annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 23 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 22 23 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6964 - 02/05/2009 00:24 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
tros Offline
godt igang
Registeret: 01/04/2008
Indlæg: 92
Citat:
Når jeg kom ind på emnet: "de fattige i ånden", var det jo fordi jeg kom i tanker om, at ateister monstro kunne anses at være sådanne,

Du er da så 'sød'!

Ateister som 'fattige i ånden'.

Så er spillet igen gående. Du er da vist en tros-snob!
Top Svar Citer
#6965 - 02/05/2009 00:57 Re: Sandheden [Re: tros]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det ville da være sørgeligt om vi fuldstændig skulle afskaffe begrebet sandhed. Som skrevet er den mest enkle form for sandhed, sandheden om noget.

Men allerede her er vi ude på dybt vand for alle har forskellige meninger og hver især mener at deres mening er sandheden. Det er den for så vidt også. Det er sandt at det er deres mening.

Men hvis man er et alvorligt menneske må man undersøge sagen på en fornuftig måde.

Begrebet ultimativ sandhed er en idé. Og det er netop her vi altid går galt idet vi ikke kan skelne mellem tanke og virkelighed. Det vi forestiller os bliver til virkelighed for os og alternativet til det som vi tror på og forestiller os bliver til et frygteligt ingenting.

Vi gør os aldrig klart at vi er den eneste person hvis eksistens vi rent faktisk kan føle og derfor beskæftiger vi os hele tiden med omverdenen. Vi søger svaret udenfor os selv i tanker og forestillinger, som vi hengiver os til fordi de giver os nydelse og tryghed.

Men hvis man er et alvorligt menneske er man klar over at livet er virkeligt, det er ikke en illusion. Tanken derimod, er en illusion. Tanken kan beskrive virkeligheden for os men den bliver aldrig virkeligheden selv. Den vil altid kun være en beskrivelse af virkeligheden.

Så det intelligente menneske tager udgangspunkt i den virkelighed som er lige for hånden. Denne virkelighed er én selv. Man er selv virkelig.

Hvordan skal man kunne forstå noget hvis man ikke forstår sig selv?

Forstå sig selv gør man ved at være opmærksom på sig selv i alle forhold til omverdenen. Hvis man er ærlig i denne forståelse forstår man ikke blot sig selv men også den anden.

At være fri for illusioner betyder at forstå sig selv som man er i forhold til omverdenen fra øjeblik til øjeblik.

Men det indebærer også at man selv bliver nødt til at gøre det rent faktisk, ikke læse bøger om det.

En af de væsentligste faktorer i dette at forstå sig selv er at se hvordan vi bevidst og ubevidst hele tiden sammenligner os selv med hinanden. Den rige er mere værd end den fattige, den slanke mere end den tynde, den intelligente mere værd end den dumme.

Men hvis man er dum, og dette er sandheden, hvad skal man så gøre ved det?

Hvis man ikke sammenligner er man bare sig selv og hvis man oplever at man er dum, så er det måske sandt, men det er meget mere end det. Det er intelligent, det er at se sandheden.

Derfor er det intelligent at erkende, at man handler dumt. Det er også intelligent ikke at sammenligne sig selv med andre og derfor prøve at blive noget andet end det man er.

Hvis man ikke sammenligner, så kan man tage livtag med det, som rent faktisk er én selv.

Men det vi glemmer er, at livet er en bevægelse. Det, som var, er ikke det som er og det som bliver er igen noget nyt. Livet er levende og det vi er, det vi føler og tænker skifter hele tiden ligesom vores indbyrdes forhold hele tiden skifter.

Måske er det ikke så sjovt at se sig selv som smålig, som bange, som jaloux, men hvis det er det man er, så er det sandheden, det nytter hverken at benægte det eller at hengive sig til det.

Hvis man virkelig er interesseret i hvad der gemmer sig bag ordene, så bliver man nødt til at begive sig på rejse i sit eget liv. Men det første vi sér når vi retter blikket mod os selv er, at vi har slidt os selv op i den konstante konflikt mellem den vi er og den vi burde være.

Det er ikke let at leve, men det er ganske muligt, hvis man virkelig ønsker det.

At forstå sandheden. smiler
Top Svar Citer
#6966 - 02/05/2009 08:09 Re: Sandheden [Re: tros]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Tros.

Mit svar til Anne, som du citerer, var et svar på:
Citat:
Jeg er stadig ikke klar over, hvorfor du tog det med "de fattige i ånden" op

Og når jeg oprindelig kom ind på denne, den første af saligprisningerne, var det jo dels, fordi der ikke synes at være nogen, der rigtig ved, hvad den oprindelige mening var, og dels fordi, det måske kunne betyde noget i retning af "de ydmyge" (Det ville passe godt sammen med "de sørgende", "de sagtmodige", "de barmhjertige", "de rene af hjertet" osv.)

Det, der fik mig ind på dét spor, var dét perspektiv at se ateisten, som én der lever under alene naturlovene og tilfældighedernes spil - og som altså affinder sig med en sådan kold og ubarmhjertig verden.

Jeg havde ikke før tænkt på, at det jo egentlig er et udtryk for både ydmyghed og mod - i modsætning til alt, hvad der diskes op med, af religiøse forestillinger, såsom "en kærlig gud", "al værens enhed", "hellig treenighed", "engleskarer" o.m.a., der jo i det ateistiske perspektiv ligner "åndelige sutteklude" - og er man ikke "rig på åndelige sutteklude", da er man jo - ja - "fattig i ånden" - og skal iflg. saligprisningen eje Himmeriget (hvilket jo næppe var ironisk ment smiler )

Hvis du absolut vil søge at gøre mig til en snob (noget, jeg har hadet siden min barndom - men det er en anden historie) så tror jeg, du rammer bedre ved at kalde mig en friheds-snob (Tros- og åndsfrihed).

Dén ville jeg nok ikke kunne tilbagevise smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/05/2009 08:09)
Top Svar Citer
#6967 - 02/05/2009 11:39 Re: Sandheden [Re: ALH]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Guds Ord er Guds tale til os; en begivenhed i historien, hvor det menneskelige og guddommelige mødes.

Jeg mener at kunne se en to-foldighed her i forståelsen af Guds ord: På den ene side en form, hvor vi fordres en lydighed i relief af, at der stilles nogle krav til os. På den anden side et indhold, hvor Gud så at sige afslører sig som en nådig Gud. Vi kan ikke adskille form og indhold.
Nu kan jeg godt se, at der sniger sig noget Karl Barth med ind over her, og da jeg ved, at teologi for nogle kan være en gang tankespind, skal jeg forsøge at holde tråden så konkret som muligt (selvom jeg måske ikke får alle de nuancer med, jeg kunne ønske).


Tankespind bør for enhver pris undgås. Det tjener absolut intet andet end en slags intellektuel tilfredsstillelse, mens det, der virkelig kræves, er, at vi vender om som børn.

Hvis vi bare hører om Gud som en nådig Gud, så har vi ingen ord at holde fast i, og så er der intet levende vand at drikke af. For det er Jesus' ord, der er ånd og liv.

Hvis vi derimod "bare" hører Jesu ord, så får vi samtidig også hørt OM Gud (f.eks. i dit citat, husker du nok!). Derfor er teologien ikke bare unødvendig - den er direkte skadelig. Den har forført mennesker ind i unødvendigt tankespind i århundreder. Jesus er blevet glemt.

Citat:
Vi har netop fastslået, at Guds kærlighed er kærlighed i menneskets møde med Gud; at kærligheden ikke er betinget, når nu Gud er kærlighed; en kærlighed, der ikke kan reduceres, MEN derimod er en kærlighed, der først aktualiseres og opleves i tro og afgørelse (ja'et/valget), når vi integrerer kærligheden i os ved selv at elske (Jf. Lisa Ekdahl sang: at elskes er stort, at elske er større).

Er vi ikke i stand til dette, at elske, ændrer det faktisk ikke ved indholdet: at Gud er kærlighed. Så indholdet er uforanderligt. Men for at vi kan komme til indholdet må vi jo høre om det i ord, vi kan forstå: Evangeliet.


Når du skriver om disse ting, så må du passe ekstremt meget på med dit ordvalg. Det er let at vælge nogle ord, som ligger tæt op ad sandheden, men hvor det hele fordrejes lige en tand, så meningen går tabt.

JEG ved godt, hvad du mener, på baggrund af vores tidligere debat i denne tråd. Men jeg tror let, at det kan misforstås. Altså Gud er kærlighed, og selvfølgelig bliver Gud ikke til ondskab, fordi nogle mennesker er onde. Det er da klart. Men Faderen og Sønnen kommer ikke til at elske dem, der ikke følger Jesus' ord og befalinger, og de kommer ikke til at tage bolig i disse mennesker.

Jesus - "Den, der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham. Den, der ikke elsker mig, holder ikke fast ved mine ord. Og det ord, I hører, er ikke mit, men Faderens, som har sendt mig." (Johannes 14, 23-24)

Det bliver forholdsvist kryptisk, når ord som form og indhold kommer ind, synes jeg. Der er ingen grund til - i den henseende - at lave så meget om på Jesus' ord, at der bliver tale om intellektuelle abstraktioner.

Og så vælger du desværre også at bruge ordet "evangeliet" i stedet for Jesu ord. Men prøv lige at lyt her:

Bud og kærlighed:
Jesus - "Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham." (Johannes 14, 21)

Tro, ord og bud:
Jesus - "Den, der tror på mig, tror ikke på mig, men på ham, som har sendt mig. Og den, der ser mig, ser ham, som har sendt mig. Som lys er jeg kommet til verden, for at enhver, som tror på mig, ikke skal blive i mørket. Og den, der hører mine ord og ikke holder fast ved dem, ham dømmer jeg ikke; for jeg er ikke kommet for at dømme verden, men for at frelse verden. Den, der forkaster mig og ikke tager imod mine ord, har mødt sin dommer: Det ord, jeg har talt, det skal dømme ham på den yderste dag. For jeg har ikke talt af mig selv; men Faderen, som har sendt mig, han har påbudt mig, hvad jeg skal sige, og hvad jeg skal tale. Og jeg ved, at hans bud er evigt liv. Så når jeg taler, taler jeg sådan, som Faderen har sagt til mig." (Johannes 12, 44-50)

Citat:
Så det ser ud til, at formen er uundværlig, men jeg skal lige overveje, om jeg synes, at betinget er det rette ordvalg - og det er her, at vi kommer til at gå forbi hinanden.


Jeg synes, at du har taget nogle skridt i denne debat, som jeg ikke har set nogen kristen debattør gøre før - hvis nogen debattør overhovedet. Men jeg ser også, at du holder igen og tøver og bliver intellektuel... Om det er fordi, at du tøver med at tro hans ord, eller fordi du synes, at de skal kværnes rundt i den intellektuelle maskine... det er ikke godt.

Citat:
Altså igen ser vi, at den kærlighed (indholdet), som den fortabte søn blev taget imod med var betingelsesløs, men den var ikke aktuel eller mulig at opleve, hvis ikke sønnen var vendt om.


Jamen, Gud tilgiver jo netop dem, som ANGRER. Det er jo det, som vi ser i historien.

"Jeg vil bryde op og gå til min far og sige til ham: Far, jeg har syndet mod himlen og mod dig. Jeg fortjener ikke længere at kaldes din søn; lad mig gå som en af dine daglejere."

Det er en STOR ting at angre. Det er ikke "bare sådan" overhovedet. Derfor siger jeg, at der stilles krav til os mennesker.

Yderligere:

"For tilgiver I mennesker deres overtrædelser, vil jeres himmelske fader også tilgive jer. Men tilgiver I ikke mennesker, vil jeres fader heller ikke tilgive jeres overtrædelser."
(Matthæus 6, 14-15)

Du kan nok se, at vi skal have det hele med. Men alle disse ord er ét i den rette uselviskhedens ånd, og så bliver de pludseligt lette at forstå.
Top Svar Citer
#6969 - 02/05/2009 12:26 Re: Sandheden [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej uregistrerede Anonym.

Nu. du er så overbevist om, at vi skal følge ordene fra Jesus - og at du har den rette forståelse af disse ord - ku' du så ikke lige forklare, hvad ordene i bjergprædikenens første saligprisning betyder (Matthæus, kapitel 5)?

Hvis vi ikke forstår ordene, er vi jo på forhånd afskåret fra at følge dem smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 23 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 22 23 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk