annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6645 - 04/03/2009 23:59 Åndelighed
Thomas
Uregistreret

Hvad vil det sige at bede?

Vi kan bede om meget. Rigdom og status. Eller måske bare mad på bordet. Og vi kan bede for andre. For deres sundhed og velvære.

Vi kan også bede en ordløs bøn, hvor vi blot retter viljen mod det at leve et retfærdigt og uselvisk liv. Ja, vi kan helt opgive os selv og vort liv af denne verden til fordel for det sande liv i et Rige, der prædiker kærlighed, og som fortsætter i al evighed.

Når vi beder, skal vi bede om de store ting - da vil vi få de små i tilgift. Lad os bede om at Sandhedens Ånd må tage bolig i vores sjæl, og at vi må tale kærlighedens og visdommens ord til alle mennesker verden over. Og lad os bede om at deres ører må åbnes.

Lad os vække sovende hjerter, elske barmhjertighed og øve godt. Lad os i alt søge retfærdigheden og det gode, og de mindre ting skal gives os i tilgift. Et sundt legeme i hvilket vi nu kan virke til gavn for alle.
Top Svar Citer
#6647 - 05/03/2009 16:03 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Jeg vil mene at der er en klar etisk tænkning baseret på næstekærlighed hele vejen tilbage til Torahen

Der er ingen tvivl om, at der før Jesus har været mennesker med visdom, som har forstået, at Guds plan med os er, at vi skal udvikle os i kærlighed og uselviskhed.

Men hvis profeterne er som en lampe, så er Jesus som en sol, fordi han er ét med Gud. Det ses tydeligt af hans tale.

Profeterne kan nok sige, at vi skal holde vores dør åben for de fattige, men Jesus uddyber og skærper. Han siger, at når vi indbyder til frokost, så skal vi ikke invitere vores naboer eller venner, nej end ikke vores egen familie, men derimod de fattige og vanføre. Simpelthen fordi at de ikke har noget at give igen. Ja, vi skal give til dem, af hvem vi ikke forventer at få noget igen. Vi skal elske vores fjender, og gøre godt mod dem der hader os. Ydermere, når vi giver, så skal vi give i det skjulte, så vi ikke viser vores retfærdighed for mennesker.
Og profeterne kan nok sige, at vi ikke må slå ihjel. Men Jesus siger, at vi end ikke må blive vred på vores broder. Ja, vi skal endda velsigne dem der forbander os.

Hele tiden skærper Jesus budene i kærlighedens ånd, således at de ikke kun længere handler om en ydre overholdelse, men om en hjertets og viljens efterlevelse.
Top Svar Citer
#6648 - 05/03/2009 16:06 Åndelighed [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Jeg vil mene at der er en klar etisk tænkning baseret på næstekærlighed hele vejen tilbage til Torahen

Der er ingen tvivl om, at der før Jesus har været mennesker med visdom, som har forstået, at Guds plan med os er, at vi skal udvikle os i kærlighed og uselviskhed.

Men hvis profeterne er som en lampe, så er Jesus som en sol, fordi han er ét med Gud. Det ses tydeligt af hans tale.

Profeterne kan nok sige, at vi skal holde vores dør åben for de fattige, men Jesus uddyber og skærper. Han siger, at når vi indbyder til frokost, så skal vi ikke invitere vores naboer eller venner, nej end ikke vores egen familie, men derimod de fattige og vanføre. Simpelthen fordi at de ikke har noget at give igen. Ja, vi skal give til dem, af hvem vi ikke forventer at få noget igen. Vi skal elske vores fjender, og gøre godt mod dem der hader os. Ydermere, når vi giver, så skal vi give i det skjulte, så vi ikke viser vores retfærdighed for mennesker.
Og profeterne kan nok sige, at vi ikke må slå ihjel. Men Jesus siger, at vi end ikke må blive vred på vores broder. Ja, vi skal endda velsigne dem der forbander os.

Hele tiden skærper Jesus budene i kærlighedens ånd, således at de ikke kun længere handler om en ydre overholdelse, men om en hjertets og viljens efterlevelse.
Top Svar Citer
#6649 - 06/03/2009 10:11 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du har fat i noget centralt i den menneskelige tilværelse, situationen hvor "skæbnens magt" er særlig fremtrædende.
Det er i hvert fald sådan, jeg ser det.
Om man så bruger udtrykket "skæbnens magt" eller i stedet "tilfældighedernes spil" - eller det traditionelle: "Guds vilje" - så er det vel egentlig det samme - blot farvet af ens egen livsindstilling.

Og koncentrerer man sig om det, der er ved at ske - og om de håb, længsler, rædsler - eller hvad der nu dominerer ens sind - og man tillige evner at give alt dette en retning, så er det vel netop det basale indhold i, hvad vi kalder bøn.

Hvis man er ateist, så er der jo ingen steder udover naturlovene og tilfældighederne, som man kan rette sine følelser imod, og det er en flot præstation, synes jeg, at kunne underkaste sig disse barske vilkår fuldstændigt, og uden at klynke.

Og hvis man er overbevist om, at der eksisterer en guddommelig faderskikkelse, er der jo ingen tvivl om, hvor man vil rette sine ængstelser, længsler, håb osv. hen.

Men hvis man "ikke tror på Gud" i den sædvanlige traditíonelle og primitive (set med mine øjne) forstand, så bliver det jo straks sværere, hvis man er "en tøsedreng" (m/k) som mig.

Jeg har netop været igennem en større operation (nyt hofteled), og det er jo klart, at udfaldet bliver afgørende for, om jeg får en fremtidig +75-årig tilværelse med god førlighed - eller et liv som krøbling.

Min fornuft giver mig ingen Gud, jeg kan vende mig imod, kun nogle sandsynligheder, men min intuition (er det vel især) siger mig, at der findes noget, som elsker også mig.
Jeg kan ikke komme det nærmere end "Sandheden bag verdens sande væren", og som tillige er totalt hinsides enhver menneskelig fatteevne.

At min intuition (men selvfølgelig ikke min fornuft) så accepterer en Kristus Ikón - med alle dens symboler - som det rette sted at vende mig imod, det fatter jeg selvfølgelig heller ikke.

Men det mærkelige er, at jeg har en helt klar fornemmelse af, at det hjælper.

Når jeg står ansigt til ansigt med Kristus på denne måde (uanset at jeg ikke kan kaldes kristen), så oplever jeg, at ord er overflødige - og at mødet er det mest vedkommende af alt lige nu.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (06/03/2009 10:13)
Top Svar Citer
#6652 - 07/03/2009 15:01 Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hvis man er ateist, så er der jo ingen steder udover naturlovene og tilfældighederne, som man kan rette sine følelser imod, og det er en flot præstation, synes jeg, at kunne underkaste sig disse barske vilkår fuldstændigt, og uden at klynke.

Er det ikke snarere mangel på 'præstation'? Der er intet galt med naturlovene, ligesom der heller ikke er noget galt med den enkelte celle, der måtte komme fra et menneske. Dog fortæller den enkelte celle i mikroskopet ikke (f.eks. når dens funktion for det enkelte organ kortlægges), om mennesket er på vej ned for at handle ind til fattige og sultne børn, eller om mennesket står og stryger sine skjorter, fordi det skal til premiere på landets mest stjernespækkede film.

Mennesker hugger op, splitter op, finder dele, isolerer funktioner... de glemmer det hele billede. De undersøger 'mekanikken', men ignorerer ånden.

Nej, det er ingen præstation at lukke øjnene over for livets dimensioner og dybere sandhed.

Desværre indgår ateister og religiøse i et tæt samspil om at skabe nogle diskurser, der spænder ben for sandheden og erkendelsen af den. Diskursen, der brygges, er, at troen på Gud bare handler om tryghed, når livet bliver hårdt.
Men Gud er kærlighed, og lidelse er en vigtig del af livet, som kan lede os hen mod større uselviskhed. Lidelse er en del af de processer, der kan føre os hen mod Gud ved at nedbryde skallen omkring vores hjerte.

Min fornuft giver mig ingen Gud, jeg kan vende mig imod, kun nogle sandsynligheder, men min intuition (er det vel især) siger mig, at der findes noget, som elsker også mig.
Jeg kan ikke komme det nærmere end "Sandheden bag verdens sande væren", og som tillige er totalt hinsides enhver menneskelig fatteevne.


"Sandheden bag verdens sande væren" er både sandhed og liv og kærlighed. Og disse tre er ét. Denne enhed kan dog godt erkendes af menneskets fatteevne; dog ikke hvis man med fatteevne mener noget af det, som de fleste kender til så som sansning, følelser, forestillinger, logik, rationalitet, sprog. Gud - og Guds veje - kan fattes med en erkendeevne, der venter på at blive udviklet.
...visdommen udvikles i uselviskheden. Den uselviskhed vidner Jesus om, og jeg kalder enhver til at drikke af hans ord!
Top Svar Citer
#6654 - 07/03/2009 16:54 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg glæder mig over, at du ikke underkender udtrykket: "Sandheden bag verdens sande væren", og du hævder endda, at denne den største af alle sandheder er: Sandhed, liv og kærlighed.

Den viden har du opnået ved uselviskhed, hævder du - og det lyder da også meget troværdigt, synes jeg.

De rammer godt, synes jeg, de tre ord: Sandhed, Liv og Kærlighed (fik lyst at skrive dem med stort), og jeg er enig i, at hvis sindet er plaget af selviskhed, så er der "lukket for det varme vand" smiler

Men jeg kan ikke få mig selv til at tro, at denne oplevelse af sandhed, liv og kærlighed kommer til at ske alene ved den enkeltes evner.

De tre kommer - til den heldige - udefra.
Det er i hvert fald min oplevelse - den største af alle.

Den kærlighed omfatter også ateisten - tror jeg - ja faktisk ethvert menneske, alt levende og alt værende - og det er hårdt, synes jeg, ikke at have den oplevelse.

Jeg kan bestemt godt følge dine tanker om "tryghed i faderlig forkælelse", som den primitivt troende hånes for af ateisterne - men det ligger jo ikke lige for uden videre at fatte, at verdens centrum kan være noget andet end en selv smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (07/03/2009 16:55)
Top Svar Citer
#6655 - 07/03/2009 17:16 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Uha, det var ikke min mening at fremstå selvhævdende og påstå, at jeg er uselvisk og fuldkommen. Tværtimod er jeg en rad af værste skuffe. Men jeg forsøger da at åbne mig for ånden i Jesu ord og lade dem virke i mig.

Erkendelsen af sandheden kommer vel heller ikke til at foregå ved den enkeltes evner... på den måde at forstå, at Jesus kom jo og talte faderens ord, og han beder os holde fast i dem. Han siger, at Guds gerning netop er, at vi tror ham. Samtidig siger han også, at vi skal være udholdende i hans ord og kæmpe for at komme gennem den snævre port (og at kun få vil kunne magte dette). Så vi når ligesom et skæringspunkt, dér hvor det ydre og det indre mødes. Vi er ikke alene, men vi har så sandelig et ansvar for at vende om.
Top Svar Citer
#6656 - 08/03/2009 08:32 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg håber du har det godt efter din hofteoperation, jeg kunne ikke forstå du var tavs i længere tid, men nu forstår jeg bedre.
Er du så på krykker?.
Jeg har også slemme smerter i min ene hofte, efter jeg skvattede ned fra en stige i efteråret og fik en mindre flække i knoglen og et sprængt korsbånd, så belastede jeg det andet ben for meget, så det raske ben og hoften nu er værre end det beskadigede, men jeg har smidt krykkerne.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6658 - 08/03/2009 09:49 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Nej jeg opfatter dig bestemt ikke som et menneske uden ydmyghed.

Jeg er også stort set enig med dig i dit syn på Jesus Kristus, selv om jeg nødig vil ind på de forskellige dogmatiske sider - og ej heller vil ind på det dobbelte kærlighedsbud, der - for mig at se - savner kærligheden til alt værende, men alene fokuserer på Gud og mennesker.

Bibelens ord ser jeg på med en vis skepsis - skrevet af mennesker - ændret af mennesker - men også med indhold, der griber mig.

De omfattende buddhistiske skrifter orker jeg ikke, men nogle af de centrale ord og nogle Buddha-figurer virker på mig.

Og jeg kan jo ikke nægte - uanset at ordet Gud forekommer mig for plat og misbrugt - at symbolske billeder af Gud-Mennesket - hjælper mig til at erkende min egen tilværelse smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/03/2009 09:49)
Top Svar Citer
#6659 - 08/03/2009 10:27 Re: Åndelighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Tak for dine tanker.

Jo, jeg har det godt, kom ind på sygehuset torsdag morgen den 26/2, blev opereret samme formiddag - og sendt hjem allerede søndag den 1/3.

Jeg havde mange smerter inden operationen - og er nu nede på ca. det samme niveau.

Det ka' man leve med, har jeg opdaget, og som Thomas siger: Smerter er en del af tilværelsen.

Og de behøver ikke at stå i vejen for oplevelsen af skønhed og lykke, kan jeg bevidne.

Jeg har en ret høj sandsynlighed for, at mit nyopererede højre hofteled bli'r lige så godt i løbet af nogle få måneder, som mit venstre, der blev opereret på samme måde for godt 4 år siden - og det er ikke til at forstå, at en ledskål af plastic og et ledhoved af titanium overhovedet ikke føles fremmed, men som en naturlig og velfungerende del af mig.

Udsigten til en så gunstig skæbne får mig ind imellem på grådens rand af lykkefølelse - ikke mindst når jeg ser alternativet: Kronisk krøbling.

Lige nu klarer jeg mig med kun én krykke, har styr på den daglige tilværelse og oplever, at det bli'r bedre dag for dag.

Og så har jeg straks købt min mini-bjergbestiger-rejse til min lille elskede ortodoks kristne Ø lidt Nord for Rhodos til september.

Nu er jeg jo kun "dyredoktor", men mit gæt er, at revnen i din knogle er noget forbigående, mens ledbåndene er noget man skal være mere forsigtig med, og skal give de bedste betingelser for at genoptræningen af den oprindelige styrke kan lykkes.

Du har allerede smidt krykkerne, og jeg ønsker for dig, at det lykkes dig at finde en god balance mellem, hvad kroppen kan magte - og hvad sindet gerne vil smiler

Og forbenene virker jo stadig, så vi kan skrive her på Trosfrihed.dk smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/03/2009 10:27)
Top Svar Citer
#6661 - 08/03/2009 21:48 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Det er pæne ord, du taler om mig. Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg er bange for mit eget hykleri. Hvis jeg dog bare kunne kaste min ondskab af mig. Nogle gange føler jeg, at den er ved at kvæle mig. Jeg tror ikke, at jeg er så ydmyg, som du giver mig kredit for at være. Uden tvivl varmer dine ord dog :-)

Derfor er det også så vigtigt for mig at pege på Jesus' ord. Her er jeg sikker på, at man ikke går galt. Mine ord, jo da kan man sagtens gå galt i byen, men ikke Jesus' ord. Derfor peger jeg på dem. Vælg ham, siger jeg. Og jeg håber ikke, at jeg gør ham uret.

Det er da pokkers med din hofte. Er der gode udsigter? Ja, det siger du jo. Gud ske tak og lov. Er du bange, når du skal på operationsbordet? Åh altså, jeg håber, at du har en masse gode mennesker omkring dig. Dejlig familie, gode venner, kaffe og natur!

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#6664 - 09/03/2009 08:36 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja det er godt der er nogle der kan gå "skaberen" i bedene og forbedre og ændre lidt på stativet der bær os, så vi er i stand til at fortsætte livet på nye "kuglelejer".

Det var ikke længe du fik lov at rekreere dig på hospitalet, men hvad, man har det også bedre hjemme, hvis man ellers kan klare sig med krykker.

Du er heldigvis optimist, så du har købt billet til din drømme ø til efteråret, så er du jo nok også ved at være hurtigløbende igen.

Uden optimisme til livet, kan det være svært at klare livet, uden optimisme går man istå.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6666 - 09/03/2009 09:06 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Nå, nu forstår jeg bedre, hvorfor du slår så hårdt på de ord fra Jesus Kristus, som du tror på.

Du anklager dig selv for hykleri og ondskab og viser din store utilfredshed med ikke at leve op til kærlighedsbuddene.

Nu ved jeg jo ikke, hvor slemt, det er, det du anklager dig selv for, men mit gæt er, at du nok dømmer dig selv meget hårdt.

Ligeså kan der vist ikke være tvivl om, at du gør, hvad du kan, for at leve op til dine mål.

Det minder mig om en Ikón, jeg har set mange steder i små kapeller på en lille græsk Ø.
Den forestiller Marias hensovning.

I den ortodokse kristendom kan Maria, Gudsfødersken, ikke dø, så hun sover hen og føres til himmels af sin søn og af engle.
På billedet ligger hun på en katafalk, omgivet af apostlene.
En nysgerrig jødisk præst har fået fornemmelsen af, at der er noget særligt ved denne kvinde og søger at røre ved hende, men ærkenglen Mikael, englenes hærfører, opdager præstens forehavende og hugger omgående begge præstens hænder af.

På billedet ser man de blodige afhuggede hænder flyvende i luften, men man ser også, at Maria åbner sine øjne for sidste gang.

Fortsættelsen af historien er, at Maria ser den blasfemiske hensigt, men tilgiver præsten og sætter hans hænder på igen.
Altså guddommelig kærlighed - også til synderen, gudsbespotteren.

Så er det, jeg tænker, om ikke dine synder er mindre.
Og tillige, at vi mennesker jo er styret af vores vilje, men også af vore følelser - også fra det ubevidste - og som vi jo ikke er herrer over.

At resultatet ofte bliver pauvert, er vel derfor ikke overraskende, og vi kan så vælge at vende blikket bagud i knugende anger.

Men vi kan også vælge "metanoia" - efter dyb indlevelse i det mislykkede at finde veje til at gøre det bedre fremover (en væsentlig bestanddel af ortodoks kristen bøn).

Tak for dine gode tanker om min hoftelidelse.
Faktisk kom jeg under operationen (i rygmarvsbedøvelse og derfor ved fuld bevidsthed) i så spændende en samtale med den mandlige narkosesygeplejerske, at jeg glemte operationen og først kom i tanker om den igen, da kirurgen begyndte at banke det kunstige hofteled på plads med en hammer. Det ku' jeg ganske vist ikke mærke, men jeg ku' høre det - og nåh ja, jeg var jo ved at blive opereret smiler

Og jo, jeg har gode mennesker omkring mig, og det går fint.

Men først og fremmest har jeg følelsen af, at der er én, der elsker mig og vil mig det godt - Ham på billedet i den lille kirke på toppen af bjerget - Kristus Ikonen (Du kan se ham i billedgalleriet).

Jeg er helt sikker på, at Han elsker også dig - uanset at min fornuft siger mig, at jeg er vanvittig.

Men hvor meget kan man forlange af sin fornuft? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/03/2009 09:07)
Top Svar Citer
#6667 - 09/03/2009 14:07 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg slår ikke hårdt på Jesu ord, fordi jeg er ked af at opdage min egen egoisme. Det er faktisk lidt omvendt. Jeg elsker Jesus, fordi han så tydeligt vidner om Gud, som er kærlighed.

Men netop ved at gemme ordene i sit hjerte opdager man, hvor vigtigt det er at være et menneske, der søger at blive mere uselvisk. Det er en fryd!

...men samtidig opdager man jo netop sit ego... og sådan er det: Man må vende om og kæmpe for at komme gennem den snævre port.

Det er en tilfredsstillende rejse, og samtidig er det lidt 'uhyggeligt' at opdage, hvor bundet man kan føle sig til egne begær, når man burde være mere medfølende over for andre, der har det sværere.

Thomas
Top Svar Citer
#6669 - 10/03/2009 08:31 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

OK - jeg kan godt se forskellen mellem at være utilfreds med sig selv og så at klamre sig til nogle religiøse ord - og så dét at blive religiøst inspireret og derved at udfordre sig selv.
Jeg beklager, at min noget klodsede formulering pegede mest på det første.

Dine tanker om jeg'ets begær er jo en central del også af buddhismen.

Det bedste af kristendommen - set med mine øjne - er livet mennesker imellem - i den gensidige kærlighed mellem Gud og mennesker.

I buddhismen er horisonten, mig bekendt, videre - udstrækker sig til alt levende (måske også til alt værende?) - og der er ingen Gud at elske, men der er et nirvana, hvor det guddommelige er befriet for alle menneskelige træk - kunne man måske sige.

Det er lidt ærgerligt, synes jeg, at vi ikke her på Trosfrihed.dk har debattører, der vil fremføre det bedste fra de forskellige religioner og livsindstillinger.
Den gensidige nedrakning kender vi jo nærmest alt for godt, men "den ædle kappestrid" om at frembære kvalitet fra alle sider burde efter min mening være dette forums adelsmærke smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/03/2009 08:31)
Top Svar Citer
#6670 - 10/03/2009 08:57 Re: Åndelighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, jeg er enig med dig i, at det er fantastisk så næsten guddommelige egenskaber, naturlovene tildeler os "på to ben gående aber" smiler

Det offentlige sundhedsvæsen i Danmark bli'r jo ikke just forkælet, ventelisterne er lange - ikke mindst for pensionister (for mit vedkommende ventetid fra maj til februar det næste år) - men jeg er imponeret over, så velfungerende den ortopæd-kirurgiske afdeling i Nykøbing F er.
At de nu også laver fællesstuer for både mænd og kvinder - dog at vi stadig har hver sin seng - og hvor stuens nummer var 06, vidner vel tillige om en vis kreativitet smiler
Mit smerteniveau og tilsvarende medicinering er allerede nede på samme niveau, som før operationen - og det går fremad hver dag.

Jo, jeg glæder mig over, at dit "tilfældighedernes spil" parret med vi menneskers dygtighed tillader mig begrundet optimisme smiler

Og optimisme (og håb, længsler, drømme) er jo, som du skriver, ikke uden betydning for vores tilværelse smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/03/2009 08:57)
Top Svar Citer
#6671 - 11/03/2009 09:58 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomoren Arne.

Du skrev til Thomas: Det er lidt ærgeligt synes jeg, at vi ikke her på Trosfrihed.dk har debatører, der vil fremføre det bedste fra de forskellige religioner og livsindstillinger.

Hvis vi var så heldige at have disse debatører, ville de sikkert fremhæve at netop deres religion er den eneste rigtige, jeg vil så være bange for at vi igen vil få denne nedrakning af andres form for tro-ikke tro, thi alle religioner har noget imod hinanden og ateister noget imod dem alle.
Vi mener jo alle at vores tro - ikke tro er den bedste, men lad det komme an på en prøve så må vi ser om der er nogen respons.

I buddhismen er der ingen gud at elske, hvordan elsker man en gud, guden (r) viser ingen tegn på forelskelse overhovedet, den gensidige kærlighed mellem mennesker og gud er ren ønsketænkning.
Kærlighed mellem mennesker er ikke ønsketænkning men noget realistisk, man kan leve godt med, hvorfor man ikke har nok i denne form for kærlighed, forstår jeg ikke, det andet er en form for polygami.

Vi ser for tiden hvordan kærligheden mellem gud og mennesker, udarter sig i at børn i religiøse miljøer bliver straffet på den mest bestialske måde i "herrens" navn, de bliver sat ind i mørke rum uden lys, bliver truet med dæmonuddrivelse, truet med geværer, truet med at satan kommer og tager dem o.s.v.

Disse mennesker der truer børn, er lige så religiøse eller mere end den "normale" folkekirkelige dansker er, så de må da gøre det rigtige, de har jo sikkert en lige linie til himmerige.

Når man så går ind og ser på folkekirkedanskerens måde at behandle børn på, er det selfølgeligt knapt så dramatisk, men alligevel noget umenneskeligt, med tvungen dåb og måske endog tvungen konfirmation og minikonfirmation,i nogle skoler tvungen morgenbøn, bare fordi de tilhører en gruppe af mennesker der ikke er i stand til at løsrive sig fra en gudetro, der er totalt ubeviseligt.

Går vi videre til islam er det endnu mere groteske metoder man benytter mod børn, for at vise dem en "kærlig" allah.

Heldivis ser det ud til, at bl.a.danske børn efterhånden er begyndt at frasige sig den "kærlige" undertrykkelse fra religionen, hvilket det faldende antal af børn der ønsker at blive konfirmeret viser, de tror simpelthen ikke på ammestuehistorierne, hvilket jeg ser som en sejr for intelligensen.

At størstedelen af jordens befolkning er troende, er ikke et tegn på, at der er noget at tro på.

Gu ved om dette kan opfattes som en nedrakning af troende-sikkert nok.



Redigeret af treram (11/03/2009 10:14)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6673 - 11/03/2009 16:15 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne

Jeg mener bestemt også, at buddhismen har noget godt at byde på. Jeg opfatter Buddha som en meget viis mand. Men jeg opfatter Jesus som det højeste - langt over samtlige profeter og viise mennesker, der har forkyndt på jorden.

Hvis man sammenligner det, som de forskellige siger, så ser jeg især to ting ved Jesus:

1) Han ord og bud er ufatteligt radikale og flyttes indefter. Totalt uselviskhed.

2) Han koordinerer og samstemmer... sender sine disciple ud... når ud over verden. Han samler det, som de tidligere profeter har forkyndt, og giver det indre ånd - nemlig gennem sine ord, som så tydeligt kommer fra Gud. Jeg ser klare forskelle på hans krav og formuleringer og andre profeters tale.

Buddhismen og hinduismen bruger meditation, men alene det at holde fast i Jesu ord, forvandler sjælen på et endnu dybere plan.

Men uanset hvad - når disse sandhedens forkyndere bliver spundet ind i folkereligion, så overtager dogmerne og persontilbedelsen. Så mener jeg bestemt ikke, at det når ind til hjertet. Både Buddha og Jesus sagde, at det er meget få, der vil nå friheden. Jeg tror på deres ord; da især når jeg ser folkereligionernes manifestation af deres profeters ord. Der går simpelthen bare for meget ritualisering i det.

Thomas
Top Svar Citer
#6674 - 11/03/2009 17:48 Re: Åndelighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, jeg er enig med dig i, at du nok er lige lovlig hård ved synspunkter, der er anderledes end dine egne.

Religiøst magtmisbrug og religiøs trang til tryghed har jo konsekvenser, som meget vel kan kritiseres - hvad du jo også gør.

Men det er ikke dét, jeg efterlyser.

Det, jeg gerne vil sidestille, er ateisternes "tro" på naturlovene og tilfældighedernes spil, agnostikerenes erkendte ikke-viden og de religiøses idéer.

Menneskenes religiøse idéer er jo mangfoldige og fantastiske, men det er f.eks. billedkunst jo også.
Tag "det skæve" i den manio-depressive Vincent van Gogh's billeder.
Det kan ikke videnskabeligt eftervises - alligevel (gen)kender de fleste af os det vist på en eller anden ubevidst måde.
Skal det så kasseres?

Eller tag den jødiske tro's belønnende og straffende Gud, der styrer det jødiske folks skæbne.
Det er jo noget, som nogle oplever, og som de derfor ikke har mulighed for at kassere.

Eller tag den ortodoks kristnes religiøse liv, hvis mål er guddommeliggørelse - startende allerede her og nu.

Eller tag den muslimskes kærlige og tilgivende Gud, som er absolut hinsides og alligevel fuldt ud nærværende (jo, der er også andre muslimske gudsforestillinger, men lad lige dem ligge et øjeblik - det er jo altid dem vi hører om).

Vi 6-7 milliarder mennesker står på denne klode, og mange af os søger at forstå vores eksistens.

Thomas finder guddommelig sandhed, liv og kærlighed, der inspirerer ham til at leve sit liv på en særlig måde.
Noget af det synes jeg, jeg genkender i min oplevelse af en kærlighed fra [color:#FF9900]?
, der kommer til mig og som inspirerer mig til at elske verden og livet, og som giver mig en lykkefølelse, som min forstand absolut intet kan stille op med.

Det buddhistisk/hinduistiske Nirvana skal jo også nævnes - omend ubeskrivelig.

Ligesom den hvide flade ikke alene er forbeholdt konstruktørens lineal og vinkelmåler, men også er der for van Gogh, sådan er eksistensen efter min mening ikke alene forbeholdt naturlovene, men har også plads til en rigdom af religiøse idéer.

Og ingen af os kender sandheden.
Overfor den ukendte sandheden kender jeg kun én passende holdning: Ydmyghed.

I den ånd kunne Trosfrihed.dk blomstre, synes jeg - hvis ellers eksistentielt orienterede mennesker havde en jordisk chance for at opdage, at denne hjemmeside eksisterer.

M.v.h. Arne.[/color]


Redigeret af Arne Thomsen (11/03/2009 17:48)
Top Svar Citer
#6675 - 11/03/2009 17:57 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Der kan vist ikke være tvivl om, at du har fundet rent ud vidunderlig inspiration i, hvad du kalder "Hans ord og bud".

Tænk, om det kunne lykkes dig at videregive, så også andre kunne inspireres på samme måde.

Men det er nok ikke nemt.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#6676 - 11/03/2009 18:32 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Nej, jeg tror heller ikke, at det er nemt - på den måde at forstå, at jeg virkelig tror, at mange bliver stødt af hans ord. Selv sagde han, at den, der ikke forarges på ham, er salig. Ligeledes taler han om verdens had; han taler dens onde gerninger imod. Han taler om, at disciplene vil blive pisket og hængt ud, men at de ikke skal frygte dem, der kun kan slå kroppen ihjel for så ikke at kunne gøre mere.

Han siger, at kun få vil finde vejen. Han taler "veråb". Han taler om at være kommet med sværd og skabe splid (uddybet i urevangeliet således at de uretfærdige ikke kan være sammen med de retfærdige (en splid der rækker helt ind i familierne!)).

Ja, han spørger, om han mon overhovedet vil finde troen på jorden, når han kommer igen.

Han kan være ganske "skrap". Han giver bud og krav, der ikke bare består i at få vand i håret og synge salmer.

Men havde han ikke talt sådan, så havde han udvandet Guds Ord. Og videregives hans ånd og ord ikke af disciplene, så fejler de.

...men det gør de ikke, for han er med dem til verdens ende...

Sandelig: Folk VIL blive stødt.
Top Svar Citer
#6678 - 13/03/2009 13:13 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Du er grebet af "Hans ord og bud", og du er opmærksom på deres provokerende indhold.
Det er i hvert fald sådan jeg læser dig.

Nu er ordene fra Jesus vel især, hvad man kan læse i Bibelen, som den foreligger i dag, nærmere betegnet de fire evangelier i det nye testamente - og måske supplerer du også med ordene i (det udstødte) Thomas Evangeliet.

Hos nogle kristne (de ortodokse) bruger man jo ikke alene ordene, men også det visuelle (Ikóner), i forsøget på at nærme sig denne person, der hævdes at være både sand Gud og sandt menneske.

Jeg holder meget af den visuelle og mere meditative vej, som jeg oplever at have større tillid til end til de mange ord, hvilket naturligvis er rent intuitivt og ikke fornuftsbaseret, men, som jeg synes, giver mig både indsigt og motivation til, hvordan jeg skal leve den del af mit liv, der er tilbage.

Når jeg så tænker på, hvad der har fæstnet sig i mit sind af det, der står skrevet, som ord fra Jesus, så er det nok især lignelsen om den barmhjertige Samaritaner og Bjergprædikenens saligprisninger, der kommer frem.
Altså den gensidige kærlighed mellem Gud og mennesker, der giver sig udslag i kærlighed til ens medmennesker - ikke kun ens nærmeste (og, vil jeg gerne tilføje: alt som ER), samt det at prise de fattige i ånden, de sørgende, de sagtmodige, de retfærdighedssøgende, de barmhjertige, de rene af hjertet, de fredsstiftende og de forfulgte.

Teologerne kan ikke rigtig finde ud af at tyde begrebet: "de fattige i ånden", men er dog enige om, at det ikke betyder: de åndssvage.
For mig betyder det dem, der ikke føler sig åndeligt inspirerede (f.eks. ateister).

At netop disse grupper af mennesker prises, synes jeg, jeg ser i sammenhæng med Thomas - Evangelie-Thomas smiler - der fortæller (logion 113), at Jesus svarede på spørgsmålet: Hvornår vil riget komme? (Gudsriget): Faderens rige er spredt over jorden og mennesker ser det ikke (Lukas siger næsten det samme i sit kapitel 17, vers 20).

Helt fantastisk bliver det jo så, når vi - uvidende om, at vi lever midt i Guds rige - forsøger at finde ud af, hvem Jesus er, og Thomas i evangeliet erkender mysteriet: Mester, min mund vil overhovedet ikke kunne sige, hvem du ligner, hvorefter Jesus anerkender ham og siger ham tre ord - som forbliver hemmelige for alle os andre (logion 13).

Dette er jo ikke stringent videnskab (som jo i øvrigt er magtesløs hér), men det er vel et poetisk eventyr om sandheden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/03/2009 13:14)
Top Svar Citer
#6679 - 13/03/2009 14:19 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Jeg kunne ikke lige dy mig men du skrev:, de fattige i ånden, som teologerne ikke rigtigt ved hvem der hentydes til.

Jeg mener at det er ateisterne der hentydes til, men hvis nu denne Jesus havde sagt det på dette tidspunkt, ville størstedelen af jordens befolkning vel være ateister eller troende på noget helt andet end en gud, kristendommen var endnu ikke opstået, så der er noget der er rav ruskende forkert, eller også er det den sædvanlige udspreden af ord der ingen mening har, og som kun troende mener at se en mening i.

Håber din hofte er i bedring, pas nu på ikke at falde her i sneen, hvis I ellers har sne, som vi har her i Skåne.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6680 - 13/03/2009 16:08 Re: Åndelighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, jeg ku' heller ikke la' vær' at grine, for Mr. Matthæus skriver faktisk:

Salige er de fattige i ånden, for Himmeriget er deres.

Himmeriget er mig bekendt det samme som Himlen: Stedet for de frelste sjæle smiler

Guddommelig humor?

P.S.: Jo tak, hofte i bedring - og ingen sne - Gud ske tak og lov - eller: Dejlig heldigt smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/03/2009 16:08)
Top Svar Citer
#6681 - 13/03/2009 17:03 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Så en dag om mange år når det kommer så vidt og du står ved porten, skal du bare sige du kender mig , så får du lov at slippe ind.

Jeg har lige lavet Boef Stroganoff efter en gammel russisk opskrift, retten er faktisk opfundet af en russisk jøde, den dufter godt, håber mine svenske gæster kan lide den.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6684 - 14/03/2009 07:40 Re: Åndelighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du og jeg er jo langt fra enige, hvad livsanskuelser angår.

Alligevel synes jeg ærligt talt, at vi mestrer kunsten at debattere "med et glimt i øjet".

Havde jeg ikke mødt dig, var det aldrig gået op for mig, at Jesus faktisk priser ateisterne - i hvert fald som jeg tyder teksten smiler

Heller ikke var jeg nået frem til udtrykket om Bibelen (og de andre religioners skrifter) at de for mig er "poetiske eventyr om sandheden".

Og jeg er "stærk i troen" på, at din russisk jødiske Boef Stroganoff er en succes smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (14/03/2009 07:42)
Top Svar Citer
#6685 - 15/03/2009 10:08 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja min Boef Stroganoff blev en succes, jeg modificerede den godt nok lidt med lidt chilipulver, så den kunne føles på tungen.

Jeg mener nu ikke vi står så langt fra hinanden som du skriver, vi opskatter begge livet og bekymrer os for vor lille klodes fremtid og med den lige afsluttede klimakonference i København sidste uge ser det ikke videre godt ud, alle er ved at være enige om at der virkeligt er store problemer forude, muligvis ikke for os men for vore børn og børnebørn.

Når havet stiger 1 meter, kan jeg se store problemer hele verden over, nu kender jeg meget til Bangkok, der allerede ligger med en vis del i vandskorpen, nogle steder i Bangkok, står havvandet allerede ca.10-20 cm. over terrænet ved højvande, hele Bangkok er bygget i et floddelta og ligger derfor meget lavt, den nye lufthavn ligger desuden i et sumpområde, hvorfor man har store pumpestationer, der prøver at holde grundvandsstanden nede, lufthavnsterrænet ligger kun 1,45 mtr. over normal havvandsstand.
Mange øer/lande vil forsvinde helt i havet. Man skal vel allerede til at tænk på at evakuere folk til højere liggende byer, hvis det er muligt.

I Bangkok taler man om at bygge en dæmning rundt om hele byen på min. 2 meter, en muligvis håbløs opgave og nytteløs opgave.

Det er lidt blasfemisk at jeg skulle prises af en Jesus, men det må jeg så finde mig i, hvis du har ret i din udlægning af orderne. Men som jeg skrev var størstedelen af datidens befolkning jo at betragte som ateister, nærmest fordi "kristendommen" vel først opstod mange år efter Jesus´ens død.

For mig er biblen og de andre religioners skrifter, ikke poetiske eventyr om sandheden ( hvilken sandhed) men tegn på nogle forvirrede menneskers mareridt, om en straffende gud med sværd i hånd, der voldtog en stakkels fremmed mands kone for at redde menneskeheden fra sig selv, under foregivende at være godheden selv.

Men det kommer nok ikke som en overraskelse for dig, vi kender hinanden efterhånden.

Og nu vil jeg gå ud og skifte støddæmpere på min kæmpemæssige benzinsluger af en Cadillac, elsker at rode med biler, har lige fået reservedele hjem fra USA til en trediedel af prisen i Sverige/Danmark.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6686 - 15/03/2009 20:28 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Jeg holder også meget af ordene om den barmhjertige samaritaner - og ordene: "Gå du hen og gør ligeså!".

Sikken en verden og et fællesskab hvis bare en tredjedel af alle mennesker gjorde sådan. Ofrede sin egen tid og sine egne goder i så høj en grad! Ja tænk hvis bare en tiendedel gjorde sådan!!

Angående at være fattig i ånden så forstår jeg det sådan, at man ikke behøver at være fattig materielt, men at man skal være det i ånden (hvilket jo også betyder at vi ikke forsøger at berige os selv). Som jeg tidligere har sagt, så flytter Jesus budene fra ydre overholdelse til indre efterlevelse. Hjertet skal være med så at sige. Hvad er da "fattig i ånden". Jo, jeg kan ikke lade være med at tænke på Astrid Lindgren, der trods solgte bøger verden over blev boende i en lille lejlighed. Vi skal føle med de fattige (og hjælpe dem!), og vi skal ikke ville have og have og have.

Fra wikipedia om Astrid Lindgren:
"I 1941 flyttede familien til en lejlighed i Dalagatan 46, hvor de havde udsigt over Vasaparken. I tråd med sit beskedne og uhøjtidlige væsen boede hun resten af sit liv i den treværelses lejlighed."

Sådan er det at være fattig - ...i ånden!

Thomas
Top Svar Citer
#6687 - 16/03/2009 06:48 Re: Åndelighed [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jo, jeg forstår selvfølgelig godt buddet til den skriftkloge, der blev fortalt om den barmhjertige samaritaner, om "at gøre ligeså".

Det kan jo så opfattes noget i retning af: "Nå, ja, når han siger dét, ham Jesus, så må jeg nok hellere bestræbe mig på at gøre det, han siger."

Og så nærmer vi os jo den form for underdanig lystren en lovreligion, som muslimer ofte beskyldes for (men, som jeg nu ikke er helt så sikker på, er en berettiget anklage).

Men jeg synes også samaritaneren kan opleves som en næsten uimodståelig inspiration til at indgå i et gensidigt kærlighedsforhold mellem Gud og menneske, der giver sig sit naturlige udslag i næstekærlighed (og i kærlighed til alt, som ER).

Sommetider, når jeg kigger ud på træerne, der står med rødderne godt nede i jorden, mens de rækker armene op mod himlen, kan jeg få en fornemmelse af af, at de frydes over at eksistere - og jeg får selv den samme fryd.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om træer kan frydes, men levende er de jo, og jeg ved bestemt heller ikke, at de ikke kan frydes smiler

I den sindsstemning er næstekærlighed en selvfølgelighed, synes jeg - og ikke bare en lovbefaling smiler

Jeg forstår selvfølgelig godt din udlægning af "fattig i ånden" som dét, bevidst at ville leve i materiel nøjsomhed, og det kan jo også sagtens være indeholdt i dette udtryk, men når jeg sammenholder med hvem, der tillige saligprises i bjergprædikenen, så hælder jeg alligevel især til betydningen: de ikke åndeligt inspirerede.

Det kan jo så føre videre til to forskellige måder at se på, hvad vi mennesker går og laver af ulykker her på kloden: Den fordømmende (straf, skærsild, helvede) - og den medfølende: De stakler ved jo ikke, hvad de gør.

Det var vist for resten også, hvad tømrersvenden ifølge beretningen sagde, da han hang på korset i ufattelige lidelser.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/03/2009 06:49)
Top Svar Citer
#6688 - 16/03/2009 07:02 Re: Åndelighed [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
For mig er biblen og de andre religioners skrifter, ikke poetiske eventyr om sandheden ( hvilken sandhed) -

Måske har du fat i noget helt centralt her, noget som er alle religioners basis:

Forestillingen om at sandheden om verden eksisterer - utilgængelig for vi menneskers begrænsede evner smiler

Du kan så hævde, at denne sandhed ikke eksisterer, men du ved det lige så lidt som dem, der hævder det modsatte smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/03/2009 07:05)
Top Svar Citer
#6689 - 16/03/2009 11:40 Re: Åndelighed [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne,

Jesus gav os lovens fylde - han fuldkommede den. Og han bad os holde sine bud. Men det fantastiske ved disse bud er jo netop, at de handler om den indre vilje, hensigten med handlingen, hjertet.

Der er derfor ikke tale om "golde lovgerninger", men om at lægge hele sit hjerte i det, man gør. Gør man dette, så er man tro i det store, om end man er tro i det små. Den, der er uretfærdig i det små, er uretfærdig i det store. Den, der er retfærdig i det små, er også retfærdig i det store. Ligesom enken der kun kunne lægge nogle få småmønter - dog gav hun alt, hvad hun ejede. Husker du den historie?

Så jo, vi skal selvfølgelig holde budene, men det kan ikke være en "sur pligt", ej heller kan det være "goldt", for det handler om at have hjertet på rette sted; kærlighed er lovens opfyldelse.

...kravet er derfor ikke blevet mindre - fokus er blot flyttet kraftigt indad...

At vi skal tilgive, og at Jesus gjorde det samme, bryder jo ikke med alle de bud, som han gav menneskene. Ej heller bryder det med hans formaninger om at overholde dem. At tilgive ER jo netop et af budene! (Så der er ingen modsætning, tværimod).

Jeg synes, at det er fantastisk, at du har det sådan med træerne og naturen, som du beskriver. Jeg overvældes også af skønhed og fred, når jeg er i naturen. Og Gud er åbenbaret i den, for de øjne som kan se.

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk