annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Narcissisten og legebarnet!
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#696 - 20/05/2008 05:14 Re: Ånderne kan godt lide ABBA [Re: Arne Thomsen]
Admin Offline

godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 385
Sted: Solskinsøen
Kære Arne

Tak for dit vidnesbyrd. Jeg tror bestemt at der her er tale om et mirakel.

I forlængelse af mit forrige indlæg om miraklet med Roger Petersen, kom jeg til at tænke på, at prædikanten Charles Ndifon der helbredte ham, også var i pinsekirken i Rønne. Jeg havde desværre ikke mulighed for at møde ham, pga. arbejde, men jeg ved at en masse mennesker valfartede til møderne med ham for at blive helbredt.

Efterfølgende sagde nogle, at de blev helbredt, men mange fortalte at de [b]ikke[b] blev helbredt, og deres udtalte skuffelse derfor var til at få øje på.

Jeg har tænkt på hvad man siger til mennesker der brændende ønsker og forventer helbredelse, men så alligevel ikke oplever noget mirakel?

Er det Guds skyld? Er det deres egen skyld? Er det prædikantens skyld?.... Jeg ved det ikke. Men nogle af dem der ikke blev helbredt forbandede og spottede Gud.

Min holdning er, at det centrale i evangeliet er troen på kristus og ikke troen på mirakler i kristi navn!
_________________________
Venlig hilsen
Admin
Top Svar Citer
#697 - 20/05/2008 08:46 Re: Ånderne kan godt lide ABBA [Re: Admin]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Peter.

Tak for svar.

Ja - om det var et mirakel, ved jeg jo ikke, men det er sådan, jeg oplever det - og derfor føler dyb taknemmelighed.

Men forinden lærte jeg jo - foran den kæmpestore Ikón af ærkeenglen Mikael - fra ordene i den kristne bøn: "Din vilje ske.", at mirakler ikke er noget, vi kan kræve.

Og jeg forstår da godt dem, der forbander Gud - Skæbnen - Tilfældet - i deres sorg og fortvivlelse.

Det er ikke nemt at bøje sig for livsbetingelserne - også selv om vi gør alt, hvad vi kan selv - og det gælder vel både den religiøse, agnostikeren og ateisten.

Jeg er enig med dig i "at det centrale i evangeliet er troen på Kristus" - og ikke mirakler - men vil nok udtrykke det lidt anderledes, som:

Oplevelsen af Faderen (Skaberen eller Sandheden bag verdens væren), Sønnen (både Gud, Menneske og Frelser) og Helligånden (der kan fylde vores sind) - og af den gensidige kærlighed.

Et ufatteligt mysterium, der for mange er meget mere end blot en ønskedrøm trist

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (20/05/2008 08:48)
Top Svar Citer
#698 - 20/05/2008 10:41 Re: Ånderne kan godt lide ABBA [Re: Admin]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: arentzen
Kære Arne

Tak for dit vidnesbyrd. Jeg tror bestemt at der her er tale om et mirakel.

I forlængelse af mit forrige indlæg om miraklet med Roger Petersen, kom jeg til at tænke på, at prædikanten Charles Ndifon der helbredte ham, også var i pinsekirken i Rønne. Jeg havde desværre ikke mulighed for at møde ham, pga. arbejde, men jeg ved at en masse mennesker valfartede til møderne med ham for at blive helbredt.

Efterfølgende sagde nogle, at de blev helbredt, men mange fortalte at de [b]ikke[b] blev helbredt, og deres udtalte skuffelse derfor var til at få øje på.

Jeg har tænkt på hvad man siger til mennesker der brændende ønsker og forventer helbredelse, men så alligevel ikke oplever noget mirakel?

Er det Guds skyld? Er det deres egen skyld? Er det prædikantens skyld?.... Jeg ved det ikke. Men nogle af dem der ikke blev helbredt forbandede og spottede Gud.

Min holdning er, at det centrale i evangeliet er troen på kristus og ikke troen på mirakler i kristi navn!


Kære Peter m.fl (Arne, Kristian..)

Uden at have fulgt 100 % med i tråden vil jeg blot her fra sidelinien medgive dig, Peter, i, at det ikke handler om troen på mirakler men derimod om troen på Kristus.

Dit eksempel fra Rønne pinsemenighed (hvor jeg har været med som "gæst" to gange) om folks skuffelse over ikke at blive helbredt på et møde gør mig simpelthen så harm inden i - måske er harm ikke det rette udtryk, men noget har disse mennesker fået ind den gale vej. Det er en af grundene til, at jeg ikke føler mig tilpas i pinsekirken og ej heller forstår deres næsten eksplicitte krav om tungetale. På samme måde kan man heller ikke tvinge Bibelen ned over hovedet på folk som om denne er troens udgangspunkt/startssted. Troen er noget, der opstår mellem Gud og den enkelte; et kald, en ny vej, en erkendelse etc. Man kan måske sige, at det er troen, der giver frugt og gør miraklerne mulige men alt afhænger vel for den troende om det, der er (i sandhed) er bedst og ikke mindst muligt - altså om den Guds kærlighed, der handler med os (her nærmer vi os teodicéproblemet). Det kræver i og for sig en form for overgivelse, en tillid og ikke mindst, at man er villig til at ville arbejde med sig selv.

Noget helt andet er spørgsmålet om, hvordan vi definerer 'mirakler', for en ikke-troende/eller ateist kan også opleve mirakler i deres liv men uden at give det en religiøs betydning.

For mit eget vedkommende hedder det: Din vijle ske!

---------------------------------------------------

For mange år siden holdt jeg af at høre Abba. Erindrer at jeg sad der på bagsædet i fars og mors bil på vej hjem fra Djurs Sommerland og lyttede til Abba i min røde walkmann blinker Om ånderne kan lide Abba er sikkert meget muligt - men hvilke ånder? Ånden i glasset? griner

Der er mere mellem himmel og jord; et udsagn der ofte kan forene den troende med den ikke-troende. Men Ånder er for mig at se ikke noget at tro på (velvidende om, at det er de for nogle). Guds væsen er treenigt men består ikke af ånder. Vi kan derimod erkende, at der er energier omkring os, dårlige som gode, og ville det ikke være langt mere konstruktivt om vi arbejdede for at holde god energi frem for en svævende idé om ånder, der kan lide at lytte til Abba?

Nu skal det ikke forstås sådan, at jeg ikke tror på, at der kan eksistere noget åndeligt. Men Ånden (med stort) er for mig at se Helligånden. Helligånden er kristendommens drivkraft og nyskabende kilde; det er her den kristne bør holde sit fokus for igennem bøn og udholdenhed at komme dybere ind i Guds væsen, som ikke er noget, der skal søges derude blandt ånderne eller uden for denne verdens grænser men derimod i livet og i relationerne. Livet med alle dets relationer forstår jeg som noget, der hele tiden fordrer noget af os i 'virkelighedens verden'. Gud i Jesus Kristus kalder os til at samarbejde med Helligånden, ja, kalder os til at ånde i Helligånden ud fra de vilkår, der nu en gang omgiver os.

Mine egne oplevelser med det vi nu kunne kalde for "åndernes verden" handler om sansning af energier. Det har tidligere været i forbindelse med en proces med en afdød person, hvor jeg kunne vågne om natten og føle vedkommende i samme rum, indtil jeg fik manifesteret min kraft i troen og korsets tegn. Jeg har sågar også oplevet lidt heftige energier i forbindelse med visse debattører på den gamle debat. Èn ting lærte jeg dér, nemlig kunsten ikke at gå i kamp med kampen men i stedet holde sit rum. Det er ikke alt, der skal have opmærksomhed, for det er det samme som at give dårlig energi plads.

Det var, hvad der på en lidt frembrusende måde (sådan føltes det i hvert fald) slap ud i denne stund efter have læst et par indlæg her i tråden. Nu må jeg tilbage til opgaven.

Mvh
Anne smiler
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#712 - 25/05/2008 01:55 Re: Ånderne kan godt lide ABBA [Re: ole bjørn]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Hej Kræn-P og Ole Bjørn!

"Ånderne kan god lide" - og det så være Abba eller jeres måske det mest fortæskede, naive, håbende udsagn man kan støde på, at 'der er mere mellem himmel og jord'.

Tænk, at netop I dyrker dette koncept!

(Skal lige først afklare dette naive udsagn fra Arentzen: "Min egen tilgang til emnet er, at jeg tror der findes ånder.")

Tror I på dette?

Nåh, så naive tror jeg ikke I er:

Men lad os så gå videre;

Når du, Kristian, fortæller om forne tiders fremtidssyner som en slags bevis for interface med fremtiden med dine 'beviser' ved diverse vídners syner, så kan jeg kun tænke på, at vi alle, gang på gang ser for os mulige fremtidige tildragelser.

Og når de IKKE sker, så glider de ud i glemselens tilgivende mørke.

Men hvis de af og til tilfældigt er gættet rigtigt, så har man noget at prale med.

(Swedenborgfortællingen! Er du sikker på, Kristian, at det ikke er en efterrationalisering.)

Ole Bjørn:

Citat:
Men at der er mere mellem himmel og jord o.s.v., som Kristian gør opmærksom på, er et videnskabeligt faktum. Det er nu mere end 80 år siden at Joseph B. Rhine og hans kone Louisa på Duke University i North Carolina indførte videnskabelig systematik i studiet af paranormale fænomener, og med et overvældende statistisk materiale påviste eksistensen af ekstrasensorisk perception (ESP), d.v.s. modtagelse af information udenom de såkaldte 5 kendte sanser.


Ja, det har vi da haft megen glæde af siden. cool

Fortæl! Fortæl! Ole Bjørn! Om hvad denne 'ekstrasensoriske perception' har bidraget til menneskehedens forståelse af den verden vi lever i?

Om overvældende statistisk materiale følgende betragtning:

Kast med en mønt hundrede gange: fx 46 gange plat, 54 gange krone. Og næste gang måske 52 gange plat og 48 gange krone.

Gentag dette hundrede gange, Så vil der formentlig på et tidspunkt være et resultat med 30 gange plat og 70 gange krone.

Bevis for ... øøhhh!

Jerry

--------------------

Fremtiden eksisterer IKKE. Kan ikke forudses. Men kommer!

--------------------------
--------------------------
"nu mere end 80 år siden at Joseph B. Rhine og hans kone Louisa på Duke University i North Carolina indførte videnskabelig systematik i studiet af paranormale fænomener, og med et overvældende statistisk materiale påviste eksistensen af ekstrasensorisk perception (ESP), d.v.s. modtagelse af information udenom de såkaldte 5 kendte sanser.
"

Ak. og ve, Ole Bjørn, du som jeg ellers har set som nærmest et orakel af viden, falder for den slags ESP-overtro.

Nå, må men vel bare tro på sig selv. Nok en gang faldt en guru for virkelighedens klare lys.




Top Svar Citer
#714 - 25/05/2008 15:37 Re: Ånderne kan godt lide ABBA [Re: Jerry]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Jerry

Du overreagerer som så ofte blinker

Når der findes en holdning til, at der er/kan være mere mellem himmel og jord, er det ikke ensbetydende med det, du kalder for 'overtro'. Læs du blot ole bjørn og Kræn-P's indlæg - ikke at du skal mene det samme - men man kan vel altid få noget ud af at læse om andres oplevelser. Mit indlæg kan du vælge at kalde overtro, men inde i mig udsprang det af et ærligt forsøg på at beskrive en del af mit trosliv i relief till Peters indlæg om 'ånderne', som jeg personlig ikke selv tiltrækkes af.

Vores oplevelser er mangeartede, men ofte er de alligevel tættere på hinanden end som så. Det handler nemlig om, hvordan vi definerer og sanser "åndernes verden" eller lad os blot kalde det denne "verden" for det, der er mellem himmel og jord - og hvad befinder sig egentlig ikke dér?

Mvh
Anne smiler
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af Anonym
28/03/2024 17:32
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Nyheder fra Religion.dk