et bud på den tid, hvor Moses hævdedes at leve.

Du har da så evig ret i, at det er blevet - og stadig bliver - groft overtrådt i stor stil.

Men buddet eksisterer ikke desto mindre - for dem, som anerkender det.

Det skal en ateist selvfølgelig ikke rette sig efter, men jeg bliver da nysgerrig efter at erfare, hvor den respekt, du som ateist har, for andre menneskers liv, hvor den så kommer fra.
Fra naturvidenskaben? Nej, det kan jeg ikke få øje på!
Fra tilfældets magt? Nej, heller ikke!
Hvorfra så?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/09/2009 21:58)
Top Svar Citer
#7480 - 07/09/2009 19:48 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Arne.

Jeg kan se du er fanget i et net af religiøse begejstringer, som jeg ikke kan deltage i.

Det er så fint nok, hvis man kan få noget fornuftigt ud af det, hvilket bl.a. den kendte skotske filosof David Hume ikke mente man kunne få, han har også skrevet meget om mirakler, det helt store mirakel er, at der ingen mirakler er, der er endnu ingen beviser på, at der har fundet mirakler sted, klare rene beviser og ikke kun set gennem øjne farvet af troen.

Ja hvor mon jeg har fået lært min respekt for andre mennesker?, det er ihvertfald ikke i religionstimerne, de var en pestilens for mig, jeg deltog på det nærmeste ikke, idet jeg "lukkede" ørene i og sad og tegnede fly og biler mm.

Nu havde jeg kun religion i de større klasser, fordi da jeg gik i de små klasser havde tyskerne beslaglagt vores skole, så vi gik mange klasser sammen i biografen, teknisk skole mm, så der var vist ikke megen religionsundervisning i de år og da ikke noget jeg har taget skade af.

For jeg kan forstå på dit spørgsmål, at du mener at man kun kan være et godt menneske med respekt for andre hvis man er troende, så den må de meget længere ud på landet med.

Det er jo den almindelige opfattelse at ateister er nogle slemme mennesker, der ikke kan opføre sig menneskeligt, hvilket til gengæld de religiøse så har bevist, at det kan de ikke, så det er mere dem du skal skyde på.

ler
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7481 - 07/09/2009 23:09 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Citat:
Jeg kan se du er fanget i et net af religiøse begejstringer -

skriver du.

Og med dit valg af ordet "fanget", viser du, set med mine øjne, at du ikke har fattet en pind af de inspirationer, jeg finder i de forskellige religioner.
Så kunne du lige så godt også hævde at jeg er "fanget" af inspirationer fra Bach, Beethoven og Mozart, diverse malerkunstnere osv. smiler

Og så kunne jeg på samme måde hævde, at du er "fanget" af snæversyn, når du øjensynlig på forhånd afviser enhver kvalitet i alle religioner - uanset om de er med eller uden guder.

Er det ikke at afspore debatten?

Du skriver også:
Citat:
- jeg kan forstå på dit spørgsmål, at du mener at man kun kan være et godt menneske med respekt for andre hvis man er troende -

som svar på mine ord:
Citat:
- jeg bliver da nysgerrig efter at erfare, hvor den respekt, du som ateist har, for andre menneskers liv, hvor den så kommer fra.

Det er da krystalklart, må du da kunne se, at jeg ikke betvivler din respekt, men at jeg er nysgerrig efter, hvor du har den fra.

Igen en afsporing, synes jeg.

For jeg tvivler da ikke på din respekt for andre mennesker, men du er øjensynlig ikke i stand til at sige, hvor den respekt kommer fra.

Dertil kommer, at du bruger ordet "troende".
Så kan jeg jo - ifølge dén logik - heller ikke være et godt menneske (Det kan du meget vel have ret i, men i hvert fald ikke med dén begrundelse) smiler

Jeg spekulerer også på, hvad du egentlig forbinder med det åbenbart forhadte ord: "Gud" - især hvis vi ser bort fra de mere primitive forståelser.

Hvis jeg blev spurgt, ville jeg være nødt til at svare: Universets væren - og hvad der måtte ligge bag.

Det er lidt svært, synes jeg, at hævde, at universet ikke eksisterer smiler
Men jeg har meget let ved at juble over, at det gør yeah

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/09/2009 23:09)
Top Svar Citer
#7482 - 09/09/2009 20:44 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg vil hævder ikke, at der ikke kan findes kvaliteter selv i religionerne.
Hvorfor kan du ikke lide at være "fanget", man kan da udmærket være fanget af Bach, Mozart eller the Beatles.

Med hensyn til hvorfor mennesket først med tiden er blevet gode ved hinanden, kan man nok undre sig over at den "gode skaber" som nogle mener har skabt menneskene, har skabt dem så blodtørstige, som du mener de var og som de sikkert også var, inden Jesus kom på banen.

Var det en fejl af "skaberen" eller hvad gik der galt for "ham", det kunne også tænke at det var med vilje.
Det kan ihvertfald ikke siges at være "skaberen" der "instruerede" sit skaberværk om at vise næstekærlighed.

Hvis vi ser væk fra barnetroen og bruger fornuften, kunne det vel tænkes at mennesket efterhånden fandt ud af, at det gik bedre hvis man var flink ved sine medmennesker.

Og glem du så Moses og hans stentavler, som kun eksisterer i de troendes ret så livlige fantasi. Der er alligevel ingen der lever efter hans love og da slet ikke de hellige.

Gud er et forhadt ord i mine øjne, fordi der er tegnet på stupiditet, det er værre end at sige fanden og helvede, som mærkeligt nok er bandeord, selvom de er beskrevet meget i de "hellige" skrifter og tit bliver nævnt i gudehusene, gud må da være lige såmeget et bandeord, hvis ret skal være ret.

" Det er lidt svært synes jeg, at hævde at universet ikke eksisterer."

Og hvem siger så du skal hævde det????

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7483 - 11/09/2009 08:39 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over de lidt mildere toner fra dig angående de forskellige religioner (at du ikke benægter muligheden af kvaliteter), men jeg vil fortsat hævde, at din påstand om, at jeg skulle være "fanget i et net af religiøse begejstringer" er en tilsnigelse, som forsøger at gøre mig indespærret, hvor jeg tværtimod synes, jeg oplever åndelig frihed.

Du synes stadig ude af stand til at forklare, hvad det er, der gør, at du ikke vil slå mennesker ihjel, selvom du formodentlig gerne vil slå rotter ihjel (der er jo for mange af begge arter), men jeg glæder mig da over, at du på en aller anden måde har fundet frem til at respektere dine medmenneskers liv.
(Er det mon sådanne situationer, der føder noget religiøst - hér at medmennesket er helligt - eller i hvert fald ikke må slås ihjel?)

Den mandlige skaber, du skriver om, vil jeg se bort fra, eftersom du jo ikke selv tror på, at der en sådan, men jeg forstår, at du anerkender mennesket Jesus - eller i hvert fald myten om ham - som én, der fødte næstekærlighed i menneskers sind, mens du kasserer myten om Moses.

Om ordet "Gud", siger du, at du hader det, og at det er "et tegn på stupiditet".
Det er jo ikke just en naturvidenskabelig tilgang, men dine stærke følelser må vel have en årsag.
Her gætter jeg, at det er religionernes kriminelle sider, der fremkalder dit had.
Det er jo meget forståeligt - og jeg er jo enig med dig i, at sådanne forbrydelser er afskyelige - men er det ikke at "ramme ved siden af", når du lader din vrede gå ud over begrebet "Gud" (som du åbenbart ikke rigtig forbinder noget med) i stedet for at sigte direkte på de kriminelle religiøse ledere, der jo er forbrydelsernes egentlige årsag?

Når jeg skrev, hvad jeg forbinder med ordet Gud (Universets væren - og hvad der måtte ligge bag), og når du som ateist hævder, at "Gud" ikke eksisterer, så fører det vel logisk til at min "Gud" - universet - påstås ikke at eksistere? - eller er denne gudsopfattelse undtaget fra dit had? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (11/09/2009 08:42)
Top Svar Citer
#7486 - 11/09/2009 23:58 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

"Gud er et forhadt ord i mine øjne, fordi der er tegnet på stupiditet"

- Det, der er stupidt er, at du fordømmer dem, der bruger det, uden at vide hvordan de bruger det...

:-D
Top Svar Citer
#7490 - 12/09/2009 10:42 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nu er der ingen der har fortalt mig at jeg skulle slå mennesker ihjel, så hvorfor skulle jeg så gøre det??
Til gengæld har heller ingen fortalt mig at jeg ikke må slå mennesker ihjel, såvidt jeg husker, men heller ingen har fortalt mig at jeg ikke må voldtage kvinder, eller at jeg må.

Din nysgerrighed angående hvorfor jeg ikke slår mine medmennesker ihjel forstår jeg ikke, det beror ihverfald ikke på noget helligt, som du sikkert gerne ser mig udtale.

Men hvis jeg kom på skudhold af paven eller hans pædofile cardinaler er jeg ikke sikker på, om jeg ville undlade at skyde.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7493 - 12/09/2009 11:27 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

OK - jeg stopper min nysgerrighed her.

Nå jeg ikke vil slå ihjel, er det heller ikke fordi, hverken Moses eller Jesus har sagt det, som myterne fortæller - så er det fordi, jeg er kommet til at opleve universets væren (og hvad der måtte ligge bag), som noget helligt.

Jeg har problemer med at afklare begrebet "helligt" - men oplevelsen af noget umådeligt og fuldkomment er i hvert fald en del af det - og det skaber kærlighed i mig.
Spørg mig ikke hvorfor, for jeg ved det ikke (Men jeg gætter, at det er beslægtet med det nyfødte barns grænseløse kærlighed til sin mor) smiler

Så egentlig er vi jo på lige fod i vores uforstand om, hvorfor vi ikke vil slå ihjel smiler
(Dine morderiske terrorist-trusler mod paver og kardinaler, tror jeg ikke på, er helt alvorligt ment - og det gør PET nok heller ikke smiler )

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/09/2009 11:28)
Top Svar Citer
#7495 - 13/09/2009 14:27 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Og da jeg nu ikke er hellig, er jeg måske et offer der godt må slås ihjel???

Så du tror ikke at PET, vil gå efter mig, de skulle også hellere gå efter den gamle nar paven, han har sikkert mange liv på sin samvittighed, men det ordet samvittighed kender han nok ikke og lever ihverfald ikke op til det.

Desuden har jeg afleveret alle mine ulovlige våben, da der var frit lejde, lige før jeg flyttede til Sverige, så nu har jeg kun en gammel dobbeltløbet forlader pistol uden krudt og kugler og en gammel seksløber man ikke kan få patroner til, så skal jeg gøre alvor af mine trusler, må jeg investere i en slangebøsse, så kan jeg skyde paven og hans "bøssekarle".

Det er meget pudsigt, at jeg er havnet i det svenske bibelbælte, hvor snart hveranden påstår at være meget religiøs, vi er så en mængde danskere der opvejer det, har jeg fundet ud af, her er det vel kun hver 6. jeg kender der har en "tro", vi resterende er normale.



Redigeret af treram (13/09/2009 14:28)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 8 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Nyheder fra Religion.dk