annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7161 - 17/06/2009 21:52 "TILFÆLDET" OG "GUD"
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg har lige hørt de bulgarske munke synge - så hjertet svulmer.
Det var i Sovjetunionens Bulgarien under Bresjnev.
Min nabo, ingeniør, havde haft besøg af nogle kolleger fra Bulgarien, og de havde smuglet en grammofonplade af temmelig dårlig kvalitet med, som gave.

Kristendom - i Bulgarien er det ortodoks kristendom - var jo ikke just velset dengang (F.eks. var det ikke ualmindeligt at bruge de smukke kirkebygninger til. kreaturslagtninger).

Jeg fik lov at låne pladen et par timer - nok til at lave en kopi på bånd.
Det blev den i forvejen ringe kvalitet ikke bedre af, og en overspilning mange år senere til en CD gjorde det ikke bedre.

Men alt det hindrer ikke oplevelsen af den oprindelige munkesang - længsel og tilbedelse.

Hvem synger de til?
Gud - selvfølgelig?
Og smukt og bevægende er det, kan jeg hilse og sige!

Og mens jeg lytter og frydes - næsten med tårer i øjnene - slår det mig: Hvad er egentlig forskellen på "Gud" og "Tilfældet".

Mange forskellige religioner har i tidens løb begrænset betydningen af ordet "Gud".
I shamanismen, der vist er omkring 40.000 år gammel, og som var udbredt næsten globalt, var man mere beskeden og talte kun om "åndeverdenen", hvorfra man kunne hente hjælp til dagligdagen.
Men i dag synes jeg at ordet: "Gud", er slidt op - af misbrug.

Hvis vi så går over til den anden store afgørende faktor i menneskets bevidsthed: "Tilfældet", hvad ved vi så her?

Det eneste vi vel helt sikkert kan sige er: Uforudsigelighed.

Vi ved godt, at hvis man slår plat og krone, så er det umuligt at forudsige, om det bliver det ene eller det andet næste gang.

Hvad er egentlig forskellen på dét og så: "Herrens veje er uransagelige" (for nu at blive i dét sprog).

Vi ved, at vi ER - at det er "Tilfældet" - alternativt: "Guds vilje".

Så er det, jeg tænker: Er det ikke egentlig bare "en strid om kejserens skæg" - mens "kejseren" selv - det et vi ER - og universet ligeså - at det jo er det væsentlige - at det jo er "Tilfældet" - alternativt "Guds vilje".

Spilder vi ikke tiden - og kræfterne - på "kejserens skæg" - og glemmer at begejstres over, at vi - og resten af universet - ER? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/06/2009 21:53)
Top Svar Citer
#7165 - 18/06/2009 15:36 Re: "TILFÆLDET" OG "GUD" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

I 1978 var jeg i Moskva og Skt.Petersborg, på en fagrejse, i Moskva var vi inde i et kæmpeteater, hvor vi så et militært show, der var bl.a. et stort militært kor der sang så eventyrlig flot at man fik kuldegysninger, ligesom du fik med dine bulgarske munke, sange som du sikkert ligesom jeg ikke forstod et ord af, men oplevelsen var eksakt den samme, du var bare forud sikker på, at det var en "guddommelig" oplevelse du fik, mens vi/jeg var meget antikommunistiske men alligevel brød ud i store klapsalver efter sangene, der nok ikke var guddommelige, men berømmede de russiske styrkers mod og ære.

Jeg må indrømme at jeg fik fat på en lp plade med koret lidt senere, som jeg stadig af og til nyder.

Men vi har nok let til at blive påvirket af flotte magtfulde sange der runger-gudelige eller ej.

ja herrens veje er uransagelige, må man sige, aner nogen om hvor disse veje fører hen???
Jo de fører til spild af tid, hvor vi istedet kan få nogle oplevelser med det nuværende univers, istedet for at blive hængende i gamle syge beretninger der intet med virkeligheden har at gøre.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7171 - 19/06/2009 09:56 Re: "TILFÆLDET" OG "GUD" [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
ja herrens veje er uransagelige, må man sige, aner nogen om hvor disse veje fører hen???
Jo de fører til spild af tid, hvor vi istedet kan få nogle oplevelser med det nuværende univers, istedet for at blive hængende i gamle syge beretninger der intet med virkeligheden har at gøre.

Jo, om du kalder det "Herrens veje", eller du kalder det "Tilfældets veje", så kan du ikke forudsige, om det bliver plat eller krone, så ved du ikke, om du er død eller levende, ved dine fulde fem, sund og uskadt, i morgen.

Og hvis du ser på de forskellige religioner under ét, så handler de vel alle om, hvordan man kan forholde sig til det ufattelige og uforudsigelige - om ens egen skæbne - og om mulighederne for at indgå en pagt - jøderne, det udvalgte folk - kristne, de af Jesus Kristus frelste, muslimerne med de fem søjler, hinduerne med karma og reinkarnation osv. - mens ateisterne uden videre blot hjælpeløst underkaster sig "Tilfældets skæbne".

Den ene af de to danskere, der overlevede Estonia-forliset, fortalte efterfølgende om kampen i redningsflåden mod at blive revet med af bølgerne, og om dem, der måtte opgive, hvor salige de syntes at være i de sidste minutter eller sekunder, inden de blev revet med og druknede - så salige, at kun tanken på kone og børn fik fortælleren til at holde ud.
Hvad var dét, de druknende oplevede i deres sidste øjeblikke?

Om de underkastede sig "Guds vilje" eller "Tilfældets lov", hvad forskel gør dét?
Ja, man kunne vel egentlig sige, at "Tilfældets lov" blot er en ny utilnærmelig og ufattelig Gud smiler

Set på den måde, synes jeg egentlig ikke, religionernes indre korruptioner og skadevirkninger er så meget større end naturvidenskabens og teknologiens - og da slet ikke i Danmark, hvor den folkekirkelige religion jo stort set er helt uden indflydelse.

Så egentlig kan jeg da godt give dig ret i at religioner er "spild af tid".

Det er jo så ateisme også - eller hvad? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/06/2009 09:59)
Top Svar Citer
#7175 - 20/06/2009 17:00 Re: "TILFÆLDET" OG "GUD" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja det er altid spændende at vågne op, for at konstantere at du stadig er i live, det er vel meget tilfældigt når vi ikke vågner op, fordi hjertet "glemte" at pumpe, ligesom det vel er tilfældigt om du pludselig befinder dig i en bilulykke, ingen overjordisk magt styrer dette, det kan ethver fornuftig tænkende menneske sige sig selv.

Jeg er bange for at mange troende mener at deres "himmelske fader" har en finger med i spillet.

Ateisme kan også siges at være spild af tid, men det kræver en minimal indsats at være ateist, medens det kræver betydeligt større indsatser for at være troende, be morgebøn, aftenbøn, takke for det daglige måltid, møde til gudstjeneste i kirken for at høre om "vigtige nyheder" o.s.v. så jeg vil mene der er enorm forskel på tidsspildet.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7176 - 20/06/2009 18:16 Re: "TILFÆLDET" OG "GUD" [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver - om bilulykker:
Citat:
- ingen overjordisk magt styrer dette -

Og så nævner du "de troende", om hvem du frygter, at de mener, at:
Citat:
- deres "himmelske fader" har en finger med i spillet.

Det tror jeg, du har ret i - at de mener.

Af klodens henved 7 milliarder menesker er det jo ikke alle, der sidder lige trygt og velbjærget i det.

Der er f.eks. ca. 1 miiliard, der sulter, og mange andres liv er i fare p.g.a. forskellige former for vold.

De gør nok deres yderste for at klare sig, og det er vel håbet, der holder dem oppe.
Så hvis de mennesker føler et behov for at give håbet i deres rædselsfuldt håbløse liv en retning, f.eks. mod "højere magter", og ikke bare "tilfældighedens magt", så synes jeg egentlig godt, jeg kan forstå dem.
Og det vil jeg ikke håne dem for.

At fortælle dem, at det stort set angående den enkelte er tilfældigt, at han/hun skal se døden i øjnene hver dag, det er vel næsten, som at sparke til en, der allerede ligger ned.

Er din beskrivelse af dem, du kalder "de troende", i øvrigt ikke lidt stereotyp, når du skriver:
Citat:
- det kræver betydeligt større indsatser for at være troende, be morgebøn, aftenbøn, takke for det daglige måltid, møde til gudstjeneste i kirken for at høre om "vigtige nyheder" o.s.v.

Hvor mange sådanne mennesker mon der findes i Danmark og Sverige?
Vist ikke ret mange smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/06/2009 18:17)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk