annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7481 - 07/09/2009 23:09 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Citat:
Jeg kan se du er fanget i et net af religiøse begejstringer -

skriver du.

Og med dit valg af ordet "fanget", viser du, set med mine øjne, at du ikke har fattet en pind af de inspirationer, jeg finder i de forskellige religioner.
Så kunne du lige så godt også hævde at jeg er "fanget" af inspirationer fra Bach, Beethoven og Mozart, diverse malerkunstnere osv. smiler

Og så kunne jeg på samme måde hævde, at du er "fanget" af snæversyn, når du øjensynlig på forhånd afviser enhver kvalitet i alle religioner - uanset om de er med eller uden guder.

Er det ikke at afspore debatten?

Du skriver også:
Citat:
- jeg kan forstå på dit spørgsmål, at du mener at man kun kan være et godt menneske med respekt for andre hvis man er troende -

som svar på mine ord:
Citat:
- jeg bliver da nysgerrig efter at erfare, hvor den respekt, du som ateist har, for andre menneskers liv, hvor den så kommer fra.

Det er da krystalklart, må du da kunne se, at jeg ikke betvivler din respekt, men at jeg er nysgerrig efter, hvor du har den fra.

Igen en afsporing, synes jeg.

For jeg tvivler da ikke på din respekt for andre mennesker, men du er øjensynlig ikke i stand til at sige, hvor den respekt kommer fra.

Dertil kommer, at du bruger ordet "troende".
Så kan jeg jo - ifølge dén logik - heller ikke være et godt menneske (Det kan du meget vel have ret i, men i hvert fald ikke med dén begrundelse) smiler

Jeg spekulerer også på, hvad du egentlig forbinder med det åbenbart forhadte ord: "Gud" - især hvis vi ser bort fra de mere primitive forståelser.

Hvis jeg blev spurgt, ville jeg være nødt til at svare: Universets væren - og hvad der måtte ligge bag.

Det er lidt svært, synes jeg, at hævde, at universet ikke eksisterer smiler
Men jeg har meget let ved at juble over, at det gør yeah

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/09/2009 23:09)
Top Svar Citer
#7482 - 09/09/2009 20:44 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg vil hævder ikke, at der ikke kan findes kvaliteter selv i religionerne.
Hvorfor kan du ikke lide at være "fanget", man kan da udmærket være fanget af Bach, Mozart eller the Beatles.

Med hensyn til hvorfor mennesket først med tiden er blevet gode ved hinanden, kan man nok undre sig over at den "gode skaber" som nogle mener har skabt menneskene, har skabt dem så blodtørstige, som du mener de var og som de sikkert også var, inden Jesus kom på banen.

Var det en fejl af "skaberen" eller hvad gik der galt for "ham", det kunne også tænke at det var med vilje.
Det kan ihvertfald ikke siges at være "skaberen" der "instruerede" sit skaberværk om at vise næstekærlighed.

Hvis vi ser væk fra barnetroen og bruger fornuften, kunne det vel tænkes at mennesket efterhånden fandt ud af, at det gik bedre hvis man var flink ved sine medmennesker.

Og glem du så Moses og hans stentavler, som kun eksisterer i de troendes ret så livlige fantasi. Der er alligevel ingen der lever efter hans love og da slet ikke de hellige.

Gud er et forhadt ord i mine øjne, fordi der er tegnet på stupiditet, det er værre end at sige fanden og helvede, som mærkeligt nok er bandeord, selvom de er beskrevet meget i de "hellige" skrifter og tit bliver nævnt i gudehusene, gud må da være lige såmeget et bandeord, hvis ret skal være ret.

" Det er lidt svært synes jeg, at hævde at universet ikke eksisterer."

Og hvem siger så du skal hævde det????

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7483 - 11/09/2009 08:39 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over de lidt mildere toner fra dig angående de forskellige religioner (at du ikke benægter muligheden af kvaliteter), men jeg vil fortsat hævde, at din påstand om, at jeg skulle være "fanget i et net af religiøse begejstringer" er en tilsnigelse, som forsøger at gøre mig indespærret, hvor jeg tværtimod synes, jeg oplever åndelig frihed.

Du synes stadig ude af stand til at forklare, hvad det er, der gør, at du ikke vil slå mennesker ihjel, selvom du formodentlig gerne vil slå rotter ihjel (der er jo for mange af begge arter), men jeg glæder mig da over, at du på en aller anden måde har fundet frem til at respektere dine medmenneskers liv.
(Er det mon sådanne situationer, der føder noget religiøst - hér at medmennesket er helligt - eller i hvert fald ikke må slås ihjel?)

Den mandlige skaber, du skriver om, vil jeg se bort fra, eftersom du jo ikke selv tror på, at der en sådan, men jeg forstår, at du anerkender mennesket Jesus - eller i hvert fald myten om ham - som én, der fødte næstekærlighed i menneskers sind, mens du kasserer myten om Moses.

Om ordet "Gud", siger du, at du hader det, og at det er "et tegn på stupiditet".
Det er jo ikke just en naturvidenskabelig tilgang, men dine stærke følelser må vel have en årsag.
Her gætter jeg, at det er religionernes kriminelle sider, der fremkalder dit had.
Det er jo meget forståeligt - og jeg er jo enig med dig i, at sådanne forbrydelser er afskyelige - men er det ikke at "ramme ved siden af", når du lader din vrede gå ud over begrebet "Gud" (som du åbenbart ikke rigtig forbinder noget med) i stedet for at sigte direkte på de kriminelle religiøse ledere, der jo er forbrydelsernes egentlige årsag?

Når jeg skrev, hvad jeg forbinder med ordet Gud (Universets væren - og hvad der måtte ligge bag), og når du som ateist hævder, at "Gud" ikke eksisterer, så fører det vel logisk til at min "Gud" - universet - påstås ikke at eksistere? - eller er denne gudsopfattelse undtaget fra dit had? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (11/09/2009 08:42)
Top Svar Citer
#7486 - 11/09/2009 23:58 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

"Gud er et forhadt ord i mine øjne, fordi der er tegnet på stupiditet"

- Det, der er stupidt er, at du fordømmer dem, der bruger det, uden at vide hvordan de bruger det...

:-D
Top Svar Citer
#7490 - 12/09/2009 10:42 Re: Tilfældet tilfældet.. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Nu er der ingen der har fortalt mig at jeg skulle slå mennesker ihjel, så hvorfor skulle jeg så gøre det??
Til gengæld har heller ingen fortalt mig at jeg ikke må slå mennesker ihjel, såvidt jeg husker, men heller ingen har fortalt mig at jeg ikke må voldtage kvinder, eller at jeg må.

Din nysgerrighed angående hvorfor jeg ikke slår mine medmennesker ihjel forstår jeg ikke, det beror ihverfald ikke på noget helligt, som du sikkert gerne ser mig udtale.

Men hvis jeg kom på skudhold af paven eller hans pædofile cardinaler er jeg ikke sikker på, om jeg ville undlade at skyde.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk